Rozvoj komunikačních dovedností
Výstupy z učení
Po vyslechnutí přednášek, absolvování seminářů a Vašem samostudiu byste měl/a:
- umět popsat základní prvky komunikačního procesu a specifika mezilidské komunikace jako procesu sociální interakce
- rozumět významové struktuře rozhovoru a znát typické příčiny komunikačních nedorozumění
- ovládat obecné zásady účinné slovní komunikace
- rozumět významu mimoslovní komunikace a vlivu mimoslovních projevů na interpretaci slovního sdělení
- chápat význam efektivní komunikace v organizaci pro výkonnost organizace a kvalitu služeb v oblasti veřejného sektoru,
mít znalosti o tom,
-
jak formulovat a klást otázky (umět formulovat otázky otevřené a uzavřené, znát jejich komunikační přínos a vědět, v jakých situacích jsou uvedené typy otázek vhodné)
-
co je to aktivní naslouchání, jak by mělo být realizováno a jaký je jeho přínos pro efektivnost komunikace
-
jaké jsou zásady účinné argumentace a přesvědčování
-
co je to prezentace a jaký význam mají dobré prezentační dovednosti pro efektivnost vedoucího pracovníka
-
nad čím je třeba se zamyslet a jaké kroky je třeba udělat před zahájením přípravy obsahu prezentace
-
jak si připravit strukturu a obsah prezentace
-
jak obsah a cíl prezentace podpořit prostřednictvím užití vhodných názorných a technických pomůcek
-
na co dbát při slovní a mimoslovní komunikaci v průběhu prezentace.
Dále byste měl/a:
- rozumět pojmu asertivita a chápat přínos asertivního způsobu myšlení a jednání pro efektivnost vedoucího pracovníka jako jedince i pro efektivnost organizace jako celku
-
umět rozlišit asertivní, agresivní a pasivní způsob komunikace jiných lidí
-
znát asertivní práva a rozumět jim
-
znát základní sebeprosazující a obranné asertivní techniky jako nástroj rozvoje asertivních dovedností
-
znát hlavní zásady realizace základních asertivních dovedností, potřebných pro manažerskou praxi: dovednosti prosadit oprávněný požadavek, odmítnout nepřijatelný požadavek, konstruktivně formulovat kritiku, asertivně reagovat na oprávněnou/ neoprávněnou kritiku, asertivně formulovat pochvalu
a mít znalosti o tom,
- co jsou to komunikační typy osobnosti (dle T. Learyho a jeho následovníků), jak lze jednotlivé typy poznat a jak s jednotlivými typy jednat, má-li být komunikace s nimi efektivní
- jaké pravidelné a jaké příležitostné rozhovory by měl vedoucí pracovník v rámci efektivního vedení svých spolupracovníků realizovat
-
jak by se měl vedoucí pracovník připravit na hodnoticí rozhovor a jak jej správně realizovat (jaké kroky by měla zahrnovat organizační příprava a na co by se měl vedoucí pracovník soustředit při věcné přípravě, jaká by měla být struktura rozhovoru, jaké obecné fáze by měl rozhovor zahrnovat)
- jaký přínos má správné vedení hodnoticích rozhovorů pro efektivnost vedoucího pracovníka, pro organizaci jako celek a pro samotné pracovníky
- co se rozumí pojmem pracovní tým a jaké charakteristiky má (kvalitní) pracovní tým
- co se v kontextu týmové práce rozumí pojmem "synergický efekt" a na základě čeho tento efekt při týmové práci vzniká
- co se rozumí pojmem vyjednávání a co je cílem vyjednávání
- co by měla zahrnovat příprava na vyjednávání a proč
- jaký je doporučovaný postup vyjednávání
- jaké jsou rozlišovány přístupy k vyjednávání a jaké jsou jejich důsledky.
Následující