Sortimentní politika, nákup a cenotvorba
Merchandising a sortimentní politika
Merchandising je podpora
prodeje produktů (ale i služeb) spojena zejména s prodejem v prodejnách s
využitím znalostí designu (působení vzhledu a spolupůsobení prvků),
ekonomických ukazatelů (poptávka, prodej, prodejnost..), technických znalostí
(umístění kategorií vedle sebe, samotné umístění (stání, ležení, teplota,
světlo…) a psychologie zákazníka, které vedou k cílenému vystavení a rozmístění
zboží a dalších prvků týkajících se prodeje na ploše prodejny (i e-shop).
2 definice:
·
„Soubor
činností směřovaných zejména k posledním článkům prodejního řetězce s cílem
zajistit, že správné zboží se nachází na správném místě, ve správný čas a za
správnou cenu.
Cross-merchandising - vystavení produktů příbuzných kategorií vedle se – cíl
= podpora prodeje obou kategorií (např. vystavení čokoládových tyčinek u baget nebo bonboniér u vína)
6 "S" ("R") správného merchandisingu:
Ø Správný produkt
Ø Správná kvalita
Ø Správné množství
Ø Správná cena
Ø Správný čas
Ø Správné místo
Faktory rozmístění kategorií produktů a produktů na prodejní ploše:
Rychlost obrátky/prodeje zboží
Velikost prodejny
Cíl prodeje zboží
Cílový
zákazník (plenky…maminky a prodejny na sídlišti)
Návaznost produktů (komplementarita)
Sezónnosť
Vzhled prodejny