Ekonomika (ekonomie) životního prostředí Jana Soukopová eco1 https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRAiehZq8O1Be61JA4vO77ol0f73B2MXrT224EJq-x8Osl aFok Ekologie a ekonomie n? ¡PARTNEŘI ¡nebo ¡NEPŘÁTELÉ ¡? ¡ http://libcom.org/files/images/library/neoliberalism.gif http://andrewlfwong.com/soidelegation/wp-content/uploads/2012/05/carbon-tax-cropped.jpg Životní prostředí a vy nPolitika n n Obsah obrázku obloha, exteriér, mraky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér, strom, tráva Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku maso Popis byl vytvořen automaticky Současné problémy ŽP Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Problémy dle Zprávy o stavu ŽP – rok 2020 nŠpatný zdravotní stav lesů nPůdní a hydrologické sucho nPočet událostí způsobených živelními pohromami nDoprava závislá na fosilních palivech nStále zvyšující se produkce odpadů Ekologie a ekonomie nStejný základ – eko (z řečtiny - oikos = dům, obydlí) ¡Ekonomie (oikos + nomos =správa) nzkoumá jak rozdělit omezené zdroje, aby byly uspokojeny neomezené potřeby existujících ekonomických subjektů ¡Ekologie (oikos + logos = věda) nzkoumá vztah organismů a jejich prostředí a vztah organismů navzájem. Životní prostředí nŽP a člověk … ¡Ve vztahu k životu člověka i všech živých organismů životní prostředí člověku poskytuje a zabezpečuje: ¡ochranu proti kosmickým vlivům; ¡relativně stálé fyzikálně chemické podmínky pro život; ¡pitnou vodu v rámci přírodního koloběhu vody; ¡zdroje látek; ¡přirozenou dekontaminaci; ¡fertilitu půdy; ¡zdroje energie; ¡biologické zdroje a ¡životní prostor. ¡ ŽP a ekonomika nživotní prostředí poskytuje: ¡vstupy pro ekonomickou činnost – obnovitelné i neobnovitelné přírodní zdroje (rostliny, zvířata, paliva, nerostné suroviny); ¡místo pro průmysl, zemědělství, komunikace i obytná sídla; ¡místo pro zbytkové látky z výroby a spotřeby (emise, odpady, teplo, hluk); ¡spotřební materiální i imateriální statky ¡(vodu, čistý vzduch, estetické hodnoty). ¡ Životní prostředí a člověk nhttps://www.youtube.com/watch?v=64R2MYUt394 n Příčiny problémů ŽP nrůst světové populace npřekotná urbanizace nprudký hospodářský růst ntechnologické změny zatěžující životní prostředí (fosfáty, freony,…) npředimenzované spotřební vzorce chování člověka ¡ Ochrana životního prostředí nDůvody ochrany životního prostředí ¡idealistické pojetí: „dílo Boží“ ¡materialistické pojetí: funkce životního prostředí nzdroj všech vstupů nodkladiště a „absorbátor“ všech výstupů jen v určitém rozsahu, čase, prostoru ¡„příznivé“ životní prostředí jako sociální standard (udržitelný rozvoj) n Udržitelný rozvoj nTakový ekonomicky, sociálně i technologicky možný rozvoj, při němž každá generace uspokojuje své potřeby tak, že při tom neohrožuje možnosti budoucích generací uspokojovat své potřeby. n3 pilíře ¡Ekologický ¡Sociální ¡Ekonomický http://www.therightplanet.com/wp-content/uploads/2012/08/sustainable-development.jpg http://www.rice.re/image/logoriceaf.jpg Zásady UR npropojení základních oblastí života (3 pilíře) ndlouhodobá perspektiva nkapacita životního prostředí je omezená nPrevence npředběžná opatrnost nkvalita života nsociální spravedlnost nzohlednění vztahu lokální - globální nvnitrogenerační a mezigenerační odpovědnost ndemokratické procesy http://www.presseurop.eu/files/Chappatte_Rio.jpg propojení základních oblastí života - ekonomické, sociální a životního prostředí; řešení zohledňující pouze jednu nebo dvě z nich není dlouhodobě efektivní dlouhodobá perspektiva - každé rozhodnutí je třeba zvažovat z hlediska dlouhodobých dopadů, je třeba strategicky plánovat kapacita životního prostředí je omezená - nejenom jako zdroje surovin, látek a funkcí potřebných k životu, ale také jako prostoru pro odpady a znečištění všeho druhu předběžná opatrnost - důsledky některých našich činností nejsou vždy známé, neboť naše poznání zákonitostí fungujících v životním prostředí je stále ještě na nízkém stupni, a proto je na místě být opatrní prevence - je mnohem efektivnější než následné řešení dopadů; na řešení problémů, které již vzniknou, musí být vynakládáno mnohem větší množství zdrojů (časových, finančních i lidských) kvalita života - má rozměr nejen materiální, ale také společenský, etický, estetický, duchovní, kulturní a další, lidé mají přirozené právo na kvalitní život sociální spravedlnost - příležitosti i zodpovědnost by měly být děleny mezi země, regiony i mezi rozdílné sociální skupiny. Chudoba je ohrožující faktor udržitelného rozvoje; proto je až do jejího odstranění naše odpovědnost společná, ale diferencovaná. Sociálnímu pilíři udržitelného rozvoje se přikládá stále větší význam. zohlednění vztahu lokální - globální - činnosti na místní úrovni ovlivňují problémy na globální úrovni - vytvářejí je nebo je mohou pomoci řešit (a naopak) vnitrogenerační a mezigenerační odpovědnost (či rovnosti práv)- máme morální povinnost zabezpečit právo všech současných i budoucích generací na zdravé životní prostředí a sociální spravedlnost demokratické procesy - zapojením veřejnosti již od počáteční fáze plánování vytváříme nejen objektivnější plány, ale také obecnou podporu pro jejich realizaci SDGs nTHE 17 GOALS | Sustainable Development (un.org) Masarykova univerzita a UR nhttps://sustain.muni.cz/ nSoučástí Strategie MUNI 2021+ nNěkolik pracovišť v rámci MUNI napříč fakultami n ŽP jako veřejný statek nDobrý stav ŽP – předpoklad existence člověka nŽP – z pohledu e. teorie = čistě veřejný statek? ¡jedince nelze vyloučit ze spotřeby (nevylučitelnost) ¡užitek se spotřeby jedince nesnižuje užitek ostatních (nerivalita) http://cleanfuelforthought.files.wordpress.com/2011/11/sun_public_good-11.gif?w=510 Problém znečištění ŽP nenvironmentální statky stávají nedostatkovými a mezi Þ začíná konkurence a rivalita ¡ŽP ¡charakter smíšených statků Þ nezbytná role státu ¡stát nahrazuje pomyslnou neviditelnou ruku trhu, tzv. „viditelnou rukou státu“ a snaží se o dosažení optimálního stavu ¡STÁTEM GARANTOVANÁ OCHRANA ŽP n ŽP njednotlivci nejsou schopni docenit užitek (často užitek nelze přesně určit) nnení zde konkurence na straně poptávky (substituce mezi statky také není možná) ninformovanost veřejnosti je problematická ntrh je nedokonalý, deformovaný nexistují externality n n Důležité charakteristiky externalit nExternality jsou: ¡nechtěně produkované jako vedlejší efekty ¡přenášeny (jejich dopady) na jiné subjekty a to ve formě nužitku (přínosů) nebo nújmy (nákladů) ¡vyjmuty z trhu – nikdo za ně nikomu neplatí (nebo platí jen částečně) n Druhy externalit nPodle dopadu externality na jiné subjekty rozlišujeme: nPozitivní externality ¡určitá aktivita jednoho subjektu přináší užitek i jiným subjektům. K tomuto vnějšímu efektu dochází mimo trh - ostatní subjekty za tento užitek neplatí (např. včelař a sadař, majitel lesa a houbaři). ¡vzniká, když si člověk nemůže přisvojit veškeré výnosy ze své činnosti nebo ze svého majetku a když si část výnosů přisvojují jiní (např. vědecký výzkum a nedostatečná ochrana duševního vlastnictví). ¡ Druhy externalit nPodle dopadu nNegativní externality ¡určitá aktivita jednoho subjektu přináší újmu jiným subjektům. Náklady s touto externalitou spojené hradí někdo jiný než původce škody (vypouštění zdraví poškozujících látek při výrobě do ovzduší, vody, apod.). ¡vzniká, když člověk nenese plně všechny náklady své činnosti a část těchto nákladů přenáší na jiné. ¡ Výsledek obrázku pro externality obrázky Druhy externalit nSmíšené ¡Některé statky však produkují jak pozitivní, tak negativní externality. Zdroj: Robert Holman, Ekonomie, C.H.Beck, 2005 ŽP a externality nmožnost volně využívat některé statky a služby životního prostředí může vést ke specifickému ekonomickému vztahu – externalitám. nNutnost internalizace externalit Internalizace externalit nHistoricky nejstarší, a z pohledu ekonomických nástrojů ochrany životního prostředí klíčový, koncept internalizace externalit vypracoval ve 30. letech minulého století anglický ekonom Arthur Cecil Pigou (1877–1959). nZákladní myšlenka: ¡„Pokud se z důvodu existence externích efektů nerovnají soukromé a společenské náklady průmyslové produkce, potom může stát tento rozdíl eliminovat zavedením daně na příslušné aktivity. Sazba daně by měla být určena tak, aby se původní příliš vysoké množství produkce snížilo na optimální úroveň“ ¡PROBLÉMY nINFORMACE (NUTNOST ZNÁT VÝŠI EXTERNÍCH NÁKLADŮ ) nNutnost identifikovat PŮVODCE DANÉ EXTERNALITY! nČasto jsou využívány i v případech, kdy by při nastavení urč. podmínek internalizace externalit mohla proběhnout tržním řešením Přístupy jednotlivých ekonomických škol k ochraně ŽP Příčiny problémů Řešení Neoklasická environmentální ekonomie Selhání trhu, externality Pigouovské daně Tržní přístup Vládní selhání Vymezení vlastnických práv Institucionální ekologická ekonomie Instituce Změny institucí Ekonomické aspekty znehodnocení ŽP nEkonomická škoda za znehodnocování ŽP představuje ekonomické efekty působené různým ekonomickým subjektům (domácnostem, firmám, státu) ¡Výše škody je přímo závislá na stupni znehodnocování ŽP ¡Ekonomická škoda představuje ztráty spojené se snížením hektarových výnosů ve znečišťovaných územích, ztráty z nižší produktivity pracovníků v hlučném prostředí, nižší kvalita bydlení v oblastech se zhoršeným ŽP ¡Znehodnocení ŽP vyžaduje dodatečné náklady vynakládané různými ekonomickými subjekty na dodatečné odstranění nebo zmírnění negativních důsledků znehodnocování ŽP (zvýšené náklady na léčbu obyvatel, náklady na likvidaci ekologických havárií aj.) Náklady nnáklady na zamezení a náklady na vyhnutí se - rozdíly! ¡Náklady na zamezení jsou vynakládány na likvidaci či snížení určitého faktoru životního prostředí (např. stavba čističky v podniku kvůli snížení vypouštěných škodlivých látek do řeky). ¡Náklady na vyhnutí se (Preventivní náklady) jsou náklady na ochranu daného prvku před účinky tohoto faktoru a jsou součástí ekonomických škod ze znehodnocování životního prostředí (např. program na prevenci před chorobami ze znečištěné vody). (princip předběžné opatrnosti + princip prevence) Rozdíly n Trh (vlastnická práva a vládní regulace) nProblémy: ¡Problém černého pasažéra ¡Problém vládních selhání nÚčinná struktura vlastnických práv má 4 charakteristiky 1.Univerzalita (všechny zdroje soukromé) 2.Exkluzivita (všechny užitky patří vlastníkovi) 3.Převoditelnost 4.Vymahatelnost (vlastnická práva by měla být zabezpečena proti neopr. přivlastnění aj.) Organizace x zájmové skupiny nOrganizace (Instituce) x zájmové skupiny ¡Veřejného sektoru ¡Soukromého sektoru ¡ ¡Ziskového sektoru ¡Neziskového sektoru Výroba aut za 11 měsíců klesla o 21,2 procent na 1,054 milionu | Barrandov.tv Od otravy Bečvy uplynul více než rok, policie podezírá firmu Energoaqua - Naše voda Oceány se rozléhá hluk lodní dopravy, trpí hlavně velryby | iROZHLAS - spolehlivé zprávy Organizace x instituce Obsah obrázku exteriér, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku tráva, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, příroda, mrak Popis byl vytvořen automaticky Japonská nákladní loď poztrácela během bouře v Tichém oceánu dva tisíce kontejnerů - Novinky.cz UN Climate Change Conference (UNFCCC COP 26) | The Pacific Community Ziskový sektor v ochraně ŽP n Zástupci Eko-průmyslu ¡CZ-NACE n38.32-Úprava odpadů k dalšímu využití, kromě demontáže vraků, strojů a zařízení n36.00-Shromažďování, úprava a rozvod vody n46.77-Velkoobchod s odpadem a šrotem n37.00-Činnosti související s odpadními vodami n38.11-Shromažďování a sběr odpadů, kromě nebezpečných n38.12-Shromažďování a sběr nebezpečných odpadů n38.21-Odstraňování odpadů, kromě nebezpečných n38.22-Odstraňování nebezpečných odpadů n38.32-Úprava odpadů k dalšímu využití, kromě demontáže vraků, strojů a zařízení n38.31-Demontáž vraků a vyřazených strojů a zařízení pro účely recyklace n39.00-Sanace a jiné činnosti související s odpady Eko-inovace nEkologicky šetrné technologie ¡Šetrnější vytápění (peletky, štěpka, topoly, integrované systémy vytápění, aj.) ¡Šetrnější doprava (hybridní pohony, CNG technologie, aj.) ¡Zástupci obalové techniky https://www.czechdesign.cz/temata-a-rubriky/zelene-inovace-pet-ceskych-eko-vynalezu-ktere-hybou-sve tem ¡SONY http://www.sony.cz/hub/eco/ekologicke-produkty/inovace ¡Automobilka Renault, která začala používat i v nových autech díly za starých modelů a díky tomu mimo jiné snížila spotřebu vody ve výrobě o 85 % n n Neziskový sektor v ochraně ŽP nsubjekty veřejného sektoru, kterými jsou: ¡Ministerstvo životního prostředí; ¡obce; ¡kraje; ¡Fondy (Státní fond životního prostředí); ¡Veřejné instituce (CENIA, Česká inspekce životního prostředí, Agentura ochrany přírody a krajiny, veřejné neziskové organizace aj. ) nnestátní (soukromé) neziskové organizace a nobčané (domácnosti). Organizace veřejného sektoru nMŽP … zajišťuje: zajišťuje: nochranu přirozené akumulace vod; nochranu ovzduší; nochranu zemědělského půdního fondu; nochranu hornického prostředí, včetně ochrany nerostných zdrojů a podzemních vod; nodpadové hospodářství; nmyslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích; nvýkon státní geologické služby; nochranu přírody a krajiny; ngeologické práce a ekologický dohled nad těžbou; nochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti podzemních a povrchových vod; nstátní ekologickou politiku; nposuzování vlivů činností a jejich důsledků na ŽP, včetně těch, které přesahují hranice státu. Organizace veřejného sektoru nKraje ¡prognózy, koncepce a strategie ¡mimo to také: nvymezují a hodnotí regionální systém ekologické stability; nvydávají závazné stanovisko ke schválení lesních hospodářských plánů a hospodářských osnov; nrozhodují o omezení výkonu práva myslivosti a rybářství v přírodních rezervacích; nzajišťují záchranné programy ohrožených zvláště chráněných rostlin a živočichů; nvykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny; nspolupracující s ostatními úřady a orgány na zajišťování ekologické výchovy a vzdělání a nuplatňují stanovisko k zásadám územního rozvoje z hlediska zájmů chráněných zákonem o ochraně přírody a krajiny. Organizace veřejného sektoru nObce njsou odpovědné za odpadové hospodářství obce; njsou odpovědné za kvalitu vod v obci; nvymezují a hodnotí místní systém ekologické stability; nvykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny; nukládají pokuty za přestupky a protiprávní jednání; nuplatňují stanoviska k územním plánům, regulačním plánům. NNO http://www.zelenykruh.cz/cz/ (28) n n n n n Environmentální politika nrole státu (veřejné moci) nnenáhodné řešení problému nkoncepce: ¡popis a hodnocení stavu ¡analýza problémů a rizik ¡definice cílů ¡návrh opatření a nástrojů Environmentální politika nGlobální ¡zpravidla sektorové politiky – rámcové úmluvy nSupraregionální ¡Akční programy EU (aktuálně 6.) n /rozhodnutí EP a Rady 1600/2002/ES/ nnárodní ¡Státní politika životního prostředí ČR nregionální, lokální ¡např. v rámci programu rozvoje obce, programů rozvoje územního obvodu kraje, koncepce rozvoje cestovního ruchu, ... /obecní a krajské zřízení/ Ekologická politika státu nZřízení potřebných orgánů a institucí nPřijetí určitých principů ¡Státní politika životního prostředí nFormulace základních cílů nVolba vhodných nástrojů nZakotvení institucionální struktury i nástrojů do platných právních norem nKontrola fungování ekologické politiky Organizační systém ochrany ŽP nPodle územního hlediska ¡Orgány s mezinárodní působností ¡Orgány s celorepublikovou působností ¡Orgány s působností na nižších úrovních státní správy nPodle rozsahu činnosti ¡Ochrana ŽP – hlavní náplň činnosti ¡Ochrana ŽP – jedna z činností nPodle charakteru moci ¡Orgány zákonodárné ¡Orgány výkonné n Politika životního prostředí EU nUstanovení čl. III – 233 o politice ŽP nCíle: ¡udržování, ochrana a zlepšování kvality ŽP ¡ochrana lidského zdraví ¡obezřetné a racionální využívání přírodních zdrojů ¡podpora opatření na mezinárodní úrovni, čelících regionálním a celosvětovým problémům ŽP Historie politiky ŽP EU do 2000 nHlavními body vývoje ochrany životního prostředí v rámci EU jsou: n1959 – první norma týkající se ŽP - směrnice 59/221/Euratom o ochraně pracovníků proti ionizujícímu záření n1972 – koná se mezinárodní konference o ŽP ve Stockholmu, n1973 – vytvoření první sekce Evropské komise, která se specializuje na ochranu ŽP + přijetí prvního akčního plánu pro ochranu životního prostředí n1980 – Evropský soudní dvůr potvrdil, že je možné přijímat evropské závazné normy o ochraně ŽP v rámci regulace vnitřního trhu n1981 – v rámci Evropské komise zřízeno samostatné generální ředitelství pro ŽP n1984 – zřízen první zvláštní fond pro ochranu ŽP na evropské úrovni n1987 – Jednotný evropský akt (Single European Act) vytváří zvláštní politiku ochrany životního prostředí n1992 – Maastrichtská smlouva zavádí princip, že při přijímání a provádění všech politik ES se musí přihlížet k dopadům na životní prostředí n1994 – je zřízen Kohezní fond (Fond soudržnosti), který mj. financuje projekty na ochranu životního prostředí. n n Historie politiky ŽP EU od 2001 n2001 – platí VI. akční plán pro životní prostředí (2001-2010) n2014 – platí VII. Akční plán pro životní prostředí do roku 2020. nV rámci Zimního energetického balíčku, zveřejněného v listopadu 2016, navrhla Komise další zpřísnění těchto cílů do roku 2030. nČerven 2018 - orgány se shodly na kompromisním návrhu směrnice týkající se obnovitelných zdrojů energie (OZE). Návrh stanovuje nový závazný cíl pro podíl OZE na 32 % do roku 2030 n8. 10. 2019 - Rada přijala závěry, jež obsahují politické pokyny pro politiky EU v oblasti životního prostředí a změny klimatu na období 2021–2030. Vyzývá Komisi, aby nejpozději do začátku roku 2020 předložila ambiciózní a cíleně zaměřený návrh 8. akčního programu pro životní prostředí. nZelená dohoda pro Evropu – „Green Deal“ 2019–2024 n8. akční plán pro životní prostředí dohodnut - 8. akční program pro životní prostředí bude vodítkem pro politiku životního prostředí do roku 2030. n n soubor politických iniciativ Evropské komise, jejichž hlavním cílem je dosáhnout toho, aby Evropa byla v roce 2050 klimaticky neutrální.^[1]^[2] Obsahuje plán s vyhodnocenými dopady, jehož cílem je snížit emise skleníkových plynů EU do roku 2030 o 55 % ve srovnání s rokem 1990. Zásady politiky ŽP EU nZásada prevence („je lepší než léčení“) nOdstraňovat příčiny škod na místě vzniku nZásada „znečišťovatel platí“ nPrincip integrace – zásady ochrany ŽP se musí promítat do definic a realizace všech politik EU a členských států nZásada předběžné opatrnosti nZásada vysoké úrovně ochrany, která se má promítat do všech legislativních a normativních kroků Komise Nástroje politiky ŽP EU nLegislativa nTržní nástroje nHorizontální nástroje nFinanční nástroje nVolný přístup k informacím o znečištění ŽP n„Eco-label“ – označení výrobků vyhovujících nstanoveným normám n„Eco-audit“ – dobrovolný audit technologických procesů z hlediska požadavků ochrany ŽP Legislativa nSměrnice (někdy nařízení) stanovící standardy pro vodní hospodářství, zacházení s odpady, kvalitu ovzduší,chemické produkty, hladinu hluku, ochranu přírody; nV některých oblastech je přijetí směrnice podmíněno jednomyslností v Radě Tržní nástroje n„Měkké“ nástroje ¡„Eco-label“ a „Ecoaudit“, které posilují „image“ výrobce na trhu n„Tvrdé“ nástroje, ¡fiskální stimuly a antistimuly, snaha o internalizaci nákladů a ztrát z poškození ŽP v cenách produktů nRežim státních podpor, daňových úlev atd. přihlížejících k hledisku ochrany ŽP Horizontální nástroje nZlepšení informačních zdrojů o ŽP, které poskytují mezinárodně srovnatelná data nVědecký výzkum a technický rozvoj, který řeší také prevenci a snížení dopadů na ŽP; nPlánovací procedury: EIA (Enviromental Impact Assessment) – závazná kriteria a postupy při hodnocení nových staveb i zaváděných výrobních postupů z hlediska dopadu na ŽP; nVeřejná informovanost a výchova celé veřejnosti, aby vnímala problémy ŽP Finanční nástroje nVýdaje na ŽP tvoří jen 3% rozpočtu EU: ¡strukturální fondy také podporují environmentální projekty; ¡kohezní fond financuje dopravní a infrastrukturní projekty v chudších státech; nEvropská investiční banka – cca 20% úvěrů jde na environmentální projekty. nProgramy financované přímo z prostředků EU ¡LIFE demonstrační kampaně o emisích a ochraně přírody; ¡ENVIREG financování environmetálních investic n Obsahové cíle programu „Směrem k udržitelnému rozvoji“ nZásady: nUdržitelný rozvoj; nIntegrace cílů do ostatních politik EU nSdílená odpovědnost unie, států, regionů,regionálních a místních orgánů i občanů; nVyužít především tržní nástroje, které povzbuzují všechny účastníky k volbě řešení, jež jsou v souladu se zájmy ochrany ŽP. Program zdůrazňuje tato témata nUdržitelné řízení a hospodaření s přírodními zdroji; nIntegrace kontroly znečištění a prevence vzniku škodlivých odpadů nSnížit spotřebo energie z neobnovitelných nzdrojů; nZlepšit řízení dopravy s územní plány; nEnvironmentální kvalita městských celků; nZlepšit veřejné zdraví a bezpečnost Státní politika životního prostředí ČR nOchrana životního prostředí a právo na příznivé životní prostředí je zajištěno v článku 35 Listiny základních práv a svobod ČR. nZákladním dokumentem ochrany a tvorby životního prostředí v ČR nZastřešující strategický dokument Státní politika životního prostředí České republiky 2030 s výhledem do 2050 (dále jen „SPŽP 2030“) byla schválena vládou ČR usnesením č. 21 dne 11. 1. 2021. Oblasti SPŽP 1.Životní prostředí a zdraví, 2.Nízkouhlíkové a oběhové hospodářství 3.Příroda a krajina Témata SPŽP n1.1 Voda, n1.2 Ovzduší, n1.3 Rizikové látky, n1.4 Hluk a světelné znečištění, n1.5 Mimořádné události, n1.6 Sídla, n2.1 Přechod ke klimatické neutralitě, n2.2 Přechod na oběhové hospodářství, n3.1 Ekologicky funkční krajina, n3.2 Zachování biodiverzity a přírodních a krajinných hodnot Výkonná moc a)Vláda ČR b)Ministerstva (Ministerstvo životního prostředí) c)Zvláštní orgány zřízené za účelem plnění speciálních úkolů v ochraně ŽP ¡Česká inspekce životního prostředí ¡CENIA (Česká informační agentura ŽP) ¡Správy národních parků a chráněných krajinných území ¡Státní fond životního prostředí d)Krajské úřady e)Okresní úřady f)Orgány obcí Ekonomické nástroje – definice ndefinice: n „prostředky ochrany životního prostředí, jejichž účelem je podnítit zájem na ochraně životního prostředí ekonomickou stimulací“ - n Ekonomické nástroje nZaloženy k dosažení ekologických cílů způsobem, který je nákladově efektivnější než přímá administrativní regulace nZaloženy na nepřímém ovlivňování znečišťovatelů ¡Ti se mohou sami rozhodnout, zda je pro ně finančně výhodnější vynaložit určité náklady na zamezení, popř. omezení poškozování ŽP nebo ŽP poškozovat a platit za to – poplatky, daně, apod. Podstata nNahrazení, popř. doplnění chybějících nebo nedostatečných hodnotových signálů, které poskytuje standardní tržní mechanismus Znaky nopatření finanční povahy, tedy opatření, při nichž dochází k akumulaci, alokaci, redistribuci a/nebo užití peněžní masy, ncílem je přispět k ochraně životního prostředí, nk jejich realizaci může docházet jak ve veřejné sféře, tak i ve sféře soukromé, nprimárním účelem je buď ovlivňování chování regulovaného subjektu, nebo zajištění disponibilních finančních prostředků k provádění opatření na ochranu životního prostředí, případně obojí, nváží se zásadně k právem dovolenému (ať mlčky či výslovně) způsobu chování - nejde o tresty (účelem není sankcionovat protiprávní jednání) Výhody nminimalizace celkových společenských nákladů nutných na dosažení stanovených environmentálních efektů (nepůsobí plošně, ale přihlížejí k různým nákladům jednotlivých subjektů na zamezení znečištění), npodněcování subjektů k ekonomicky optimálnímu snižování znečištění (nikoli pouze ke splnění nařízených norem a limitů), nminimalizace nároků na státní administrativu (neboť působí v rámci hry tržních sil) a díky tomu snížení nákladů, omezení nebezpečí korupce ap.; nvytváření dodatečného zdroje prostředků na ochranu prostředí. Ekonomické nástroje – funkce nmotivační n n n chování ekonomicky výhodné ekonomicky nevýhodné příznivé pro ŽP + / + + / - nepříznivé pro ŽP - / + - / - nakumulační též: internalizační, fiskální, zajišťovací, kompenzační Ekonomické nástroje – druhy nplatby k ochraně životního prostředí ¡daně (včetně daňových úlev) ¡poplatky ¡cla ¡cenové úhrady n nfondy ¡státní a jiné veřejné fondy ¡finanční rezervy, finanční jistoty (kauce) ¡„zelené“ investiční fondy ¡ npovinné environmentální pojištění n ntrhy s obchodovatelnými kvótami a limity n nzálohové systémy n nvýdaje z veřejných rozpočtů ¡přímé výdaje na opatření k ochraně životního prostředí ¡finanční podpory (dotace, úvěry, záruky za komerční úvěry, cenové garance) ¡ n(oceňování životního prostředí) Platební nástroje I. nDaně ¡tzv. environmentální daně (z uhlí aj. fosilních paliv a energie z nich) ¡zvýhodnění / znevýhodnění u „obecných“ daní (různá forma, příklady: DPH, spotřební daně, …) ¡celková „bilance“ daňové soustavy ¡ nCla ¡ústup ¡ nCenové úhrady ¡za užívání veřejných zařízení ¡ Daně nNa základě daňové statistiky OECD jsou za ekologické daně v České republice považovány veškeré poplatky k ochraně ŽP. Mezi tyto daně patří ¡dálniční známka, ¡mýtné, ¡silniční daň, ¡spotřební daň, ¡daň z minerálních olejů. nV roce 2007 vznikly v rámci Ekologické daňové reformy tři nové daně ¡daň ze zemního plynu, ¡daň z pevných paliv a ¡daň z elektřiny. Ekologická daňová reforma nVstupem České republiky do EU započalo přibližování naši země různým evropským systémům včetně toho daňového. nJedním z požadavků na Ministerstvo financí (MF) byla i tzv. Ekologická daňová reforma. nPočínaje rokem 2007 začalo MF realizovat tzv. první etapu, která spočívá ve zdaněné zemního plynu (a některých dalších plynů), pevných paliv a elektřiny. nUž nyní lze konstatovat, že MF nedodrželo slib kompenzace nových daní snížením sazeb důchodového pojištění – pro rok 2008 se sazby neměnily a jejich pokles v roce 2009 už souvisel s novým systémem nemocenského pojištění. n Etapy ekologické daňové reformy nPrvní etapa ¡2007 – současnost ¡zdanění zemního plynu (a některých dalších plynů), pevných paliv a elektřiny. ¡Domácnosti platí od roku 2008 ¡Zdražila topení uhlím o 10% a elektřinu o 1,5% nDruhá a třetí etapa ¡V roce 2010 až 2013 by mělo v rámci druhé etapy dojít ke změnám sazeb a daňových zvýhodnění u pevných paliv elektřiny a zemního plynu. NEREALIZOVALO SE ¡Zaměřeno na emise nV poslední fázi, plánované mezi roky 2014 – 2017 pak MF předpokládalo prohloubení a rozšíření daňové základny v závislosti na výsledcích z předcházejících let. JAK TO ALE BUDE – NEVÍME!!! Co na to MŽP nhttps://www.mzp.cz/cz/edr n Daňové úlevy nu DPH – snížená sazba na určité výrobky a služby ekologického charakteru ¡Výrobky - např. palivové dřevo v polenech, štěpka, třísky, dřevěný odpad aj. – ekologické palivo, rostliny a semena a živé dřeviny, cibule aj aj., ¡Služby - sběr a svoz komunálního odpadu, odvádění a čištění odpadních vod, vodní doprava, shromažďování, úprava a rozvod vody, . nu daně z příjmu PO – u nás osvobozeny od daně ¡Příjmy z provozu malých vodních elektráren do výkonu 1 MW, větrných elektráren, tepelných čerpadel, solárních zařízení, zařízení na výrobu a energetické využití bioplynu a dřevoplynu, zařízení na výrobu elektřiny nebo tepla z biomasy, zařízení na výrobu biologicky degradovatelných látek stanovených zvláštním předpisem, zařízení na využití geotermální energie (dále jen "zařízení"), a to v kalendářním roce, v němž byly poprvé uvedeny do provozu, a v bezprostředně následujících pěti letech nu spotřební daně – snížená sazba u pohonných hmot jako je bionafta či bioplyn. Vláda přijala (koncem roku 2009) návrh MŽP, aby se zvedl podíl biopaliv v benzinu i naftě. nu silniční daně – osvobozeny vozidla která mají elektrický nebo hybridní pohon, používají jako palivo zkapalněný ropný plyn nebo stlačený zemní plyn, jsou vybavena motorem pro spalování benzínu a ethanolu označeného jako E85. nu daně z nemovitostí – osvobozeny pozemky mající vliv na krajinu –(např. území zvláště chráněných podle zákon a ochraně přírody a krajiny, přístupné parky, remízky, háje a větrolamy, pozemky sloužící výlučně k účelu zlepšení stavu ŽP, aj.) Platební nástroje II. - poplatky n npojem, druhy: ¡ nEmisní poplatky (za znečišťování / poškozování život. prostředí) ¡ nPoplatky za využívání přírodních zdrojů nUživatelské poplatky ¡ nPoplatky za výrobky ¡poplatky za spotřebu látek poškozujících ozónovou vrstvu Země Poplatky za znečišťování nTento typ nástroje vede z ekonomického hlediska k nákladově efektivnímu řešení. ¡Jedná se o řešení, kdy je stanoveného cíle dosahováno s minimálními náklady. Subjekty, pro které je dosažení cílů politiky životního prostředí relativně levnější přispívají relativně více a naopak subjekty, pro které je dosažení těchto cílů relativně dražší, přispívají méně. nPříjemcem poplatků je buď Státní fond životního prostředí, obecní rozpočty, rozpočty krajů, případně státní rozpočty. Tento příjem se využívá účelově k nápravě škod nebo na podporu ekologických projektů Emisní poplatky npoplatky za znečišťování ovzduší ¡stanoveny zákonem č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů , ¡placeny provozovateli stacionárních zdrojů, které se kategorizují podle velikosti na zvláště velké, velké, střední a malé podle jejich výkonu ¡Mezi zpoplatněné látky patří především tuhé emise, SO2 (oxid siřičitý), NOx(oxidy dusíku), CO (oxid uhelnatý), CXHY (uhlovodíky). ¡Způsob výpočtu poplatků je dán zákonem. U malých zdrojů je to roční paušál podle druhu používaného paliva. U zvláště velkých, velkých a středních zdrojů závisí výše poplatků na druhu a množství škodlivin Emisní poplatky npoplatky za vypouštění odpadních vod povrchových a podzemních (dva různé poplatky) ¡upraveny ve vodním zákoně č. 254/2001 Sb ¡Znečišťovatel je povinen platit poplatek jak za znečištění, tak i za objem vypouštěných odpadních vod. ¡Poplatek se platí především při vypouštění nerozpuštěných látek, rozpuštěných anorganických solí, ropných látek, nebo pokud je zjištěna zvýšená acidita a alkalita ¡Poplatek platí kdo nvypouští odpadní vodu do toku v množství větším než 100 000 m³ za rok nebo nvypouští vodu, která nese znečištění větší, než uvádí příloha číslo dvě vodního zákona ¡Poplatky jsou placeny příslušnému celnímu úřadu na základě podkladů ČIŽP ¡Příjmy směřují do Státního fondu Životního prostředí. ¡ Emisní poplatky npoplatky za ukládání odpadů na skládky, ¡upraveny zákonem č. 541/2020 Sb., o odpadech ¡Poplatníkem je dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech ten, kdo pozbývá vlastnické právo k odpadu, při jeho předání k uložení na skládku obec, pokud je původcem ukládaného komunálního odpadu, nebo provozovatel skládky, pokud uložil odpad na jím provozovanou skládku, nebo určil odpad při jeho uložení na skládku jako technologický materiál pro technické zabezpečení skládky. Plátcem poplatku je provozovatel skládky. Provozovatel skládky je povinen poplatek za ukládání odpadů na skládku od poplatníka vybrat a odvést správci poplatku, kterým je npoplatky za spalování odpadů, npoplatky za hluk, nadministrativní, resp. místní poplatky n Poplatky za užití přírodních zdrojů npoplatky za odběry podzemní vody ¡za odebrané množství podzemní vody. Poplatek je stanoven novelou zákona č. 20/2004 Sb., o vodách. Příjemcem poplatků je z 50% Státní fond životního prostředí a z 50 % rozpočty územně příslušného kraje. npoplatky za odběry povrchových vod ¡Platba, kterou hradí organizace, které odebírají vodu z povrchových vod jeho správci (tedy Povodí) nodvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu ¡stanoveny zákonem č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů. Souhlas s odvodem poskytuje příslušný orgán ochrany zemědělského půdního fondu. Výběr mají v kompetenci celní úřady. Výnos z odvodů směřuje z 60 % Státnímu fondu životního prostředí a z 40 % rozpočtům obcí příslušného katastru. n Poplatky za užití přírodních zdrojů npoplatky za odnětí pozemků plnících funkci lesa ¡Výše poplatku je určena orgánem státní ochrany lesů a výběr mají v kompetenci celní úřady. Příjemcem poplatků je z 60% Státní fond životního prostředí a z 40 % rozpočty obcí příslušného katastru. Vytěžené prostředky musí být využity na zlepšení životního prostředí obce a na zachování lesa. núhrady z dobývacího prostoru a z vydobytých vyhrazených nerostů ¡Sazba úhrady se pohybuje v rozmezí 100-1000 Kč za 1 hektar npoplatky za kácení dřevin ¡Nemusí se žádat o povolení, pokud dřeviny nedosahují stanovených rozměrů, tedy pokud dřeviny dosahuje výšky do 80 cm a 130 cm nad zemí nebo se jedná o souvislý keřový porost do 40 m2. n Uživatelské poplatky npoplatky za spotřebu látek poškozujících ozonovou vrstvu, ¡poplatek za výrobu a dovoz regulovaných látek, který napomáhá chránit ozonovou vrstvu Země ¡Poplatky jsou vybírány za látky, které poškozují ozonovou vrstvu a produkty, které je zahrnují npoplatky za užívání vybraných umělých hnojiv a pesticidů, npoplatky za používání tašek z umělých hmot, apod. n Uživatelské poplatky npokrytí nákladů kolektivních služeb nfinancování místních vlád nsběr odpadu, nstočné Platby za komunální odpad nZpůsoby stanovení: ¡Úhrada za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu (jde o smluvní poplatek, smlouva musí být uzavřena písemně a obsahovat výši poplatku) ¡Poplatek za komunální odpad (poplatník každá fyzická osoba, při jejíž činnosti vzniká odpad a plátcem je vlastník nemovitosti, kde vzniká komunální odpad) ¡Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu (v praxi nejrozšířenější, sazbu tvoří částka 250 Kč za osobu a kal. rok a částka stanovená na základě skutečných nákladů obce za předchozí rok) ¡ Fondy nStátní a jiné veřejné fondy účel: alokace fin. prostředků pro financování opatření k ochraně ŽP např.: SFŽP, krajské fondy pro naléhavá opatření (vody), Jaderný účet, Recyklačný fond (SK), nFinanční rezervy účel: zajistit fin. prostředky pro budoucí jistou potřebu např.: provoz skládek odpadu, těžba nerostů) n nFinanční jistiny / kauce účel: zajistit fin. prostředky pro budoucí možnou potřebu např. přeshraniční přeprava nebezpečného odpadu alt. k povinnému pojištění n n„Zelené“ investiční fondy n Povinné environmentální pojištění nPředmětem odpovědnost za poškození životního prostředí, ne škoda! (?) ¡Např.: prevence závažných havárií, atomové právo, přeshraniční přeprava odpadů Zálohové systémy (deposit-refund system) nprincip: zboží (příp. obal apod.) se neprodává, ale „vydává na zálohu“ (záruka vrácení peněz při vrácení „zboží“ – neplést s reklamací!!!) npříklady: vratné lahve aj. obaly nPředmět obchodu: ¡NE povolení, ale oprávnění, resp. povinnost ¡převoditelné, kvantifikovatelné, měřitelné ¡příklady: emise CO2 aj. skleníkových plynů, půda, … n nVymezení trhu: ¡teritoriální (s ohledem na předmět), bubbles ¡personální n nFáze: ¡stanovení celkové kvóty a její rozdělení, resp. stanovení indiv. limitů ncena, metoda ¡„spotřeba“, obchodování (organizace trhu), ofsety aj. n nZpřísňování podmínek: ¡redistribucí, výkupem, snižováním hodnoty ¡ Trhy s obchodovatelnými kvótami a limity Flexibilní tržní mechanismy - obchodovatelné povolení npřevoditelné kvóty („cap and trade“) nkredity na snížení emisí nprůměrné limity na obdobné výrobky npřevoditelné uživatelská práva npřevoditelná práva čerpat přírodní zdroje Finanční podpory ngranty, dotace, dary: ¡ze státního rozpočtu, ¡z účelových fondů, ¡z evropských fondů ¡z mezinárodních fondů nvýhodné půjčky (soft loans), ngarance úvěrů. Hodnocení ekonomických nástrojů nVýhody: ¡Tržní konformita ¡Nižší náklady regulace ¡Ekonomická efektivnost ¡Inovativnost n nNevýhody: ¡Nejistý výsledek ¡Omezený věcný dopad n nRizika: ¡„Kouzlo nechtěného“ ¡„Vytloukání klínu klínem“ ¡„Vyschlé zdroje“ ¡„Motivovaný regulátor“ n Dobrovolné nástroje nDobrovolné dohody nEMAS nISO 14001 nNárodní program čistší produkce nNárodní program environmentálního značení (ECOLABELLING) Motivační nástroje nMotivační schémata nISNO a MESOH u odpadů (princip PAYT) nChytrá řešení typu SMART nEnvironmentálně zaměřené hry Komunikační nástroje nKomunikační kampaně n Komunikační nástroje nSociální média n Komunikační nástroje nBrožury a letáky nOsobní kontakt (doorstepping) nNudging (pošťuchování) nPobídkové programy nPříkladné chování institucí nTvorba zpráv – eventy n Mapa počtu akcí pořádaných pod záštitou Evropské komise v rámci Týdne pro redukci odpadu Komunikační nástroje nZábavní průmysl a celebrity Tomáš Klus odhalil playlist podzimního turné, písně vybírali ... Informační nástroje nStátní správa nUniverzity a neziskové organizace nInternetové portály nKonference nWebináře a kurzy nPublikace n n nDěkuji za pozornost nJ nsoukopova@econ.muni.cz eco1 Nástroje environmentální politiky nPodle formy stimulace: ¡Pozitivní stimulace (daňová zvýhodnění, subvence) ¡Negativní stimulace (poplatky, daně, povolenky) nPodle míry direktivnosti: ¡Administrativní (přímá regulace) ¡Ekonomické (nepřímá regulace) ¡Další (informační, dobrovolné) n 97 Aplikace různých nástrojů politiky ŽP 98 http://media.novinky.cz/215/332156-top_foto1-6nqs2.jpg?1346423402 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Pohorsk%C3%A1_Ves,_Leopoldov,_silnice_sm%C4%9Br_ Baron%C5%AFv_most,_z%C3%A1kaz_vjezdu.jpg http://i.idnes.cz/13/053/cl6/FDV4b7d5b_2405_myto1.JPG Žádná regulace Administrativní nástroje Ekonomické nástroje DOTAZY?? 99 http://en.hdyo.org/assets/ask-question-2-fb180173e13f21ad6ae73ba29b08cd02.jpg nDěkuji za pozornost nJ n eco1 https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRAiehZq8O1Be61JA4vO77ol0f73B2MXrT224EJq-x8Osl aFok