Immanuel Kant
(1724-1804)
V jistém
(ale skutečně velmi nepřesném) slova smyslu vrcholí proces osvícenství u
Immanuela Kanta, německého filosofa z dnešního ruského Královce, a také
nepreciznější text osvícenství je Kantův spisek „Co je to osvícenství“
z počátku 19-tého století.
Nicméně Kant
svojí filosofií osvícenství dalekosáhle překonává a proto jej řadíme spíše na
první místo v německé klasické filosofie než na poslední místo
osvícenství. Leibnitz, Hume a Descartes dovedli do důsledků všechny impulzy novověku
(impulz racionalistický, empirický a metodologický) ovšem teprve Immanuel Kant
definitivně proměnil novověkou filosofii a beze zbytku ji očistil od
„středověce-renesančních“ nánosů.
Kant však svoji
filosofickou dráhu nezačíná jako revoluční filosof promýšlející Huma, ale jako
typický pozdní racionalista Wolffovského typu, tedy jako racionalista
schematický, konzervativní a nezajímavý. Teprve četba Huma jej proměňuje. Jak
jsme vyděli již v minulých kapitolách hlavní Humova starost spočívá v nemožnosti
prokázat kauzalitu – prokázat, že jistá příčina má nutně jistý účinek. Tím pro
Huma padá možnost metafyziky i „jisté“ vědy. Kant bere Humův text vážně a
položí otázku: existuje poznání, které by mohlo být bezprostřední (apriorní) a
přitom jisté a syntetické? A na tuto otázku odpovídá ano, takové poznání
existuje. Jak je to možné?
Kant rozděluje
skutečnost na svět o sobě (a to jsou všechny věci existující mimo naše vědomí),
o kterém nemůžeme říci nic jiného, než že existuje a svět pro sebe (a to jsou
věci, tak jak se v našem vědomí jeví), který jediný může být zárukou
bezprostředního, apriorního poznání syntetického. A toto jisté poznání máme
díky našim – konstantním, nebo-li neměnným – nazíracím principům. A tyto
principy jsou princip prostoru a princip času. A Kant má pravdu – nemáme žádnou
představu, ve které by nebyl přítomen čas či trojrozměrný prostor – vše co za
takovou představu považujeme je nějakým způsobem zakuklený čas a prostor.
Uveďme příklad – můžeme si představit situaci bez pohybu a tudíž na první
pohled bez-časovou, ovšem to že se naše představy nehýbají znamená, že máme
pojem času, jinak bychom nemohli danou situaci označit za neměnnou – bez času
je pojem neměnnosti nesmyslný. A nebo dvojrozměrný obraz – i zde je přítomen
trojrozměrný prostor, protože dvojrozměrný obraz můžeme nahlížet pouze
z rozměru třetího, a naše představa dvourozměrného prostoru jednoduše
počítá s trojrozměrným polem a pozorovatelem – odkud bychom ten obraz
nahlíželi?
Kant tedy – velmi zjednodušeně řečeno – říká
– věda a filosofie je možná, protože existují jisté konstantní nahlížecí
principy, které nám svět smysluplně pořádají, a protože pozorujeme svět jak se
nám jeví a nikoliv jaký je sám o sobě je svět smysluplně uspořádán.
Kantova „Kritika
čistého rozumu“ má v originále přes 800 stran a podali jsme tu jen jednu –
jakkoliv zásadní – z mnoha myšlenek a to ještě velmi zjednodušeně ovšem i
na této první myšlence je vidět Kantova velikost.
Kantovo myšleni
je z principu transcendentální a nikoliv transcendentní – co to znamená?
Transcendentní je myšlení o světě mimo naše běžné poznání – o Bohu, o nebi, o
pekle – u některých vskutku hloubavých filosofů i o předpeklí, kdežto
transcendentální myšlení (např. myšlení Kantovo) se nezabývá tím jaký svět (a
jiné světy) jsou, ale jak vypadá proces našeho poznávání tohoto světa. Nezabývá
se tedy předmětem poznání, ale principy, způsobem jakým poznáváme. Kant je
z tohoto hlediska velkým gnozeologem a „téměř žádným“ ontologem. Jak moc
je to jeho chyba neví filosofie dodnes.
Kant se ovšem
nezabýval pouze teorií poznání. Jeho další filosofické úsilí se vztahuje na
estetiku „Kritika soudnosti“ a etiku „Kritika praktického rozumu“ a „Základy
metafyziky mravů“. Začněme estetikou.
Kant říká, že
naše estetické soudy – resp. soudy o kráse nemůžeme ukotvit objektivně – vždyť
vnější svět je nám naprosto nepřístupný – nechce však zároveň přistoupit na
subjektivní princip krásy. (A nedivme se mu – pokud srovnáme Labyrinty vášně
s filmem jako je Buňuelův „Robinson Crusoe“ či i o několik stupňů níže a
přesto krásné „Piano“ musíme uznat, že krása není věcí subjektivní.) Proto
zavádí princip inter-subjektivity – krása není ani objektivní – neexistuje
krása bez pozorovatele – ani subjektivní – existují jisté principy nazírání
krásy, které jsou všem lidem společné a které garantují „krásu“ věcí. Kant
krásu definuje velmi stroze – jak je u něj zvykem – jako věc bezzájmové
libosti. Podrbat se je libé, ale činíme to za nějakým účelem, rozfofrovat 100
000 000 je také libé – navíc to na rozdíl od drbání můžeme dělat relativně
delší dobu, ale děláme to také s nějakým cílem – ale dívat se na krásnou
sochu je libé aniž bychom něco dalšího sledovali.
A konečně Kantův
etický, morální „první“ princip. Nalezneme ho jednak v knize „Kritika
praktického rozumu“, jednak v knize „Základy metafyziky mravů“. Kant tvrdí
v zásadě toto: pokud chceme určit nějaký základní princip našeho chování,
nemůže to být princip pozitivní – nemůžeme říci dělej to a to. Pečte všichni
chleba, dobrý člověk každé ráno zdraví atd. Musíme nalézt princip, který by byl
všeobecně platný, a proto musí být v zásadě bezobsažný. A sám navrhuje
následující: kategorický imperativ zní: jednej tak, aby se maxima tvého chování
mohla stát obecně platným principem.
Má to svoji
logiku – zloděj samozřejmě předpokládá, že ostatní lidé budou poctiví, vrah
nechce abychom se všichni na potkání vraždili (až na výjimky samozřejmě) a
sňatkový podvodník samozřejmě nechce, aby ho podvedl úředník v bance.
Ovšem zde je podle mého názoru Kantova filosofie nejslabší – nejsme
jednorozměrné, racionální bytosti. Morálka nemůže stavět na kategorickém
imperativu jakkoli bezobsažném a jeho obecnost je přeci destilace Kantovy
společenské situace. Zkuste se zeptat na kategorický imperativ novozélandských
domorodců.