Rozvoj komunikačních dovedností

Výstupy z učení

Po vyslechnutí přednášek, absolvování seminářů a Vašem samostudiu byste měl/a:  

  • umět popsat základní prvky komunikačního procesu a specifika mezilidské komunikace jako procesu sociální interakce
  • rozumět významové struktuře rozhovoru a znát typické příčiny komunikačních nedorozumění
  • ovládat obecné zásady účinné slovní komunikace
  • rozumět  významu mimoslovní komunikace a vlivu mimoslovních projevů  na interpretaci slovního sdělení
  • chápat význam efektivní komunikace v organizaci pro výkonnost organizace a kvalitu služeb v oblasti veřejného sektoru,

mít znalosti o tom, 

  • jak formulovat a klást otázky (umět formulovat otázky otevřené a uzavřené, znát jejich komunikační přínos a vědět, v jakých situacích jsou uvedené  typy otázek vhodné)
  • co je to aktivní naslouchání, jak by mělo být realizováno a jaký  je jeho přínos pro efektivnost komunikace
  • jaké jsou zásady účinné argumentace a přesvědčování
  • co je to prezentace a jaký význam mají dobré prezentační dovednosti pro efektivnost vedoucího pracovníka
  • nad čím je třeba se zamyslet a jaké kroky je třeba udělat před zahájením přípravy obsahu prezentace
  • jak si připravit strukturu a obsah prezentace
  • jak obsah a cíl prezentace podpořit prostřednictvím užití vhodných názorných a technických pomůcek
  • na co dbát při slovní a mimoslovní komunikaci v průběhu prezentace.

 Dále byste měl/a: 

  • rozumět pojmu asertivita a chápat přínos asertivního způsobu myšlení a jednání pro efektivnost vedoucího pracovníka jako jedince i pro efektivnost organizace jako celku
  • umět rozlišit asertivní, agresivní a pasivní způsob komunikace jiných lidí
  • znát asertivní práva a rozumět jim
  • znát základní sebeprosazující a obranné asertivní techniky jako nástroj rozvoje asertivních dovedností 
  • znát hlavní zásady realizace základních asertivních dovedností, potřebných pro manažerskou praxi: dovednosti prosadit oprávněný požadavek, odmítnout nepřijatelný požadavek, konstruktivně formulovat kritiku, asertivně reagovat na oprávněnou/ neoprávněnou kritiku, asertivně formulovat pochvalu

a mít znalosti o tom, 

  • co jsou to komunikační typy osobnosti (dle T. Learyho a jeho následovníků), jak lze jednotlivé typy poznat a jak s jednotlivými typy jednat, má-li být komunikace s nimi efektivní
  • jaké pravidelné a jaké příležitostné rozhovory by měl vedoucí pracovník v rámci efektivního vedení svých spolupracovníků realizovat
  • jak by se měl vedoucí pracovník připravit na hodnoticí rozhovor  a jak jej správně realizovat (jaké kroky by měla zahrnovat organizační příprava a na co by se měl vedoucí pracovník soustředit při věcné přípravě, jaká by měla být struktura rozhovoru, jaké obecné fáze by měl rozhovor zahrnovat)
  • jaký přínos má správné vedení hodnoticích rozhovorů pro efektivnost vedoucího pracovníka, pro organizaci jako celek a pro samotné pracovníky 
  • co se rozumí pojmem pracovní tým a jaké charakteristiky má (kvalitní) pracovní tým
  • co se v kontextu týmové práce rozumí pojmem "synergický efekt" a na základě čeho tento efekt při týmové práci vzniká
  • co se rozumí pojmem vyjednávání a co je cílem vyjednávání
  • co by měla zahrnovat příprava na vyjednávání a proč
  • jaký je doporučovaný postup vyjednávání
  • jaké jsou rozlišovány přístupy k vyjednávání a jaké jsou jejich důsledky. 
Následující