Téma ­ ,,Popperův a Tichého spor o přiblížení se pravdě (verisimilitude)" {obtížnost T} 1. Zadání: Karl R. Popper ve svém (pro dějiny teorie vědy významném) díle navrhl mimo jiné razit hodnotící kritérium ,,blízkosti /či přiblížení se/ teorií pravdě". Protože podle Poppera neexistují ,,využitelné" a zároveň 100% pravdivé teorie, je nutné mezi jednotlivými teoriemi rozlišovat v míře jejich ,,blízkosti pravdě" a vždy se rozhodovat pro tu z teorií, která kritérium ,,blízkosti pravdě" splňuje nejlépe. K. R. Popper navrhl několik způsobů toho, jak ,,blízkost pravdě" mezi konkurenčními teoriemi porovnávat. Jeho návrhy však velmi ostře napadl vynikající novozélandsko-český logik Pavel Tichý. Vaším úkolem v tomto tématu je: I. Přečíst a) Popperovy návrhy určování ,,blízkosti pravdě", b) Tichého kritiku a c) Popperovu reakci na tuto kritiku a v kompilativní části vaší práce tyto tři texty čtenáři přiblížit. II. Převést Tichého velmi kompaktní kritiku v určené části článku (viz níže) do názorné, pochopitelné podoby, tzn. převést jeho formálně logickou kritiku do podoby argumentu popisem a příkladem. (Možné pojmout jako část pasáže I., ovšem v práci tento převod (a tím i důkaz, že formálně logické pasáži Tichého rozumíte!) musí být přítomen.) III. Rozhodnout, zda Popperova reakce na Tichého (a Millerovu) kritiku je skutečnou a platnou obranou Popperovy koncepce ,,verisimilitude" (blízkosti pravdě), a své rozhodnutí argumentovat. 2. Primární prameny: POPPER, K., R. Conjectures and Refutations: The Growth of Scientific Knowledge. 8. vyd. London : Routledge, 2002. ISBN 0-415-28594-1 (Soustředit se zejména na pasáž na str. 315-320 zmíněného vydání a dále na pasáž na str. 527-535, možné též využít vynikajícím způsobem zpracovaného indexu. Zde Popper charakterizuje svoji koncepci ,,přiblížení se pravdě" včetně příkladů. Kniha je u mne k dispozici k ofocení pasáží.) POPPER, K., R. Logika vědeckého zkoumání (bádání). 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-86005-45-3 (Soustředit se zejména na dodatek XV. ,,O verisimilitude", kde se Popper snaží vyrovnat s kritikou Tichého a Millera ­ viz pasáž citovaného vydání na str. 557-563. Tuto knihu, resp. její pasáž z logiky zadání máte číst jako poslední. Kniha je u mne k dispozici k ofocení pasáží.) POPPER, K., R. Objektive Knowledge: An Evolutionary Approach. London : Oxford University Press, 1979. (Na tuto knihu odkazuje v prvním vydání (z roku 1972) právě Tichý, je nutné najít kapitolu věnující se ,,verisimilitude" a prozkoumat, zda se neliší od konceptu ,,Conjectures and Refutations" //lišit se podle všeho nebude!/, kniha je v České republice k dispozici, odkazy lze nalézt na internetu.) TICHÝ, P. O čem mluvíme?: Vybrané stati k logice a sémantice. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, 1996. ISBN 80-7007-087-0 (Soustředit se na kapitolu ,,O Popperových definicích verisimilitude" str. 27-35, cit. díla. POZOR ­ zde od konce strany 28 až po stranu 30 je nutný ,,převod" formálního logického jazyka do názorného příkladu ­ vytvořte konkrétní naplnění Tichého formálního důkazu.) 3. Doporučené sekundární prameny s poznámkami: (Sekundární prameny (pramen ) vám pomohou pochopit Tichého formálně logický zápis a způsob jeho argumentace.) ŠTĚPÁN, J. Klasická logika. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244- 0254-8 (Srozumitelná učebnice klasické logiky (výroková logika, predikátová logika), přečíst nejlépe celou knihu, soustředit se na pasáž ,,Úsudky", str. 33-38, ,,Logika tříd", str. 106-118.) A dál už musíte pracovat sami. Upozornění! Pokud ovládáte jazyk, kterým byla do češtiny přeložená kniha napsána, je vhodné (ne-li nutné) knihu, či alespoň ty zásadní pasáže přečíst v originále (i ten nejlepší překlad je vždy výkladem a je proto nebezpečný). 4. Formální a obsahové požadavky: Termín: 10. 12. 2004 Rozsah: do 14400 znaků s mezerami, včetně poznámek pod čarou, bez literatury. To je 8 normostran (normostrana = 1800 znaků) a také přibližně 8 stran ve wordu řádkováním 1,5, velikost písma 12b. a typ písma Times New Roman. Samozřejmě nemusíte napsat 8 stran, pouze nesmíte tento limit přesáhnout. Literatura citovaná dle normy ­ viz soubory k citacím na ISu v materiálech pro studenty! Forma: odborný text (viz. seminář č. 3), včetně stanovení cíle, určení obsahu a rozsahu práce, určení použitých metod, ověření jednotlivých hypotéz a jejich prokázání v závěru práce.