EKONOMICKÉ HODNOCENÍ HLUKU ZE SILNIČNÍ DOPRAVY: STUDIE PODMÍNĚNÉHO HODNOCENÍ Patrik Sieber, Vysoká škola ekonomická v Praze; Jan Melichar, Centrum pro otázky životního prostředí v Praze* 1. Úvod Hluk je v současnosti významným zdravotním a sociálním problémem, který ovlivňuje většinu lidské populace, zejména pak městské obyvatelstvo. Hlavní pozornost je v dnešní době věnována dopravnímu hluku a to především hluku ze silniční dopravy. Silniční hluk, někdy označovaný také jako automobilový nebo uliční, je nejrozšíře-nější a postihuje nejvíce obyvatel. Problematika silničního hluku je v současnosti tím významnější, čím se počet automobilů i dopravní výkon neustále zvyšuje.1 Hluk může poškozovat lidské zdraví a pohodu lidí mnoha způsoby. Hluk vyvolává různé psychosociální efekty typu rozmrzelosti, rušení řečové komunikace, zhoršování výkonnosti či změny sociálního chování. Dále se může podílet na zhoršení duševních onemocnění nebo nepříznivě ovlivňovat spánek. Vyšší hluková zátěž zvyšuje riziko poškození sluchového aparátu, nepřímo prostřednictvím chronického stresu přispívá ke zvýšení nemocnosti obyvatel ve formě zvýšeného krevního tlaku, hypertenze a ischemické choroby srdeční (Kotulán, 2005). Problematiku hluku ve venkovním prostředí, včetně obtěžování hlukem ze silniční dopravy, na evropské úrovni řeší směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/49/ ES o hodnocení a řízení hluku ve venkovním prostředí. Směrnice mimo jiné stanovuje požadavky na vyhodnocování hlukové expozice obyvatelstva, která se vyjadřuje v hlukových mapách. Nej významnějším důsledkem hluku je obtěžování hlukem, které je vyjadřováno počtem exponovaných obyvatel v hlukových imisních pásmech v okolí hlavních pozemních komunikací. U lidí, kteří jsou obtěžováni hlukem, dochází ke snížení kvality života. Hluk v tomto případě vyvolává u lidí rozmrzelost, tj. pocit zlosti, nelibosti, nepohodlí či podráždění. Rozmrzelost je sledována na základě subjektivních výpovědí exponovaných obyvatel, kteří hodnotí míru rozmrzelosti na různých ordinálních škálách rozmrzelosti. Liberko (2004) uvádí, že v zemích EU se jedná o 25 % populace, kteří si stěžují na obtěžování * Článek byl podpořen výzkumnými projekty Ministerstva dopravy ČR CG712-030-520 Stínové ceny externalit v dopravě a CG712-111-520 Kvantifikace externích nákladů dopravy v podmínkách České republiky. Za tuto podporu děkujeme. 1 Tak například v roce 2009 dosáhl počet registrovaných motorových vozidel v ČR 5 945 tis., oproti roku 1993 se jedná o nárůst o 34 %. Za stejné období vývoj přepravních výkonů v osobní dopravě vzrostl o 40 % a v nákladní o 78 % (CDV, 2010). 824 • POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 hlukem. Z výsledků hlukového mapování pro ČR2 pak vyplývá, že hluk ze silniční dopravy působí celodenní obtěžování hlukem u více jak 226 tis. obyvatel3 a rušení spánku hlukem u 278 tis. obyvatel. Nejvíce obyvatel zasažených hlukem žije v Praze, jedná se o více než 100 tis. obyvatel jak pro celodenní, tak i noční hlukový ukazatel (Šlachtováakol.,2007). K hodnocení zdravotních vlivů silničního hluku, kromě vyjadřování počtu obyvatel vystavených určité hladině hluku, lze přistupovat také pomocí ekonomického vyjadřování škod, které hluk působí. Jednotlivé škody mohou být dány náklady na léčbu onemocnění vyvolaných zvýšenou expozicí hluku a následnou ztrátou produktivity v důsledku pracovní neschopnosti, zvýšením rizika úmrtí u exponované populace, náklady na léky proti nespavosti v případě rušení ve spánku, obrannými výdaji na snížení působení hluku a ztrátou užitku v důsledku obtěžování hlukem (Navrud, 2002). Vyjadřování ekonomické hodnoty těchto škod je důležité zejména pro vyhodnocování ekonomické případně nákladové efektivnosti protihlukových opatření, jako jsou např. protihlukové stěny, výsadba vegetace u silničních komunikací či vhodné dispoziční řešení obytných budov. Cílem tohoto článkuje prezentovat odhady hodnot, které česká populace přisuzuje snížení hladiny hluku ze silniční dopravy a na modelovém příkladu ukázat možnost využití těchto odhadů pro agregátní vyjádření přínosů ze snížení zátěže hluku v ČR. Ekonomická hodnota této změny je tradičně odhadována pomocí konceptu ochoty platit {willingness-to-pay, WTP) za snížení hladiny hluku. WTP je v této studii zjišťována přístupem vyjádřených preferencí metodou podmíněného hodnocení {contingent valuation method, CVM). Odhad WTP za snížení silničního hluku o 10 dB (ze 70 dB na 60 dB) vycházel z dat z výběrového šetření na ekonomicky aktivním obyvatelstvu ČR, které proběhlo na přelomu roku 2009 a 2010. Dotázáno bylo 2 104 náhodně vybraných obyvatel ve věku od 18 do 69 let. Střední hodnota WTP byla odhadována neparametrickým odhadem vycházející z konstrukce funkce přežití pomocí Kaplan-Meierova odhadu. Variabilitu hodnot WTP vysvětlujeme dále pomocí regresní analýzy, která nám umožní určit, jaké socio-ekono-mické charakteristiky domácností systematicky ovlivňují WTP. Jelikož procentuální zastoupení nulových hodnot WTP ve vzorku je 56 %, je regresní model odhadován dvoukrokově. V prvním kroku probitovým modelem vysvětlujeme volbu jednotlivců, zda jsou ochotni participovat na programu snížení silničního hluku. Ve druhém kroku log-normálním regresním modelem vysvětlujeme výši vyjádřené WTP v závislosti 2 Pro silniční hluk bylo hlukové mapování provedeno pro aglomerace Prahy, Brna a Ostravy a pro hlavní pozemní komunikace. 3 Celodenní obtěžování hlukem je počítáno na základě hlukového ukazatele pro den-večer-noc, Ldvn. kdy se sleduje počet obyvatel, kteří jsou vystaveni nadlimitnímu hluku nad 70 decibelů pro silniční dopravu (tj. Ldvn > 70 dB(A)). Pro rušení ve spánku se sleduje hlukový ukazatel pro noc, Ln, kdy mezní hodnota je stanovena pro silniční dopravu nad 60 dB(A). Mezní hodnoty jsou stanoveny vyhláškou 523/2006 Sb. o hlukovém mapování. POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 • 825 na osobních charakteristikách respondentů a charakteristikách hluku v lokalitě, kde žijí. Odhady a grafické výstupy byly provedeny ve statistické programu Stata ll.4 Struktura článkuje následující: ve druhé kapitole jsou představena základní teoretická východiska, která jsou relevantní pro hodnocení změny užitku ze snížení hladiny hluku pro obyvatele ČR. Ve třetí kapitole shrnujeme dílčí výsledky především zahraničních empirických studií, které se věnují této problematice. Čtvrtá kapitola popisuje tvorbu podmíněného scénáře a sběr dat, pátá kapitola pak představuje neparametrické odhady ochoty platit. V šesté kapitole uvádíme popis a výsledky regresního modelu. Diskuse výsledků a shrnutí hlavních poznatků je předmětem sedmé, respektive osmé kapitoly. 2. Teoretická východiska hodnocení Hodnocení změny užitku ze snížení hladiny hluku, jako i ostatních netržních statků, je postaveno na principech nové ekonomie blahobytu (Hicks, 1939; Lange, 1942). Ekonomické hodnocení netržních statků vychází z hodnotového systému jednotlivců, který je závislý na jejich preferencích. Základní předpoklad je, že jednotlivec činí spotřebitelská rozhodnutí, při kterých maximalizuje svůj užitek. Tato rozhodnutí jsou zachycena prostřednictvím poptávkových funkcí spotřebitele s ohledem na dostupné statky a služby. Do těchto poptávkových funkcí vstupuje také úroveň hluku. Při samotném odhadu ekonomických hodnot zjišťujeme, za jakou částku je spotřebitel ochoten se vzdát {willingness to accept, WTÄ) navrhované změny hladiny hluku nebo kolik je ochoten zaplatit {willingness to pay, WTP) za určitou změnu hladiny hluku (Nunes a kol, 2003). Základním bodem této analýzy je tedy individuální užitková funkce: U=U(X,H) (1) ve které Xznačí spotřebu tržních statků. Užitek spotřebitele bude také záviset na intenzitě silničního hluku, H, kterému je člověk vystaven. Před změnou, v našem případě snížení silničního hluku o 10 dB, je spotřebitel vystaven počáteční hladině hluku H°, tedy 70 dB. Pro tuto úroveň hluku, H°, a daný příjem jednotlivce /, maximalizuje spotřebitel užitek U(X, H). To přináší spotřebiteli optimální kombinaci statků (X°, H°) a úroveň užitku U°=U(X°, H°). V této analýze pracujeme s předpokladem lineární funkce užitku ve vztahu k intenzitě silničního hluku. Např. Arsenio a kol. (2006) však prokazují nelineární vliv hluku v užitkové funkci, kdy autoři dospěli k závěru, že hodnocená změna hluku je vnímaná hůře při vyšších úrovních hluku a také při větší hodnocené změně. Z užitkové funkce (1) lze odvodit nepřímou funkci užitku V(j, která vyjadřuje, jakou maximální výši užitku může spotřebitel získat při dané výši příjmu / a cenách tržních statků P, a úrovni hluku H: 4 http://www.stata.com/ 826 • POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 V=V(P,I,H) (2) Formalizaci nepřímé funkce užitku před a po změně úrovně silničního hluku představuje tabulka 1. Tabulka 1 Nepřímá funkce užitku pro počáteční a novou úroveň silničního hluku Proměnné a funkce užitku Původní situace Nová situace Úroveň hluku H° (70 dB) H1 (60 dB) Úroveň užitku U° U1, kdy U1 > U° Nepřímá funkce užitku V(P, 1, H°) V(P, 1, H1) Zdroj: upraveno podle Nunes a kol. (2003) Ekonomická literatura navrhuje dva alternativní ekonomické ukazatele, pomocí kterých lze odhadnout změny blahobytu vyvolané změnou ceny či množství tržních statků. Jedná se o kompenzační a ekvivalentní měřítko změn blahobytu, které byly rozpracovány Hicksem ve 40. letech minulého století (Hicks, 1943). Kompenzační variace (compensating variation, CV), ekvivalentní variace (equivalent variation, EV), kompenzační přebytek (compensating surplus, CS) a ekvivalentní přebytek (equivalent surplus, ES) jsou teoretickou úpravou tradičního spotřebitelského přebytku. CS a ES můžeme použít pro odhad změny blahobytu, která souvisí se změnou množství či kvality netržního statku, jako je úroveň hluku (Freeman, 2003; Kolstad, 2000). Hicksovo kompenzační měřítko blahobytu se rovná výši kompenzační platby, změny příjmu, která udrží spotřebitele na původní úrovni užitku, U°, na které byl před realizovanou změnou úrovně hluku. Hicksovo C S je vyjádřeno pomocí nepřímé funkce užitku pak takto: V(P,I,H°) = V(P,I-CS,H1) = V° (3) Při nové situaci, tedy snížení hladiny silničního hluku o 10 dB, se spotřebiteli sníží příjem ve výši CS. Na grafu 1 se jedná o snížení výdajů na tržní statek o vzdálenost B C (vertikální vzdálenost mezi křivkou užitku U° a U1 při nové nižší hladině hluku 60 dB, H1), které kompenzují spotřebitele za zlepšení hlukové zátěže (+AH). CS se v tomto případě odhaduje vyjádřením ochoty platit za snížení hladiny hluku. Toto Hicksovo kompenzační měřítko změny blahobytu je odhadováno v této CVM studii.5 Oproti tomu Hicksovo ekvivalentní měřítko odpovídá změně příjmu, která posune spotřebitele na novou úroveň užitku, U1, na kterou by se dostal při snížení úrovně hluku, H1. Hicksovo ES lze vyjádřit jako: V(P,I,H1) = V(P,I + ES,H°) = V1 (4) 5 V CVM scénáři, který je nabízen respondentům, se tedy jedná o snížení hluku o 10 dB. POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 • 827 Měřítko ES tedy vyjadřuje změnu příjmu, která je ekvivalentní zvýšení blahobytu v důsledku poklesu hluku. V tomto případě je skladný a vyjadřuje ekvivalentní přínos za zlepšení situace. Na grafu 1 představuje zvýšení soukromých výdajů o vzdálenost DA, které jsou pro spotřebitele ekvivalentní stejně tak, jako je snížení hladiny hluku na úroveň H1. ES se odhaduje v této situaci vyjádřením, o kolik by se musel spotřebiteli zvýšit příjem, který by odpovídal zlepšení hlukové situace. V této studii předpokládáme změnu příjmu, která představuje maximální ochotu platit spotřebitele za zlepšení hlukové situace, +AH. Tato interpretace předpokládá, že výchozí úroveň změny blahobytu je při stávající situaci, U°. Pokud bychom porovnávali změnu blahobytu s úrovní užitku při nové situaci, U1, měřili bychom ochotu akceptovat. Graf 1 Indiferenční analýza a odhady změn blahobytu Zdroj: upraveno podle Bateman a kol. (2002, s. 21) Poznámky: CS - kompenzační přebytek, ES - ekvivalentní přebytek Obě dvě Hicksova měřítka změny blahobytu lze také interpretovat z hlediska rozdělení práv a závazků při alternativních hladinách hluku. CS předpokládá, že spotřebitel má právo na stávající úroveň hlukové zátěže, tj. 70 dB. Oproti tomu, ES odpovídá situaci, kdy spotřebitel má právo na zlepšení hlukové situace, tj. na 60 dB. Tabulka 2 představuje jednotlivé situace a preferovaná měřítka blahobytu podle NOAA panelu (Arrow a kol., 1993). V této CVM studii analyzujeme první případ, kdy spotřebitel má právo na původní, zvýšenou, hladinu hluku. X: výdaje na spotřebu tržních statků BC = WTP+AH = -CS+AH DA = WTA+ah = ES+ah H° (70 dB) HMĎOdB) klesající hladina hluku 828 • POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 Tabulka 2 Hicksova měřítka změny blahobytu a rozdělení vlastnických práv Úroveň hluku Hicksovo ekvivalentní měřítko Právo na změnu Hicksovo kompenzační měřítko Právo na původní situaci Snížení WTAza vzdání se WTP za získání Zvýšení WTP za vyhnutí se WTA kompenzaci Zdroj: upraveno podle Nunes a kol. (2003) Hodnotu WTP, která je vyjádřená respondentem při realizaci CVM, si je možné přestavit jako výsledek maximalizace užitkové funkce. WTP je potom reprezentováno nabídkovou funkcí (bíd function), kterou lze získat úpravou rovnice (3). Nabídková funkce pak vyjadřuje vztah mezi WTP a ostatními parametry v modelu, jako je příjem, případně další socio-ekonomické charakteristiky spotřebitele, charakteristiky ostatních netržních statků a charakteristiky určující úroveň hladiny hluku:6 CS = CS(H°,H\PJ) (5) Dále předpokládáme, že maximální hodnota WTP je omezena schopností spotřebitele zaplatit za tento netržní statek. WTP nesmí být vyšší, než je jeho/její disponibilní příjem. Další omezení pro odhad WTP je stanovena nezápornost hodnoty. V tomto bodě předpokládáme, že záporná hodnota WTP není správná. Tak jako v případě veřejných statků, pokud tento typ netržního statku neposkytuje spotřebiteli užitek, je v analýze ignorován. Při splnění předchozích dvou omezení je nabídková funkce (5) vyjádřena následovně (Bateman a kol. 2002): 0~>J (7) j kde rij =Yjhk k=j+\ Hodnoty WTP jsou seřazeny vzestupně od nejmenší po nej větší hodnotu, WTP p kdy WTP q představuje nulovou hodnotu a WTPj pak nej vyšší hodnotu ve vzorku, nJe celkový počet respondentů ve vzorku, kteří vyjádřili WTP vyšší, než je WTP p hk značí počet respondentů ve vzorku, kteří vyjádřili WTP ve výši WTP p N je celkový počet respondentů ve vzorku. Při odhadu funkce přežití Kaplan-Meierovým odhadem se předpokládá, že mezi po sobě pozorovanými hodnotami WTP, WTP a WTP +1, je funkce přežití konstantní /v ^ na pravděpodobnosti hodnoty WTPj, tedy S(WTPJ. Kaplan-Meierův odhad funkce přežití pro ochotu platit včetně nulových hodnot je zobrazen v grafu 2. Z grafu 2 je patrné, že funkce přežití je po částech konstantní nerostoucí funkce, která klesá postupně od hodnoty 1 k nule. Pravděpodobnost „přežití" tedy vždy klesá (respektive nikdy neroste), jak se hodnota WTP zvyšuje. 10 Uvedené odhady hodnot WTP j sou vyjádřeny v cenové hladině na úrovni roku 2010, v roce, kdy proběhl finální sběr dat. 11 Při otevřené otázce každý respondent vyjadřuje částku, která odpovídá jeho maximální ochotě platit. WTP je pak analyzována jako spojitá proměnná. Oproti tomu dichotomická volba, jako další formát WTP odpovědí, je analyzována jako binární proměnná. Dvojitá dichotomická volba a platební karta jsou analyzovány jako intervalová data (Bateman a kol., 2001). 12 Spojitý charakter proměnné WTP je zajištěn v CVM scénáři otevřenou otázkou na zjištění ochoty platit. 834 • POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 Graf 2 Kaplan-Meierova funkce přežití hodnot WTP (v Kč, 2010) o o Lil o Lil Lil csi o o Funkce přežiti t-1-1— 0 5001000 2000 4000 6000 8000 -r~ 10000 Pozorované hodnoty WTP Zdroj: vlastní zpracování v programu Stata 11 Kaplan-Meierův odhad nám umožní odhadnout průměrnou a mediánovou hodnotu WTP. Mediánová hodnota WTP je určena přímo z empirické funkce přežití. Medián WTP je stanoven v bodě, kdy funkce přežití dosahuje pravděpodobnosti 0,5. Mediánová WTP se započítáním nulových hodnot je 0 Kč, v případě, že uvažujeme pouze pozitivní hodnoty WTP, je medián 100 Kč. Průměrná hodnota je pak počítána jako plocha, která je ohraničená odhadnutou funkci přežití. Algebraické vyjádření je pak následující: WTP = X Š (WTPJ) [WTPJ+l - WTPJ ] Průměrná hodnota ochoty platit se započítáním nulových hodnot je 98 Kč.13 V případě, že očistíme tuto proměnnou o nulové hodnoty, pak je průměr 221Kč. Shrnutí neparametrických odhadů ochoty platit se započítáním a bez nulových hodnot, včetně standardní chyby odhadu a 95% interval spolehlivosti pro odhadnutý průměr přibližuje tabulka 4. 13 Odhad průměrné hodnoty WTP pro spojitá data, což je náš případ, který vychází z Kaplan-Meierovy funkce přežití, je identický, jako odhad na základě aritmetického průměru. POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 • 835 Tabulka 4 Shrnutí neparametrických odhadů ochoty platit za jednotlivce (v Kč, 2010) N Medián Průměr Stand.chyba 95% interval spolehlivosti WTP 2 057 0 98 8 83 113 WTP. požit 907 100 221 17 189 254 Poznámka: WTP - ochota platit se započítáním nulových hodnot, WTP.pozit - ochota platit pouze pro pozitivní hodnoty Zdroj: vlastní výpočty Neparametrický odhad průměrné ochoty platit za snížení hladiny hluku lze porovnat s dalšími ekonomickými proměnnými, které byly zjišťovány ve výběrovém šetření. Pro srovnání je ve vzorku průměrný čistý měsíční příjem jednotlivce 14 tis. Kč, pro celou domácnost činí průměrný měsíční příjem 30 tis. Kč a průměrný čistý měsíční nájem domácnosti bez energií a poplatků je 1 750 Kč. 6. Ekonometrický odhad nabídkové funkce ochoty platit V této části analýzy vysvětlujeme variabilitu hodnot WTP pomocí regresní analýzy a testujeme tak validitu získaných hodnot WTP. Pro tyto účely jsme sestavili ekonometrický pravděpodobnostní model nabídkové funkce WTP, který nám umožňuje určit, jaké determinanty domácnosti a CVM scénáře systematicky ovlivňují odhad WTP. 6.1 Sestavení ekonometrického modelu pro odhad nabídkové funkce Teoretický model nabídkové funkce specifikovaný rovnicí (6) je odhadnut přímo pomocí analytického modelu, který je tvořen deterministickou části a náhodnou složkou. Analytická forma nabídková funkce pak vypadá následovně: cs = cs(h° ,h\p,i,e) (9) kde e je náhodná složka WTP, kterou nejsme schopni pozorovat. Je determinována nepozorovanými vlivy na postoje spotřebitele vůči netržnímu statku. Trvalým problémem v CVM studiích, které využívají formát otevřené otázky pro odhad WTP, je vysoké procento respondentů, kteří vyjádřili nulovou hodnotu WTP. Což je případ i naší studie, kde téměř 56% respondentů vyjádřilo nulovou hodnotu. Důvodem může být to, že respondenti nehodnotí pozitivně nabízenou změnu, tj. snížení hluku ze silniční dopravy nevstupuje do jejich užitkové funkce. Další důvod může být ten, že si takovou platbu nemohou dovolit. Nebo je pro ně obtížné stanovit takovouto hodnotu, protože není pro ně běžné platit za tento typ statku. V případě otevřené otázky je rozdělení proměnné WTP často cenzorováno [censoreď) v nule. Důvodem je nemožnost vyjádřit negativní WTP v CVM studiích. Výsledkem je proto vysoké procento nulových odpovědí. Analýza WTP, kde hodnoty této proměnné byly získány odpověďmi na otevřenou otázkou, byla tradičně řešena 836 • POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 regresní analýzou s využitím metody nejmenších čtverců (ordinary least-square, OLS). OLS však ignoruje cenzorování, které je implikováno nulovou hodnotou WTP. V případě, že v regresním modelu nezohledníme problém cenzorovaného nebo useknutého {truncated) rozdělení WTP, získáme odhady, které jsou zkreslené a nekonsis-tentní. Pro řešení tohoto problému se ve většině případů používá Tobit model (Tobin, 1958), který předpokládá, že skutečné rozdělení WTP je useknuté v nule. Tobit model však umožňuje modelovat pouze jeden typ nulových odpovědí, které vznikají v důsledku rohového řešení nebo, že respondent daný statek nevyužívá. Vychází tak z implicitního předpokladu, že nulová WTP je pouze výsledkem ekonomických poměrů respondenta. V případě, že někteří lidé, z povahy jejich přesvědčení, nikdy nevyjadřují pozitivní částky nebo, že budou změnou ovlivněny negativně, je Tobit model omezující. V tomto ohleduje flexibilnější dvoukrokový regresní model, který původně navrhnul Cragg (1971). V literatuře je označován též jako Double-Hurdle model. Dvoukrokový regresní model byl využit v mnoha oblastech, zejména pak při modelování spotřeby masa, alkoholu, sýrů nebo při analýze charitativních darů. Při analýze CVM dat byl použit v několika studiích (např. Goodwin a kol., 1993; del Saz-Salazar a Rausell-Kôster, 2008). Při empirickém modelování dvoukrokový model předpokládá rozdílné stochastické procesy, které vedou ke dvěma rozhodnutím jednotlivce. Nejprve se rozhoduje o tom, zda participovat na spotřebě (či nikoliv) nabízeného netržního statku. Ve druhém kroku se rozhoduje o tom, jaká je výše případné podpory. V naší studii se v prvním případě jedná o rozhodnutí respondenta, zda vůbec vyjádří pozitivní částku za snížení hladiny hluku, tj. zda bude participovat na programu snížení silničního hluku. Ve druhém kroku se rozhoduje o výši vyjádřené hodnoty, která je podmíněna prvním rozhodnutím. Výhodou dvoukrokového modeluje, že umožňuje vysvětlovat tato dvě rozhodnutí pomocí odlišných proměnných. V dvoukrokovém modelu je participace (D) na trhu určena rovnicí (del Saz-Salazar a Rausell-Kôster, 2008): D t = 1 pokud D* >0 a 0 pokud Z) * < 0 (10) D;=Zl9 + ul kde D* je latentní proměnná. Jedná se o binární proměnnou, která nabývá hodnoty 1, pokud respondent je rozhodnut participovat na programu snížení hladiny hluku, 0 naopak, u, ~ N(0, 1). Z je vektor charakteristik respondenta a 6 je vektor odhadovaných parametrů. Výše participace na programu, tj. výše vyjádřené WTP za snížení silničního hluku, je dána rovnicí: WTP, = WTP; pokud WTP- > 0 a D- > 0 WTP i = d jinak (11) WTP*=XlP + el POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 • 837 kde WTP t je vyjádřená hodnota WTP respondentem na otevřenou otázku, et ~ N(0, a2), X je vektor individuálních charakteristik respondenta a /? je vektor odhadovaných parametrů. V této části studie předpokládáme, že rozhodnutí respondenta, zda participovat na programu či nikoliv, a rozhodnutí o výši vyjádřené WTP za snížení hladiny hluku, jsou generovány nezávisle. Předpoklad nezávislosti náhodných složek u, a e, (původně navržen Craggem, 1971) je ekvivalentní kombinací probitového modelu a modelu useknuté regrese (truncated regression). Probit modelem je odhadnuta nejdříve participace respondenta na programu snížení hladiny hluku (Zft), následuje odhad nabídkové funkce ochoty platit modelem useknuté regrese (Xfl), v našem případě se jedná o log-normální regresní model. Dvoukrokový model předpokládá normalitu náhodných složek u, a et. V případě, že tento předpoklad není dodržen, odhady pomocí metody maximální věrohodnosti nejsou konzistentní. Jednou z možností, jak tento předpoklad dodržet, je transformace závislé proměnné WTP,. V našem odhadu jsme použili logaritmickou transformaci této proměnné. Nabídková funkce ochoty platit z rovnice (11) má pak podobu log-normál-ního regresního modelu: \n(WTP*) = XIj3 + eI (Ha) 6.2 Proměnné vstupující do odhadu nabídkové funkce Pro ekonometrický odhad nabídkové funkce WTP dvoukrokovým modelem byly uvažovány dvě kategorie exogenních proměnných, které vysvětlují jednak pravděpodobnost participace na programu snížení silničního hluku (vektor Zt v rovnici 10), ale také variabilitu ochoty platit za snížení tohoto typu hluku (vektor Xt v rovnici 11a). Tabulka 5 představuje popis těchto proměnných, které vstupují do ekonometrického odhadu ochoty platit. Při ekonometrickém odhadu nabídkové funkce WTP pracujeme s 1 495 pozorováními, které představují ty respondenty, pro které byly k dispozici platné hodnoty pro všechny proměnné zahrnuté do výsledného dvoukrokového modelu (viz proměnné uvedené tabulce 5). Snížení velikosti vzorku bylo způsobeno zejména v důsledku chybějícího příjmu a nájmu, které neuvedlo přibližně 20% respondentů.14 14 V tomto směru bylo potřeba udělat kompromis mezi velikostí vzorku a počtem proměnných uvažovaných v dvoukrokovém modelu. Ekonomické proměnné příjem a nájem patří mezi důležité proměnné vysvětlující variabilitu WTP, proto pracujeme ve výsledném modelu s velikostí vzorku, která je o 27% nižší, než je původní datový soubor. 838 • POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 Tabulka 5 Popis proměnných zahrnutých v ekonometrickém modelu, N=1 495 Proměnná Popis Průměr S.chyba Závislá proměnná D Dummy: 1 = participace na programu snížení hluku 0,47 0,50 wtp Ochota platit za snížení hladiny hluku v Kč za měsíc (N = 697) 234,53* 543,13* Osobní charakteristiky respondenta prijem Čistý měsíční příjem v tis. Kč 14,33 5,41 najem Měsíční nájem v tis. Kč 1,70 2,26 zena Dummy: 1 = žena, 0 = muž 0,51 0,50 vek Věk respondenta 43,04 14,23 vs Dummy: 1 = voš a vš vzdělání, 0 = ostatní 0,10 0,30 zam Dummy: 1 = zaměstnanec, podnikatel, 0 = ostatní 0,74 0,44 manžel Dummy: 1 = ženatý, vdaná, 0 = ostatní 0,60 0,49 osob Počet osob v domácnosti 2,86 1,17 ziv.dobra Dummy: 1 = dobrá životní úroveň, 0 = špatná úroveň 0,35 0,48 Charakteristiky hluku mesto Dummy: 1 = město nad 50 tis. obyvatel, 0 = ostatní 0,29 0,45 vesnice Dummy: 1 = sídlo pod 5 tis. obyvatel, 0 = ostatní 0,39 0,49 byt Dummy: 1 = bytový dům, 0 = rodinný dům, 0 = ostatní 0,28 0,45 decibely Průměrná hladina hluku u otevřeného okna v dB 57,01 9,29 hluk Dummy: 1 = vysoká hladina hluku u otevřeného okna, 0 = ostatní 0,33 0,47 ulice Dummy: 1 = většina oken orientována do ulice, 0 = ostatní 0,33 0,47 vyssi Dummy: 1 = hladina hluku vyšší než na nahrávce 0,06 0,23 Poznámka: Tabulka uvádí pro ilustraci základní statistiky výběru (N=1 495), který byl použit v první části dvoukrokového modelu při vysvětlení účasti respondenta na programu snížení hladiny silničního hluku probi-tovým regresním modelem. *Pouze pro endogenní proměnnou wtp uvádíme statistiky platné pro rozsah výběru (N=697), který vstupuje do druhé části dvoukrokového modelu do log-normálního regresního modelu. Zdroj: vlastní výpočty Dummy proměnná D je endogenní proměnná, která ve dvoukrokovém modelu určuje, zda by respondent participoval na programu snížení hluku. Účast respondenta na tomto programu je vysvětlována probitovým regresním modelem, kdy při odhadu tohoto modelu pracujeme se všemi 1 495 pozorováními. Hodnota 1 vysvětlované dummy proměnné D značí respondenty, kteří souhlasili s účastí na programu snížení hladiny a vyjádřili kladnou WTP za snížení hladiny hluku. Jejich četnost je 697 pozorování. Hodnota 0 této dummy proměnné značí respondenty, kteří vyjádřili nulovou hodnotu WTP a odmítli tak účast na programu snížení hladiny hluku. Jejich četnost je 798. V probitovém regresním modelu jsou tedy zahrnuti jak respondenti s kladnou, tak i nulovou WTP. POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 • 839 Další endogenní proměnná je proměnná wtp, která představuje vyjádřenou ochotu platit respondentem za snížení silničního hluku o 10 dB. wtp představuje vyjádřenou platbu respondenta v Kč za měsíc, nabývá pouze pozitivních hodnot. Variabilita proměnné wtp je vysvětlována ve druhém kroku log-normálním regresním modelem, kdy v tomto regresním modeluje zahrnuto 697 pozorování. Jedná se tedy o ty respondenty, kteří v probitovém regresním modelu byli kódováni ve vysvětlované dummy proměnné D hodnotou 1. Jako osobní charakteristiky respondenta byly uvažovány proměnné príjem a najem. Obě dvě jsou vyjádřené v tisíci Kč za měsíc. U těchto proměnných předpokládáme pozitivní vliv na ochotu platit. Další proměnné v této kategorii byly uvažovány věk respondenta {vek), počet osob žijících ve společné domácnosti (osob), pohlaví respondenta (zena), či zda má vyšší odborné nebo vysokoškolské vzdělání (vs), zda se jedná o respondenta zaměstnance nebo podnikatele (zam), zda je sezdán/a v manželské svazku (manžel), zdaje na mateřské dovolené (materská) a zda považuje svou životní úroveň za dobrou (ziv.dobra). U všech těchto proměnných, kromě věku, předpokládáme pozitivní vliv na WTP. Další proměnné charakterizovaly předpoklady a úroveň expozice domácnosti silničním hlukem. Dummy proměnná mesto, charakterizuje respondenta, který žije ve městě nad 50 tisíc obyvatel. Dummy proměnná vesnice pak charakterizuje respondenta žijícího v sídle pod 5 tisíc obyvatel. Dále byl zkoumán vliv, zda respondent žije v bytovém domě (byt), zda má většinu oken orientovaných do ulice (ulice), v jaké míře vnímá hladinu hluku u otevřeného okna směrem do ulice v bytě, kde bydlí (decibely). Dále byla vytvořena dummy proměnná hluk určující respondenta, který bydlí v bytě s vysokou hladinou hluku u otevřeného okna. Proměnná vyssi je pak dummy proměnná určující respondenty, kteří uvedli, že hladina hluku u otevřeného okna v jejich domácnosti je vyšší, než kterou slyšeli v audioprojekci nahrávky A, tj. 70 dB. U proměnné vesnice, byt, ulice, decibely a vyssi předpokládáme pozitivní vliv na ochotu platit, u proměnné mesto pak efekt opačný. 6.3 Empirické odhady Při ekonometrickém odhadu nabídkové funkce WTP bylo experimentováno nejdříve s klasickým lineárním modelem pomocí OLS, které nezohledňuje cenzorování WTP. Dále byl odhadnut Tobit model, který předpokládá useknuté rozdělení WTP v nule. Následně byl odhadnut dvoukrokový model, který ve srovnání s předešlými modely vysvětloval variabilitu WTP nejlépe. Při ekonometrickém odhadu nabídkové funkce dvoukrokovým modelem bylo experimentováno s počtem proměnných a jejich funkčním tvarem. Tabulka 6 představuje finální podobu odhadnutého modelu. Breusch-Paganův test nevyvrátil v tomto modelu nulovou hypotézu o homoskedasticitě reziduí, Ramseyho Reset test nevyvrátil hypotézu o správné specifikaci modelu a hodnota 840 • POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 VIF15 faktorů pro jednotlivé proměnné nebyla vyšší než 5, což nepředstavuje problém z hlediska multikolinearity. V případě probitového modelu byla souhrnná nevýznam-nost všech nezávislých proměnných vyvrácena testem poměrem věrohodností (LR test). Hosmerův-Lemeshowův test dobré shody nezamítl hypotézu o dobrém proložení dat probitovým modelem. V první části dvoukrokového modelu byla probitovým modelem vysvětlována participace respondenta na programu snížení silničního hluku, tj. zda vůbec vyjádřil pozitivní částku WTP. Téměř všechny proměnné, které vysvětlují participaci, jsou statisticky významné na hladině 5%, kromě proměnné byt, a mají očekávaný vliv na rozhodnutí o vyjádření pozitivní WTP. Vyšší pravděpodobnost participace na programu snížení hladiny hluku mají ženy {zena), lidé s vysokoškolským vzděláním iys), zaměstnaní či podnikatelé {zam). Dále lidé, kteří si myslí, že jejich životní úroveň je dobrá {ziv.dobra). Taktéž obyvatelé žijící v sídle pod 5 tis. obyvatel {vesnice), ale také lidé ve městech nad 50 tis. obyvatel {mesto). Tabulka 6 Ekonometrický odhad nabídkové funkce dvoukrokovým modelem Probitový model Log-normální model Proměnná Koef. P-hod-nota Mezní efekty Proměnná Koef P-hod-nota Mezní efekty (Průsečík) -1,762 0,000 - (Průsečík) 3,671 0,000 - zena 0,132 0,048 0,052 prijem 0,053 0,000 13 vs 0,310 0,006 0,123 nájem 0,188 0,000 45 zam 0,284 0,000 0,111 nájem2 -0,021 0,002 -5 1/osob -0,324 0,034 -0,129 zena 0,292 0,003 70 ziv.dobra 0,201 0,005 0,080 vek -0,015 0,000 -4 vesnice 0,356 0,000 0,141 manžel 0,261 0,009 63 město 0,178 0,039 0,071 vesnice 0,593 0,000 143 decibely 0,021 0,000 0,008 město -0,295 0,079 -71 ulice 0,221 0,003 0,088 uliceXmesto 0,393 0,029 94 byt -0,127 0,106 -0,050 hlukXmesto 0,644 0,000 155 vyssi 0,534 0,001 128 McKelvey-Zavoinovo R2 0,114 N 1 495 Log věrohodnosti -977,1 Log věrohodnosti D-H model Upravený R2 0,145 697 -1113,1 -2090,2 Zdroj: vlastní výpočty 15 VIF - variance inflation factor POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 • 841 Pravděpodobnost ochoty participovat na snížení hladiny hluku se také zvyšuje s rostoucí expozicí hluku ze silniční dopravy {decibely). Vyšší pravděpodobnost vyjádření pozitivní WTP mají také respondenti, v jejichž domácnosti je většina oken směřována do ulice. Počet osob žijících v domácnosti je vyjádřena jako reciproká proměnná {l/osob), kde záporné znaménko parametru také signalizuje vyšší pravděpodobnost participace se zvyšujícím se počtem osob v domácnosti. Lidé, kteří bydlí v bytovém domě (byt), naopak by participovali méně, než lidé žijící v rodinném domě. U probitového modelu jsou také uvedeny mezní efekty, které v případě tohoto modelu vyjadřují, jaký bude mít vliv jednotková změna nezávislé proměnné na pravděpodobnost participace či neparticipace na programu snížení hladiny hluku. V případě proměnné decibely, pokud se zvýší hluková zátěž o 1 dB, zvýší se pravděpodobnost účasti na programu téměř o 1 %. Ve druhé části dvoukrokovéhu modelu byla odhadnuta log-normálním modelem výše vyjádřené hodnoty WTP, která byla podmíněna prvním rozhodnutím o participaci na programu snížení hluku. Opět téměř všechny proměnné vysvětlující míru vyjádřené WTP jsou statisticky významné na hladině 5 %, kromě proměnné mesto, a mají očekávaný vliv na výši WTP. Opět jsou u tohoto modelu uvedeny i mezní efekty pro jednotlivé proměnné. Proměnná prijem a najem mají pozitivní vliv na výši WTP. Zvýšení příjmu o 1 000 Kč zvýší ochotu platit za snížení hladiny hluku o 13 Kč. Zvýšení nájmu o stejnou částku pak zvýší WTP o 45 Kč, nicméně kvadrát nájmu je záporný, což značí v tomto případě klesající mezní efekt, který snižuje výši mezního efektu o 5 Kč. Zeny jsou ochotny platit v průměru o 70 Kč více než muži, zatímco lidé v manželském svazku o 63 Kč více než svobodní, rozvedení či ovdovělí. Průměrná ochota platit je vyšší o 143 Kč u lidí žijících v obcích pod 5 tis. obyvatel, u lidí žijících ve městech nad 50 tisíc obyvatel pak je průměrná WTP nižší o 71Kč. S rostoucím věkem o 1 rok vyjádřená WTP klesá o 4 Kč. Ochota platit za snížení hluku je u lidí, kteří žijí v domácnosti exponované hlukem nad 70 dB, vyšší v průměru o 128 Kč, než u lidí, kteří jsou vystaveni nižší hlukové zátěži. V modelu jsou také zahrnuty interakce proměnné ulice a mesto, a proměnné hluk a mesto. Odhadnuté parametry jsou v obou případech kladné, což značí, že lidé, kteří žijí ve městech nad 50 tis. obyvatel a jejichž většina oken domácnosti je orientována do ulice, nebojsou vystaveni silničnímu hluku nad 70 dB, jsou ochotni v průměru vyjadřovat vyšší WTP než ostatní. 7. Diskuse výsledků Odhadnuté parametry dvoukrokového modelu lze využít pro predikci podmíněného průměru ochoty platit a porovnat predikovanou hodnotu s průměrem, který vychází z neparametrických odhadů. Srovnání nám umožňuje posoudit robustnost dvoukrokového modelu, tj. jak predikováné hodnoty se přibližují výběrovému průměru. První část dvoukrokového modelu byla odhadnuta probitovým modelem. Pravděpodobnost, zda bude respondent participovat na programu snížení hluku, je v tomto případě vyjádřena jako (Cameron a Trivedi, 2009): 842 • POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 Pr(£> = 11 Z) = ®(Z0) (12) kde <£>(•) je standardní normální kumulativní distribuční funkce. Druhá část dvoukro-kového modelu byla odhadována log-normálním modelem pro WTP|WTP > 0, kde ln WTP\D = 1, X~ N{Xfí, a2). Očekávaná hodnota ochoty platit pro tuto část je počítána jako (Cameron a Trivedi, 2009): E (WTP | X, WTP > 0) = &xp(Xj3 + a212) (13) Kombinováním částí za probitový model (12) a log-normální model (13) je pak podmíněný průměr ochoty platit pro celý dvoukrokový model vyjádřen jako: E(WTP\X,Z) = O(Z0)exp(Xj3 + a2 12) (14) Tabulka 7 shrnuje odhady očekávaných hodnot WTP predikovaných dvoukrokovým modelem, včetně rozmezí hodnot WTP pro 95% interval spolehlivosti. Pro porovnání je uvedena i hodnota průměrů vycházející z neparametrických odhadů. Pro zajištění srovnatelnosti jsou neparametrické odhady uvedené v tabulce 7 počítány ze stejného vzorku respondentů (N = 1 495), ze kterého vychází odhady dvoukrokového modelu (viz poznámka 15). Tabulka 7 Odhad očekávané hodnoty WTP za jednotlivce a měsíc za snížení hladiny hluku o 10 dB ze 70 dB na 60 dB (Kč roku 2010) N Průměr 95% interval spolehlivosti Průměr WTP/1dB Neparametrický odhad WTP 1 495 109 90 129 11 WTP.hluk 86 153 118 188 15 Dvoukrokový model: celý vzorek Pr(D=1|Z) 1 495 0,46 0,44 0,49 - E(WTP|X, WTP>0) 697 240 178 328 24 E(WTP|X) 1 495 109 78 161 11 Dvoukrokový model: výběr domácnosti exponovaných hlukem nad 70 dB Pr(D=1|Z) 86 0,56 0,52 0,60 - E(WTP|X, WTP>0) 60 375 252 563 37 E(WTP|X,Z) 86 223 150 291 22 Zdroj: vlastní výpočty Podmíněný průměr ochoty platit predikovaný dvoukrokovým modelem je 109 Kč za měsíc. Je totožný s výběrovým průměrem, který je 109 Kč, což svědčí pro robustnost tohoto modelu. V porovnání s neparametrickým odhadem WTP má predikovaný průměr širší rozmezí 95% intervalu spolehlivosti, kde dolní mez činí 78 Kč a horní pak 161Kč. POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 • 843 Dále nás zajímá, jaká je průměrná ochota platit části výběrového vzorku, který čelí expozici silničního hluku, která je vyšší než 70 dB. Podmíněná průměrná WTP odhadovaná dvoukrokovým modelem pro tuto část respondentů je 223 Kč za měsíc. V porovnání s respondenty, kteří jsou ve skutečnosti vystaveni nižší hladině hluku, než je 70 dB, je tato hodnota o 121Kč vyšší. Neparametrický odhad průměru WTP tuto skupinu je pak 153 Kč. Odhadnutý průměr WTP za snížení hladiny hluku o 10 dB, lze také přepočítat na WTP za snížení hluku o 1 dB. Odhad realizovaný dvoukrokovým modelem je pro celý vzorek 11 Kč za měsíc, za domácnosti exponované hlukem nad 70 dB je 22 Kč za měsíc. WTP za 1 dB vycházející z neparametrických odhaduje 11 Kč, respektive 15 Kč za měsíc. Abychom lépe demonstrovali potenciální využití uvedených odhadů WTP za změnu hladiny hluku pro ekonomické úvahy o efektivitě projektů a intervencí, použijeme pro tento účel následující modelový příklad. Předpokládejme, že hypotetická intervence povede ke snížení hladiny silničního hluku u celé české populace, která je vystavena vyšší hlučnosti než 55 dB, právě na tuto hladinu. Odhadnuté výsledky WTP presentované výše nyní využijme k vyčíslení společenských přínosů ze snížení hladiny silničního hluku takové intervence. Ze strategického hlukového mapování16 pro ČR vyplývá, že nad mezní hodnotou pro hluk ze silniční dopravy pro ukazatel Ldvn žije v ČR 222 700 obyvatel.17 Počet obyvatel exponovaných hlukem nad 55 dB je pak 2,28 mil. obyvatel (Slachtová a kol., 2007). Odhadované společenské přínosy jsou vypočteny pro 5 hlukových pásem od 55 dB výše, kdy předpokládáme snížení hladiny silničního hluku pro všechna hluková pásma na úroveň 55 dB. Pro výpočet přínosů pro 1. hlukové pásmo 55-59 dB byla použita odhadnutá průměrná WTP přepočtená na 1 dB pro celý vzorek. Pro ostatní hluková pásma byla použita průměrná WTP za 1 dB pro vzorek respondentů, jejichž domácnosti, jak vyplývá z výsledků dotazníkového šetření, jsou exponovány hlukem nad 70 dB. Vypočtené společenské přínosy snížení hladiny silničního hluku na úroveň 55 dB pro ukazatel Ldvn jsou prezentovány v tabulce 8 zvlášť pro neparametrické odhady a odhady průměru WTP vycházejícího z predikce dvoukrokového modelu, včetně odhadů hodnot pro 95% interval spolehlivosti. Hodnota společenských přínosů ze snížení hladiny silničního hluku tohoto opatření při použití odhadu WTP/ldB plynoucím z dvoukrokového modelu by byly při uvedených předpokladech 337 mil. Kč za měsíc, zatímco přínosy vypočtené na základě WTP odhadnuté neparametrický jsou o téměř 100 mil. Kč nižší, a to 239 mil. Kč za měsíc. Nejvyšší měsíční přínosy z daného opatření by pak byly generovány pro hluková pásma 60-64 a 65-69 dB v hodnotách 112 mil. Kč, respektive 102 mil. Kč (dvoukrokový model), 76 mil. Kč, respektive 70 mil. Kč (neparametrický odhad). Pokud by uvažovaná intervence neměla jiný positivní ani negativní efekt, je zřejmé, že by hodnota jejích společenských nákladů neměla převážit uvedený přínos. 16 Strategické hlukové mapy pro silniční hluk byly vytvořeny pro hlavní komunikace s intenzitou dopravy vyšší než 6 mil. vozidel za rok a pro aglomeraci Prahu, Brno a Ostravu. 17 Mezní hodnota hlukového indikátoru pro den-večer-noc, Ldvn, je pro silniční dopravu 70 dB. 844 • POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 Tabulka 8 Odhad společenských přínosů ze snížení hladiny hluku (mil. Kč za měsíc v cenách roku 2010) dB Počet dotčených obyvatel (Ldvn) Dv Np Dv (mil. Kč) Np (mil. Kč) Průměr WTPňdB Přínos 95% inter. spol. Přínos 95% inter. spol. v Kč za měsíc DM HM DM HM 55-59 1 022 200 11 11 27,96 19,88 41,05 27,94 22,90 32,98 60-64 671 600 22 15 112,43 75,55 146,39 76,96 59,27 94,65 65-69 367 400 22 15 102,51 68,89 133,47 70,17 54,04 86,30 70-74 178 200 22 15 69,61 46,78 90,63 47,65 36,70 58,60 >75 48 500 22 15 24,36 16,37 31,71 16,67 12,84 20,51 Celkem 2 287 900 - - 336,87 227,47 443,25 239,39 185,75 293,03 Poznámky: Np - neparametrický odhad, Dv - dvoukrokový model, DM - dolní mez, HM - horní mez Zdroj: vlastní výpočty Uvedený výpočet společenských přínosů ze snížení hladiny hluku v sobě i přes reálný parametr obyvatel dotčených hlukem z výsledků hlukového mapování a odhadnutý průměr WTP z této studie CVM samozřejmě stále zahrnuje mnohá zjednodušení a potenciální zkreslení, na něž je třeba upozornit a s jejichž vědomím je třeba na výsledky příkladu pohlížet. Průměry WTP/ldB jsou odhadnuty pro aktivní populaci od 18-69 let a vzniká otázka, zda a nakolik representuje i WTP pro občany nad 69 let. Z počtu dotčených obyvatel uvedených na modelovém příkladu využití námi odhadované hodnoty by bylo pak vhodné odečíst populaci nezletilých, kteří nedisponují žádným rozpočtem, o němž by mohli rozhodovat. O jejich počtu však nemáme z hlukového mapování žádnou informaci a v příkladu je od nich abstrahováno. Stejně tak je dobré zdůraznit, že v dotazníkovém šetření hodnotili respondenti změnu ze 70 dB na 60 dB v rámci podmíněného scénáře (projekce změny), ať již žili v jakémkoliv hlukovém pásmu a ve výpočtu je tedy obsažen implicitní předpoklad, že by se při jiné změně v relevantním hlukovém intervalu chovali podobně. A samozřejmě je výpočet vždy zatížen všemi potenciálními problémy vyplývajícími z CVM a metod a dat hlukového mapování tak, jak jsou popsány nesčetněkrát v existující literatuře. Z těchto příčin označujeme uvedený příklad stále do jisté míry spíše za modelový, byť jeho schopnost nás přiblížit reálné představě o hodnotovém rozměru problému hluku již není podle našeho názoru zanedbatelná. 8. Závěr Článek se zabývá problematikou silničního hluku, a to z pohledu ekonomického hodnocení potenciální změny hlukové zátěže. Motivem pro realizaci této studie je v porovnání se zahraniční praxí nedostatečná empirická evidence odhadů těchto netrž-ních přínosů v českém prostředí. Kromě studie Máci a kol. (2011) na ocenění obtěžo- POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 • 845 vání hlukem ze silniční a železniční dopravy konceptem ochoty akceptovat (WTA) realizované v pěti českých městech hodnocení na obecné populaci chybí. Předmětem článku bylo hodnocení změny užitku u české ekonomicky aktivní populace, které by přineslo potenciální snížení hladiny silničního hluku v místě jejich bydliště. Teoretické hodnocení změny užitku z poklesu hladiny hluku je v této studii postaveno na mikroekonomických principech nové ekonomie blahobytu, kdy rozhodování spotřebitele je ovlivněno tržními statky, ale také statky netržními, jako je právě úroveň hluku v místě bydliště. Výchozím bodem naší analýzy byla konstrukce individuální užitkové funkce, která kromě spotřeby tržních statků obsahuje i úroveň silničního hluku, tedy další proměnnou, která ovlivňuje užitek spotřebitele. V tomto bodě pracujeme s předpokladem, že úroveň hluku vstupuje do užitkové funkce lineárně. Pro odhad změny užitku jsme v této studii využili přístup, který vychází z přímého odhalení poptávky po změně hladiny silničního hluku. Metodou podmíněného hodnocení (CVM) byl odhadován Hicksův kompenzační přebytek, tedy maximální ochota spotřebitele platit za zlepšení hlukové situace v místě jeho bydliště. Samotné zjišťování ochoty platit za snížení hladiny hluku o 10 dB (ze 70 dB na 60 dB) bylo realizováno pomocí dotazníkového šetření na ekonomicky aktivním obyvatelstvu ČR, kdy bylo pořízeno celkem 2 104 platných dotazníků. Stěžejním krokem naší analýzy byl odhad střední hodnoty WTP, která představuje eventuální vyjádření přínosů z navrhovaného snížení hladiny hluku. Střední hodnotu WTP jsme odhadovali neparametrickým odhadem z funkce přežití pomocí Kaplan-Meierova odhadu, kdy při tomto čistě empirickém přístupu nepředpokládáme žádné pravděpodobnostní rozdělení této proměnné. Dále jsme sestavili ekonometrický model pro odhad nabídkové funkce WTP, který nám umožnil predikovat podmíněný průměr WTP a porovnat takto predikovanou hodnotu s výsledkem získaným na základě neparametrického odhadu. Ekonometrický model nám dále umožnil určit, jaké socio--ekonomické proměnné systematicky ovlivňují odhad WTP. Empirické odhady mimo jiné prokázaly, že ekonomické proměnné, jako je čistý měsíční příjem jednotlivce a nájem, jsou statisticky významné a mají pozitivní vliv na výši WTP. Ochota platit za snížení hluku je také vyšší u lidí, kteří jsou vystaveni vyšší hlukové zátěži, v našem případě se jednalo o hladinu hluku nad 70 dB. Ekonometrický odhad podmíněného průměru WTP komplikovalo vysoké zastoupení nulových hodnot WTP, v našem případě se jednalo o 56%. Tento problém je však obvyklý i v ostatních CVM studiích, které využívají formát otevřené otázky pro zjištění WTP tak, jak tomu bylo v této studii. Z tohoto důvodu byla nabídková funkce odhadována dvoukrokovým modelem, který v prvním kroku reflektuje rozhodování jednotlivců, zda participovat na programu snížení silničního hluku. Toto rozhodování bylo modelováno probitovým modelem. Ve druhém kroku byla modelována samotná výše pozitivně vyjádřené WTP pomocí log-normálního modelu. Na základě provedených odhadů jsme zjistili, že dvoukrokový model predikuje téměř totožné odhady WTP, jako je tomu u průměru, který vychází z neparametrických odhadů, tj. 109 Kč za měsíc a jednotlivce. V přepočtu WTP za snížení silničního hluku 846 • POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 0 1 dB se jedná o 11 Kč za měsíc a jednotlivce, respektive 131 Kč za rok. I v případě, že pro porovnání s uvedenými zahraničními odhady vezmeme v potaz průměrný počet členů domácnosti disponující příjmy, patří tento výsledek mezi spíše nižší odhady WTP za snížení silničního hluku o 1 dB, které byly získány na základě metod vyjádřených preferencí. Rozmezí hodnot WTP/ldB se pohybuje v těchto zahraničních studiích od 60 Kč až po 2 972 Kč za rok a domácnost. Díky dvoukrokovému modelu byly identifikovány i proměnné, které mají na WTP vliv a je možné je použít pro upřesnění odhadu v konkrétní situaci. Hluk a silniční hluk zvláště je významným společenským problémem způsobující lidem, kteří jsou vystaveni jeho nadměrné expozici, zdravotní problémy či obecněji snižující kvalitu jejich života. Posouzení ekonomické efektivnosti protihlukových opatření, jakož i jiných projektů a intervencí, které snižují úroveň hlukové zátěže obyvatel, se neobejde bez oceněných ekonomických přínosů těchto opatření, tedy 1 bez peněžně vyjádřené hodnoty změny hlukové zátěže. Ekonomické přínosy by měly být následně porovnány s náklady na realizaci těchto opatření, aby mohlo být posouzeno, zda snížení hlukové zátěže může být odůvodněno i z ekonomického hlediska. Příkladem takových projektů může být např. výstavba protihlukových stěn, pokrytí vozovek nízkohlučným asfaltem, odizolování fasád domů nebo zajištění plynulého dopravního proudu ale i intervence legislativního typu. Praktickým nástrojem pro měření ekonomické efektivnosti dopravních projektů s významnými společenskými dopady, jakým bezesporu jsou i protihluková opatření, je analýza nákladů a přínosů {cost-benefit anály sis, CBÄ). V kontextu společenského hodnocení přínosů a nákladů článek představuje odhady netržních přínosů, které by české společnosti plynuly z případného snížení hlukové zátěže. Výsledky umožňují vyjádřit peněžní ekvivalent přínosů v případě realizace opatření vedoucí mimo jiné i ke změně hlukové zátěže a vyhodnotit následně jejich ekonomickou efektivnost metodou CBA. Využití odhadnutých výsledků pro obdobný typ ekonomických úvah jsme demonstrovali na modelovém příkladu, ve kterém jsme vyčíslili společenské přínosy z hypotetického snížení hladiny silničního hluku, pokud by hluková zátěž, tam, kde je dnes vyšší, klesla na úroveň 55 dB. Jak vyplývá z výsledků strategického hlukového mapování silničním hlukem 55 a více dB je zasaženo více než 2 milionu obyvatel ČR, takže uvažovaná změna by se týkala téměř 20% populace. Pokud se pro výpočet společenských přínosů použije průměrná WTP odhadnutá na základě neparametrického odhadu jsou společenské přínosy 239 mil. za měsíc. V případě použití průměrné hodnoty WTP odhadnuté dvoukrokovým modelem jsou společenské přínosy vyšší a to 337 mil. za měsíc, respektive roční peněžní ekvivalent těchto přínosů by byl 2,8 a 4 mld. Kč podle použitého odhadu. POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 • 847 Literatura ALBERINI, A.; KAHN, J. R. 2006. Handbook on Contingent Valuation. Cheltenham: Edwar Elgar Publishing, 2006. 448 s. ISBN-13: 978 1 84064 208 7. ARROW, K.; SOLOW, R.; PORTNEY, P. R.; LEAMER, E. E.; RADNER, R.; SCHUMAN, H. 1993. Report of the NOAA Panel on Contingent Valuation. Federal Register. 1993, Vol. 58, No. 10, pp. 4601-4614. ARSENIO, E.; BRISTOW, A. L; WARDMAN, M. 2006. Stated Choice Valuations of Traffic Related Noise. Transportation Research D. Vol. 11, No. 1, pp. 15-31. BATEMAN, I. J.; DAY, B. H.; LAKE, I. 2004. The Valuation of Transport-Related Noise in Birmingham. Non-Technical Report to the DfT. University of East Anglia, 2004. BATEMAN, I. J.; CARSON, R. T; HANEMANN, M.; HANLEY, N.; HETT, T; JONES-LEE, M.; LOOMES, G.; MOURATO, S.; ÓZDEMIROGLU, E.; PEARCE, D. W.; SUGDEN, R.; SWANSON, J. 2002. Economic Valuation with Stated Preference Techniques: A Manual. Cheltenham: Edward Elgar, 2002. 458 s. ISBN 1-84376-852-6. BATEMAN, I.; DAY, B.; LAKE, I.; LOVETT, A. 2001. The Effect of Road Traffic on Residential Property Values: A Literature Review and Hedonic Pricing Study. Edinburgh: Scottish Executive Development Department, 2001. CAMERON, A. C; TRIVEDI, P. K. 2009. Microeconometrics Using Stata. College Station: Stata Press, 2009. 692 s. ISBN-13: 978-1-59718-048-1. CARSON, R. T. 2011. Contingent Valuation: A Comprehensive Bibliography and History. Cheltenham: Edwar Elgar Publishing, 2011. 464 s. ISBN-13: 978-1840647556. CDV 2010. Studie o vývoji dopravy z hlediska životního prostředí v České republice za rok 2009. Brno: Centrum dopravního výzkumu, 2010. CRAGG, J. 1971. Some statistical models for limited dependent variables with application to the demand for durable goods. Econometrica. 1971, Vol. 39, No. 5, pp. 829-844. DEL SAZ-SALAZAR, S.; RAUSELL-KÓSTER, P. 2008. A Double-Hurdle model of urban green areas valuation: Dealing with zero responses. Landscape and Urban Planning. 2008, Vol. 84, No. 3/4, pp.241-251. HICKS, J. R. 1939. The Foundations of Welfare Economics. The Economic Journal. 1939, Vol. 49, No. 196, pp. 696-712. HICKS, J. R. 1943. The Four Consumer's Surpluses. Review of Economic Studies. 1943, Vol. 11, No. 1, pp. 31-41. HOYOS, D.; MARIEL, P. 2010. Contingent Valuation: Past, Present and Future. Prague Economic Papers. 2010, Vol. 19, No. 4, pp. 329-343. FREEMAN III, A. M. 2003. The Measurement of Environmental and Resource Values. Theory and Methods. 2. vyd. Washington, DC: Resource for the Future, 2003. 491 s. ISBN 1-89185-362-7. GOODWIN, B. K.; OFFENBACH, L; CABLE, T. T; COOK, P. S. 1993. Discrete/continuous Contingent Valuation of Private Hunting Access in Kansas. Journal of Environmental Management. 1993, Vol. 39, No. 1, pp. 1-12. KOLSTAD, C. D. 2000. Environmental Economics. New York: Oxford University Press, 2000. 400 s. ISBN 0-19-511954-1. KOPECKÝ, F; SIEBER, P.; SIEBER, M.; MALÍNEK, L. 2010. Závěrečná zpráva projektu za rok 2010. Projekt vědy a výzkumu Ministerstva dopravy ČR č. CG712-030-520 - Stínové ceny externalit v oblasti dopravy. Praha: KPM Consult, a.s. a Vysoká škola ekonomická v Praze, 2010. LANGE, O. 1942. The Foundations of Welfare Economics. Econometrica. 1942, Vol. 10, No. 3/4, pp. 215-228. KOTULÁN, J. 2005. Dopady komunitního hluku na obyvatelstvo a možnosti jejich ekonomického vyhodnocení. Studie zpracována pro Národní hlukovou observatoř ČR. Brno: 2005. LIBERKO, M. 2004. Hluk v prostředí: Problematika a řešení. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2004. ISBN 80-7212-271-1. 848 • POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 MÁCA, V. a kol. 2011. Kvantifikace externích nákladů dopravy v podmínkách České republiky. Periodická zpráva k řešení projektu. Praha: Centrum pro otázky životního prostředí UK, Centrum dopravního výzkumu, SC&C, leden 2011. MITCHELL, R. C; CARSON, R. T. 1989. Using Surveys to Value Public Goods. Washington, D. C: Resources for the Future, 1989. 463 s. ISBN 0-915-707-32-2. NAVRU D, S. 2002. The State-Of-The Art on Economic Valuation of Noise. Final Report to European Commission DG Environment. 14. března 2002. NELLTHORP, J.; BRISTOW, A. L; DAY, B. 2007. Introducing Willingness-to-pay for Noise Changes into Transport Appraisal: An Application of Benefit Transfer. Transport Reviews. 2007, Vol. 27, No. 3, pp. 327-353. NUNES, P. A. L. D.; VAN DEN BERGH, J. C. J. M.; NIJKAMP, P. 2003. The Ecological Economics of Biodiversity. Methods and Policy Applications. Edward Elgar: Cheltenham, UK. 165 s. ISBN 1-84376-270-6. SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2002/49/ES ze dne 25. června 2002 o hodnocení a řízení hluku ve venkovním prostředí. ŠLACHTOVÁ, H.; MICHALÍK, J.; VOLF, O. 2007. Zpráva o zpracování Strategické hlukové mapy ČR, Ostrava: Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, 2007 TOBIN, J. 1958. Estimation of relationships for limits dependent variables. Econometrica. 1958, Vol. 26, No. 1, pp. 24-36. VYHLÁŠKA 523/2006 Sb. ze dne 21. listopadu 2006, kterou se stanoví mezní hodnoty hlukových ukazatelů, jejich výpočet, základní požadavky na obsah strategických hlukových map a akčních plánů a podmínky účasti veřejnosti na jejich přípravě (vyhláška o hlukovém mapování). THE ECONOMIC VALUATION OF ROAD TRAFFIC NOISE: THE CONTINGENT VALUATION STUDY Patrik Sieber, University of Economics in Prague, nám. W. Churchilla 4, CZ - 130 00 Prague 3; Jan Melichar, Charles University Environment Center, José Martiho 2/407, CZ - 162 00 Prague 6 (patrik.sieber@vse.cz; jan.melichar@czp.cuni.cz) Abstract Our study investigates the benefits that the Czech inhabitants could gain from the reduction of road traffic noise. We applied contingent valuation study in order to estimate willingness-to-pay (WTP) for the reduction of traffic noise by 10 dB (from 70 dB up 60 dB). Using data from 2010 Czech representative survey (n=2,104), we estimated mean WTP by nonparametric method which was based on the Kaplan-Meier estimate. Further, we explained the variability of WTP using Double-Hurdle model. In the first step, the Probit model explained the choice of individuals that are willing to participate on the program decreasing the road noise. In the second step, the log-normal regression model explained the variability of WTP on the socio-economic characteristics of individuals and characteristics of noise in the area where people live. Keywords contingent valuation, noise, road traffic, willingness-to-pay, compensating surplus JEL Classification C14, C34, Q51, Q53 POLITICKÁ EKONOMIE, 6, 2014 • 849