Doprava a životní prostředí http://www.associatedrenewable.com/images/smart_grid_energy_infrastructure_1.jpg http://people.hofstra.edu/geotrans/eng/ch8en/conc8en/ch8c1en.html https://is.muni.cz/auth/th/27564/esf_m/DP_Mullerova_is.pdf O čem to dnes bude? uDoprava uExternality v dopravě uOceňování dopadů dopravy na ŽP uDopravní síť v ČR 2 DOPRAVA lčinnost spjatá s cílevědomým přemísťováním osob a hmotných předmětů lv nejrůznějších objemových, časových a prostorových souvislostech lza použití různých dopravních prostředků a technologií lDopravní proces představuje nezbytné pokračování procesu výrobního lNutnost přemístění je dána nutností uspokojení výrobních a finálních potřeb u u u u u emise baby-noise Car_crash_fun_1B traffic-congestion-blaauwberg 2039179--Obrazek--1-800x531p0 san-jose-demolitionservice Externality & doprava u u 11 u 12 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí u 13 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí u 14 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí u 15 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí u 16 u 17 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí u 18 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí u 19 Zdroj: Vojtěch Máca, Hodnocení dopadů dopravy na životní prostředí Shrnutí podle Mácy: u(negativní) dopady dopravy umíme hodnotit – zdaleka ale ne všechny učasto nekvantifikujeme ani ty, které dokážeme upeněžní ocenění umožňuje vzájemné porovnání dopadů s často diametrálně odlišnými efekty uméně hluku a více emisí nebo naopak? unení (a nemá) to být jediné hodnotící kritérium 20 Druhy dopravy uPevninská •Silniční, drážní, říční, potrubní uMořská •Námořní uVzdušná •Letecká •Potrubní •Složky dopravy •Dopravní prostředky, dopravní cesty, ostatní dopravní infrastruktury • • Vlastnictví infrastruktury uStát událnice, rychlostní silnice usilnice I. třídy uželezniční dopravní cesta uvodní cesta včetně vodní infrastruktury umezinárodní letiště Praha Ruzyně • lKraje usilnice II. a III. třídy uvybraná letiště § 9 zákona č. 13/1997 Sb. O pozemních komunikací Vlastnictví pozemních komunikací (1) Vlastníkem dálnic a silnic je stát. Vlastníkem místních komunikací je obec, na jejímž území se místní komunikace nacházejí. Vlastníkem účelových komunikací je právnická nebo fyzická osoba. (2) Vlastnické právo státu k dálnicím a silnicím vykonává Ministerstvo dopravy a spojů. (3) Ministerstvo dopravy a spojů nebo obec může pověřit výkonem vlastnických práv právnickou nebo fyzickou osobu (dále jen „správce pozemní komunikace“). (4) Prováděcí předpis vymezí podrobnosti k péči vlastníka pozemní komunikace o dálnici, silnici a místní komunikaci a o jejich evidenci. Silniční a dálniční síť se dělí podle vlastnictví následovně: - vlastníkem dálnic a rychlostních silnic je stát s převodem výkonu vlastnického práva na Ministerstvo dopravy ČR - vlastníkem silnic I. tříd je stát zastoupený Ministerstvem dopravy ČR - vlastníkem silnic II. a III. tříd je kraj Silniční a dálniční síť se dělí podle výkonu státní správy následovně: - výkon státní správy na dálnici a silnicích R – Ministerstvo dopravy ČR - výkon státní správy na silnicích I. tříd – Krajský úřad - výkon státní správy na silnicích II. a III. tříd – Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ČR a EU Obyvatelstvo 10,7 mil. 501 mil. Rozloha 78,9 tis. km2 4,3 mil. km2 HDP €146 mld. €10.617 mld. Síť vozovek 128 tis. km 5 mil. km Síť železnic 9,6 tis. Km 214,6 tis.km 2,1% 1,8% 1,4% 2,5% 4,5% Dopravní sít ČR uJedna z nejhustších v EU Mez. letiště 7 letišť vodní cesty 355 km železnice 9.619 km silnice cca 55.800 km Souvislosti ČR 78 864 km2 Letiště Praha Ruzyně, Karlovy Vary, Brno Tuřany, Ostrava Mošnov Vodní cesty: 330 km připadá na nejvýznamnější vltavsko-labskou cestu Železnice: 1875 km vícekolejných, elektrifikovaných 2926 km Silnice: 657 km dálnic, 355 km rychlostních silnic Zdroj: dopravní sektorové strategie, s. 169 Dopravní cesta je plně oddělena od dopravce, ten provozuje letecké činnosti na základě licence. Dle statistické ročenky je na území ČR v provozu celkem 85 letišť, z nichž 14 má status veřejného mezinárodního, 56 veřejného vnitrostátního, 6 neveřejného mezinárodního a 9 neveřejného vnitrostátního. Největším zřizovatelem a správcem letišť je státní Česká správa letišť. Nejfrekventovanější letiště je Ruzyně, v roce 2007 odbavilo necelých 12,5 milionu cestujících. Letištěm Praha vloni prošlo rekordních 12 436 254 cestujících. Naše největší letiště tak zaznamenalo 7,5% nárůst oproti předchozímu roku. Největší zájem o cestování letadlem byl mezi cestujícími v srpnu, kdy jich vzdušný přístav odbavil 1,34 milionů, nejrušnějším dnem byl pak 29. červen s téměř 47 tisíci pasažéry. Průměrně branami letiště prošlo každý den 34 tisíc cestujících. Nejčastěji pasažéři létali na linkách mezi Prahou a Velkou Británií (1 950 029) a Prahou a německými destinacemi (1 127 128). O 23,4 % se zvýšil počet cestujících do Itálie (905 061), které tak patří třetí místo mezi nejoblíbenějšími destinacemi. Čtvrtá je Francie s 803 794 cestujících. Jako pátá nejoblíbenější země se umístilo Španělsko s 660 021 pasažéry, což je o 28.6 % více než v předchozím období. V průběhu roku 2007 bylo Letiště Praha spojeno pravidelnými linkami 56 dopravců s více než 120 destinacemi. Pravidelnými linkami v loňském roce cestovalo 10,6 milionů osob, což představuje 85,2 % z celkového počtu odbavených cestujících. Nejoblíbenějšími destinacemi v roce 2007 byly tradičně Londýn (966 926) a Paříž (686 699), dále Frankfurt (452 824), Amsterdam (407 010) a na pátém místě Moskva (339 405). Letiště Praha v loňském roce odbavilo přes 55 tisíc tun nákladu. Brno-Tuřany v roce 2007. Celkem letiště využilo 415 276 cestujících, z toho na pravidelných spojích 168 tisíc a v nepravidelné dopravě 247 tisíc. Oproti roku 2006 to znamená nárůst o 5,5%. Téměř 119 tisíc cestujících bylo přepraveno na pravidelné lince Londýn-Brno, letadly Českých aerolinií mezi Brnem a Prahou letělo 36 tisíc cestujících, z nichž přes 90% použilo letiště Praha k přestupu na další mezinárodní spoje 26 Zdroj: dopravní sektorové strategie, s. 168 27 Zdroj: Dopravní sektorové strategie, s. 164 28 Zdroj: Dopravní sektorové strategie, s. 162 Silniční doprava rsd-dalnice-2009 Dopravní cesta je plně oddělena od dopravce, ten provozuje letecké činnosti na základě licence. Dle statistické ročenky je na území ČR v provozu celkem 85 letišť, z nichž 14 má status veřejného mezinárodního, 56 veřejného vnitrostátního, 6 neveřejného mezinárodního a 9 neveřejného vnitrostátního. Největším zřizovatelem a správcem letišť je státní Česká správa letišť. Nejfrekventovanější letiště je Ruzyně, v roce 2007 odbavilo necelých 12,5 milionu cestujících. Letištěm Praha vloni prošlo rekordních 12 436 254 cestujících. Naše největší letiště tak zaznamenalo 7,5% nárůst oproti předchozímu roku. Největší zájem o cestování letadlem byl mezi cestujícími v srpnu, kdy jich vzdušný přístav odbavil 1,34 milionů, nejrušnějším dnem byl pak 29. červen s téměř 47 tisíci pasažéry. Průměrně branami letiště prošlo každý den 34 tisíc cestujících. Nejčastěji pasažéři létali na linkách mezi Prahou a Velkou Británií (1 950 029) a Prahou a německými destinacemi (1 127 128). O 23,4 % se zvýšil počet cestujících do Itálie (905 061), které tak patří třetí místo mezi nejoblíbenějšími destinacemi. Čtvrtá je Francie s 803 794 cestujících. Jako pátá nejoblíbenější země se umístilo Španělsko s 660 021 pasažéry, což je o 28.6 % více než v předchozím období. V průběhu roku 2007 bylo Letiště Praha spojeno pravidelnými linkami 56 dopravců s více než 120 destinacemi. Pravidelnými linkami v loňském roce cestovalo 10,6 milionů osob, což představuje 85,2 % z celkového počtu odbavených cestujících. Nejoblíbenějšími destinacemi v roce 2007 byly tradičně Londýn (966 926) a Paříž (686 699), dále Frankfurt (452 824), Amsterdam (407 010) a na pátém místě Moskva (339 405). Letiště Praha v loňském roce odbavilo přes 55 tisíc tun nákladu. Brno-Tuřany v roce 2007. Celkem letiště využilo 415 276 cestujících, z toho na pravidelných spojích 168 tisíc a v nepravidelné dopravě 247 tisíc. Oproti roku 2006 to znamená nárůst o 5,5%. Téměř 119 tisíc cestujících bylo přepraveno na pravidelné lince Londýn-Brno, letadly Českých aerolinií mezi Brnem a Prahou letělo 36 tisíc cestujících, z nichž přes 90% použilo letiště Praha k přestupu na další mezinárodní spoje 30 Zdroj: Dopravní sektorové strategie, s. 165 31 Zdroj: Dopravní sektorové strategie, s. 166 32 Zdroj: Dopravní sektorové strategie, s. 167 Zdroj: Dopravní sektorové strategie, s. 163 Dopravní cesta je plně oddělena od dopravce, ten provozuje letecké činnosti na základě licence. Dle statistické ročenky je na území ČR v provozu celkem 85 letišť, z nichž 14 má status veřejného mezinárodního, 56 veřejného vnitrostátního, 6 neveřejného mezinárodního a 9 neveřejného vnitrostátního. Největším zřizovatelem a správcem letišť je státní Česká správa letišť. Nejfrekventovanější letiště je Ruzyně, v roce 2007 odbavilo necelých 12,5 milionu cestujících. Letištěm Praha vloni prošlo rekordních 12 436 254 cestujících. Naše největší letiště tak zaznamenalo 7,5% nárůst oproti předchozímu roku. Největší zájem o cestování letadlem byl mezi cestujícími v srpnu, kdy jich vzdušný přístav odbavil 1,34 milionů, nejrušnějším dnem byl pak 29. červen s téměř 47 tisíci pasažéry. Průměrně branami letiště prošlo každý den 34 tisíc cestujících. Nejčastěji pasažéři létali na linkách mezi Prahou a Velkou Británií (1 950 029) a Prahou a německými destinacemi (1 127 128). O 23,4 % se zvýšil počet cestujících do Itálie (905 061), které tak patří třetí místo mezi nejoblíbenějšími destinacemi. Čtvrtá je Francie s 803 794 cestujících. Jako pátá nejoblíbenější země se umístilo Španělsko s 660 021 pasažéry, což je o 28.6 % více než v předchozím období. V průběhu roku 2007 bylo Letiště Praha spojeno pravidelnými linkami 56 dopravců s více než 120 destinacemi. Pravidelnými linkami v loňském roce cestovalo 10,6 milionů osob, což představuje 85,2 % z celkového počtu odbavených cestujících. Nejoblíbenějšími destinacemi v roce 2007 byly tradičně Londýn (966 926) a Paříž (686 699), dále Frankfurt (452 824), Amsterdam (407 010) a na pátém místě Moskva (339 405). Letiště Praha v loňském roce odbavilo přes 55 tisíc tun nákladu. Brno-Tuřany v roce 2007. Celkem letiště využilo 415 276 cestujících, z toho na pravidelných spojích 168 tisíc a v nepravidelné dopravě 247 tisíc. Oproti roku 2006 to znamená nárůst o 5,5%. Téměř 119 tisíc cestujících bylo přepraveno na pravidelné lince Londýn-Brno, letadly Českých aerolinií mezi Brnem a Prahou letělo 36 tisíc cestujících, z nichž přes 90% použilo letiště Praha k přestupu na další mezinárodní spoje Potrubní doprava uSlouží k přepravě surovin (zejména) na dlouhé vzdálenosti v u u 37