Sortimentní politika, nákup a cenotvorba
Management poptávky a ECR
Růst
poptávky a růst maloobchodních řetězců – 70. roky – tlak na rychlost a velké
objemy dodávek sortimentu na větší vzdálenosti od stále více globálních
dodavatelů
+
vývoj IS a ICT – vznik koncepcí ECR a QR
ECR – zejména potraviny a rychle obrátkové zboží s
relativně předvídatelnou a stálou poptávkou a obrátkou
Klíčová je
úzká spolupráce, důvěra a plynulý velkokapacitní informační tok (+ nově i
analýza velkých dat), sdílení informačních systémů (do určité míry) a sdílení
dat a informací o zásobách a poptávce, integrace dodavatelského řetězce a
perfektně fungující logistika.
Dodavatel a maloobchodník musí mít kompatibilní informační systémy umožňující elektronický přenos dat (nejčastěji tzv. EDI – electronic data interchange);
• distribuce od dodavatele k maloobchodníkovi musí být spolehlivá a nákladově efektivní;
• v systému QR musí dodavatelé vykonávat funkce, které by jinak mohly být realizované v distribučním centru maloobchodníka. Tyto funkce jsou často označovány jako před-maloobchodní prodej a zahrnují: tzv. ticketování nebo označení; příprava zásob (skládání, zavěšení na ramínka maloobchodníka, lisování, stohování do předem stanovené množství atd.).
Quick
response (QR) – zejména
móda, elektronika, nábytek….i sezónní zboží
- prodejna a pokladna přímo propojena s
dodavatelem (v řetězci) – tok informací o prodeji každé SKU – nákup nevstupuje
do tohoto relativně plynulého
procesu -
dodavatel doplňuje zboží přímo do obchodu v souladu s předem stanovenou zásobou dle sortimentního plánu
dodavatel doplňuje zboží přímo do obchodu v souladu s předem stanovenou zásobou dle sortimentního plánu
V ECR taktéž
existuje sortimentní plán – pro dodávky pro určité období, ale nákup neustále
sleduje různé faktory a upravuje množství poptávaného zboží
vendor managed inventory (VMI system) – vývoj poptávky je sledovaný prakticky výlučně
dodavatelem, který řídí zásobování na základě smlouvy s maloobchodníkem až „do
regálu“ – stará se komplexně o to, aby bylo zboží umístěno do cílové destinace
ve správném čase
Varley, R. Retail and product management, 2001, s. 44