Sortimentní politika, nákup a cenotvorba
Cena, hodnota pro zákazníka a ochota platit (willingness to pay")
Faktory ovlivňující cenovou citlivost a ochotu platit:
- relativní velikost výdajů – kupující jsou cenově citlivější, když výdaje na produkt tvoří velkou část celkových výdajů,
- sdílení nákladů – když se na nákladech podílí také někdo třetí, zákazníci jsou méně citliví na cenu, než když nesou veškeré náklady sami,
- náklady na změnu dodavatele – zákazníci jsou méně citliví na cenu, pokud by nižší cena měla znamenat změnu dodavatele,
- vnímané riziko – je-li obtížné srovnat výrobek s ostatními a existuje-li vysoké riziko, že u jiného dodavatele se zákazníkům nedostane požadované hodnoty, budou kupující méně citliví na cenu,
- důležitost konečného užitku – pokud produkt tvoří pouze malou část nákladů, ale přináší důležitý užitek, zákazníci budou reagovat na cenu méně citlivě,
- vnímání poměru cena-kvalita – pokud vyšší cena znamená vyšší kvalitu, jsou to zákazníci ochotni akceptovat, zvlášť pokud je produkt jedinečný a přináší zákazníkům mimořádnou hodnotu,
- cenová spravedlnost – pokud je cena mimo hranice toho, co zákazník považuje za „ještě spravedlivé“ či „přijatelné“, stane se citlivějším na cenu,
- „cenová kostra“ – zákazníci jsou citlivější na cenu, pokud ji vnímají jako vlastní ztrátu, nikoliv jako prostředek k získání hodnoty produktu.
(NAGLE, Thomas T; HOGAN, John E; ZALE, Joseph. (2011). The strategy and tactics of pricing : a guide to growing more profitably. )
Hodnota pro zákazník a cena:
hodnota pro
zákazníka = spotřebitelská přidaná hodnota, což znamená rozdíl mezi celkovou spotřebitelskou
hodnotou (soubor užitků, které spotřebitel od výrobku či služby očekává) a
celkovou spotřebitelskou cenou (soubor nákladů, které musí zákazník vynaložit)
Ochota platit - WtP (willingness to pay)
WtP = maximální
cena, kterou je určitý zákazník ochotný zaplatit za produkt anebo službu
různé faktory ovlivňující WtP v čase a
prostoru
V marketingu
až koncem 70. let 20. století
WtP souvisí s tzv. referenční cenou (interní – v mysli
zákazníka a externí, komunikovanou podnikem)
V případě, že
zákazník hodnotí transakci (i budoucí) 3 pojmy týkající se ceny vstupují do tohoto hodnocení – referenční
cena, navrhovaná cena produktu v transakci a WtP
referenční cena umožňuje zákazníkovi posoudit kupní situaci a
výhodnost nabídky (hodně výhodné, výhodné, nevýhodné),
zatímco WtP mu umožňuje vyjádřit v monetárních jednotkách
posouzení vnímané hodnoty produktu (akorát…příliš moc – o 100 korun by to bylo
málo…)
Faktory
ovlivňující WtP:
- znalost vlastností a účinků produktu
- znalost konkurenčních produktů
- znalost substitutů
- dostupnost produktů
- motivace ke koupi (např. u dekorativní kosmetiky touha být krásnější)
- stimuly ke koupi (i marketingové)
- vnímané riziko koupě produktů versus benefitů (hodnoty), které zákazník získá
- socio- demografické a ekonomické faktory (věk, sociální skupina, pracovní pozice, příjem, kupní síla...)
Následující