Sortimentní politika, nákup a cenotvorba
Vizuální merchandising
Vizuální merchandising může být definován jako proces podporování
prodeje produktů pomocí vytváření obrazů v mysli, které vnuknou potencionálnímu
zákazníkovi myšlenkou k nákupu.
Jiná definice:
„Způsob prezentování vystavených výrobků efektivně tak, aby se zvýšil
zájem zákazníka o produkt a bylo ovlivněno nákupní chování zákazníka
podle potřeb obchodníka:
Důležité aspekty vizuálního merchandisingu - prostor a místo:
Prostor
(rozsah) pro kategorii a její umístění v prodejně (i v e-shopu)
Prostor pro
jednotlivé produkty v kategorii a jejich umístění na daném místě (regál,
plocha…)
Počet, typ a
umístění dalších vizuálních prvků v prodejně (i na webu)
Prvky vizuálního merchandisingu:
Barvy
Hudba a zvuky obecně (byť působí na jiné smysly než zrak)
Vůně (to samé jako hudba)
Světlo
Teplo (viz výše)
Velikost zboží a výstavního prostoru (např. regál)
Tvar produktu
a tvary výstavních a obslužných prostředků a zařízení…co všechno vytváří atmosféru prodejny)
Vzhled výstavních prostředků a zařízení
Materiály použité pro výstavní a obslužní zařízení a pro stavební prvky prodejny (podlahy, zdi, stropy, výlohy)
Vzhled, tvar a materiál svítidel
Obaly
Personál - oblečení, vzhled, upravenost, vystupování
Obrazy, plakáty, reklamy
Rozmístění v prostoru včetně míry zaplnění - přehlednost