BPM_MATE Druhé cvičení Posloupnosti a řady Příklad 1: Napište první pět členů daných posloupností: a) an = n+1 3n−1 , b) an = (0,2)n , c) an = (−1)n n! , d) a1 = 1, an+1 = an + 3. Je některá z uvedených poslupností aritmetická nebo geometrická? Příklad 2: Najděte vzorec pro n-tý člen daných posloupností (předpokládejte, že vzor prvních členů pokračuje): a) 1 2 , 1 4 , 1 8 , 1 16 , . . . , b) 1 2 , 1 4 , 1 6 , 1 8 , . . . , c) {2, 7, 12, 17, . . . }, d) 1, −2 3 , 4 9 , − 8 27 , . . . . Která z daných poslupností je aritmetická nebo geometrická? Příklad 3: Určete součet prvních deseti členů následujících posloupností: a) an = 3 + 2n, b) an = −1 2 n , c) an = 3n , d) an = −3n. Příklad 4: Uložíme-li částku 75 000 Kč při úroku 5 % ročně, jak velkou částku můžeme očekávat na účtu za 5 let? Za jak dlouho se daná částka zdvojnásobí? Příklad 5: Jak velkou částku musíme investovat, abychom za 5 let získali €10 000, je-li roční úroková míra 5 %? A kolik let bude trvat při dané úrokové míre než se investice €1 000 zhodnotí na €2 000? Příklad 6: Autor učebnice si může nechat vyplatit tantiémy dvěma různými způsoby. Buď dostane 21 000 Kč ihned a nebo dostane 4 600 Kč v pěti ročních splátkách, přičemž první dostane okamžitě. Která nabídka je výhodnější, je-li roční úroková míra 6 %? Příklad 7: Vypočítejte, případně rozepište následující sumy: a) 5 i=1 i2 , b) 10 n=1 2, c) 4 k=1 (−1)k+1 2k , d) 1 N N n=1 xn, e) n k=1 1 k(k+1) , f) n k=1 akibk . Příklad 8: Schengenský prostor je území 27 států, ve kterém mohou osoby překračovat hranice sdružených států bez hraniční kontroly. Pro rok 2024 označme cij odhad množství osob, které přejdou hranice z území státu i na území státu j pro každé i ̸= j. Jaký je význam výrazů 27 j=1 cij a 27 i=1 cij? Příklad 9: Určete součet následujících řad (pokud je to možné): a) ∞ k=1 1 3 k−1 , b) ∞ k=1(1,25)k , c) ∞ k=1 (0,1)k , d) ∞ n=1 2·3n−2n 6n BPM_MATE Příklad 10: Vláda se rozhodne dát fixní slevu na daních každé domácnosti, přičemž statistici usuzují, že část této slevy se utratí za služby a zboží. Příjemci těchto peněz opět utratí stejnou část této částky za služby a zboží atd. Je pro celkovou velikost ekonomiky výhodnější, když vláda poskytne slevu ve výši 10 000 Kč a a příjemci utratí 80 % nebo když bude sleva 5 000 Kč, ale příjemci utratí 90 %? Příklad 11: Určete součet řady ∞ n=1 1 n(n + 1) Nápověda: 1 n(n+1) = 1 n − 1 n+1 Příklad 12: Ukažte, že dané řady divergují: a) ∞ n=1 1+3n 2n , b) ∞ n=1 n √ 2, c) ∞ n=1 n+1 2n−3 . Příklad 13: Co je špatně na následující úvaze? 0 = 0 + 0 + 0 + · · · = (1 − 1) + (1 − 1) + (1 − 1) + · · · = 1 − 1 + 1 − 1 + 1 − 1 + · · · = 1 + (−1 + 1) + (−1 + 1) + (−1 + 1) + · · · = 1 + 0 + 0 + 0 + · · · = 1 Příklad 14: Rozepište následující sumy a vypočtěte: a) 3 s=1 4 r=1(r + 2s), b) 3 i=1 4 j=1 i · 3j .