Novověká
filosofie
I. Ostrovní a kontinentální
filosofie do konce 17. století
Obecná charakteristika
Se vznikem novověké
filosofie (a vědy) dochází k poslednímu velkému zlomu ve vývoji evropské
kultury. Pokud srovnáme antického, renesančního a středověkého myslitele
s Descartesem, zjistíme, že máme k Descartesovi blíž než on ke
kterémukoliv z nich. V tomto smyslu všichni patříme
k myšlenkovému prostředí, které vzniklo v novověku, a to ať se novověk
jako takový snažíme kritizovat sebepřísněji. A jaká je tedy novověká
filosofie?
1. Je úzce spojená
s rozvojem novověké vědy. Vzdělanci si uvědomují sílu, kterou jim vědecká
metoda - a zejména matematika - dává do rukou. A uvědomují si také, že epocha,
ve které žijí, je zásadně odlišná od epoch předešlých. Nadále přitom přetrvává
stav, se kterým jsme se seznámili již v renesanci, a sice výrazný rozkol
mezi společenskou situací a rozvojem myšlenek (na jedné straně nenávistné
náboženské války a na druhé straně Newton, Descartes, Spinoza), je to doba
překotná, nestálá, ale také nesmírně tvůrčí.
2. Je zajímavým způsobem
rozdělená. Od počátku novověké filosofie je evropské myšlení dvojkolejné - ostrovní a kontinentální - a dodejme,
že toto rozdělení přetrvává v mnohém dodnes. Ostrovní filosofie je
empirická (tzn. klade důraz na zkušenost) až senzualistická (tzn. kladoucí důraz
na smysly), zatímco kontinentální je racionalistická (kladoucí důraz na rozum).
Navíc obecným rysem ostrovních filosofů je demokratická tendence (a to přesto,
že existují výjimky: např. Hobbes). Ani zde však rozdíly nekončí: zatímco
ostrovní filosofie mnohokrát ovlivnila vývoj filosofie kontinentální, nikdy
nedošlo k opačnému ovlivnění.
Francis Bacon a René
Descartes
Na počátku ostrovní novověké
filosofie stojí Francis Bacon (nar.
1561 po K.), první z novověkých filosofů vůbec. Cíl, který si ve svých
dílech „Nové organon“ a „Nová Atlantis“ klade, není zrovna malý: celková reforma
věd, a zejména nová obecně platná metodologie, jež by nám umožnila rozvojem věd
ovládnout přírodu. Tuto metodologii chce Bacon postavit na empirickém zkoumání
(sic!) a indukci. (INDUKCE je
proces, ve kterém se snažíme zobecnit nějaké empiricky získané poznatky - např.
víme, že železo, měď, hliník a všechny nám známé kovy vedou elektrický proud a
zároveň jsou kovy, na základě tzv. úplné indukce předpokládáme, že všechny kovy
vedou elektrický proud.) Na rozdíl od zkušenosti je racionalita sama o sobě
podle Bacona „slepá“ - zde se projevil jeho negativní vztah k -
v akademickém prostředí převažující - scholastice.
Přijetí nové metodologie,
založené na empirickém zkoumání, brání podle Bacona několik zdrojů omylu, tzv.
idolů. Existuje idol rodu, idol jeskyně, idol divadla a idol trhu. Idol rodu je
nedostatek celého lidského rodu - je to tendence nevidět pravdu, ke které nás
strhává naše „přirozenost“, je to - stručně řečeno - rodové omezení našeho
plemene. Idol jeskyně pramení v naší vlastní individualitě a v tom,
v čem se mýlíme my osobně. Je to omezení individuální, jednotlivé. Idol
divadla pramení z děl dávných myslitelů (Bacon má na mysli zejména
Aristotela a jeho „zvrácenou“, scholastickou podobu), která považujeme za dané
pravdy, a která nám proto znemožňují poznat skutečnost takovou, jaká je. A
konečně idoly trhu jsou omyly pramenící ze sociálních kontaktů a
z nepřesností v komunikaci mezi lidmi.
Také kniha „Nová Atlantis“
znamená něco nového v dějinách filosofie. Je to utopické dílo, ovšem dílo,
které jednak svoji utopickou představu staví na dalším rozvoji vědy, jednak
v mnohém takřka detailně předpovědělo další institucionální rozvoj vědy.
A na závěr snad ještě
poznamenejme, že Bacon sám žil velice dobrodružným, a ne vždy právě etickým
životem. Ale ani jeho politický pád spojený s vězením neumenšil jeho
oddanost vědě - zemřel při pokusu zmrazování kuřat ledem.
Na druhé straně průlivu La
Manche, ale také na druhé straně novověkého filosofického spektra stojí René Descartes (nar. 1596 po K.), jeden
z nejvýznamnějších racionalistů novověké filosofie. Také Descartes doslova
nenáviděl scholastickou filosofii a opovrhoval akademickým vzděláním. Také on
usiloval o reformu dosavadního vzdělání a filosofie. Na rozdíl od Bacona však
chtěl tuto reformu postavit na radikální skepsi a racionální dedukci. Descartes
je přesvědčený, že naše poznání můžeme vystavět pouze na něčem
nezpochybnitelném, evidentním. Ani víra, ani smysly nám takové poznání
poskytnout nemohou. A neposkytne nám ho ani „zdravý, selský rozum“. Pokud chceme
jisté poznání, musíme začít radikální skepsí. Musíme prověřit vše, co jsme
doposud chápali jako jisté a nezpochybnitelné, a teprve odolá-li něco našemu
kritickému pohledu, můžeme to považovat za základ dalšího - jistého - vědění.
Descartes si touto skeptickou fází prošel a její zápis nám zanechal v díle
„Rozprava o metodě“ - škoda jen, že Rozprava tak připomíná „Sjednocení se
s Veškerenstvem“ Al-Ghazzálího. Jediné, co Descartesově radikální skepsi
odolalo, byla myšlenka „myslím, tudíž jsem“ a na ní
postavil celou svou další filosofii. Filosofii radikálně dualistickou,
racionální a mechanistickou.
Podle Descartese existují
dva až na jednu výjimku naprosto oddělené světy - svět duchovní a svět
rozprostraněnosti. Duchovní svět je světem významu, etiky, soucitu, bolesti,
svět rozprostraněnosti je světem koleček a převodových pák. Jediný subjekt,
který tyto dva světy spojuje, je člověk - mající duši i tělo (podle Descartese
se spojení duševního a rozprostraněného světa v člověku děje pomocí šišinky
v mozku). Vše živé kromě člověka je pouze méně či více dokonalým automatem.
Proto nemá smysl dumat nad zoufalým jekotem pitvaného psa - on řve stejně jako
by po natáhnutí zvonil budík. Bolest - stejně jako spása a cit - je výhradním vlastnictvím člověka. Dnes
si už všichni uvědomujeme nebezpečí tohoto definitivního rozdělení světa.
Kontinentální filosofie
po Descartovi
Okkasionalisté – filosoficky nevýznamní Descartovi nástupci pouze
domýšlejí Descartovu koncepci do logických závěrů. Podle okkasionalistů je
souhra dění ve vnějším světě a našem vnímání tohoto světa důsledkem Božího
zásahu. Protože jsou oba světy oddělené a protože mezi nimi nemůže dojít
ke spojení, je nutný bezprostřední Boží zásah, který nám vnější svět
zprostředkovává. Podobnost s arabskými atomisty není čistě náhodná – viz
Descartes.
Skutečné tvůrčí
přepracování Descartova systému spojujeme se jménem Spinoza (nar. 1632 po
K.). Baruch Spinoza, osobně i myšlenkově mimořádně poctivý autor, se narodil
v židovské komunitě a vyrůstal ve striktně náboženském prostředí.
Kvůli stále zjevnějším rozporům v náboženském výkladu světa, a zejména
kvůli Descartovým myšlenkám – se kterými se seznámil velmi záhy – opouští
diasporu a stává se až nadosmrti tzv. “vyloučeným”. Působivost (a dodejme i
čtivost – snad s výjimkou Etiky) jeho díla souvisí také s tím, že
nikdy nepřišel do přímého styku s akademickým prostředím a po celý život si
vydělával broušením skleněných čoček.
Spinoza začíná také
s Descartovým rozdělením světa na svět rozprostraněnosti a svět duchovní –
oba dva světy však chápe jako rozdílné atributy jediné substance – Boha. Celý
svět, včetně přírody, planet, duše a bahna je tedy pouze výrazem různých Božích
atributů. Bůh je všude a všechno je v Bohu. /Na tomto místě se Spinoza
dostal až na sám práh panteismu, ovšem – snad díky křesťansko-židovským
resentimentům – jej nikdy nepřekročil./ Protože člověk ve všech svých atributech
splývá s Bohem, je jeho podstata určená a nezbývá žádné místo pro svobodu –
“svoboda je poznaná nutnost” říká na jiném místě Spinoza. Skutečná aktivita
nemůže vést nikam jinam než k dobru a zlo je pouze jiným výrazem pro
anihilaci – zánik. Naše přirozenost určuje, čím můžeme a máme být.
Přesto je Spinoza
zastáncem svobody náboženského a politického vyznání. Odmítá v jeho době
plošně rozšířenou představu státem garantované pravé víry a říká, že stát, ve
kterém jsou všichni občané nuceni ke stejné víře, s nutno pravidelností
končí jako stát pokrytců a ateistů a naopak stát, který svým občanům nechává
v otázkách víry “svobodu”, dlouhodobě prospívá vztahům svých občanů
s Bohem. Když se zjistilo, že autorem anonymního traktátu, který obsahoval
předcházející myšlenky je Spinoza, pokusilo se ho několik “pravověrných”
křesťanů zabít.
Posledním v řadě
velkých racionalistů je G. W. Leibniz (nar. 1646 po K.). Patří cele do
přelomu 17. a 18. století, do newtnovského paradigmatu a zároveň do období
krutých náboženských válek novověku. Jeho systém nazvaný podle základního
stavebního prvku - monádologie - je nejdůslednějším uskutečněním formulace
světa, ze kterého byl eliminován vývoj. Hlavní roli v Leibnizově systému
hrají tzv. monády, tzn. jakési oduševnělé, bezrozměrné atomy formující svými
silovými poli celý svět. Monády mají podle Leibnize následující vlastnosti:
1. Jsou bezrozměrné,
tzn. na rozdíl od atomů jsou dokonalým geometrickým bodem.
2. Jsou centrem
fyzikální síly.
3. Jsou oduševnělé -
tzn. nejsou inertní, neaktivní látkou, ale oduševnělou
substancí.
4. Jsou hierarchicky
uspořádané od monád věcí, zvířat až k monádám lidí.
5. Jsou jedinečné -
neexistují dvě stejné monády.
6. Jsou do sebe
uzavřené, tzn. nemohou mezi sebou komunikovat.
Jestliže monády nemohou
spolu komunikovat a zároveň se náš svět jeví jako uspořádaný a podléhající
kauzalitě, pak jeho “souznění” musí fundovat, předurčit někdo od samotného
počátku - a ten někdo je Bůh. Monády tedy existují v tzv. předzjednané
harmonii, určené při stvoření světa. A protože Bůh je všemohoucí i dobrý, musí
náš svět být tím nejlepším ze všech možných světů (dobrý a všemohoucí Bůh nemůže
stvořit svět nedokonalý či dokonce špatný), a to je poslední zásadní vlastnost
Leibnizova systému.
Posledním, nepříliš
originálním racionalistickým filosofem byl Christian Wolff (nar. 1679).
Systematik, který nejdůležitější prvky svého systému získal u Leibnize, a který
kromě důsledného rozpracování Leibnizova systému filosofii nic nepřinesl. Přesto
se jeho filosofický systém stal na celé jedno století základní univerzitní
čítankou německých studentů filosofie. Jak příznačné.
Ostrovní filosofie po
Baconovi
Až do poloviny 18.
století má Anglie ve všech směrech ekonomického a společenského života výrazný
náskok před kontinentální Evropou. Snad právě proto jsou “ostrovní” filosofové
ve své většině svobodomyslnější, demokratičtější a do značné míry i politicky
angažovanější. Základem jejich světonázoru zůstává i nadále senzualisticky
orientovaný empirismus, a mnohdy i velmi propracované metafyzické systémy vždy
vychází právě z tohoto empirismu. Mezi nejvýznamnější autory tohoto období
patří Thomas Hobbes, John Locke, George Berkeley a David Hume. Podívejme se na
ně jednotlivě.
Thomas
Hobbes (nar. 1588 po K.) je
také - jak jinak - empirik, ovšem přestože patří k ostrovním autorům, o
liberalismu u něj nemůže být ani řeči (není náhodou, že jeho překlad do češtiny
vyšel u nás v obrovském nákladu právě v době okupace německou
nacistickou říší). Je v tomto smyslu velikou - jak co se týče tendence, tak
co se týče významu - výjimkou. Jeho koncepce vývoje společnosti opouští
středověkou představu prvotní dokonalé společnosti a místo ní na počátku
předpokládá tzv. “boj všech proti všem”. Tento boj a naprostá anarchie je podle
Hobbese tím nejhorším možným způsobem společenského uspořádání a proto lidé záhy
vytváří stát, kterému se všichni - právě pro hrůzy, které přináší úplná anarchie
podřizují, a který dobrovolně poslouchají. Takový stát má podle Hobbese právo
zasahovat do soukromí lidí, měnit jejich životy a zejména “kolonizovat” moc.
Každý, kdo proti státu zasahuje, kdo se nemíní podřídit, musí být podle Hobbese
eliminován. Ne nadarmo je Hobbes považován za prvního předchůdce (na tomto místě
pozor, skutečně pouze předchůdce) totalitarismu.
John
Locke (nar. 1632 po K.) je
spolu s Francisem Baconem výrazným protipólem Descartesovy filosofické
soustavy. Hlavní část svého filosofického díla věnuje snaze vyvrátit představu
“vrozených”, před zkušeností existujících idejí. Podle Locka nemůže ve vědomí
před samou zkušeností existovat žádná idea - vědomí je nepopsaný list, vosková
tabulka na kterou se teprve zkušeností vtiskují naše představy a ideje. Než
vejdeme do kontaktu s realitou, je náš rozum pouhá “tabula rasa” -
nepopsaná tabule.
Zkušenostní data, která
náš rozum vnímá, pak můžeme podle Locka rozdělit na dva základní typy - primární
a sekundární kvality. Primární kvality jsou takové, které existují ve věcech bez
ohledu na naše vnímání - rozlehlost či tvar, pohyb, tíhu. Sekundární kvality pak
jsou kvalitami spojenými s naším vnímáním: např. chuť, barva, vůně,
teplota.
Kromě výše popsaného
útoku na Descartovskou představu suverénního rozumu se Locke zabýval i
společenskou teorií a jeho spis “Druhé pojednání o vládě” patří k prvním
“osvíceneckým” dílům. V této souvislosti však musíme poznamenat, že tento
proto-liberální autor a “zastánce co největší možné svobody” získal značnou část
svého jmění obchodem s otroky.
George
Berkeley (nar. 1684 po K.)
patří spolu s Humem k velmi extrémnímu - a zároveň velmi podnětnému -
křídlu empirické filosofie. Prvotním impulsem Berkeleyho filosofického přemítání
bylo postupné narůstání vlivu materialistických nauk v celé Evropě a snaha
vypořádat se s tímto podle Berkeleyho mimořádným nebezpečím. A protože
podle něj základní oporou materialismu zůstává za všech okolností hmota, snaží
se jí Barkeley z metafyzického konceptu světa škrtnout a spolu s ní
škrtá i vnější svět. Nic co není ve vědomí neexistuje a věci jako stůl, auto,
propiska či oběd existují je díky vědomí a pouze v něm. Berkeley si byl
vědom obtíží, které jeho systém přináší a proto postuluje tvz. ústřední vědomí -
Boha, který ve svém vědomí garantuje existenci věcí, které nikdo v daném
okamžiku nevnímá. V tomto duchu Berkeley odmítá i Lockovy primární
vlastnosti a všechny vlastnosti bez rozdílu chápe jako sekundární tzn.
vznikající až v našem vědomí.
David Hume (nar. 1711 po K.) je snad ještě radikálnější filosof než Berkeley. Vypočitatelnost, srozumitelnost světa je u Berkeleyho při všem tom výrazném idealistickém subjektivismu stále garantovaná Bohem a duší, Hume však obě tyto “substance” ruší. Podle Huma je vztah příčina a následek pouhou intelektuální konstrukcí (a to špatnou, dodává Hume) a nemá žádné opodstatnění. Pokud stokrát za sebou setnu někomu hlavu a on zemře, naprosto mě to neopravňuje k postulování zákona o nutné smrti v souvislosti se ztrátou hlavy. Jediné co existuje, jsou stále probíhající “představy”, na které žádné zákony racionality nemůžeme aplikovat. To, že počítáme s existencí jistých zákonů v oblasti každodenního života, je podle Huma pragmaticky správné, ale nikoliv racionální, rozumné. To, že neskáčeme z budov vyšších než 100 metrů je jistě výhodné, ale s rozumem samým to nemá co dělat. Prokázat, že člověk, který z této výšky spadne umře, na základě rozumu nelze. V jistém smyslu Hume rozpracovává i pověstnou Occamovu břitvu. V jedné ze svých knih říká, že pokud se nám dostane do rukou nějaká vědecká, či filosofická knížka máme ji podrobit následujícímu testu. Je-li to kniha zakládající na empirické zkušenosti, může nám něco přinést, je-li psána jazykem deduktivní matematiky, je také vhodné její obsah prozkoumat. Nesplňuje-li však ani jednu z těchto dvou podmínek, pak jí máme urychleně vhodit do kamen. Jedinou chybkou celé Humovy úvahy je, že jeho vlastní kniha nesplnila ani jednu z vytyčených podmínek.