I. Renesanční
filosofie
Obecná
charakteristika
Neznám období, ke
kterému by se vztahovalo více pověr než k renesanci. Renesance bývá
označována za - v pozitivním i negativním smyslu - zlom ve vývoji evropské
civilizace a zároveň za období mimořádného vědeckého, uměleckého i
hospodářského rozvoje. Je prý “radikálním rozchodem s dlouhým obdobím
středověkého temna”. Pokud se od tohoto uměle vytvořeného hodnocení - které
mimochodem vzniklo až v 19. století - oprostíme, zjistíme, že renesance byla
něčím hodně odlišným. Čím?
1. Renesance byla
obdobím protichůdného myšlenkového a ekonomického vývoje. Zatímco ekonomicky
patří vrcholná renesance k velmi úpadkovým obdobím (z důvodu selhání
proto-kapitalistického ekonomického systému bez jistého etického prostředí), je
v oblasti idejí nesmírně
optimistická. Vysvětlení je prosté - renesanční ideál výrazné individuality se
vztahoval pouze a výhradně na úzkou skupinu tehdejších vzdělanců. Nic nebylo
těmto individualistům vzdálenější než snaha o demokratizaci - či alespoň
liberalizaci společnosti. Renesance je hnutím malé skupiny lidí v době
ekonomické katastrofy.
2. Renesance rozhodně
znamená jisté osvobození se, toto osvobození je však spíše vedlejším důsledkem
politických změn vrcholného a pozdního středověku než výdobytkem nějakého
sociálního hnutí. Více dvorů znamená větší možnosti pro svobodu myslitele,
nikoliv však svobodnější společnost.
3. Zároveň renesance
beze sporu znamená rozpad celistvého (katolického) světonázoru a jakési náhlé
uvolnění v oblasti filosofického diskurzu. Zároveň je ale dobou nesmírného
“uvolnění mravů”. Jak vtipně poznamenává např. Russell: antický vzdělanec byl
schopen jakéhokoliv činu s výjimkou spálení nějakého antického textu. Není
náhodou, že v době vrcholného středověku nebylo nutné jíst vždy ze svého
talíře své jídlo a pít vždy pouze své víno. Největší zrůdnosti katolického
kléru nespadají - jak se mylně domníváme - do vrcholného středověku, ale právě
do vrcholné renesance. Spolu s roztržením jednotného výkladu světa dochází
také k vytvoření mravního vakua a ještě dlouho bude evropská kultura
hledat výklad, kterým by toto vakuum zaplnilo.
4.
Z filosofického hlediska není renesance krokem směrem k novověké
filosofii, ale spíše úkrokem do strany. Novověk navazuje daleko více na pozdní
nominalismus, či zvláštní filosofii “anglických” františkánů než na renesanci.
Jména jako Pomponazzi jsou dnes oprávněně zapomenuta. Přesto vydala renesance
dva velké myslitele a není náhodou, že ani jeden z nich nebyl školským
filosofem. Podívejme se na ně blížeji.
Niccolo Machiavelli
Velikost prvního
z nich - Niccoly Machiavelliho (nar. 1469 po K.) si uvědomíme
srovnáním jeho děl s díly jeho předchůdců či bezprostředních následovníků.
Čteme-li politické spisy Dantovy - a podotýkám, že Dante je jeden
z největších myslitelů epochy - nebo jiného předchůdce Machiavelliho a
potom si přečteme Vladaře, nebo i Úvahy o 10 knihách Tita Livia - jednoduše
nemůžeme uvěřit svým očím. Od moralisticky rozvláčných popisů, čím by měl dobrý
panovník být, tu najednou čteme drsně realistické popisy toho jak skutečné,
reálné vládnutí vypadá. Proto se svým součastníkům - a mnoha dalším lidem
v dějinách evropské kultury - Machiavelli zdál nemorální. Proto byl
tolikrát a z tak vznešených úst kritizován, jenže poukázat na existující
nepravosti neznamená s těmito nepravostmi souhlasit. Velikost
Machiavelliho spočívá v odvaze psát o věcech takových, jaké jsou a nikoliv
takových, jaké by měly být. Tuto odvahu neměl v oblasti vládnutí nikdo
před ním - a dodejme s trpkostí - téměř nikdo po něm. Proto existuje tolik
knih o tom, jak správně funguje demokratická vláda a tak málo rozborů “aparátu”
její moci.
Odvahou však
Machiavelliho velikost nekončí. Machiavelli byl navíc výborný pozorovatel a
“liberální” (mnoho liberálů v renesanci nenajdeme a Machiavelli je
rozhodně jedním z nich) pragmatik. Jeho poznámky, které můžeme nelézt
zejména v jeho Vladaři, jsou dodnes v oblasti politologie platné. A
myšlenkami o rozdělení ovládaných, o nutnosti zakládat svoji moc na ovládaných
- nikoliv na vládnoucích atd. atd. se i dnes řídí všichni ti, kteří
Machiavelliho za jeho “nemorálnost” kritizují.
A ještě jedna
skutečnost stojí u Machiavelliho za zmínku - Machiavelli byl i demokratem, jen
namísto našeho přesvědčení o vrozených právech člověka zakládal svoje
přesvědčení o užitečnosti demokracie (a rozdělení správy na oblast
zákonodárnou, výkonnou a soudní) čistě na pragmatických hlediscích. Kdoví, jestli
i v tom naši dobu nepřekonává - nám nezbývá než doufat, že nikoliv.
Leonardo da Vinci
Zatímco o velikost
Niccoly Machiavelliho stále ještě s moralisty vedeme boj, o velikosti Leonarda
da Vinciho (nar. 1452 po K.) nikdo nepochybuje. Já sám bych chtěl především
zdůraznit jeho individualismus, který naši vlastní dobu usvědčuje
z nepochopení a pokrytectví. Pokud dnes řekneme o nějakém člověku, že je
individualitou, myslíme zpravidla na jeho úspěch. Za velkou individualitu
považujeme úspěšné bankéře, podnikatele, novináře či profesory. Velká
individualita je ten, kdo dokázal ve velké konkurenci uspět. Tuto definici by
Leonardo nikdy nepřijal - pro něj je individualitou pouze ten, kdo si své cíle
klade výhradně sám bez ohledu na společensky uznávané tendence.
Úspěšný podnikatel by v jeho očích byl člověkem, který přejal definici
“úspěšného člověka” od společnosti a pak ji uskutečnil, tzn. pouhý vykonavatel
vnějších požadavků. A naopak neznámý učitel malotřídní školy kdesi
v Lhotákově by pro Leonarda byl - pokud by své rozhodnutí učit
v malotřídce učinil na základě svých vnitřních potřeb - mimořádnou
individualitou. Moderní společnost pokřivila pojem individuality tak, že dnes
jej můžeme takřka bez výhrad nahradit pojmem úspěšný člověk, či egoista. Jenže
egoista ani člověk úspěšný nemají s pojmem individualismu co dělat. A
Leonardo to dobře věděl.
Navíc je Leonardo
jedním z mála renesančních myslitelů, který se skutečně vydal směrem
k novověké vědě. Jeho myšlenka o matematice - královně věd, podle které je
vystavěn svět, či jeho vynikající objevy - které jeho současníci nepochopili -
v oblasti mechaniky či biologie předběhly dobu o více než 200 let. Pro
Leonarda je typické, že se svým “neúspěchem” nijak netrápil a pokud jeho
současníky jeho objevy nezajímaly, prostě své poznámky odložil a o propagaci se
nikdy nezajímal. V jistém smyslu mě jeho velikost dojímá.