Učební
pomůcka pro studenty oboru filosofie - první část
Při každém pokusu o přesné a pozitivní vymezení filosofie se dostáváme
do neřešitelných rozporů. Filosofie Al-Ghazzálího, Siddhárthy Gautama, Karla
Poppera a Michaela Foucaulta je na tolik odlišná, že nějaký společný bod,
jednotné myšlenkové pole či alespoň jazykový typus nenalézáme. Proto je
vhodnější vymezit filosofii negativně -
říci, čím v žádném případě není a být nemůže. K tomuto typu
vymezení použijeme tři rozdílné způsoby vztahování se ke světu:
1. mýtický výklad
2. náboženský postoj
3. vědecký přístup
Ad. 1. Ve světě mýtu neexistuje možnost dvojího výkladu. To co se říká
je pravdivé už tím, že se to říká, slovo má obrovskou moc, v jistém smyslu
je silnější než skutečný, reálný svět. Mýtus je, jinak řečeno, říše absolutní
pravdy. O vyřčeném se nejenom nepochybuje, ale ani nemůže pochybovat. Ten, kdo
zpochybňuje mýtický výklad, je ze společnosti vyhoštěn nebo zničen. Zatímco
totalitní společnost usiluje o absolutní nadvládu nad člověkem, žitý mýtus tuto
nadvládu beze zbytku uskutečňuje. Mýtus je zároveň anti-dialogem, protože
v mýtickém světě neexistují otázky, a tedy ani skutečný rozhovor.
Z předešlého je zřejmé, že mýtus žije výhradně mluveným slovem.
Písmo jej v delší perspektivě spolehlivě ničí, protože psaný text
vyžaduje, volá po interpretaci, po vysvětlení. Jak napsal Michael Foucault:
„zatímco diskurz mýtického slova je pravdivý již tím, že je, diskurz filosofie
je pravdivý jen tím, co říká“.
A konečně: mýtus nezná pojem vývoje a budoucnosti. Vše podstatné se
v mýtickém světě odehrálo v minulosti, v blíže nespecifikovaném
„pra-světě“ a dnešek i zítřek je jeho pouhou nápodobou.
Se vznikem filosofie svět absolutní pravdy končí. Filosofii není a
nemůže být realitou, vždy je pouze výkladem či výkladem výkladu. Ve filosofie
se stále ptáme: a je to skutečně tak, neexistuje jiný, lepší výklad? Nemýlíme
se? A protože je filosofie stálým hledáním a interpretací, je nutně vázána na
psaný text - a to i navzdory faktu, že mnoho filosofů žádný text nenapsalo.
Ad. 2. Náboženský postoj není postojem filosofickým, ale není ani
postojem mýtickým. Porovnáme-li text Starého zákona s Platónovým Faidrem a
zároveň s přepisem nějakého mýtického vyprávění zjistíme, že všechny tři zastupují
svébytnou formu vztahování se ke světu. Židovská víra – stejně jako křesťanství
– je, stejně jako mýtus, založena nějakým posvátným, nezpochybnitelným textem
(Starým, resp. Starým a Novým Zákonem). Nicméně tento posvátný, absolutní,
poslední text není textem „jednoho“ čtení. Na rozdíl od mýtického výkladu
výklad náboženský, stejně jako filosofická úvaha, vyžaduje interpretaci,
vysvětlení. Náboženští autoři musí o výkladu svého posvátného textu diskutovat,
jednat, a proto se – stejně jako filosofové – nemohou nikdy natrvalo vrátit
k mýtickému světu absolutní pravdy.
Na rozdíl od filosofie si však nábožensky založení myslitelé (či jinak
řečeno teologové) nemohou zpochybnit všechno. Jistá část jejich přesvědčení
bude vždy dogmatická, tzn. nezpochybnitelná, jistá, bránící se další
interpretaci.
Ad. 3. A posledním námi zkoumaným způsobem vztahování se ke světu
zůstává věda. Také u vědy nalézáme některé shodné rysy s filosofií. Obě
dvě zakládají svůj přístup na racionalitě a evidenci. Obě mají společnou nechuť
k absolutním, dogmatickým pravdám, obě si zakládají na principu
falsifikace. Přesto filosofie není a nemůže být vědou a zároveň věda není a
nemůže být filosofií.
Rozdíl mezi vědou a filosofií nám dobře osvětlí příměr technika a
kutila (použitý před lety v jiné souvislosti C. L. Straussem. Zatímco
technik při výrobě nějaké součástky vychází od čistého stolu a zajímají ho
přesné, opakovatelné postupy při výrobě, kvantifikovatelné vstupy a konečný
produkt, kutil vždy vychází z toho, co se nachází v jeho dílně, která
dříve nepotřebná či dnes již nefunkční součástka by se při výrobě daného
produktu dala použít. Kutil při své práci vychází ze znalosti toho co se do
chvíle, ve které potřebuje vyrobit danou součástku v jeho dílně událo, co
se v ní právě nachází a co z toho může při výrobě použít. Nic
z toho nemusí zajímat technika.
A stejně tak filosofie – na rozdíl od vědy - nemůže rezignovat na svoji
minulost, na dávno mrtvé autory, na myšlenky, které se nám ostatním zdají být
tak archaické. K tomu, abyste pochopili teorii relativity nemusíte o
ptolemaiovské fyzice vědět vůbec nic. K tomu, abyste pochopili Sartra,
musíte takřka bezpodmínečně znát Platona, F. Bacona a Marxe. A ještě jinými
slovy – věda je přetržitá, diskrétní, filosofie je plynulá, kontinuální.
Ačkoliv je pre-sokratická filosofie starověkého řecka velmi podnětná –
na nejvyšší příčku filosofie ji staví tak rozdílní autoři jako G. W. F. Hegel,
M. Heidegger či R. Rorthy – nemůžeme jí z pochopitelných důvodů věnovat tolik
prostoru kolik si skutečně zaslouží. Nicméně alespoň základní, obecnou
charakteristiku nemůžeme pominout. Tedy:
1. Texty pre-sokratiků se nám dochovaly ve velmi kusé podobě, a to
navíc v naprosté většině zprostředkovaně přes třetí autory. Proto je u
mnohých z nich velmi obtížné – ne-li nemožné – vystopovat základní
filosofický názor, plán, strukturu. U výkladu pre-sokratiků se jedná vždy o
spekulaci – tu více, tu méně pravděpodobnou.
2. Přes tuto základní obtíž můžeme s jistotou prohlásit, že základním problémem všech pre-sokratiků je
původ, podstata, esence (arché) světa. Všichni se táží, co je za
jednotlivým bytím, co je za smysly pozorovatelným děním. A jejich odpověď není překvapivě ani jednotvárně stejná, ani
primitivně libovolná. Počíná samozřejmě
naivním „látkovým“ materialismem, ale přes zabstraktnělý, nehmotný
číselný princip a dialektický princip sváru se dostává až k téměř čistému
idealismu a na druhé straně k strukturnímu (síťovému) výkladu světa. Tak
rychlý filosofický rozvoj nemá na světě (včetně filosofie indické a čínské)
obdobu.
3. I když výše zmíněná otázka původu, podstaty světa zůstává hlavním
předmětem zájmu pre-sokratiků, objevují se u některých z nich i otázky
další – etické (Pythagoras, Xenofanés, Démokritos), politické (Hérakleitos) či
estetické (Pythagoras, Démokritos). Zůstanou však na okraji zájmu a
pozornosti.
4. Pre-sokratická filosofie končí tak rychle jak počala a dosáhla svého
vrcholu. V době, kdy žijí sofisté (a Sókratés dodejme pro ty, kteří si
neumí přiznat, že Sókratés byl také jen sofistou, i když zvláštním), ještě
někteří pre-sokratičtí autoři působí, ale celá sofistická filosofie jakoby
pocházela z jiné planety (jak vtipně poznamenává ve svém díle Egon Bondy).
Nic z toho, co zajímalo pre-sokratiky, sofisty nezajímá, jejich jazyk je
výrazně odlišný a filosofie jednou pro vždy pre-sokratický způsob nahlížení
světa opouští.
A nyní k samotným pre-sokratikům:
I. Mílétská škola (první „západní“ filosofická škola)
Thálés
z Mílét (nar. 640) – matematik, obchodník, astronom, cestovatel a první
„evropský“ filosof prohlašoval, že vše
pochází z vody. Z několika dalších dochovaných zlomků můžeme
s určitou pravděpodobností odvodit, že celý hmotný svět považoval za
oduševnělý.
Anaximandros (nar. 611) –
filosoficky nejvýznamnější autor Mílétské školy. Na místo nějakého hmotného, či
spíše látkového principu za podstatu
světa pokládá abstraktní apeiron tzn. neomezené, nevyhraněné, neurčité, ze
kterého teprve vznikají peras, tzn. věci určité, ohraničené, vymezené. Neobjasněný
zůstává jeho zlomek týkající se etické dimenze vznikání: „a pak se opět do
nevyhraněného vrací, neboť si za své bezpráví navzájem zaplatí pokutu a trest
podle svého určení“.
Anaximenés – pravý protiklad
Anaximandrův (a přesto možná též jeho žák), který má blíže k vědeckému přístupu
a dále k spekulativní abstrakci. Za původ
všeho pokládá vzduch, což je oproti Anaximandrovi návrat – a ústup –
k Thálétovi.
Pythagorás (nar. 580) –
myslitel, který dokázal během svého života provést filosofickou spekulaci,
která v Indii trvala přes 500 let. Na rozdíl od míleťanů odhodil hmotný, látkový princip a nahradil
jej nehmotným a čistě abstraktním principem čísla. Základem, pra-příčinou
všeho je tedy číslo a číselný poměr. Celý vesmír (kosmos) je založen na
principu čísla. Již u Pythágora bohužel nacházíme jisté „nábožensko-sektářské“
zneužití tohoto objevu a víme, že sám Pythágoras spojoval svoji teorií s naukou
o stěhování duší, specifickým vegetariánstvím a dalšími obskurními poučkami.
Pozdější pythagorejci pak filosoficky nepřinášejí nic nového.
Xenofanés (nar. 580) – je
další velmi významnou postavou řecké filosofie. Teprve v něm filosofie
dokonává své obsahové zproštění se mýtu (jazykově, neboli formálně se filosofie
oprostí od mýtu až s Platónem a zejména s Aristotelem). Xenofanés je zavilým
odpůrcem tradičního řeckého náboženství a ukazuje nám jeho „antropologickou“
podstatu. Píše, že zpodobňujeme bohy do podoby lidí jen proto, že sami máme
tuto podobu. Pokud by měli bohy zpodobňovat koně, vytvořili by je jistě
v koňské podobě, černoši by je namalovali černé a asiaté žluté. Bůh nemá
žádnou konkrétní podobu - je to kulaté, dokonalé jsoucno.
Parmenidés
(nar.
540) – první představitel Elejské školy. Ze zlomků dochovaného díla nemůžeme
s jistotou určit zda byl – tak jak jej interpretuje Platón – krajním
idealistou nebo naopak zástupcem nestrukturovaného materialismu. Každopádně ho
ale můžeme zařadit k radikálním racionalistům. Parmenidés tvrdí, že naše
smyslové (či ještě jinak empirické) poznání je falešné a jediným možným
způsobem vztahování se ke světu je rozum. Proto neuznává možnost pohybu a říká,
že nebytí nemůže existovat a protože bytí vyplňuje vše, neexistuje ani pohyb.
Veškeré bytí – tzn. Vše, co existuje, má – stejně jako u Xenofana – podobu
koule.
Zenón
z Eleje – žák Parmenidův a vášnivý obhájce jeho nauky nebyl originálním
myslitelem. Za svůj hlavní cíl si určil obhajobu Parmenidova učení a té
podřídil celou svou filosofickou tvorbu. K prokázání Parmenidova učení o
nemožnosti pohybu vytvořil tzv. aporie – popisy událostí, které možnost pohybu
a nedokonalost smyslů dokazují. Dochovaly se nám aporie tři: Achilles a želva,
Letící šíp a Stadion. Vyvrátit aporie můžeme až na základě spojitosti funkcí.
Melissos – nejmladší a
nejméně originální představitel Elejské školy. K Parmenidovu učení dodává
pouze představu nekonečného (i zde si uvědomme, že Řekové nekonečno znali pouze
jako myšlenkový konstrukt, skutečná nekonečnost vesmíru jim byla nesmírně
vzdálená), neohraničeného bytí. Také pro něj je prázdný prostor pouhou
chymérou.
Hérakleitos
z Efezu (nar. 540) – protivník Parmenidův, velmi temný a přitom v dalších
dějinách filosofie vlivný autor. Hérakleitos učí, že neexistuje a nemůže
existovat klid (vidíme přímou protikladnost Parmenidovu). Vše se mění, plyne,
rozvíjí a upadá. Základem všeobecného pohybu je podle Hérakleita věčný svár, který je podstatou, základem
celého světa dění. Tento svár je však zároveň u Hérakleita spojen
s představou všeobecného rozumového řádu (logos). Svět existuje
v tzv. cyklech. Po jistém časovém úseku se vždy vrací k původní
podobě a tou je podle Hérakleita oheň. Jinak řečeno – v určité časové
periodě vždy celý svět znovu a znovu shoří a povstane z popela.
V oblasti politiky byl Hérakleitos nesmírně konzervativním a
proti-demokratickým autorem. S Eleaty vedl první dochovaný filosofický
spor v dějinách filosofie.
Empedoklés (nar. 490) – zavádí do filosofie dualistický výklad světa
a prohlašuje, že kosmos má dva principy – látkový a pohybový. Za látkový
(hmotný) princip prohlašuje Empedoklés čtyři prvky: oheň, vodu, vzduch a zemi.
Za pohybový dva principy: lásku a svár. A pohybový princip spolu s látkovými
elementy tvoří náš celý svět. Empedoklés byl zároveň prvním filosofickým
„šarlatánem“ a podle dochovaných zpráv prohlašoval, že je nejmoudřejší ze všech
lidí a své tvrzení, že se stal bohem, chtěl dokázat skokem do – tehdy velmi
aktivní – Etny. Jak vše dopadlo si jistě domyslí i zarytý zastánce „vyšších
sfér“.
Anaxágoras (nar. 500) –
zmnožuje oproti Empedoklovi látkové principy a princip pohybu omezuje na jeden.
Látkových principů je podle něj neomezené množství a každá věc má nekonečně
dělitelná „semena“, ze kterých se skládá. Pohyb je však fundován pouze jediným
principem – duchem (nús). Anaxágoras také učil, že planety jsou pouhá tělesa,
nikoliv bohové a v tehdy ještě nábožensky založených Athénách mu hrozila
smrt.
Démokritos (nar. 470) – stejně
jako Parmenidés vyznává poučku, že bytí není a nemůže být dělitelné. Na rozdíl
od Parmenida však učí, že kromě samotného bytí (atomů) existuje ještě „nebytí“ neboli prázdný
prostor, ve kterém se jednotlivé částečky dále nedělitelného bytí pohybují a
svým pohybem tvoří vše existující. Vše – včetně Bohů – je tvořeno seskupením
různých atomů. Démokritos byl velmi plodným autorem – snad na úrovni samotného
Platóna – protože však nevyhovoval svým téměř ateistickým naturelem ani Platónovi
ani křesťanskému středověku, nedochovala se nám z jeho díla žádná
ucelenější pasáž.
Leukippos – o Leukippovi
nevíme téměř nic, ani to, zda slovo Leukippos není jiné označení pro Démokrita.
V každém případě i Leukippos je představitelem ranného řeckého atomismu.
A dostáváme se k velmi důležitému zlomu ve vývoji řecké filosofie.
Sofisté a Sókratés (a na tomto místě dodejme, že Sókratés mezi sofisty patří a
to jak tématem své filosofie, tak šíří záběru (sofisté ji mají spíše širší než
Sókratés) a také použitou metodou filosofování) jsou oproti pre-sokratikům
radikálně odlišnými filosofy. Nezajímá je podstata světa, první princip, ale
spíše společnost a člověk. Nejprve si řekněme něco o společenských a
filosofických příčinách vzniku sofistické filosofie. Jsou ve své podstatě tři:
1. Těsně před vznikem sofistické filosofie dochází k ohromnému
ekonomickému rozmachu řeckých států po perských válkách a s ním souvisí
silná tendence k demokratizaci (samozřejmě demokratizaci pro 5-15 procent
obyvatelstava, ale přeci jen demokratizace).
2. Řekové se – také v důsledku perských válek – setkávají s
„barbary“ a jejich poznáním. A poznání druhého je vždy prvním krokem
k osvícenství a libertánství.
3. Navíc předchozí pre-sokratická či přírodní filosofie celým svým
vývojem ukazovala, že výklad světa je ve své podstatě libovolný a nemůže mít
nárok na dlouhodobou platnost – vždyť jednotliví pre-sokratikové se navzájem
vylučují.
A jaká je vlastně „sofistická“ filosofie?
1. Je relativizující – a to zejména v oblasti poznání. Nezajímá se
tolik o to co svět je, ale spíše o to jaký se nám jeví a proč se nám tak jeví.
2. Je prodejná. Filosofové už nejsou filosofy-samotáři, kteří nejsou na
svém filosofování nezávislí, ale jsou prodávajícími učiteli, kteří musí být
zaměřeni na spokojenost svého zákazníka (proto jsou sofisté tak neontologičtí).
3. Je osvícenská a libertínská – což v jistém smyslu znamená, že
se definitivně osvobodila od dogmatu mýtu i původního náboženství.
K sofistům patří např. Prótagorás (nar. 480) – tvrdící, že
„mírou všech věcí je člověk, jsoucích, že jsou, nejsoucích, že nejsou“, či Gorgias
dokazující ve svém spisu, že nic není, i kdyby něco bylo nemůžeme to poznat a i
kdybychom to mohli poznat, nemůžeme to nikomu sdělit. Někteří sofisté dokonce
napadali instituci otroctví, či náboženství jako takové. Filosofie sofistů nemá
velkého autora, ale sama je velkou a významnou filosofií.
Sókratés (nar. 470) – je
největším a navíc velmi svébytným sofistou. Nenapsal žádné dílo a jeho
filosofii známe jen prostřednictvím Xenofóna, Platóna a Aristotela. Stejně jako
ostatní sofisty jej podstata světa či příčina pohybu nezajímala a svoji
filosofii určil delfským výrokem „poznej sám sebe“. Do sofistické filosofie
vnesl vážnost tázání se po dobru (a to dobru obecně, nikoliv jen dobru pro mne)
a dokázal tak zaplnit „etické vákuum“, které zbylo po odumření tradičního
žitého náboženství. Sókratés byl velký člověk s mimořádným charismatem a
uměním oslovit člověka v ten správný okamžik a na na tom správném místě,
se smyslem pro spravedlnost a se zajímavou etickou koncepcí. Škoda jen, že si
jeho odkaz pro svoji jistě mimořádnou, ale velmi svébytnou filosofii ukradl
Platón. Od Platóna už Sókratés není a ani nemůže být co býval.
Platón (427-347)
A. Nejprve Platónovo
(nekompletní) dílo:
dialogy: ranné období: Obrana Sókratova, Kritón,
Gorgias, Ión, Hippias Větší, Protágoras,
Charmenidés, Kratylos
střední
období: Symposion, Menón, Faidón, Ústava, Faidros
pozdní
období: Parmenidés, Sofista, Politik, Filébos, Timaios, Kritiás, Zákony
B. Platónova ontologie,
neboli teorie bytí, podstaty světa:
Podle Platóna je náš žitý svět, tzn. tento text, Vy, Vaše ruce,
obličej, vlasy, Vaši blízcí, prostě vše kolem nás pouhým stínem, odrazem,
druhotným projevem světa lepšího, dokonalého, neměnného. Tento druhý svět –
tzv. svět idejí – je svět skutečný, pravý, dokonalý a my jsme jeho vedlejším a
dodejme s Platónem poněkud trapným důsledkem. Skutečný svět idejí je
hierarchizovaný, věčný a nepodléhající změně. Naším cílem je tedy co nejvíce se
vzdálit tomuto neskutečnému světu a přiblížit se světu idejí a za druhé vnést
do tohoto nedokonalého světa alespoň pevnou a neměnnou hierarchii světa
dokonalého.
C. Platónova teorie
správného jednání a dokonalého státu:
Platón zasazuje „ideální stát“ hluboko do minulosti a vše co přivádělo
změnu je tedy úpadkem (to je jeho obecná „ontologická“ představa - změna je
vždy změnou k horšímu - kromě návratu k ideálu - „veškerá změna je
zlá, kromě ve věcech na kost zlých“. K úpadku podle Platóna dochází vždy,
když se krev ovládajících míchá s krví ovládaných a tomuto mísení krve
tedy musíme vždy zabránit.
Po ideálním státu následkem úpadku zaviněnému mísením krve sestupně
následuje:
timokracie (vláda ušlechtilých)
oligarchie (vláda bohatých)
demokracie (vláda svobody nezákonnosti)
tiranie (choroba obce)
Historie společnosti je historií nemoci a jediným lékem je nastolení
společnosti v souladu se světem idejí. Taková společnost musí nutně bránit
jakékoliv změně, a to za každou cenu. Hierarchie dokonalé společnosti musí
kopírovat následující schéma:
filosof-král
strážcové
jejich pomocníci – bojovníci
pracující třída (včetně obchodníků, tesařů atd) – ve své podstatě
dobytek, který udržuje třídu střážců
otroci (super-dobytek)
Zatímco ve společnosti strážců panuje důsledný komunismus, tzn.
společné vlastnictví všeho, včetně žen a dětí (které se hned po porodu
odebírají matkám), eugenika a trestání jakéhokoliv svobodného názoru, je život
pracující třídy svobodnější, ale záměrně nesmírně materiálně chudý.
Zákonodárcem je filosof-král, držitel absolutní moci. Otroci nestojí Platónovi
ani za řádek textu, jsou skutečně pouhým super-dobytkem.
Aristoteles (384-322) – Platónův žák a spolu s ním největší
filosof antiky. Názory na Aristotela se velmi různí – někteří jej pokládají za
autora, který k Platónově dědictví téměř nic nepřidal, jiní ho považují za
největšího a zároveň nejoriginálnějšího myslitele. Pravda není někde uprostřed,
ale prostě jinde. Aristoteles v mnohém Platónovy myšlenky přejímá a
základní koncepty své filosofie na platónském učení staví. Nicméně je to
myslitel takového formátu, že prostým, neoriginálním platonikem být ani nemůže.
B. Russell ve své knize „Dějiny západní filosofie“ napsal, že Aristoteles je
kombinací Platóna a selského rozumu. I to je svým způsobem pravda, já bych se
však přiklonil k jinému příměru – Aristoteles je mimořádný filosof, který
měl tu smůlu – či to štěstí, že jen o jednu generaci před ním žil stejně
mimořádný myslitel Platón. Ale už k samotné filosofii Aristotela. Dělíme
ji na následující disciplíny:
1. Logika a teorie poznání
2. Metafyzika
3. Etika
4. Politika
5. Estetika
1. Logika a teorie poznání:
Aristoteles (stejně jako Platón) staví empirické (zkušenostní) poznání
níže než poznání racionální, teoretické. Přesto má – a zde na rozdíl od Platóna
– pro smyslové poznání ve svém systému místo a v mnoha oborech je chápe za
zásadní. Jak je to možné? Aristoteles totiž svět po vzoru Platóna dělí na
dokonalý, neměnný svět nadlunární a svět zemský, svět nedokonalý, podléhající
změně. Rozumem, racionalitou pak podle něj můžeme poznávat pouze svět
nadlunární (vesmírný), protože na dokonalost se hodí dokonalé poznání. Jenže –
a zde se projevuje Aristotelův smysl pro realitu – protože jsme nuceni žít na
Zemi, která patří k nedokonalému světu, potřebujeme poznání adekvátní
tomuto nedokonalému světu – a to je poznání empirické, smyslové. Jinak řečeno
Aristoteles je racionalista, který z donucení vnějším světem používá – a
to mimořádně zdatně – i empirické poznání. Nadřazenost teoretického
(racionálního) poznání dokazuje podle Aristotela i jeho samoúčelnost – protože
nemá jiný účel než v samotném poznávání (nekoná se za nějakým účelem, ale
jen pro sebe samo) je přirozeně vyšší – zde se silně projevuje Aristotelův
aristokratismus.
Aristoteles je zároveň zakladatelem predikátové logiky 1. stupně. To je
překvapivé, protože tato logika patří až do vyšších pater formální logiky a
zdálo by se nám pravděpodobnější a snad i vhodnější vynalézt nejprve primitivní
formy logické analýzy, a teprve později ty vyšší. Aristoteles k tomu
zjevně nepřihlédl, primitivní výrokovou logiku nechal k objevení stoikům a
sám rozkryl pravidla logiky vyšší.
2. Metafyzika
Aristotelova metafyzika je realistickou verzí Platónova učení o
idejích. Aristoteles odmítá tezi, že ideje existují někde mimo tento svět a do
našeho světa se pouze „odráží“. Namísto toho učí, že ideje jsou obsažené přímo
ve věcech, a jsou tedy jejich nedělitelnou součástí. A tyto ideje věcí,
přítomné ve věcech samých, nazývá Aristoteles formami. Kromě forem je však ve
věcech také látka, čistá potencialita a „náplň“ formy. A navíc, kromě těchto
kořenů, příčin věcí, každá skutečnost vyžaduje přítomnost příčiny (tzn. něčeho,
co jí předcházelo a dalo jí vzniku) a účelu (tzn. něčeho, k čemu sama věc
směřuje). A tato forma, látka, příčina a účel je podstatou všeho. Výjimku tvoří
Bůh, který je čistou formou – tzn. neobsahuje žádnou látku, nemá žádnou příčinu
a jeho účelem je on sám. Hierarchie všech věcí je pak dána jejich podobností
Bohu – ty věci, které jsou více samy sobě účelem, ve kterých forma převládá nad
látkou atd. jsou vyšší, lepší, dokonalejší. A naopak. Nadlunární svět je
dokonalejší, protože je příčinou vzniku světa zemského, protože v něm
převládá forma nad hmotou (látkou nadlunárního světa je podle Aristotela etér,
který sám stojí na pomezí látky a formy), protože nesleduje účel mimo sebe
sama.
3. Etika
Aristotelova Etika je asi nejslabší částí jeho filosofie a
v mnohém kopíruje jeho představu životního stylu. Aristotles je totiž
prvním „katedrovým“ filosofem, který záměrně nevyhledává čin, boj o všechno,
sázku, ale který v tichu své pracovny trpělivě zkoumá. V tomto smyslu
na rozdíl od svých předchůdců Aristoteles není filosof-bojovník, ale příkladný
filosof-úředník. Snad také proto je jeho etika tak uměřená a klidná. Etické je
to, co se nachází mezi extrémy – zlatá střední cesta. Takže nemáme být ani
zbabělí, ani lehkovážní – máme být stateční. Nemáme být ani lakotní, ani rozhazovační,
ale štědří atd...
Nejslabší částí Aristotelovy etiky je pak popis ideální aktivity. Asi
tak jak by pijan považoval za nejlepší ze všech možných modelů chování pití,
lenoch válení se a sadista mučení charakterizuje Aristoteles nejlepší možné
chování podle sebe – filosofování. Jen to je podle něj účelem samo o sobě, jen
to nám umožňuje radostně a čestně žít. Na tomto místě Aristotela téměř
nepoznáváme.
4. Politika
V politice snad nejvíce platí Russellovo: Aristoteles, to je
Platón smíchaný se zdravým selským rozumem. Aristoteles také není zastáncem
demokracie, ale už ví, že se s tím nedá nic dělat. Stejně jako Platón je
přesvědčen o principiální nerovnosti lidí (viz jeho pohled na otroky a jejich
z duše pramenící „přirozené“ otroctví), ale ví, že za tuto nerovnost již
nemůže bojovat stejným způsobem jako za časů Platóna. Také on by chtěl
z obce vykázat čas a vývoj, ale už si je vědom, že politika by měla být té
které obci šitá na míru. Takže vzniká teorie oscilující kdesi mezi Platónem a
Machiavellim. Pragmatismus korigovaný dogmatem a dogma korigované pragmatismem
– a to vše spojené spolu s vynikajícím smyslem pro realitu a takřka
dokonalou schopností sbírat, třídit a vyhodnocovat informace.
5. Estetika
V estetice patří Aristoteles k nejvýznamnějším autorům
starověku – jeho první část Poetiky je vůbec prvním vědeckým pojednáním o kráse
a svojí úrovní si nezadá s většinou děl 20. století. Aristoteles jako
první Evropan nachází spojnici mezi uměním a krásou (do té doby bylo umění
chápáno spíše jako „techné“ tzn. řemeslo, nebo jako „poiésis“ tzn. tvorba na
základě ovlivnění bohy či v tranzu a
krása se s ním nespojovala. Zavádí pojem „napodobující“ umění a tím razí
budoucí vznik dnes tak běžného pojmu „krásná“ umění, tzn. umění zabývající se
krásou. Druhá kniha poetiky – o smíchu – se bohužel nedochovala.
Aristoteles asi jako nikdo ovlivnil dějiny evropské filosofie. Bohužel
jeho velikost právě tyto dějiny na tisíciletí a něco zastavila. Po celou tu
dobu si na jeho autoritu nikdo netroufl. Všechny další zásadní filosofické (ale
i vědecké) objevy po Aristotelovi byly učiněny proti Aristotelovi. Jednoduše
řečeno stal se zdí, kterou bylo potřeba zbourat. Jenže ani to neubírá na jeho
velikosti. Pokud bychom Aristotela z dějin filosofie vyškrtli, ztratila by
příliš mnoho z toho, co považujeme za podstatné: schopnost kombinovat
racionalitu a empirii, schopnost pečlivé, mravenčí práce, suchý, ale přesto
nádherný jazyk a zejména Aristotelovu velikost, kterou nacházíme i na místech,
kde se krutě a hloupě mýlil.
Obecná charakteristika
Již za života Aristotela dochází v řecké společnosti
k zásadním politickým změnám. Malé městské státy nahrazují – a postupně
nahradí – obrovské, centrálně spravované říše. Občanská a politická svoboda
(vztahující se přirozeně výhradně na malé procento dospělých mužů) definitivně
z antického světa mizí.
Zároveň se ale řecká kultura rozšíří do celého tehdy známého světa.
Spolu s Alexandrem Velikým (krutým a despotickým žákem Aristotelovým) se
dostane do Persie, později do Egypta a také za pomoci Římské říše do celé jižní
Evropy a severní Afriky.
Tímto rozmachem se však řecká kultura zároveň „ředí“, přejímá vlivy
ostatních kultur a s postupem času dochází k stále silnějšímu
ovlivňování východními kulturami (perskou, egyptskou ap.).
Ze všech výše zmíněných důvodů antická filosofie po Aristotelovi upadá
a odmyslíme-li Plotína, pak s postupujícím časem se filosofická hloubka a
odvaha - přes vzrůstající počet a také oblibu filosfických škol - postupně
vytrácí. Nakonec z celé filosofie zůstane hodně kulhavá a přesto
estetizující etika. Příměry o mládí, dospělosti a stáří kultur rozhodně
neplatí, pro antický svět a helénismus však má metafora umírajícího starce něco
do sebe.
Helénistickou filosofii můžeme rozdělit do dvou - z filosofického
hlediska - nevýznamných a tří významnějších škol. Ty málo významné jsou
platónská Akademie a peripatetická škola, ty významnější stoa, epikurejci a
skeptikové.
Platónská Akademie a peripatetici
Platónská Akademie drží smutný primát v prosazování iracionálna a
mystiky do antické filosofie. Právě skrze Akademii se do antické filosofie
dostávala anti-racionální, libovolná spekulace a lidé jako Xenokratés či
Speusipopos budou po dlouhou dobu synonymy helénistického úpadku. To Akademii
na druhou stranu nebránilo v eklekticismu a velmi rychlému střídání
„módních“ trendů.
Takřka přímým opakem platónské Akademie je peripatetická škola - ani
ona nedosáhla významných filosofických výsledků, ale z jiných příčin.
Peripatetikové ve své práci dávali zásadně přednost vědě a filosofická
spekulace je spíše odpuzovala. Jenže ani věda nemá ve filosofickém myšlení
zásadní význam. Proto ani dobří vědci peripatetické školy - např. Theofrastos
nebyli dobrými filosofy.
Skeptikové
Pro skeptiky - stejně jako pro stoiky či epikurejce - platí, že
základem jejich filosofie byla etika. Všechny další otázky (gnozeologické,
metafyzické, ontologické) zůstávají u všech tří hlavních škol helénismu
podružné, jakkoli z nich může ta která filosofie vycházet. Pregnantním
příkladem jsou právě skeptikové.
Zakladatel skeptické školy Pyrrhón
(nar. 360), který sám nanapsal žádné dílo, vychází z následující premisy:
svět je nepoznatelný a my nemůžeme nic správně rozhodnout.
Z této poučky se na první pohled může zdát, že Pyrrhónovým zájmem
byla spíše teorie poznání (cizím slovem gnozeologie) a ne etika. Ale to je omyl
- Pyrrhón klade do základů své filosofie tuto poučku nikoliv
z gnozeologických, nýbrž etických důvodů. Totiž - podle jeho názoru -
pokud přijmeme tezi o principiální nepoznatelnosti světa a zdržíme se úsudku o
něm (tzv. epoché), pak náš postoj zůstane postojem ataraxie, tzn. vnitřní
lhostejnosti, nevzrušenosti - a jedině tento postoj vede k relativně
snesitelnému životu. Pyrrhón využívá gnozeologii ve službě etiky - ne naopak. A
tento postoj zůstane všem skeptikům. Ani v ostatních otázkách se názory
skeptiků příliš nevyvíjely - pozdější autoři vpodstatě obhajují Pyrrhónovo
stanovisko a zesměšňují, či zlehčují argumenty ostatních škol. Snad jen pro
ilustraci uveďme například Sexta Empirika či Ainesidémose.
Epikurejci
Zakladatelem Epikurejské školy byl Epikurós
(nar. 341) a také tato škola postrádá vnitřního vývoje - žáci Epikurovi (snad
s výjimkou Lucretiuse Cary) v
podstatě opakují to, co řekl jejich mistr. Není to filosofie příliš složitá -
základním cílem je osvobodit lidstvo od strachu. Epikurós tvrdí, že lidé mají
strach především z bohů, z utrpení a ze smrti. Strachu z bohů a
ze smrti nás zbaví správně vysvětlená metafyzika, strachu z utrpení etika.
Strach z bohů a ze
smrti
Svět je pouhým seskupením, aglomerátem atomů a prázdna. Neexistuje nic,
co by nebylo složené z nezničitelných, věčných atomů. Bohové sice existují
(Epikurós tvrdí, že jestliže všechny kultury uznávají exitenci bohů, nelze tak
jednotný postoj ignorovat.), ale pouze v prázdném prostoru mezi
jednotlivými světy a o našem vlastním životě vůbec neví a nezajímají se o něj.
Smrt je pak pouhým rozpadem atomů, které tvoří duši. Dokud naše duše existuje,
není tu smrt a po smrti už zase neexistuje naše duše. Smrt se nás tedy netýká,
nemusíme z ní mít strach.
Zároveň, pokud budeme žít podle určitých pravidel, nemusíme mít strach
z nešťastného života.
Strach z bolesti a
nešťastného života
Šťastný život je podle Epikurea život slastný, ale nikoliv slasti
tělesné či slasti intenzivní a poživačné, protože po těchto slastech přichází
nevyhnutelně strast. Šťastný, slastný život je životem, ve kterém nedáváme
místo strasti. Slast - a tedy štěstí - je nepřítomností bolesti. A tu nám
zaručuje jednak střídnost (nikoli však askeze) a dále ataraxie, tzn. vnitřní
nepohnutelnost, lhostejnost ke světu i nám samým.
Přihlédneme-li k době, ve které Epikurós žil a k jeho
celoživotní, velmi bolestivé nemoci, nemůžeme jeho filosofii označit za
nesmyslnou. Navíc - a zde se již dostáváme za hranici etiky - Epikuros
uskutečnil jeden z nejvýznamnějších filosofických objevů helénismu - objev
spontálního se odchýlení atomu od své dráhy, tzv. parenklize. Atomy totiž podle
Epikura nemohou kauzálně sledovat svoji dráhu, protože by v tom případě
nemohla exitovat svoboda lidského jednání - a tu měl Epikuros v úctě.
Proto se musí tu a tam ze své dráhy naprosto spontálně a proti přírodním
zákonům odchýlit. Tím se z determinismu a principiální lidské nesvobody
dělá fikce.
Stoikové
Poslední a v jistém smyslu nejvýznamnější filosofickou školou
helénismu je stoa. Stoa se jako jediná škola helénistického období vyvíjela a
patří k ní také nejvíce zaznamenání hodných filosofů - počínaje Zenonem
z Kitia a konče Markem Aureliem. Přesto se ani žádný ze stoiků nemůže co
do filosofické velikosti měřit s Aristotelem či Plotínem. I stoa patří ke
školám úpadku antické filosofie.
Stoickou školu (stoa znamená sloupořadí podle první stoické školy na
Kypru) založil Zenón z Kitia
(nar. 340), který jak už je tradicí řeckých zakladatelů filosofických škol sám
nic nenapsal. Jeho učení upevnili a v dialogu se skeptiky i epikurejci
vytříbili Kleanthés a Chrýsippos. V průběhu dvou generací se stoa stala
velmi známou - a také váženou - filosofickou školou. Pak přichází doba tzv.
střední stoi, k jejímž hlavním představitelům patří Panaitios a Poseidónios.
V té době se začíná stoa iracionalizovat a mystičtět a stále více se
přiklání k etickým problémům. Pozdní stoa již je takřka čistou etikou a
k nejvýznamnějším autorům patří Epiktétos,
Seneka a Markus Aurelius. Jen propuštěný otrok Epiktétos se však - alespoň
podle dochovaných zpráv - choval tak, jak doporučoval ve svých knihách. Seneka
a Markus Aurelius jsou typickými představitely sociálně degenerované „vyšší“
římské společnosti. Jak kdesi poznamenal Komenský - a zde parafrázuji - topíce
se v zlatě a násilí o chudobě a mírnosti píší.
Základem stoického učení je rozdělení filosofie na tři oblasti: fyziku
(maso), logiku (kosti a šlachy) a etiku (duši). Etika je samozřejmě
nejdůležitější, ale i fyzika a logika hraje ve stoickém systému podstatnou
roli.
Logika je věda, která nás
učí správně uvažovat a poznávat. Stoikové objevují tzv. výrokovou logiku, která
je sice jednodušší než Aristotelem objevená logika predikátová, ale i tento
objev znamená v dějinách logiky velký krok vpřed. Příznačné pro dobu je,
že ani stoikové výrokovou logiku ve svých fyzických (dnes bychom řekli
metafyzických) úvahách často nepoužívají.
Fyzika je věda zabývající
se podstatou světa. Ta je podle stoiků velmi prostá - vše tvoří jemné částice,
které jsou ale na rozdíl od atomistů či epikurejců oduševnělé a mezi nimiž
hrají zásadní roli tzv. aktivní (menší a teplejší) částečky, které stoikové
nazývají pneuma. Všechny částice však podléhají kauzalitě a celý svět tedy
podléhá zákonu nutnosti (foedera fati). Lidská svoboda - stejně jako svoboda
obecně - je jen mýtus.
Etika založená na jejich
přesvědčení o neexistenci svobody je myslím zřejmá: je to etika ctnosti a
povinnosti, etika, která učí přijímat osud takový jaký je a vždy a za každých
okolností - byť i za cenu života - dostát svým povinnostem. Je to etika smutná
a křečovitá, a snad proto měla ve své - smutné a křečovité - době takový
úspěch. Až teprve křesťanství dokázalo zlomit moc stoické filosofie ve vyšších
kruzích římské společnosti.
Novoplatonismus
Poslední školou, která patří (i nepatří) k helénistické filosofii
je novoplatonismus. Novoplatonismus je směrem, který patří k pozdní
antické filosofii jazykem i zvoleným tématem, úroveň helénistické filosofie
však vysoko překonává. Zatímco jeden z největších helénistických filosofů
Epikurós zůstává hluboko pod Platónem či Aristotelem, Plotínos (204 po K.) (hlavní představitel novoplatonismu) patří
níže jen o stupínek. (Dodejme ještě zajímavost: učitelem Plotína - největšího
představitele pozdně antické filosofie a Origena - největšího učitele ranného
křesťanství byl přístavní nosič koberců Ammonios Sakka). V tomto smyslu
můžeme novoplatonismus považovat za poslední vzepjetí řeckého ducha. A jaký je
tedy Plotínův systém?
První příčinou a tím nejdokonalejším je Bůh, který o světě nic neví a
ze kterého vše vzniká nevědomě vyzařováním, přetékáním, emanací jeho dokonalé
bytosti. Z něho pak vzniká duch - vlastní to stvořitel našeho světa a
z něj světová duše, jednotlivé duše a jako poslední článek řetězu samotná
hmota. Hmota sama je hraniční čarou bytí a nebytí - je posledním stupněm,
okrajem jsoucího. Proto je také náš hmotný, tělesný svět plný utrpení a
strasti. Naštěstí je možné rozumem pochopit strukturu světa a dokonce
oproštěním se od tělesných žádostí a těla vůbec dosáhnout nahlédnutí samé První
příčiny - Boha. A to má být i náš cíl. (Podle jeho vlastních slov se toto
nahlédnutí Boha jemu samotnému díky vytrvalé askezi podařilo čtyřikrát.)
Hlavním Plotínovým dílem jsou Eneady.