BPM_MATE Deváté cvičení Matice Příklad 1: Vypočtěte A + B a 2A − B, kde A = 󰀕 3 0 −1 5 󰀖 , B = 󰀕 0 −3 −2 1 󰀖 Příklad 2: Vypočtěte A · B a B · A, kde A = 󰀕 4 −2 1 0 2 3 󰀖 , B = 󰀳 󰁃 1 2 3 4 5 6 󰀴 󰁄 Příklad 3: Vypočtěte A · B a B · A, kde A = 󰀳 󰁃 3 1 5 1 1 2 4 0 5 −7 10 −8 󰀴 󰁄 , B = 󰀳 󰁅 󰁅 󰁃 4 1 0 1 −2 1 0 1 󰀴 󰁆 󰁆 󰁄 Příklad 4: Vypočtěte matici X = A · (AT − E3), kde A = 󰀳 󰁃 1 2 3 −1 2 1 2 4 5 󰀴 󰁄 Příklad 5: Vypočtěte matici X = (2A − B)T · A2 , kde A = 󰀕 1 −1 2 3 󰀖 , B = 󰀕 2 3 0 1 󰀖 Příklad 6: Továrna produkuje tři různé výrobky (blbůstky, udělátka a věcičky) a posílá je do dvou různých skladišť. Počet jednotek každého výrobku zaslaného do každého skladiště je dán maticí A = 󰀕 200 150 100 75 100 125 󰀖 , kde číslo aij značí počet jednotek výrobku j zaslaného do skladiště i (výrobky jsou seřazeny podle abecedy). Cena kamiónové dopravy za jednotku je 15 Kč za blbůstku, 10 Kč za udělátko a 20 Kč za věcičku. Podobně, ceny vlakové dopravy jsou 17,5 Kč, 15 Kč a 10 Kč. Sestavte z těchto cen matici a pak použijte maticové násobení, abyste ukázali, jak se dají porovnat náklady na transport do každého skladiště oběma způsoby. Příklad 7: Potenciální zákazník je dotazován každý měsíc na jeho preference značky nového zboží, které bude uvedeno na trh. Jeho odpovědi mohou mít tři podoby: Značka (L), značka (P) a nevím (N). Při predikování preference pro daný měsíc bereme potaz pouze preferenci v předcházejícím měsíci. Do nákupu zbývají dva měsíce a aktuální rozložení preferencí je 35 % pro (L), 45 % pro (P) a 20 % nerozhodnutých. Na základě předchozího pozorování byla sestavena následující matice přechodu (pořadí (L), (P), (N), např. první sloupeček můžeme interpretovat tak, že šance, že zákazník zůstane věrný značce L je 70 %, že ji vymění za značku P 20 %, a že se nebude moci rozhodnout 10 %): A = 󰀳 󰁃 0,7 0,05 0,3 0,2 0,65 0,3 0,1 0,3 0,4 󰀴 󰁄 Na základě této matice popište vývoj preferencí a odhadněte, jaké bude rozložení prodeje mezi jednotlivé značky.