pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi text_TITL pruh_TITL N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf MPV_RKMD Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností Seminář 1: Základní komunikační dovednosti Jan Řezáč www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Agenda for today nInformace o kurzu Požadavky na kurz Úvod Komunikační process nDávání feedbacku Položení správné otázky Jak být lepším posluchačem n nVšechny prezentace a výukové materiály jsou/budou nahrány v ISu nhttps://is.muni.cz/auth/el/econ/jaro2025/MPV_RKMD/um/ RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Cíle předmětu Jak lépe vést obtížné rozhovory. n nPoskytnout vám základní znalosti o efektivní komunikaci v managementu a pomocí vzdělávacích metod rozvíjet vaše komunikační a manažerské dovednosti Nejsou vyžadovány žádné předchozí znalosti. Je potřeba pouze základní úroveň angličtiny. Počítejte s tím, že se naučíte sofistikovanou slovní zásobu manažerů a také to, jak strukturovat svá slova jasným (někdy extrémně jasným) způsobem pro lepší porozumění. n RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Témata šesti přednášek a seminářů: nPouze omezený počet témat s vysokým zaměřením a spousta vyhrazeného času na jednotlivé téma (jako rozinky v rozinkovém koláči) nSemináře: 1.Úvod + Základní komunikační dovednosti Neverbální komunikace + Asertivita Prezentační dovednosti Týmová práce VAŠE prezentace Vyjednávání RKMD Eggless Raisin Cake Recipe in Simple Steps • Chakris Kitchen Všechny dovednosti dobrého manažera RKMD Téma RKMD Téma RKMD Téma RKMD Téma www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Ptaní se + aktivita na seminářích Můžeme používat komplikované termity. V budoucnu vám pomůže znát manažerský žargon: "Nasazením agilních metod a podporou mezioborové spolupráce se snažíme zvýšit efektivitu a přizpůsobivost v reakci na dynamiku trhu." Pokud v této třídě uslyšíte něco, čemu nerozumíte, zeptejte se. Jiná cesta neexistuje. Zeptejte se kdykoli, jednoduše zvedněte ruku. Pravděpodobně nejste sami, kdo danou věc neví. Aktivita na semináři není hodnocena …ale věříme na sociální tlak J RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Rozvrh přednášek a seminářů n3 přednáškové termíny (další termíny v rezervě), po 4 vyučovacích hodinách (teoreticky rozděleno do 2, tj. každý termín dvě přednášky) 6 seminářů, každý po 3 hodinách Semináře jsou povinné nKurz nyní vedu zcela já, doc. Lukášová v případě mé nemoci, nebo pomůže s dozorováním testů. Veškerá další komunikace e-mailem n RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Rozvrh nPřednášky nejsou povinné Semináře povinné Změny jsou možné a budou oznámeny e-mailem Další přednáškové a seminární dny v záloze Zpravidla kratší přestávka a kratší celkový seminář, na základě vyhodnocení vyučujícího RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Rozvrh – proč byste měli navštěvovat přednášky nPřiměřeně krátké a doufejme, že zábavné, Přednášky dodávají vaší seminární práci jasnost a hloubku Mohlo by to také přimět vašeho učitele, aby vám podal pomocnou ruku v případě, že ji budete potřebovat RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi V případě COVID nebo jiných mimořádných událostí nPro dokončení kurzu bude stále třeba dodržovat standardní pokyny a požadavky V případě, že prezenční výuka není možná: Všechny třídy se přesouvají do online režimu (MS Teams) Přesně ve stejnou dobu jako prezenční výuka Nechte kameru zapnutou Stále se musíte aktivně zapojit Vše je zaznamenáno Zkoušky online n RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Požadavky kurzu – jaké jsou podmínky pro úspěšné absolvování n1) Účast na seminářích (85 %) = vynechání pouze jednoho semináře ze šesti nZameškání více než dvou seminářů znemožňuje ukončení předmětu! Semináře fungují pouze díky vaší aktivní účasti. Choďte včas, používejte elektroniku pouze k psaní poznámek, buďte mentálně přítomni. RKMD No laptop sign Royalty Free Vector Image - VectorStock www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Požadavky kurzu – jaké jsou podmínky pro úspěšné absolvování n2) Prezentace na semináři nPrezentace na téma související s managementem Stručný na teorii, důraz na příklady a aplikace v reálném světě Na konci tohoto týdne bude k dispozici balík v ISu, kde si před prezentací označíte své téma a cíl. Bude vám zaslán e-mail. nTři kroky: nvýběr tématu v ISu. Seminář 3 – krátký slovní popis vaší prezentace, osnovy a zdrojů na semináři Seminář 4/5 – vaše aktuální prezentace RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Požadavky kurzu – jaké jsou podmínky pro úspěšné absolvování n3) Test (minimální úroveň znalostí 60%) nteoretické znalosti hodnocení praktických komunikačních dovedností (prostřednictvím praktických příkladů, opravování chybných výroků apod.) ABC a otevřené otázky nKritéria hodnocení: kvantita a kvalita teoretických znalostí Porozumění teorii schopnost aplikovat získané znalosti míra rozvoje příslušných dovedností NE prezentace, účast na kurzu nebo účast na kurzu RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Postup prací na prezentaci nVěnujte trochu času nalezení tématu, které se vám líbí. Začněte procházet relevantní zdroje Popište něco užitečného, co jste se naučili z tématu, nikoli všechno z tématu Konkrétní příklad a případové studie jsou lepší než teoretické koncepty Než budete prezentovat, můžete si vše vyzkoušet se svou osnovou na semináři 3 n n RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Jak by měla vaše prezentace vypadat nNa základě dobré literatury Jasný cíl a struktura Zahrnutá zpětná vazba z přípravné lekce Snadné pochopení Pouze krátký úvod: Většina témat je chytrým spolužákům ve třídě již známa Celkem cca 6 minut - Hotovo s teorií a motivací v 5 větách Vaším cílem je zlepšit životy těch, kteří vám naslouchali. Bude ještě celá lekce, která vám pomůže udělat prezentaci správně. n n n RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Studijní materiály nMateriály poskytnuté na přednáškách (prezentacích) Semináře (prezentace a cvičení) Učební texty viz Osnova předmětu: Komunikační proces Efektivní verbální komunikace Základní komunikační dovednosti Máte nějaké otázky? RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Představte se n n nVaše jméno a věk ESF/FI/Jiné Jakékoli předchozí podobné kurzy nCo čtete? n n n RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Jak zlepšit své komunikační dovednosti? nUčení je těžké. Naučit se soft skills(jako jsou prezentační dovednosti a vyjednávání) je ještě těžší. • Jaké jsou některé běžné dobré způsoby, jak se naučit nové dovednosti? Hudba, matematika, jazyk? •Jak se to liší při učení soft skills? n n n RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Jak zlepšovat své komunikační dovednosti? Praxe je pro měkké dovednosti těžko dostupná. Pasivní čtení materiálů nepřináší mnoho výhod. RKMD Leetcode: Overcoming the learning plateaus | by Ashveen Bansal | Medium Unread Books at Home Still Spark Literacy Habits - Scientific American Practice vs. Practise: What's The Difference? - Dictionary.com What Is A Plateau? - WorldAtlas Plateau www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Jak zlepšovat své komunikační dovednosti? Extrémně důležitou součástí učení je mít někoho, kdo vás učí a dává dobrou zpětnou vazbu, což znamená: nPozorně vás pozoruje; Identifikuje oblasti, které je třeba zlepšit. Rozděluje velké úkoly na menší části; Navrhuje změny; Sleduje průběh. To vše je pro soft skills ve světě mimo semináře extrémně vzácné. n n n RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Obecná pravidla efektivní verbální komunikace nBuďte jasní a struční, pozorně naslouchejte; Poskytujte informace v logickém pořadí; Nezapomínejte na to podstatné; Přizpůsobte se svému partnerovi (partnerům). Obecné, povšechné info, že? nAle pro zlepšení, je nutné rozdělit proces do několika kroků, a studovat jej. RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Komunikační proces - Schéma RKMD Základní model sociální komunikace (Basic Model of Social ... www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Komunikační proces MPV_RKMD nAbyste něčemu porozuměli, musíte jít do větších detailů (granularita). Chcete-li vylepšit své nápady s ostatními, musíte sdílet stejnou slovní zásobu. Když na komunikaci pohlížíme jako na kroky, je snazší odhalit chyby. Základní model sociální komunikace (Basic Model of Social ... www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Komunikační proces - příklad RKMD nOdesílatel se chce omluvit a věří, že slova jsou důležitá (říct " Omlouvám se "). Příjemce chce přijmout omluvu a věří, že gesta a tón hlasu jsou důležité. Odesílatel zakóduje omluvu jako "Omlouvám se", a to plochým tónem hlasu. Toto " Omlouvám se" je Příjemcem dekódováno jako neupřímné, protože postrádá emoce. Základní model sociální komunikace (Basic Model of Social ... www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Komunikační proces – Co bude dál? Realistický dialog RKMD nZvažte následující zpětnou vazbu po předchozí konverzaci: nP: "Ahoj Odesilateli, nejsem si jistý, jestli je tvoje omluva upřímná, chyběly v ní emoce kvůli plochému tónu hlasu. nO: "Ale ne, Příjemce, podle mého chápání je důležité slovo "promiň". Moje omluva je plně upřímná a jsem připraven to dokázat dále." P: „To rád slyším, Odesilateli! Dnes jsem se naučil něco nového. Přejděme k něčemu produktivnějšímu." www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Komunikační proces – realističtější konec RKMD nPříjemce bude kritizovat odesílatele za to, že není upřímný. Sender se bude cítit nespravedlivě odmítnut, protože se řádně omluvil. Lidé o komunikaci často nekomunikují a jen zřídka jsme připraveni na to, že ostatní budou mít jiná měřítka. Necháváme se vést našimi naučenými vzorci, což vede k dalším konfliktům. www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Komunikační proces – popište kroky RKMD nManažer: Potřebuji co nejdříve zprávu o projekcích prodeje. nZaměstnanec: Dobře, dostanu se k tomu, jakmile to půjde. Později toho dne... nManažer: Už je skoro konec dne. Kde je ta zpráva? nZaměstnanec: Věděl jsi, že mám jiné úkoly. Myslel jsem, že konec týdne je přijatelný. Základní model sociální komunikace (Basic Model of Social ... www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Komunikační proces – popište kroky RKMD nManažer: Prosím, mějte rozpočet pro tento projekt pod kontrolou. nZaměstnanec: Jistě, zůstaneme v obvyklých mezích. nPozději nManažer: Neviděl jsem žádné aktualizace rozpočtu. Proč jste neřekl že jste přesáhli tři sta tisíc? nZaměstnanec: Čerpáme stejné částky jako v jiném podobném projektu, nevím co ještě jsme měli dělat. Základní model sociální komunikace (Basic Model of Social ... www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Exercise: Drawing picture (One student will be drawing, and should not see the picture on the next slide.) RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Simple Rey-Osterrieth Complex figure Test www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Exercise: Drawing picture nWhat was important from Sender’s viewpoint to make communication process successful? nWhat was important from Receiver’s viewpoint to make communication process successful? RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Exercise: Drawing picture nWhat were the difficulties in communication from the viewpoint of the speaker? nWhat were the difficulties in communication from the viewpoint of the listener? RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Cvičení: Od uzavřených k otevřeným otázkám nUzavřené otázky vs. otevřené otázky RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Diskuse nKteré jsou jednodušší? Které jsou efektivnější pro získávání informací? RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Cvičení: Změna otázek •Použili byste tento postup? Znáte odpověď? Funguje to u vás? Dělali jste to už dříve? Fungovalo to tak, jak jste očekávali? Myslíte si, že byste tento produkt použili? •Jsi OK? RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Cvičení: Změna otázek – Přemýšlejte o nápadu/potřebě odesílatele. •Myslíte si, že jsou to schopní lidé? Četli jste vůbec manuál? Jsou jen na návštěvě? Měl bych tento návrh přijmout? Dělal sis na hodině poznámky? Myslíte, že bych měl začít s tímto projektem? Můžeme dokončit bez zpoždění? RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Cvičení: Hra se jménem •Známá hra "Kdo jsem?" Jeden člověk odpovídá jako jiná osoba, ostatní ve skupině hádají kdo (všechny osoby můžou být použity, použijte zdravý rozum). Poprvé: pouze uzavřené otázky Podruhé: pouze otevřené otázky Potřetí: vše povoleno RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Umění naslouchání – správně poslouchat je dřina •Naslouchat znamená rozumět, nejen slyšet Pasivní poslech Aktivní naslouchání • RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Umění naslouchat •Naslouchání znamená snahu o porozumění, nejen slyšení • • • • • • •Pasivní poslech – pouhé přijímání hlasových signálů bez snahy o jejich pochopení a dekódování, nezahrnuje kontext a situaci Aktivní naslouchání - zohledňuje se citlivé vnímání partnera, spojené s empatií, sympatií, kontextem a neverbálním chováním • • RKMD Auditory Memory | Talking Talk 3 Steps to improve your Active Listening skills | Caveman in a Suit www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Aktivní naslouchání má různé cíle:Povzbuzování MPV_COMA Communication and Managerial Skills Training Cíl je projevit zájem; povzbudit mluvčího k dalšímu hovoru •Je třeba: •nevyslovovat souhlas či nesouhlas; •neužívat neutrální slova; •měnit tón hlasu. •Příklady otázek: •Můžeš mi o tom říct něco více? •Co se vlastně stalo? www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Aktivní naslouchání má různé cíle: Objasňování MPV_COMA Communication and Managerial Skills Training Cíl je získat více informací či pomoci mluvčímu, aby hovořil i o dalších hlediscích problému •Je třeba: •klást otázky; •naznačovat jiný výklad problému; •podněcovat mluvčího, aby dále vysvětloval. •Příklady otázek: •Kdy se to stalo? •Co si myslíš o tamtom aspektu? •Kdo jiný mohl být zapojený? www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Aktivní naslouchání má různé cíle: Zrcadlení (reflexe) pocitů MPV_COMA Communication and Managerial Skills Training Cíl je projevit, že chápeme a rozumíme tomu, co mluvčí cítí; pomoci mu prozkoumat a vyhodnotit jeho pocity. Je třeba: •vyjádřit základní pocity a emoce mluvčího. Příklady sdělení: •Vypadá to, že tě to pěkně štve •Cítím ve vašem hlase smutek. •Jsem z toho příběhu sám vyděšený. www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Aktivní naslouchání má různé cíle: Shrnutí MPV_COMA Communication and Managerial Skills Training Cíl je zhodnotit dosažený pokrok; shrnout důležité myšlenky a fakta; položit základ k další diskuzi. Je třeba: •zopakovat hlavní vyřčené myšlenky a pocity. Příklady sdělení: •Takže to, co jsi mi řekl bylo hlavně o… •Chci si být jist, že mi nic neuteklo, takže… www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Communication exercise - Just Listen In pairs: One person is the speaker, one is the listener STEP 1 Speaker talks for two minutes on any topic of their choosing. The listener stays completely quiet and motionless while the speaker talks, just listening instead of speaking. No questions, no nods, no „mhm“. Switch within the pair and do the same. After that, STEP 2: Speaker talks for two minutes on any topic of their choosing. The listener stays tries the techniques of active listening. Switch within the pair and do the same. 1. RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Komunikační cvičení – Radikální empatie Skupiny po třech: Jedna osoba hovoří, jedna je posluchač, jedna je Poskytovatel feedbacku Mluvčí a Posluchač hovoří cca 3-5 minuty o situaci, kdy se potýkali s obtížemi (ale o které je pro ně snadné mluvit). Posluchač klade otázky a používá techniky aktivního naslouchání. Byl jsem nespravedlivě napaden svým manažerem a...A co se stalo dál? Poskytovatel feedbacku dává feedback, můžou být dvě roviny. Jednak se pokusí identifikovat kroky komunikačního procesu v problému mluvčího, druhak, hodnotí jak byly Posluchačem použity komunikační techniky (otázky, aktivní naslouchání) RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Final exercise: The interview •Groups of three. Speaker, interviewer, feedback-giver. • •Speaker: Think of scenario where it was difficult to you to communicate or when you had a conflict with someone, but you are still comfortable talking about. Talk for cca 3 minutes. •Interviewer: Help the speaker by interviewing them and get as much information as you can. Use all the small tricks we learned today – active listening, adequate questions, focus on the process etc. •Feedback giver: Observe the interaction, do not interrupt. Afterwards, try to give meaningful feedback to both. • • • RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Závěrečná kontrola: •Jak snadné bylo tento seminář sledovat a vnímat? Rukou naznačte možnosti: •Zvedněte ruku do úrovně očí: Vše v pořádku. Držte ruku dole: Příliš snadné, nudím se. Dejte ruku nahoru: Příliš těžké, topím se. •Zavřete oči a naznačte mi. RKMD www.econ.muni.cz pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB pruh+znak_ESF_13_gray4+bily_RGB text_zahlavi Děkuji za pozornost http://www.mobileapples.com/Assets/Content/Screensavers/Bye%20Bye.gif RKMD