Pátý týden Seminář Úvod: Ve cvičné firmě si ukážeme základní charakteristiky nabídky Fakturace, především části týkající se transakčního cyklu nákupu zásob na vytvořených záznamech. Upřesníme si postup vystavování objednávek, zálohových faktur, účtování přijatých faktur a daňových dokladů k poskytnutým zálohám. Seznámíme se s nabídkou Sklady. Obsah semináře: Účetní program POHODA je „přednastaven“ na účtování způsobem B. Účtování zásob způsobem B · Při účtování způsobem B pořizování skladových zásob účtujeme přímo do nákladů: při dodávce na fakturu z nabídky Fakturace, agendy Přijaté faktury nebo při úhradě v hotovosti přímo z agendy Pokladna (nabídky Účetnictví). Zaúčtování počátečního stavu zásob do nákladů a konečného stavu zjištěného z operativní evidence zpět na stav zásob provedeme v agendě Interní doklady také v nabídce Účetnictví. Účtování zásob způsobem A · Při účtování způsobem A se pohyb zásob účtuje v průběhu celého období, údaje o nákladech na pořízení zásob se soustřeďují na příslušných majetkových účtech skupiny 11 nebo 13. Často dochází k časovému posunu mezi fakturací a fyzickým pohybem zásob. Proto můžeme postupovat několika způsoby: pokud fakturu obdržíme dříve, zásoby přijdou později, účtujeme nejdříve v nabídce Fakturace, v agendě Přijaté faktury. V den, kdy zásoby skutečně přijmeme na sklad, můžeme v nabídce Sklady, v agendě Příjemky využitím nabídky Záznam skutečnou příjemku automaticky vytvořit. Pokud nejdříve přijdou do firmy nakoupené zásoby a až poté přijatá faktura, postupujeme obráceně. · V den vydání zásoby do spotřeby vystavíme v nabídce Sklady výdejku. Pokud by přijatá faktura došla až po vydání, můžeme ji také vytvořit z výdejky (z nabídky Záznam/Výdejky). Likvidace závazků · V agendě Pokladna nebo Banka vybereme výdajový doklad a v nabídce Záznam zvolíme funkci Likvidace. Pokud bychom tuto funkci nezvolili, nebude faktura přijatá evidovaná jako uhrazená. Vystavení příkazů k úhradě. Vlastní studium Zopakujte si základní pojmy finančního účetnictví z oblasti účtování tržeb za vlastní výrobky a služby, tržeb a za prodej zboží. Prostudujte si část Fakturace. Připravte si podle zaměření Vaší zpracovávané firmy plán vystavení faktur odběratelům, případně tržeb inkasovaných v hotovosti.