Adobe Systems Institut pro udržitelnost a cirkularitu ESF MU 1 Životní prostředí a ekonomie Jana Soukopová MPV_EZTI Obsah obrázku obloha, exteriér, mraky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku maso Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 2 Silná ekonomika vyžaduje zdravé ŽP a opačně OECD, heslo pro integraci ekonomiky a ŽP ̶EKONOMIE ŽIVOTNÍHO PROSŘEDÍ ̶jak ovlivňuje stav a ochrana životního prostředí hlavní ekonomické problémy (hospodářský růst, dostupnost zdrojů, rozdělování statků atd. atd.), ̶jak ovlivňují hlavní ekonomické aktivity (produkce a spotřeba výrobků a služeb) životní prostředí. ̶ ̶? ̶jak maximalizovat životní úroveň společnosti, obsahující nejenom spotřební konzumní statky, ale i vysokou kvalitu životního prostředí, ̶jak dosahovat politicky stanovené environmentální cíle s co nejnižšími společenskými náklady, ̶jak dosahovat s potenciálními finančními prostředky co nejvyšší environmentální efekty, ̶jak zvýšit racionalitu, účinnost a efektivnost státní politiky životního prostředí, ̶jak integrovat politiku životního prostředí s hospodářskými politikami, zejména s odvětvovými politikami, se strukturální politikou, s regionální politikou a s energetickou a surovinovou politikou, ̶jak optimalizovat celkový hospodářský rozvoj a jeho cíle s cíli politiky životního prostředí. ̶ ̶ Mezi životním prostředím a ekonomickým systémem lidského společenství existuje a vyvíjí se nepřeberné množství interaktivních vztahů, které se kvantitativně i kvalitativně stále rychleji proměňují. Vzniká široká a komplikovaná oblast ekonomických vzájemných souvislostí a determinancí Adobe Systems Znečištění a negativní vývoj 1.etapa, zahrnující starověk, středověk a novověk (až do průmyslové revoluce) - malé nároky na přírodní zdroje; 2.etapa, od průmyslové revoluce - znehodnocování životního prostředí regionálního charakteru; 3.etapa, od vědecko-technické revoluce - začíná globální charakter problémů životního prostředí; 4.etapa, současnost - reálná hrozba nevratných změn jako zásadní se jeví strategie PREVENCE Hlavní ekologické problémy Konference OSN ve Stockholmu v roce 1972: •Nebezpečné odpady plynné (emise), tekuté (odpadní vody) a tuhé (toxické, radioaktivní a jiné odpady) přesahující únosnou míru •Narušení planetárních systémů ‒hydrologický cyklus ‒ozónová vrstva ‒klimatický systém atmosféry a oceánu • Obsah obrázku mrak, příroda, sníh, venku Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems •Nadměrné čerpání neobnovitelných zdrojů a obnovitelných zdrojů •Poškození půdy, jako např. eroze půdy, vysoušení povrchové vrstvy, v některých oblastech až postupná přeměna na poušť, přemírou zavlažování dochází k zasolování půdy, rozmělňování humusové složky – špatné hospodaření může mít katastrofické následky pro produkci potravin; získávání půdy např. kácením deštných pralesů vede ke vzniku další ekologické katastrofy. •Globální ohrožení biodiverzity - genetické základny jednotlivých druhů rostlin a živočichů, počtu druhů i rozmanitosti ekosystémů. Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku příroda, mrak, planeta, Vesmír Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku venku, strom, rostlina, dřevo Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 6 Současné problémy? ̶Zpráva (FINAL REPORT ON GUIDELINES ON THE MANAGEMENT OF ESG RISKS 2024) potvrzuje, že rok 2024 byl historicky nejteplejším rokem na všech kontinentech (s výjimkou Antarktidy a Australasie). Evropa se od 80tých let otepluje dvakrát rychleji, než je celosvětový průměr, změny podporují častější letní vlny veder, celkově závažnost extrémních povětrnostních jevů roste, tají ledovce, jsou změny ve struktuře srážek. ̶Celou zprávu naleznete zde Adobe Systems 7 Stav životního prostředí v ČR ̶Zprávy o stavu životního prostředí České republiky ̶Zpráva o životním prostředí České republiky je komplexní hodnotící dokument, který shrnuje aktuální poznatky o stavu a vývoji jednotlivých složek životního prostředí, vlivu hospodářských sektorů na životní prostředí, nástrojích politiky životního prostředí, dopadech současného stavu životního prostředí na lidské zdraví a ekosystémy a o stavu životního prostředí v mezinárodním kontextu. ̶Zpráva o životním prostředí České republiky je vytvářena v gesci Ministerstva životního prostředí a předkládána vládě každoročně od roku 1993. Po schválení vládou ČR dle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, zveřejněna na internetových stránkách Ministerstva životního prostředí a CENIA. ̶2023| 2022 | 2021 | 2020 ̶ Adobe Systems 8 Hlavní sdělení Zprávy 2023 ̶Kvalita životního prostředí v Česku je především díky významným investicím do jeho ochrany výrazně lepší než v předchozích desetiletích, stav jednotlivých složek životního prostředí však stále nelze označit za optimální. ̶Energetická krize donutila některé domácnosti kvůli vysokým cenám jiných způsobů vytápění (zemní plyn, elektřina a obnovitelné zdroje energie) zůstat u vytápění uhlím, případně i přejít na vytápění uhlím – s tím jsou spojena rizika pro lidské zdraví ̶Emise skleníkových plynů v Česku oproti roku 1990 poklesly o 37,1 %. Ale ! Sektorem s aktuálně nejméně pokročilým procesem dekarbonizace je jednoznačně doprava, ve které spotřeba energie stoupá a více než 90 % energie spotřebované v dopravě je fosilního původu. ̶V lesích lze pozorovat postupný útlum kůrovcové kalamity, v roce 2023 se intenzita těžby dostala přibližně na úroveň roku 2016. Zdravotní stav lesů však zůstává neuspokojivý. ̶Kvalita povrchových vod se od roku 2000 výrazně zlepšila. Ve vodních tocích se podařilo nejvíce zredukovat obsah amoniakálního dusíku a obsah celkového fosforu, avšak v krátkodobém trendu kvalita vod stagnuje. Pro téměř polovinu států světa platí, že největší podíl na emisích skleníkových plynů, které jsou spojeny s výrobou energie, má právě sektor dopravy. U zbývajících zemí je doprava na druhém či třetím místě.^1 V celosvětovém měřítku vzniká při přepravě osob a nákladu zhruba čtvrtina emisí skleníkových plynů.^2 Které typy dopravy jich produkují nejvíce a jaké jsou možnosti dalšího vývoje dopravního sektoru? Adobe Systems 9 Hlavní sdělení Zprávy 2023 ̶Pokračuje pokles početnosti ptačích populací, které jsou hlavním indikátorem biodiverzity lesní a zemědělské krajiny. ̶Nadále se snižuje rozloha zemědělské (zejména orné) půdy a zvyšuje se rozloha zastavěných ploch a lesní půdy. Půda je vzhledem k intenzivnímu hospodaření, nízké heterogenitě zemědělské krajiny a vysokému stupni zornění ohrožena degradací. ̶Pozitivní pro přechod na oběhové hospodářství je, že v celkovém nakládání s odpady stále dominuje jejich využití, především materiálové. Nicméně stále převažuje ukládání komunálních odpadů na skládkách. ̶Ochrana životního prostředí včetně řešení změny klimatu je dlouhodobě finančně zajišťována jak z národních, tak i z evropských zdrojů prostřednictvím operačních programů. Mezi ně patří zejména Operační program Životní prostředí, Program rozvoje venkova a od roku 2021 také Modernizační fond a Nástroj pro oživení a odolnost určený pro realizaci Národního plánu obnovy. Příkladem úspěšného financování opatření na ochranu životního prostředí je realizace programů Nová zelená úsporám, Dešťovka a kotlíkové dotace. Adobe Systems Příčiny problémů ŽP ̶Růst světové populace – přelidnění, nedostatečná sociální spravedlnost; ̶Překotná urbanizace; ̶Prudký hospodářský růst; ̶Technologické změny zatěžující životní prostředí (fosfáty, freony,…) ̶Předimenzované spotřební vzorce chování člověka a neefektivní zacházení se zdroji ̶Zemědělství, lesnictví ̶Odlesňování ̶Monokultury ̶Zavlažování ̶Výroba masa ̶rybolov ̶Infrastruktura a vytvořené prostředí ̶Těžba surovin ̶Energetický průmysl ̶Doprava Adobe Systems 11 Projevy změny klimatu na území ČR Adobe Systems 12 Obsah obrázku text, snímek obrazovky, kruh, Písmo Popis byl vytvořen automaticky Například v Česku je výroba elektřiny a tepla zodpovědná za 33 % emisí skleníkových plynů, oproti tomu průmysl přispívá 28 %, doprava 16 % a zemědělství přibližně 8 %. Za téměř polovinu českých emisí (43 %) zodpovídá pouze několik desítek největších zdrojů (především elektráren a průmyslových závodů). Adobe Systems 13 Vznik environmentálního problému ̶Vysvětlení ve volné tržní ekonomice ̶Teorie externalit a jejich internalizace ̶Veřejné a soukromé statky ̶Vlastnická práva ̶ Adobe Systems 14 Environmentální politika a její nástroje ̶Snaha zajistit společensky přijatelnou kvalitu životního prostředí = společenské optimum kvality životního prostředí = optimální míra znečištění životního prostředí Prostředky naplnění cílů environmentální politiky § prostředky a metody, kterými stát dosahuje cílů státní politiky ŽP § prostředky a metody ovlivňování chování lidí ve vztahu k ŽP § přímé působení na stav ŽP a nepřímé působení na stav ŽP Adobe Systems 15 Klasifikace nástrojů ̶Podle formy stimulace: ̶Nástroje pozitivní stimulace ̶Nástroje negativní stimulace ̶Podle způsobu působení: ̶Administrativní (normativní) – neumožňují volbu ̶Ekonomické – umožňují volbu ̶Ostatní •Informační nástroje •Vzdělávací, výchovné a osvětové nástroje •Dobrovolné nástroje •Institucionální nástroje •Koncepční nástroje •Územní plánování •Věda a výzkum Adobe Systems 16 Nástroje politiky životního prostředí A.Administrativní (direktivní) nástroje Představují určitou formu direktivního příkazu, například: qlimity na emise škodlivin vypouštěných do ovzduší z daného zdroje znečištění; qlimity na obsah škodlivin v jednotce vypouštěných odpadních plynů či vody (limity na obsah škodlivin ve výfukových plynech automobilů, limitní obsahy látek ve vypouštěných odpadních vodách a podobně); qobecně platné či adresné nařízení autority ke změně technologie (příkazy a zákazy). Těmito nástroji jsou vedle limitních hodnot ze zákonů, vyhlášek a nařízení například procedury EIA, SEA nebo IPPC. Adobe Systems 17 Nástroje politiky šetrné k ŽP B.Ekonomické nástroje I.Nástroje typu zahrnutí externě působených škod (negativní stimulace): qnáhrady škod ze znehodnocování „ŽP“; qdaně „ekologického“ charakteru (jejich užití není vázáno na ochranu „ŽP“); qpoplatky za znečišťování „ŽP“ (platby do fondů „ŽP“); qpokuty, tj. platby za nedodržení stanovených povinností v oblasti ochrany „ŽP“ (nedodržení limitů, nedodržení smlouvy o snížení emisí). Adobe Systems 18 Nástroje politiky šetrné k ŽP B.Ekonomické nástroje I.Nástroje typu různých forem příspěvku (zvýhodnění) k nákladům na zamezení (pozitivní stimulace): qposkytnutí investičních dotací či subvencí z veřejných zdrojů financování; qposkytnutí výhodných úvěrů a jejich garance; qposkytnutí slev z plateb (daní, poplatků) při realizaci opatření na ochranu „ŽP“; qposkytnutí platby ze strany jiného znečišťovatele (zavedení systému obchodovatelných práv na znečištění – „povolenky“) Adobe Systems 19 Fondy ̶Znáte nějaké? Adobe Systems 20 Víte, jaké jsou investice do ochrany životní prostředí v ČR a kolik tvoří z veřejných výdajů? Posíleny budou i rozpočty kapitol AV ČR, TAČR, GAČR nebo Ministerstva zdravotnictví. Investice státu budou směřovat především do dopravní infrastruktury, kapitálové výdaje Ministerstva dopravy dosáhnou celkové výše 93,3 mld. Kč včetně zdrojů z EU (nárůst o 51 mld. Kč).25. 9. 2024 Adobe Systems 21 A.6 Investice na ochranu životního prostředí podle programového zaměření a klasifikace ekonomických činností v roce 2023 v tis. Kč, běžné ceny Ekonomická činnost Celkem z toho: ochrana ovzduší a klimatu nakládání s odpadními vodami nakládání s odpady ochrana a sanace půdy, podzemních a povrchových vod ochrana biodiverzity (druhová rozmanitost) a krajiny Celkem 36 617 475 9 049 554 11 412 726 6 165 483 4 312 080 1 034 985 z toho: A Zemědělství, lesnictví a rybářství 551 293 76 011 28 396 9 963 46 779 341 796 B Těžba a dobývání 367 325 238 363 i.d. i.d. 101 044 - C Zpracovatelský průmysl 10 - Výroba potravinářských výrobků 403 701 212 016 152 645 2 088 i.d. - 11 - Výroba nápojů 135 779 45 956 82 042 i.d. i.d. - 13 - Výroba textilií 48 337 i.d. 19 006 i.d. i.d. - 16 - Zpracování dřeva, výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků 50 183 34 350 3 245 795 - - 17 - Výroba papíru a výrobků z papíru 183 842 35 116 94 244 i.d. i.d. - 18 - Tisk a rozmnožování nahraných nosičů 12 235 6 274 4 377 - i.d. - 20 - Výroba chemický látek a chemických přípravků 965 649 362 416 277 519 28 410 182 840 i.d. 21 - Výroba základních farmaceutických výrobků a farmaceutických přípravků 54 724 23 405 13 735 15 620 i.d. i.d. 22 - Výroba pryžových a plastových výrobků 254 628 222 866 8 869 12 992 9 006 - 23 - Výroba ostatních nekovových minerálních výrobků 368 465 306 519 28 067 22 540 1 252 i.d. 24 - Výroba základních kovů, hutní zpracování kovů; slévárenství 576 006 558 854 930 13 743 i.d. - 25 - Výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků, kromě strojů a zařízení 351 965 172 433 137 724 13 215 530 - 26 - Výroba počítačů, elektronických a optických přístrojů a zařízení 93 618 39 540 i.d. i.d. i.d. - 27 - Výroba elektrických zařízení 92 410 53 252 6 690 32 456 i.d. - 28 - Výroba strojů a zařízení 1 128 645 1 042 215 12 628 2 741 63 737 i.d. 29 - Výroba motorových vozidel (kromě motocyklů), přívěsů a návěsů 321 544 162 511 13 787 4 119 1 291 - 30 - Výroba ostatních dopravních prostředků a zařízení 31 670 19 765 1 524 1 784 i.d. - 31 - Výroba nábytku 67 577 61 945 i.d. i.d. - - 32 - Ostatní zpracovatelský průmysl 25 402 22 647 1 013 i.d. i.d. - 33 - Opravy a instalace strojů a zařízení 26 785 14 253 8 187 i.d. - - D Výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu 8 683 838 3 501 290 476 911 596 947 1 469 568 i.d. E Zásobování vodou; činnosti související s odpadními vodami, odpady a sanacemi 8 034 967 96 887 1 632 284 4 582 717 729 075 46 405 H Doprava a skladování 1 797 499 1 134 084 106 583 21 937 205 872 9 979 O Veřejná správa a obrana, povinné sociální zabezpečení 11 854 862 469 483 8 243 576 749 458 1 470 205 609 519 Adobe Systems 22 Největší část rozpočtu tvoří unijní Modernizační fond Pro rok 2025, kdy budou financovány zejména projekty z výzev z předchozích let, předpokládá rozpočet výdaje přibližně 33 mld. Kč. „Rozpočet SFŽP ČR na rok 2025 pokračuje v progresivním růstu financování projektů na zlepšování životního prostředí, kdy objemy poskytnuté podpory jsou v řádech desítek miliard ročně již od roku 2023. Adobe Systems Zápatí prezentace 23 Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, diagram Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný. Source dataset: env_ac_epigg1, env_ac_epissp1, env_ac_epiap1, nasa_10_nf_tr For more information Statistics Explained article on investments in environmental protection Statistics Explained article on environmental protection expenditure accounts Thematic section on environment Database on environmental protection expenditure European Green Deal interactive visualisation tool European Green Deal Adobe Systems 24 Obsah obrázku text, snímek obrazovky Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Investments_in_environmental_pro tection Adobe Systems 25 Víte, jaké jsou investice do ochrany životní prostředí v ČR a kolik tvoří z veřejných výdajů? Adobe Systems 26 Adobe Systems 27 Environmentální politika ̶Základní rámec A. Akční programy pro ŽP - od roku 1973 -v květnu 2022 vstoupil v platnost 8. akční program pro ŽP do roku 2030 (https://environment.ec.europa.eu/strategy/environment-action-programme-2030_en?prefLang=cs) 6 cílů: 1.Snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 a dosažení klimatické neutrality do roku 2050 2.posílení adaptační kapacity a odolnosti a snížení zranitelnosti vůči změně klimatu 3.přiblížení se modelu regenerativního růstu, oddělení hospodářského růstu od využívání zdrojů a zhoršování životního prostředí a urychlení přechodu na oběhové hospodářství 4.cíl nulového znečištění, a to i v ovzduší, vodě a půdě, a ochranu zdraví a dobrých životních podmínek Evropanů 5.ochranu, zachování a obnovu biologické rozmanitosti a posilování přírodního kapitálu (zejména vzduchu, vody, půdy, lesa, sladkovodních, mokřadních a mořských ekosystémů) 6.snížení environmentálních a klimatických tlaků spojených s výrobou a spotřebou (zejména v energetice, průmyslu, budovách a infrastruktuře a v rámci mobility a potravinového systému) Adobe Systems 28 Environmentální politika ̶Základní rámec B. Horizontální strategie 2001 – 1.strategie pro udržitelný rozvoj 2016 – „Další kroky k udržitelné evropské budoucnosti – evropské úsilí v oblasti udržitelnosti“ 2019 – „Směrem k udržitelné Evropě do roku 2030“ 2020 – „Strategie v oblasti biologické rozmanitosti do roku 2030“ 2020 – „Strategie od zemědělce ke spotřebiteli“ C. Mezinárodní spolupráce D. Posuzování vlivů na ŽP a účast veřejnosti E. Provádění, vymáhání a monitorování Adobe Systems 29 Environmentální politika ČR ̶Základní rámec A. Státní politika životního prostředí ČR - Státní politika životního prostředí ČR 2030 s výhledem do 2050 - Aktuálně platná. Státní politika životního prostředí ČR 2012-2020 Státní politika životního prostředí ČR 2004-2010 Státní politika životního prostředí ČR 2001 Státní politika životního prostředí ČR 1995 Duhový program, program ozdravení životního prostředí ČR 1990 Oblasti 1.Životní prostředí a zdraví, 2.Nízkouhlíkové a oběhové hospodářství, 3.Příroda a krajina, 10 témat (1.1 Voda, 1.2 Ovzduší, 1.3 Rizikové látky, 1.4 Hluk a světelné znečištění, 1.5 Mimořádné události, 1.6 Sídla, 2.1 Přechod ke klimatické neutralitě, 2.2 Přechod na oběhové hospodářství, 3.1 Ekologicky funkční krajina, 3.2 Zachování biodiverzity a přírodních a krajinných hodnot)