Adobe Systems 1 Projektový management (BKH_PRMA) jaro 2025 Adobe Systems •Info o předmětu, cíle a organizace, požadavky •Úvod do projektového řízení •Příprava a zahájení projektu •Představení případové studie •Zadání POTu Define footer – presentation title / department 2 Co nás dnes čeká? ̶ Adobe Systems ü4 společná soustředění üsamostudim üpřípadová studie üPOT 3 Organizace předmětu Obsah obrázku text, číslo, snímek obrazovky, Písmo Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný. Adobe Systems Jednotlivé zdroje a výukové materiály se vzájemně DOPLŇUJÍ, tj. je třeba využít ke studiu VŠECHNY zdroje. 4 Materiály k (samo)studiu ̶interaktivní sylabus v ISu všechny důležité informace o kurzu vč. rozvrhu kurzu vč. detailů o zadání POTU ̶výukové materiály v IS učebnice MUST READ (nezbytně nutné) dostupné v knihovně dostupné on-line přes knihovnu = E-výpůjčky (je nutné se přihlásit) ̶konzultace s vyučujícím na vyžádání – pošlete mi e-mail jsem tu, abych vám pomohl, ale musíte mi dovolit, abych vám pomohl ??? PR2-EN-L-BPHCS-171215-03 5 PROČ POTŘEBUJEME PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ? 6 Masaryk University SNCF / RFF, France 7 Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) purchased 2,000 new trains. After first arrival of trains it was found that they were too wide to fit into many of the stations. Forced to modify trains or modify old stations. Masaryk University Brandenburg Airport, Berlin, Germany 8 Berlin, Germany 15 years to design. Construction started in 2006, target opening date of October 2011. Construction Planning company went out of business, project completion delayed to June 2012. Physical construction ended and testing began in November 2011. By May 2012 it was found that the fire protection and alarm systems were not to specification or to building code. Smoke extraction systems did not work. In all, over 66,500 defects were found of which over 34,000 are significant and 5,845 are critical. New opening dates range from 2016 to 2019. Masaryk University NATO HQ, Brussels, Belgium 9 Original opening date was 2005, moved to 2017… maybe. Original cost was between €365 and 460 million, new estimate is closer to €1.25 billion. Masaryk University Proč projekty selhávají Chybějící zdůvodnění projektu, nedostatečné zdůvodnění (byznysové) relevance (business case). Špatně definované výstupy, zmatek v tom, čeho má projekt dosáhnout. Nedostatek komunikace mezi zúčastněnými stranami. Špatně definované role a odpovědnosti mezi členy projektového týmu. Špatný odhad nákladů a času. Špatné plánování a koordinace zdrojů. Nedostatečné měřitelné indikátory a nedostatečná kontrola pokroku. Nedostateky v kontrole kvality. 10 Adobe Systems 11 Projekt Projektové řízení Adobe Systems Projekt (definice) ̶Projekt je dočasná organizace, která je vytvořena za účelem dodání jednoho nebo více obchodních produktů podle dohodnutého obchodního případu. ̶ ̶krátkodobá snaha o vytvoření jedinečného cíle (produktu / služby). 1.dočasnost = je stanoven termín zahájení a ukončení. 2.jedinečnost cíl technologie lidé (=KSA) vnější vlivy a rizika => jedinečný (one-shot) = každý projekt je realizován pouze jednou. Adobe Systems Životní cyklus projektu Posloupnost fází ̶Příprava a zahájení Plánování Realizace (koordinace, monitorování a kontrola) Uzavření Adobe Systems Co je projektové řízení Projektový management je plánování, delegování, monitorování a kontrola všech aspektů projektu a motivace zúčastněných k dosažení cílů projektu v rámci očekávaných (stanovených) indikátorů z hlediska času, nákladů, kvality, rozsahu, přínosů a rizik. The 6 aspects to be managed: Timescales Cost Quality Scope Risk Benefits Adobe Systems •Jednotlivé aspekty jsou vzájemně závislé specifika projektu definují relativní důležitost každé jednotlivé úrovně (základny) => je třeba hledat vyvážená řešení. Jedná se spíše o optimalizační problém (x maximalizace/minimalizace jednotlivých kategorií). Problém vzájemné závislosti …and that can be very challenging! Adobe Systems 16 Náš přístup k řízení projektů vychází ze standardu projektového řízení PRINCE2 ̶PRINCIPY složené z povinností a osvědčených postupů. aspekty projektového řízení definované jako TÉMATA, která mají být řešena průběžně a paralelně v průběhu celého projektu. PROCESY, které se zabývají chronologicky postupem projektu v průběhu jeho životního cyklu a prolínají se s (manažerskými) činnostmi týkajícími se různých témat. Adobe Systems 17 7 hlavních zásad Principy projektového řízení Proč jsou důležité ̶Trvalé obchodní (byznysové) odůvodnění Continued Business Justification ̶Učení se ze zkušeností Learning From Experience ̶Definované role a odpovědnosti Defined Roles And Responsibilities ̶Řízení podle (manažerských) etap Manage By Stages ̶Řízení podle výjimek Manage By Exception ̶Zaměření na produkty Focus On Products ̶Přizpůsobení prostředí projektu Tailor To Suit The Project Environment ̶ ̶Univerzální v tom, že se vztahují na každý projekt. Posilující, protože dávají odborníkům z praxe větší sebedůvěru a schopnost ovlivňovat a utvářet, jak bude projekt řízen Sebepotvrzující se v tom, že jsou ověřeny v praxi po mnoho let ̶ => principy musí být dodrženy při řízení (každého) projektu. ̶ ̶ Adobe Systems 18 Témata projektového řízení 7 témat projektového řízení ̶Témata popisují aspekty řízení projektu, které je třeba průběžně řešit v průběhu životního cyklu projektu ̶Silnou stránkou tohoto přístupu je způsob, jakým je těchto sedm témat pečlivě navrženo, aby se efektivně propojilo ̶Zdůvodnění projektu (business case) Organizace (organization) Kvalita (quality) Plány (plans) Riziko (risk) Změna (change) Pokrok (progress) Adobe Systems 19 Project management processes Project management processes ̶procesy se zabývají chronologickým tokem projektu a akce týkající se různých témat se mísí dohromady ̶jsou navrženy tak, aby propojily různé úrovně projektového řízení ̶ ̶ Adobe Systems 20 Proč chceme (potřebujeme) přizpůsobit náš přístup Přizpůsobení (tailoring) Co lze přizpůsobit ̶vhodné přizpůsobení zajišťuje takovou úroveň projektového řízení, která příliš nezatěžuje tým projektového managementu. ̶zajišťuje odpovídající úroveň správy, plánování a kontroly při přijatelné úrovni rizika. ̶ ̶Procesy lze kombinovat nebo přizpůsobovat. Témata aplikujeme pomocí nástrojů/technik vhodných pro daný projekt. Role mohou být sloučeny nebo rozděleny, pokud je zachována odpovědnost a nedochází ke střetu zájmů. Řídící produkty (= dokumenty) lze kombinovat nebo rozdělit a měly by mít formu nejvhodnější pro projekt a jeho prostředí. Terminologie může být změněna tak, aby vyhovovala jiným standardům nebo zásadám, za předpokladu, že je důsledně uplatňována. Adobe Systems ̶ Define footer – presentation title / department 21 Otázky? Adobe Systems Define footer – presentation title / department 22 Projekt jako organizace Organizing theme Communications management approach Adobe Systems Define footer – presentation title / department 23 Stakeholder - definice Stakeholderský přístup k řízení projektů Tři hlavní zájmové skupiny ̶jakýkoli jednotlivec, skupina nebo organizace, která může ovlivnit, být ovlivněna nebo se cítit ovlivněna iniciativou (tj. programem, projektem, aktivitou nebo rizikem). Adobe Systems Define footer – presentation title / department 24 Charakteristiky úspěšných projektových týmů Organizace projektu Struktura projektového týmu ̶zahrnují zájmy stakeholderů Podnik, Uživatele a Dodavatele. mají jasně definované role na všech úrovních řízení ̶ ̶ ̶ ̶odpovědnost na všech úrovních je dobře definována. má definovány efektivní komunikační nástroje. Adobe Systems Define footer – presentation title / department 25 -role může být rozdělena mezi více zástupců (osob) -zastupuje všechny uživatele specifikuje všechny uživatelské požadavky a přínosy, kterých má být dosaženo, a je odpovědný za jejich realizaci spolupracuje s projektovým týmem projektového a kontroluje, zda řešení splňuje požadavky na kvalitu, funkčnost a snadnost použití garantuje dostupnost uživatelských zdrojů -vždy 1 osoba -je v konečném důsledku zodpovědný za úspěch projektu, je klíčovým rozhodovatelem zajišťuje, aby byl projekt zaměřen na dosažení svých cílů a dodání produktu, který dosáhne předpokládaných přínosů vyvažuje požadavky zainteresovaných stran podniku, uživatele a dodavatele zodpovídá za návrh a jmenování projektového týmu, včetně dalších členů projektového výboru -role může být rozdělena mezi více zástupců (osob) -zastupuje zájmy těch, kteří navrhují, vyvíjejí, usnadňují, pořizují a implementují výstupy projektu. odpovídá za kvalitu dodávaných produktů (výstupů) a technickou integritu projektu. poskytuje dodavatelské zdroje pro projekt a zajišťuje, aby návrhy byly proveditelné a realistické. zastupuje zájmy těch, kteří budou udržovat projektové výstupy (produkty) po ukončení projektu. Uživatel (senior user) Výkonný sponzor (executive) Dodavatel (senior supplier) •odpovídá za úspěch nebo neúspěch projektu z hlediska obchodních, uživatelských a dodavatelských zájmů. poskytuje jednotné vedení projektu. usnadňuje integraci projektového týmu s funkčními útvary zúčastněných organizací. poskytuje zdroje a schvaluje požadované finanční prostředky. poskytování viditelnou a trvalou podporu projektovému manažerovi. Řídící výbor (project board) Adobe Systems Define footer – presentation title / department 26 Projektový manažer ̶je zodpovědný za každodenní řízení projektu řídí projekt jménem řídícího výboru projektu (project board) vždy 1 osoba, tuto roli nelze sdílet řídí týmové manažery, a pracovníky projektové podpory. na malých projektech mohou vykonávat podpůrné funkce a přímo řídit odbornou práci. Adobe Systems Define footer – presentation title / department 27 Projektový tým (manažeři týmů) ̶zajišťuje realizaci výstupů přidělených projektovým manažerem. podává zprávy projektovému manažerovi a přebírá od něj pokyny manažeři týmů jsou podřízeni projektovým manažerům bez ohledu na pozici v korporaci pokud je manažer týmu podřízen seniornímu dodavateli, je důležité, aby tento vztah nevytvářel střet zájmů nebo nepodkopával autoritu projektového manažera ̶roli týmového manažera může zastávat projektový manažer Adobe Systems Define footer – presentation title / department 28 Podpora projektu (project support) Ostatní role Zajištění kvality projektu (project assurance) ̶implicitně je odpovědností projektového manažera může být delegována, mnoho organizací má samostatný útvar pro podporu projektů obvykle je zodpovědná za řízení změn, pokud není tato odpovědnost delegována jinam. podpora projektu (project support) a zajištění kvality projektu (project assurance) by měly být odděleny. ̶zajištění kvality projektu podporuje projektového manažera radami a vedením. ̶implicitně je odpovědností řídícího výbor, jednotliví členové jsou odpovědní v souladu s oblastí zájmu, který reprezentují může být delegována, pokud členové ŘV nemají dostatek času nebo odpovídající dovednosti a znalosti. v takovém případě jsou jmenovaní podřízeni členovi ŘV, který dohlíží na příslušnou oblast zájmu. ̶členové ŘV neztrácejí odpovědnost, i když roli delegují role projektového zajištění nelze přiřadit projektovému manažerovi nebo projektové podpoře. Adobe Systems Define footer – presentation title / department 29 Zásady pro (případné) kombinování rolí ̶role výkonného sponzora (executive) a projektového manažera nelze kombinovat nemůže být více než jeden výkonný sponzor (executive) a jeden projektový manažer odpovědnost výkonného sponzora (executive) za úspěch projektu nelze delegovat řídící výbor by neměl přiřazovat roli zajištění kvality projektu (project assurance) projektovému manažerovi, týmovému manažerovi nebo projektové podpoře (project support) ̶kombinace rolí seniorního uživatele (senior user) a seniorního dodavatele (senior supplier) se nedoporučuje ̶je třeba vzít v úvahu případné konflikty odpovědností, schopnost převzít spojené odpovědnosti a to, zda by nemohlo dojít k vytvoření úzkých míst a překážek Adobe Systems Define footer – presentation title / department 30 Efektivní projektová komunikace Communications management approach ̶usnadňuje řízený a obousměrný tok informací se zúčastněnými stranami. ̶zahrnuje komunikaci v závěrečné fázi projektu, aby se zajistilo, že strany, které potřebují být informovány o tom, že se projekt zavírá, byly řádně informovány. ̶během projektu si vedení společnosti, řízení programu nebo zákazník ponechává kontrolu tím, že dostává informace o projektu, jak je definováno v přístupu. ̶často definováno v samostatném dokumentu (Communications management approach), za jehož tvorbu je odpovědný projektový manažer. Popisuje způsob a frekvenci komunikace se stakeholdery uvnitř i vně projektu. Doporučený obsah dokumentu: -Proces a postupy Nástroje a techniky Evidence a reporting Načasování rizikových aktivit Role a odpovědnosti -Stakeholdeři – analýza, definice informačních potřeb ̶ Adobe Systems ̶ Define footer – presentation title / department 31 Otázky? Adobe Systems Define footer – presentation title / department 32 Předprojektová fáze Business case Starting up a project process Project brief Benefits management approach Adobe Systems Define footer – presentation title / department 33 Zdůvodnění projektu (business case) ̶cílem je posoudit, zda je projekt (a v celém průběhu realizace zůstává) žádoucí, životaschopný a dosažitelný ̶často písemně zpracovaný dokument, předkládaný ke schválení řídícímu výboru (project board) ̶naplňuje princip Continued Business Justification => tvorba, ověřování, udržování, potvrzování Adobe Systems Definice (Outline) Business Case Obsah dokumentu ̶Odůvodňuje realizace projektu na základě odhadovaných nákladů ve srovnání s předpokládanými přínosy, s přihlédnutím k souvisejícím rizikům. ̶Důvody pro realizaci projektu ̶(Business) options = jak dosáhnout cílů. = > analýza a odůvodněné doporučení, kterou možnost zvolit = > projektový přístup Do nothing (nulová varianta) Do the minimum Do something ̶Očekávané přínosy – požadované výsledky (kvalitativní i kvantitativní) by měly být vyjádřeny v měřitelných hodnotách. ̶Očekávané dis-benefity – (potenciální) negativní výsledky projektových aktivit ̶Časové měřítko ̶(Odhadované) náklady ̶(Očekávaná) hlavní rizika Adobe Systems Define footer – presentation title / department 35 Jak poznáme, že je projekt žádoucí? ̶definujeme měřitelné benefity ̶porovnáváme náklady proti (plánovaným) benefitům projektu ̶samostatný dokument - Benefits management approach ̶popisuje, jak a kdy lze měřit očekávané přínosy. definuje aktivity a kontroly, které budou zavedeny, aby bylo zajištěno dosažení výsledků (outcomes) a realizace přínosů (benefits). ̶obsah dokumentu: •rozsah přístupu k řízení přínosů zahrnující, jaké přínosy mají být řízeny a měřeny. kdo je odpovědný za očekávané přínosy. jaká manažerská opatření jsou nutná k zajištění dosažení výsledků projektu. jak měřit dosažení očekávaných přínosů a kdy je lze měřit. jaké zdroje jsou k tomu potřeba. základní metriky, ze kterých budou vypočítána zlepšení. jak bude přezkoumá(vá)na výkonnost produktu projektu. ̶při ukončení projektu je předávána spolu s výstupem a řízení benefitů přechází na zákazníka nebo managment programu / portfolia. • ̶ Adobe Systems Define footer – presentation title / department 36 Příprava projektu (starting up a project process) Charta projektu (Project Brief) ̶Definice projektu – vysvětluje, čeho má projekt dosáhnout. Zahrnuje pozadí, definuje cíle projektu, požadované výstupy, rozsah a výjimky projektu, omezení a předpoklady a tolerance projektu. Zdůvodnění projektu (business case) - viz předchozí snímek č. 31 Popis výstupů projektu (project product) – definuje jejich očekávanou kvalitu a akceptační kritérií. Struktura projektového týmu – definuje role a odpovědnosti v projektovém týmu. Adobe Systems Define footer – presentation title / department 37 Zahájení projektu Initiating a project process Project inititation documentation (PID) – project management approaches Adobe Systems Define footer – presentation title / department 38 Co je cílem Proces zahájení projektu Postup ̶nastavit systém řízení projektu ̶kdo se má podílet na rozhodování o projektu jak bude dosaženo požadované kvality. jak budou identifikována, vyhodnocena a kontrolována rizika, problémy a změny. jak bude pokrok monitorován a kontrolován. kdo, v jakém formátu a kdy potřebuje informace. ̶jasně definovat ̶důvody pro realizaci projektu, očekávané přínosy a související rizika. rozsah toho, co je třeba udělat, a výstupy (produkty), které mají být dodány. jak a kdy budou produkty projektu dodány a za jakou cenu. Adobe Systems Define footer – presentation title / department 39 •kdo se má podílet na rozhodování o projeku jak bude dosaženo požadované kvality jak budou identifikována, vyhodnocena a kontrolována rizika •jak budou identifikovány, vyhodnoceny a kontrolovány změny kdo, v jakém formátu a kdy potřebuje informace •jak bude monitorován a kontrolován pokrok organizace řízení kvality řízení rizika řízení změn komunikace pokrok (progress) project brief quality management approach risk management approach change management approach communications manag. approach project plan Co potřebujeme nastavit Aspekt řízení (téma) Dokument -určujeme, jak budeme řídit jednotlivé aspekty (témata) -přizpůsobujeme obecná doporučení kontextu konkrétního projektu -prostřednictvím dokumentů definující dílčí manažerské přístupy (management approaches) Nastavení systému řízení projektu… Adobe Systems ̶zabývá se metodami a odpovědnostmi za specifikaci, vývoj a schvalování výstupů projektu ̶zaměření na výstup (produkt) je pro kvalitu zásadní cílem je zajistit, aby výstupy byly dostatečně kvalitní: ̶splnily očekávání umožnily dosažení přínosů Define footer – presentation title / department 40 Řízení kvality (quality theme) Adobe Systems Define footer – presentation title / department 41 •uživatelské požadavky na kvalitu výstupu, zachycené v popisu produktu zachyceno v diskusích se zákazníkem, upřesněno pro zahrnutí do popisu produktu, •dohodnuto na začátku procesu zahájení projektu klíčové požadavky - řídí výběr řešení a ovlivňují čas, náklady, rozsah, přínosy a rizika projektu •prioritní seznam kritérií, která musí projektový produkt splňovat, než bude přijat zákazníkem příklady jsou: snadnost použití, snadná podpora, snadná údržba, vzhled, hlavní funkce, náklady na vývoj, provozní náklady, kapacita, dostupnost, spolehlivost, bezpečnost, přesnost a výkon. pokud lze prokázat, že byla splněna všechna akceptační kritéria v souladu s prioritami, jsou splněny závazky projektu a projekt může být uzavřen. •jsou definována na úrovni projektu = pro celkový výstup (project product) •popis specifikace kvality, kterou musí výstupy splňovat, •nejčastěji jde o technické specifikace •ovlivňují způsoby měření kvality, která budou aplikována osobami provádějícími kontrolu výrobku •jsou definována na úrovni dílčích výstupů (produktů) Zákaznická (uživatelská) očekávání Akceptační kritéria Kritéria kvality Klíčové metriky Adobe Systems •slouží k získání souhlasu uživatele s rozsahem a požadavky projektu definujte očekávání zákazníka v oblasti kvality definujte akceptační kritéria, metody a odpovědnosti Define footer – presentation title / department 42 Doporučený obsah dokumentu: •Proces a postupy Nástroje a techniky Evidence a reporting Načasování rizikových aktivit Role a odpovědnosti - Doporučený obsah dokumentu: •Klíčové znalosti a dovednosti potřebné k relizaci projektu •Zákaznická (uživatelská) očekávání •Akceptační kritéria •Tolerance (rozpětí) kvality •Akceptační metody •Role a odpovědnosti Doporučený obsah dokumentu: •Definice (konkrétního dílčího) produktu, klíčové charakteristiky •Klíčové znalosti a dovednosti potřebné k vývoji/výrobě/realizaci produktu •Kritéria kvality •Tolerance (rozpětí) kvality •Metody kontroly kvality •Klíčové znalosti/dovednosti pro kontrolu kvality •Role a odpovědnosti Quality management approach Popis výstup projektu (project product descriprion) Popis (dílčích) produktů (product desctiprion) •popisuje, jak bude řízena kvalita projektu konkrétní procesy, postupy, techniky, normy a odpovědnosti, které mají být použity •definujte podrobnou povahu, účel, funkci a vzhled produktu určuje úroveň kvality požadované od produktu. identifikaci činností pro výrobu, kontrolu a schválení produktu. určuje lidi nebo dovednosti potřebné k výrobě, kontrole a schválení produktu. Klíčové dokumenty Adobe Systems Define footer – presentation title / department 43 = manažerský nástroj řízení kvality Registr kvality (quality register) •shrnuje všechny plánované nebo dokončené aktivity řízení kvality poskytuje informace pro manažerské reporty v průběhu a na konci projektu dokumentuje každou aktivitu kontroly (řízení) kvality slouží jako záznam o kvalitě produktu shrnuje počet a typ prováděných činností v oblasti kvality Adobe Systems Změny v průběhu projektu jsou nevyhnutelné! 44 Řízení změn (change theme) Příklady ̶Projekty vyžadují systematický přístup k identifikaci, analýze (měření) dopadu a řízení změn. Řízení problémů a změn je kontinuální činnost, která zajišťuje, že každá změna je řešena společným způsobem. ̶Změny jsou označeny jako "problémy" (issues) a pokrývají všechny relevantní události, které se staly, nebyly plánovány a vyžadují zásah. ̶Problémy mohou být vzneseny kdykoli během projektu kýmkoli, kdo se zajímá o projekt nebo jeho výsledek. ̶ Typ změny Definice Příklad Možné řešení Issues (Problémy) Jakýkoli problém nebo změna v projektu Zpoždění dodávky klíčového komponentu Záznam do Issue Register, analýza dopadu Off-specifications Výstup nesplňuje schválené specifikace Chybějící funkcionalita v softwaru Oprava nebo požadavek na změnu (RFC) Request for Change (RFC) Požadavek na změnu schválených prvků projektu Přidání nové funkce do softwaru Analýza dopadu, schválení Řídicím výborem Adobe Systems Define footer – presentation title / department 45 Proces řízení změny Kroky procesu řízení změny ̶existence procesu řízení změn zajišťuje, že ke změnám schválených dokumentů/rozhodnutí nemůže dojít bez souhlasu příslušného změnového orgánu. řídící výbor je zodpovědný za kontrolu a schvalování požadavků. Výbor se může rozhodnout, že deleguje některá rozhodnutí na osobu nebo skupinu, která se nazývá změnová autorita (change authority). 1.Zaznamenání změny – změna se zaznamená. 2.Posouzení změny – analyzuje se její dopad na projekt. 3.Rozhodnutí o změně – změna se buď schválí, odmítne, nebo se odloží. 4.Implementace změny – pokud je schválena, provede se a aktualizuje se projektová dokumentace. 5.Sledování a kontrola – změna se vyhodnocuje a zajišťuje se její řádné provedení. Adobe Systems ̶Přístup k řízení změny (change control approach) Popisuje postupy, techniky a standardy, které mají být použity, a odpovědnost za dosažení efektivního postupu řízení problémů a řízení změn, vč. stupnic pro posouzení priority a dopadu. Registr změn (issue register) používaný k zaznamenávání a sledování všech problémů (issues) v projektu Zpráva o změně - dokumentuje detaily změny. Define footer – presentation title / department 46 Manažerské nástroje pro řízení změn Adobe Systems ̶popisuje, jak bude řízení rizik začleněno do systému projektového řízení řeší jedinečný kontext a požadavky projektu zahrnuje postoj Řídícího výboru k podstupování rizika (ochota riskovat = risk appetite). Define footer – presentation title / department 47 Řízení rizik (risk theme) Adobe Systems Define footer – presentation title / department 48 Proces řízení rizika Nejistá událost nebo soubor událostí, které, pokud nastanou, budou mít vliv na dosažení cílů. ̶Hrozby jsou rizika s potenciálním negativním dopadem. Příležitosti jsou rizika s potenciálním pozitivním dopadem. Riziko se měří kombinací pravděpodobnosti výskytu vnímané hrozby nebo příležitosti a velikosti jejího dopadu na cíle. Rizika jsou nevyhnutelná a musí být řízena. Adobe Systems Define footer – presentation title / department 49 Definice kontextu Proces řízení rizika - krok 0 Risk Management Approach ̶formulace přístupu k řízení rizik (risk management approach) ̶přístup ovlivňuje mnoho faktorů, jako jsou očekávání zákazníka v oblasti kvality, počet zapojených organizací, potřeby zainteresovaných stran, dynamika projektu a předpoklady. velká část těchto informací pochází ze charty projektu (project brief) a popisu produktu projektu, podnikových směrnic a politik. ̶ Doporučený obsah dokumentu: ̶Proces a postupy Nástroje a techniky Evidence a reporting Načasování rizikových aktivit Role a odpovědnosti Stupnice pravděpodobnosti, dopadu, načasování Kategorizace rizik, kategorie odpovědí Indikátory včasného varování Tolerance rizika Adobe Systems Define footer – presentation title / department 50 Identifikace rizika Proces řízení rizika - krok 1 Registr rizik (risk register) ̶proactively determine opportunities and threats as early as possible. ̶captured in the risk register. ̶articulate the cause, event and effect aspects. ̶ Doporučený obsah dokumentu: ̶kdo a kdy na možné riziko upozornil kategorie rizika, jak je definována v RMA popis rizika a jeho blízkosti pravděpodobnost, dopad a očekávaná hodnota kategorie reakce na riziko a druh reakce status, vlastník a zodpovědná osoba (která má konat) Adobe Systems Define footer – presentation title / department 51 Analýza rizika Proces řízení rizika - krok 2 ̶první krok se zabývá riziky z hlediska pravděpodobnosti, dopadu a toho, jak rychle se riziko pravděpodobně projeví, pokud nebudou přijata žádná opatření (blízkost). druhý krok krok se zaměřuje na posouzení čistého vlivu všech identifikovaných rizik při agregaci. Celkovou závažnost lze porovnat s tolerancí rizika. ̶ Adobe Systems Define footer – presentation title / department 52 Proces řízení rizika – krok 2 (pokr.) ̶Ochota riskovat, vystavení riziku a tolerance rizika spolu souvisí, ale nejsou stejné. Vystavení riziku: Rozsah rizika, které organizace v dané době nese. Tolerance rizika: Prahové úrovně vystavení riziku, které lze při příslušném schválení překročit, ale jejichž překročení vyvolá určitou formu eskalace. Ochota riskovat: Jedinečný postoj organizace k podstupování rizika, který zase diktuje míru rizika, kterou považuje za přijatelné. Adobe Systems Define footer – presentation title / department 53 Plánování reakce Proces řízení rizika - krok 3 ̶identifikace a vyhodnocení možností reakce na hrozby a příležitosti ̶cílem je zajistit vyváženou reakci na rizika s přihlédnutím k nákladům reakce a hodnotě rizika snižuje pravděpodobnost, že projekt nebude schopen reagovat, když se identifikovaná rizika naplní Adobe Systems ̶ ̶zajišťuje, aby byly podniknuty kroky proti rizikovým reakcím, aby byla sledována jejich účinnost, a pokud jsou neúčinné, byla přijata nápravná opatření. Osoba pověřená řízením, monitorováním a kontrolou rizika je vlastníkem rizika. Vlastníci rizik jsou také zodpovědní za implementaci reakcí. Zodpovědná osoba za provedení reakce na riziko se nazývá osoba zabývající se rizikovou akcí. Osoby odpovědné za reakci rizika podporují vlastníky rizik a přijímají od nich pokyny. ̶ Define footer – presentation title / department 54 Implemetnace reakce Proces řízení rizika - krok 4 Adobe Systems Define footer – presentation title / department 55 Co je cílem Proces zahájení projektu Postup ̶nastavit systém řízení projektu ̶kdo se má podílet na rozhodování o projektu jak bude dosaženo požadované kvality. jak budou identifikována, vyhodnocena a kontrolována rizika, problémy a změny. jak bude pokrok monitorován a kontrolován. kdo, v jakém formátu a kdy potřebuje informace. ̶jasně definovat ̶důvody pro realizaci projektu, očekávané přínosy a související rizika. rozsah toho, co je třeba udělat, a výstupy (produkty), které mají být dodány. jak a kdy budou produkty projektu dodány a za jakou cenu. PLÁNOVÁNÍ = PŘÍŠTÍ SETKÁNÍ Adobe Systems ̶ Define footer – presentation title / department 56 Otázky?