Komunikační proces a jeho zákonitosti Komunikace = proces sdělování a přijímání informací Komunikační model zpětná vazba komunikační kanál Příklady kódů …. ? Formy komunikace (jak sdělujeme) ◼ komunikace slovní ◼ komunikace mimoslovní Mezilidská komunikace jako proces sociální interakce ◼ komunikace slovní a mimoslovní ◼ vzájemné ovlivňování ◼ sociální interakce vliv na průběh komunikačního procesu a na interpretaci sdělení Významové roviny komunikace (co sdělujeme) ◼ rovina věcná (věcný obsah sdělení) ◼ rovina vztahová – co mluvčí sděluje: - postoj k věci, o níž hovoří - postoj k člověku, s nímž hovoří - své momentální pocity - své sebepojetí Významová struktura rozhovoru Základní složky: ◼ záměr, cíl sdělení ◼ smysl sdělení pro mluvčího ◼ věcný obsah sdělení ◼ smysl sdělení pro příjemce ◼ efekt sdělení pro příjemce Významová struktura rozhovoru ◼ záměr, cíl sdělení ◼ smysl sdělení pro mluvčího ◼ věcný obsah sdělení ◼ smysl sdělení pro příjemce ◼ efekt sdělení pro příjemce porozumění x neporozumění Významová struktura rozhovoru ◼ záměr, cíl sdělení ◼ smysl sdělení pro mluvčího ◼ věcný obsah sdělení ◼ smysl sdělení pro příjemce ◼ efekt sdělení pro příjemce efektivnost komunikace Obecné zásady účinné slovní komunikace ◼ vyjadřujte se jasně ◼ vyjadřujte se stručně ◼ informace sdělujte v logickém sledu ◼ neopomíjejte podstatné ◼ zdůrazňujte podstatné ◼ buďte korektní ◼ naslouchejte ◼ klaďte otázky, ověřujte porozumění ◼ oslovujte ◼ přizpůsobujte se Děkuji za pozornost