Adobe Systems Ekonomická sociologie (jaro 2024) 1 Některé problémy dnešní české společnosti Adobe Systems Chudoba • •Koncept chudoby se vztahuje k základním lidským potřebám (jídlo, bydlení, zdraví, vzdělání, participace v sociálních aktivitách, svoboda osobního rozvoje, reprodukce života) •Míra naplnění těchto potřeb je měřitelná jako spotřeba nebo ji můžeme hodnotit ve vztahu k finančním ukazatelům (příjem, úroveň chudoby). •Pro potřeby mezinárodního srovnání je hranicí absolutní chudoby příjem 1,90 $ na den (a méně). •https://blogs.worldbank.org/opendata/april-2022-global-poverty-update-world-bank • Adobe Systems Sociální dimenze chudoby • •Vedle základních ukazatelů pro měření/popis/mezinárodní srovnání/hodnocení nerovností v rámci jednotlivých zemí přispívá sociologie dosti významně k rozvoji poznání příčin vzniku chudoby a nerovností. •Koncept tříd, sociální stratifikace a nerovnost tzv. sociálních šancí atd. Adobe Systems Sociální vyloučení, začlenění •Na rozdíl od chudoby tento koncept reflektuje i opomíjené formy diskriminace (vztahující se k sociální participaci a uplatnění jednotlivců a skupin); výzva z hlediska demokracie, spravedlnosti. • •Pojem sociální vyloučení má více významů, např. vyloučení z důvodu trestu, stigmatizace, nemoci, etnické příslušnosti. • •Ve vztahu k aktivitám EU (Lisabonská strategie 2000-2010), dokument pro koordinaci plánů sociálního začleňování . Adobe Systems Koncept (ne)rovných šancí • • • Z hlediska sociologického rovnost šancí znamená, že rodina původu, v níž člověk vyrostl, nebude limitovat jeho životní možnosti. • • V české společnosti přitom platí silná korelace mezi etnicitou a sociální třídou. • . Adobe Systems Teoretický rámec •Konzervativní (kulturologické) vysvětlení • (Bernstein, B., Willis, P., ...) • (za omezené životní příležitosti si mohou jedinci sami – „obviňování oběti“) •vs. •Liberální (strukturální) vysvětlení (Wilson, W.J., Bowles, Gintis,…) • (příčinou omezených příležitostí je nespravedlivá sociálně-ekonomická struktura – „obviňování systému“) Adobe Systems Teoretický rámec • • Předchozí protiklad byl později obohacen o třetí pozici – její reprezentanti (např. Bourdieu, P., Giddens, A.) apriori nepopírají předchozí dvě vysvětlení, ale pokoušejí se o jejich propojení. •(„Člověk je aktivní bytostí, nicméně v rámci podmínek, které si sám nevybral.“) • Adobe Systems Integrace • •Integrace je založena na konceptu rovných příležitostí pro všechny. V socio-ekonomickém pojetí znamená, že např. příslušníci jakékoli skupiny by měli mít příležitosti žít stejně důstojný život jako ostatní členové společnosti. • •Integrace je úspěšná, když se to daří ve všech aspektech: sociálně, ekonomicky, kulturně a také symbolicky. Integrace není úspěšná, pokud některé skupiny (menšiny) mají trvalé problémy proniknout do sociální struktury společnosti (či do některých oblastí sociální struktury). • • Three-stage integration indicators (Kahanec, 2009) Employment Education Health Housing 1. Access Labor force participation rate Enrolment rate in pre-primary education Possession of health insurance (rate) Legal housing in a segregated neighborhood (as opposed to illegal housing) (rate) 2. Result Unemploy-ment rate (including self-employment) Integration at classroom level in primary education (index) Registration with a general practitioner (rate) Legal housing in a non-segregated neighborhood (rate) 3. Success Average hourly wage, occupational status (ISCO-88) Share with (upper) secondary or tertiary education (ISCED 3+) Life expectancy at birth, infant mortality rate Φ net floor area (in m2) per inhabitant (in legal housing in a non-segregated neighborhood) Adobe Systems Příklad: Situace Romů v české společnosti Adobe Systems Romská populace jako „H2S“ („hard-to-survey population“) •Romská populace patří svými vlastnostmi (z výzkumného hlediska) mezi populace obtížně mapovatelné výběrovými šetřeními •Aspekty: •a) Hard-to-sample (obtížně zkoumatelná) •málo početná, rozložená značně nerovnoměrně, •nemá jasné hranice = není k dispozici úplná opora výběru •b) Hard-to-identify •členství je založeno na charakteristikách, které jsou skryté nebo sensitivní – stigmatizující •c) Hard-to-reach •prostorově i sociálně obtížně dostupná – SVL a kulturní a sociální bariéry na straně tazatelů •d) Hard-to-persuade •příslušníky H2S populace je obtížné přesvědčit k participaci na výzkumu, ať už ve fázi screeningu, nebo po něm. •e) Hard-to-interview •obtíže při použití standardních kvantitativních nástrojů. • Počet Romů v ČR a SR srovnání výsledků ze Sčítání lidu s kvalifikovanými odhady • • Údaje z cenzu Podíl v populaci Kvalifiko-vané odhady Podíl v populaci ČR 33 500 (1991) 11 718 (2001) 13 150 (2011) 21 691 (2021) 0.3 % 0.1% 140 000 - 300 000 1.41 % - 2.9 % SR 80 627 (1991) 89 920 (2001) 105 700 (2011) 156 164 (2021) 1.7 % - 3% 480 000 - 520 000 9-10 % Ti, kteří při Sčítání (2021) uvedli jako mateřský jazyk romštinu: 28 102 (jako jeden či v kombinaci s jiným). V SLDB 2011 40 370. > Adobe Systems •Otázka etnické sebe(identifikace): • •Rozpor mezi: •Těmi, kteří se sami označují jako Romové •Těmi, kteří jsou za Romy považovány ostatními. • •Otázka 1: Jaká jsou kritéria etnické příslušnosti? •Otázka 2: Oprávněnost používání metody vnější identifikace • Adobe Systems https://www.email.cz/download/i/mVvlU5dntODiNn5iSYWA9dpsvZGMz0KuxJA8L7Wd9wME64IqUuXmoRBH2skc0-ZVGV_ y4Qc/AZ6A9637.jpg 15 © Jindřich Štreit Adobe Systems https://www.email.cz/download/i/ORZH7ShxgvfVNUSpsjjak7SGxw9B48wpH0Vs-WL73sRKOMWqtI8MR-5dMGf66TzzN3V IfyE/AZ6A9819.jpg 16 © Jindřich Štreit Adobe Systems https://www.email.cz/download/i/q2LlVGWdQjyOdt0ONK7hensvXJbucgwygR166uUK1qyXqX8Sc6YHXrEEu849EEfa-Bz T5mY/AZ6A0140.jpg 17 © Jindřich Štreit Adobe Systems Rozdíl mezi rasou a etnikem • •Etnikum/etnická skupina •Používá se více na kontinentální Evropě •Zohledňuje mimo fenotypické znaky především sociální a kulturní aspekty. • •Rasa/rasová skupina •V Evropě nepříliš používaný koncept, v USA a Velké Británii však stále dominantní. •Týká se zejména fyzických rysů (zejm. barva pleti, ale i jiné fyziologické odlišnosti). • • • Who have different cultural and societal origin Adobe Systems Etnická skupina • •Etnickou skupinu tvoří osoby udržující si víru o společném původu z důvodu společného jazyka, fyzické podobnosti, podobnosti zvyků nebo z důvodu sdílené historie či vzpomínek. • •Etnicita znamená identifikaci s danou etnickou skupinou a zároveň i udržování pocitu odlišnosti rozdílnosti od jiných skupin. • Who have different cultural and societal origin Tři různé způsoby klasifikace romské populace 1. 1.Sebeidentifikace respondentů 2.Klasifikace podle „expertů“, kteří jsou ve styku s Romy (učitelé, úředníci, zdravotnický personál, sociální pracovníci, policisté etc.) 3.Klasifikace podle sociálního badatele /výzkumníka – založena na lidové definici Roma. Pro identifikaci asimilovaných Romů nejlepší způsob. 4. • • Rozložení romské populace podle okresů SLDB11 Zdroj dat: ČSÚ, vlastní zpracování Adobe Systems V ČR identifikujeme •Nižší zaměstnanost v romské populaci: • Dle dat Rilsa (2024) byla míra zaměstnanosti Romů ve věku 20-64 let v roce 2023 45 %, tentýž údaj v obecné populaci je 81 %. •Romové v ČR „často“ žijí koncentrovaně – v oblastech označených jako ghetta či vyloučené lokality. •Nízký socio-ekonomický status Romů – rozsah závislosti na sociálních dávkách. •Výrazně nízká školní úspěšnost romských dětí (zvláště z vyloučených lokalit) než celkové české populace mladých. •Viz Roma Education in Comparative Perspective, UNDP 2012 rilsa, výzkumný ústav práce a sociálních věcí 23 •Míra nezaměstnanosti dle ILO 17,6 % (OP 2,5 %) – podíl na pracovní síle •Osoby, které práci aktivně nehledají → ek. neaktivní •Vyšší míra nezaměstnanosti žen (25,8 %) než mužů (12,1 %) • •Registrovaná nezaměstnanost •Míra registrované nezaměstnanosti (podíl nezaměstnaných osob) 18,8 % - podíl na populaci v dané věkové kategorii (OP 4 %) •V posledních 5 letech byla alespoň jednou v evidenci na ÚP ČR polovina osob → rozsáhlý problém dlouhodobé (66 %) a opakované (60 %) nezaměstnanosti; často souběh •Účast v APZ – v posledních 5 letech 37,8 % osob, které byly alespoň jednou v evidenci ÚP ČR •Nejčastěji zařazováni na VPP (23,7 %) a do rekvalifikací (16,8 %) • • • •Romské osoby ve věku 20-64 let •Nezaměstnanost rilsa, výzkumný ústav práce a sociálních věcí 24 •Hranice, pod kterou je osoba ohrožena příjmovou chudobou je stanovena ČSÚ pro celou populaci ČR; •v r. 2023 1. dospělý = 201 283 Kč za rok / 16 774 za měsíc. •Hodnota je orientační, stejně jako srovnání s OP (jiné zjišťování příjmů, vysoký podíl chybějících odpovědí). • • • • • •V obecné populaci v roce 2023 to podle Eurostatu bylo 9,8 % osob. •U dětí do 18 let (tj. 0–17 let) žijících v domácnosti romských respondentů je 58,9 %, v obecné populaci 12,4 %. • • •Příjmová chudoba • Míra ohrožení chudobou Pod hranicí chudoby Počet Podíl v % Validní % Ano 365 28,8 46,8 Ne 415 32,7 53,2 Celkem 780 61,5 100,0 Chybějící odpověď 489 38,5 Celkem 1268 100,0 rilsa, výzkumný ústav práce a sociálních věcí 25 •V závažné materiální deprivaci (4+ položek z 9) žije 34,6 % respondentů (1. VŠ 43,1 %); v OP 3,4 % •V sociální a materiální deprivaci (5+ položek ze 13) 50,9 % (1. VŠ 55,7 %); v OP 6,3 % •Počet položek, které si nemůže domácnost respondenta / respondent dovolit •Sociální a materiální deprivace rilsa, výzkumný ústav práce a sociálních věcí 26 •Ve vlastnickém bydlení žije 15,3 % osob. •V roce 2023 bydlelo podle ČSÚ ve vlastním 72,7 % osob, zatímco v romské populaci žije obdobný podíl (77,6 %) osob v nájmu. •Podíl osob, které jsou aktuálně v exekuci je 17 %. • Hodnota za obecnou populaci dle Mapy exekucí byla v roce 2022 7,6 %. •Podíl značně nebo mírně zadlužených domácností je 46,4 %. • • •Bydlení • Adobe Systems Rostoucí nerovnosti ve veřejném vzdělávání – problematika diferenciace škol •Školní výkon dítěte a jeho šance pro další vzdělávání jsou determinovány brzkou volbou vzdělávací trajektorie ve větší míře než v zemích OECD. •Nejviditelněji se to pak projevuje v případě romských dětí. •Svobodná volba školy → výběr školy je založen na socioekonomickém zázemí – přispívá k etnické segregaci škol či tříd (jev zvaný „white flight“), konkrétní příklad: dokument „Ptáčata “: •http://www.ceskatelevize.cz/porady/10267754387-ptacata-aneb-nejsme-zadna-becka/4238-ptacata/ • • http://www.ceskatelevize.cz/porady/10719503009-trida-8-a/video/ Adobe Systems Rovný přístup ke vzdělání •Český vzdělávací systém po formální stránce pamatuje na děti znevýhodněné, konkrétně například tím, že školský zákon upravuje vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. (Školský zákon, 2004) •Takto kategorizované děti mají právo na odpovídající vzdělávání, na poradenskou pomoc školy a školského poradenského zařízení. • • Adobe Systems Opatření k odstranění nerovností (příp. segregace) v zákl. vzdělávání •Zrušení zvláštních škol (v r. 2005), ve skutečnosti šlo jen o jejich přejmenování (na školy praktické); přineslo však i odstranění formálních bariér pro pokračování na střední škole všeobecného typu z jakéhokoliv typu základní školy. •Zavedení pozice pedagogických asistentů; •Přípravné třídy a kurzy za účelem dorovnání či doplnění vzdělání; •Od roku 2016 společné vzdělávání (systémová inkluze); •Od roku 2018 transformace praktických škol na běžné školy ; •Povinná předškolní docházka pro pětileté děti (v ČR 2017); •Změna zp. financování regionálního školství (od 2020). • Adobe Systems Hlavní problémy •Přechod mezi preprimárním a prvním stupněm základního vzdělávání; •Přechod mezi primární a nižší sekundární úrovní vzdělávání (přechod na druhý stupeň ZŠ je doprovázen významným odlivem romských žáků); což má za následek •limitované šance zahájení a úspěšného průchodu vyšším sekundárním/terciárním vzděláváním • Adobe Systems Konkluze •Otázka rovných vzdělávacích příležitostí a zvláště pak diskriminace romských dětí je jedním z nejzávažnějších témat českého školství. • •Vládní materiál poukazuje na segregační tendence českého vzdělávacího systému. • V ZŠ s 50 a více procentním podílem romských žáků se ve školním roce 2016/17 podle odhadů vzdělávala v ČR téměř čtvrtina (24,3 %) všech romských žáků. (viz Zpráva, 2017). • •Přitom většina doporučení v oblasti vzdělávací politiky se shoduje na tom, že je naopak žádoucí heterogenní skladba žáků/studentů a celkově co nejméně segregace ve vzdělávání. • • • • Adobe Systems Dilemata desegregačních politik •Eliminovat/pokud ano, jak/ či nikoli popsané mechanismy diferenciace (potažmo segregace)? • •Mělo by MŠMT zabránit samosprávám obcházet příp. antisegregační opatření? •Může/měl by zřizovatel školy kontrolovat či regulovat „odliv“ žáků mimo jeho spádový obvod? • • Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 Adobe Systems Otázka sběru etnických dat • • •https://ec.europa.eu/info/policies/justice-and-fundamental-rights/combatting-discrimination/equali ty-data-collection_en • Young men and women with different skin color Adobe Systems Literatura •Šimíková, Ivana et al. (2024). Zpráva o socioekonomické situaci romské populace v České republice 2023/2024. Výsledky výběrového šetření. Praha: Rilsa, Výzkumné centrum v Brně. • •Kahanec, M., Guzi, M., Martišková, M., and Siebertová, Z. 2014. “Slovakia and the Czech Republic: Inequalities and Convergences after the Velvet Divorce.” In Nolan, B., Salverda, W., Checchi, D., Marx, I. (et al.): Changing Inequalities and Societal Impacts in Rich Countries – Thirty Countries' Experiences. Oxford: Oxford University Press, pp. 569-592. •Matějů, P., Straková., Veselý, A. (eds.) 2010. Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení. Praha: Slon. (Zejména kap. Gabal, Čada). •Nekorjak, M., Souralová, A., Vomastková, K. (2011). ‘Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, “romské školy” a reprodukce sociálně prostorových nerovností.’ Sociologický časopis/Czech Sociological Review, vol.47, No. 4, pp. 657-680. • •