Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností

Vedení pracovních rozhovorů

Výuka: 


Cíle

Cílem tematického bloku je seznámit vás :

  • s typy rozhovorů, které vedoucí pracovník v rámci své řídící činnosti realizuje
  • s účelem jednotlivých typů pracovních rozhovorů a zásadami jejich efektivního vedení (zejména se zaměřením na výběrový a hodnoticí rozhovor jako nejčastěji realizované typy rozhovorů v manažerské praxi)
  • s komunikačními typy osobnosti a efektivními strategiemi jednání s jednotlivými typy.
 

Pokyny ke studiu

Část obsahu daného tematického bloku bude přednesena na přednášce, část je třeba nastudovat samostatně dle níže uvedených pokynů.
 

Struktura přednášky

1. Pracovní rozhovory

  • rozhovory pravidelné a příležitostné
  • účel a cíle jednotlivých typů rozhovorů, obecné zásady jejich efektivní realizace

2. Hodnoticí rozhovor

  • příprava hodnoticího rozhovoru
  • zásady efektivního vedení hodnoticího rozhovoru

3. Komunikační typy osobnosti

  • komunikační typologie, charakteristiky jednotlivých typů
  • zásady účinné komunikace s jednotlivými typy lidí

 


Samostudium


A. Výběrový rozhovor


Základní studijní literatura k danému tematu:
  • MATĚJKA, M., VIDLAŘ, P. Vše o přijímacím pohovoru . Praha: Grada Publishing, 2002, dotisk 2003, 2005. ISBN 80-247- 0215-0.

Má-li být vedoucí pracovník schopen dobře vybírat své spolupracovníky, potřebuje si osvojit dovednost efektivního vedení výběrových rozhovorů. Efektivita výběrového rozhovoru však nezávisí pouze na kvalitě jeho vedení. Závisí také na kvalitě předchozích fází výběrového řízení - na kvalitním stanovení požadavků na kandidáta (vyplývajících z charakteristik pracovního místa) a adekvátní formulaci kritérií výběru, která je třeba při výběru uplatnit.

Postup samostudia:

1. V zadané základní literatuře prostudujte kapitoly 2.1 až 2.4, pojednávající o definici pracovního místa, jmenování výběrové komise, o formách výběru a náboru pracovníků (str. 19 – 37).

Na základě získaných znalostí se pokuste:

  • definovat požadavky na pracovní pozici, kterou v současnosti zastáváte, a formulovat inzerát, jehož účelem je získat vhodné kandidáty pro tuto pozici
  • definovat další kritéria výběru na danou pozici (tj. další kvalifikační, osobnostní a jiná kritéria, která by měl kandidát splňovat, aby měl předpoklady pro práci na dané pozici).

2. Prostudujte kapitolu 4.1 (str. 56 – 59) , zabývající se obsahovou a formální stránkou průběhu výběrového rozhovoru.

3. Prostudujte kap. 6.2.1 nazvanou „Přijímací pohovor“ (str. 87 – 103). Zvláštní pozornost věnujte problematice strukturovaného rozhovoru (str. 98 – 99) a druhům otázek, které jsou užívány při výběrových rozhovorech (str. 99 – 103).

  1. Projděte si kapitolu 5 (str. 62 – 73), nabízející přehled otázek, které jsou často užívány při výběrových řízeních.
  2. Připravte otázky pro rozhovor s kandidáty na pozici, kterou nyní zastáváte:
    • z přehledu otázek který je uveden v kap. 5 vyberte ty otázky, které by bylo ve Vašem případě vhodné použít
    • doplňte další otázky, které by bylo třeba (v souladu s vámi formulovanými kritérii výběru) dále potřebné položit
    • uspořádejte otázky do vhodného pořadí.

B. Rozhovory se spolupracovníky


Základní studijní literatura k danému tematu:

  • MENTZEL, W. Rozhovory se spolupracovníky . Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0408-0.

Rozhovory se spolupracovníky se rozumí typy rozhovorů, které v rámci své řídící činnosti vede nadřízený se svým podřízeným. Jedná se o cílené rozhovory, které mají určitý účel a tomu odpovídající věcný obsah. Jsou pravidelné (hodnotící rozhovor) či příležitostné ( kritický rozhovor, motivační rozhovor, …). Efektivní vedení těchto rozhovorů je pro vedoucího pracovníka důležitým nástrojem k tomu, aby mohl dosahovat svých pracovních cílů a přispívat k výkonnosti organizace.

    1. V zadané literatuře prostudujte úvodní kapitoly 1.1 až 1.3 (str. 15 - 21), zabývající se významem rozhovorů se spolupracovníky, přínosem správného vedení rozhovorů se spolupracovníky pro výkonnost a atmosféru v organizaci a nejčastějšími chybami, které vedoucí pracovníci při rozhovorech se spolupracovníky dělají.
    2. Pokud jste ve vedoucí pozici a v rámci vedení podřízených realizujete v praxi rozhovory s nimi, následně se zamyslete nad tím, které chyby při rozhovorech se svými spolupracovníky děláte a v jaké míře. Do kontrolního seznamu na str. 18 – 19 pak rozdělte 100% podle toho, v jaké míře jednotlivé v seznamu uvedené chyby podle Vás děláte. Nejste-li ve vedoucí pozici, postupujte stejným způsobem, ale uvažujte nad tím, s jakými chybami ve vedení rozhovorů (nadřízeného s podřízeným) se nejčastěji setkáváte na svém pracovišti.
    1. Než budete pokračovat ve studiu předepsané literatury, zamyslete se, prosím, nad tím, jak byste se na vedení rozhovoru se spolupracovníkem, pokud byste ho měl/a realizovat, připravil/a (tj. co všechno by podle Vás měla příprava zahrnovat). Jednotlivé kroky si sepište.
    2. V předepsané knize prostudujte kapitolu 1.4 týkající se přípravy na rozhovor. Pozornost věnujte jak přípravě organizační (str. 21 – 23), tak přípravě věcné (str. 23 – 26).
    3. Vraťte se ke svému seznamu, v němž jste si sepsal/a potřebné kroky pro přípravu rozhovoru se spolupracovníkem a zkonfrontujte tento svůj seznam s doporučeními autora.
    1. Prostudujte kapitolu 2.1 , obsahující pravidla správného vedení rozhovorů (str. 31 – 33).
    2. Jste-li ve vedoucí pozici, zamyslete se nad tím, která z uvedených pravidel dodržujete a která ne. Poté si vypište tři pravidla, s jejichž dodržováním máte největší problém, a zamyslete se nad tím, proč tomu tak je a co můžete udělat pro to, abyste uvedená pravidla napříště dodržoval/a.
    1. Představte si, že máte před sebou rozhovor se svým podřízeným spolupracovníkem. Pokuste se připravit si – v obecné rovině – základní osnovu (strukturu) takového rozhovoru. Jaké fáze by podle Vás rozhovor měl zahrnovat ?
    2. Prostudujte kapitolu 2.6 nazvanou „Průběh rozhovoru se spolupracovníkem“ (str. 44 – 46).
    3. Zkonfrontujte strukturu rozhovoru, kterou jste si před prostudováním kapitoly sepsali, se strukturou uvedenou v kontrolním seznamu na str. 45 – 46.
       
  1. Z pravidelných rozhovorů je v praxi organizací nejčastěji realizován hodnoticí rozhovor, a to zejména v těch organizacích, kde je systematicky prováděno hodnocení pracovníků jako součást systému personálních činností. V předepsané knize důkladně prostudujte  kapitolu 3.2 pojednávající o významu hodnoticího rozhovoru, o přípravě na hodnotící rozhovor a doporučených fázích hodnotícího rozhovoru (str. 55 – 60).
     
  2. Zběžně pročtěte zbytek knihy, a to tak, abyste po pročtení dokázali vyjmenovat další typy rozhovorů, které obvykle vedoucí pracovník se svými spolupracovníky realizuje a abyste znali účel těchto rozhovorů. Jste-li ve vedoucí pozici či pokud se v ní v budoucnu octnete,  doporučujeme prostudovat knihu podrobně celou.
     

Doplňkové studijní materiály

Doporučená literatura:

  • ŠULEŘ, O. Zvládáte své manažerské role? Jak rozhodovat, předávat informace, organizovat a motivovat své podřízené. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-7226- 702-7. Str. 160 – 166.
Následující