Křesťanská filosofie pozdní antiky a středověku

 

 

 

I. Křesťanská filosofie pozdní antiky

 

Obecná charakteristika

 

Filosofie konce 20. století už definitivně překonala období primitivního pozitivizmu (který náboženský postoj odsuzoval apriory) i slepého dogmatismu (který zase náboženský postoj chápal jako jediný možný), a proto můžeme hodnotit dlouhých 1500 let, po které v evropské filosofii hrálo určující roli křesťanství ne snad objektivně, ale v každém případě s kritickým odstupem a analyticky. Pokud tak učiníme zjistíme, že žádný z křesťanských filosofů nebyl zjevitelem “Božích pravd”, ale že mnoho z nich bez nejmenších pochybností patří mezi filosofickou “extratřídu”. A v této souvislosti je neméně zajímavé, že ty největší myslitele vydalo křesťanství hned na počátku své dloholeté historie. Sv. Augustín, Origénés, Pseudo-Dionýsios – to jsou jen nejvýznamnější ze stovek a tisíců originálních pozdně antických, křesťanských myslitelů. Jak tedy vypadala ranně křesťanská a zároveň pozdně antická filosofie?

 

A. Byla – což je samozřejmé – křesťanskou, tzn. vycházela z Nového Zákona (v té době ještě stále nekodifikovaného a existujícího ve více verzích). Křesťanským filosofům tedy nešlo o vytvoření nějakého originálního, nového myšlenkového systému, ale o prostou obhajobu Kristova poselství. Ale právě díky vlivu židovství a zejména a snad také díky tomu, že nechtěli být originální za každou cenu, ranně křesťanští filosofové originální byli. Právě oni skoncují s tisíciletou představou omezeného světa, jehož součástí jsou i všichni bohové a evropskému myšlení představí myšlenku nekonečna fundovaného Bohem a existujícím v Bohu. Právě oni zásadním způsobem změní naše nazírání času a znovu-objeví filosofii představu vývoje a směřování. A konečně právě oni zlomí dlouhodobé helénistické prokletí čisté etiky a znovu obnoví čistě metafyzické tázání.

 

B. Zároveň však všichni pozdně antičtí, křesťanští filosofové v mnohém zůstanou v zajetí antického světa. Jeho ponurá, barokně-smyslová atmosféra musela mít minimálně od konce 2. století fascinující moc. Jak jinak si vysvětlit zarážející podobnosti v díle autorů tak odlišných, jako je sv. Augustín a Ammianus Marcellinus (viz vynikající stať v knize Mimesis Ericha Auerbacha). Uhranutí tělesným utrpením, absurditou pozemského života a životní “křečí” cítíme i v těch vyrovnanějších partiích ranně křesťaských filosofů.

 

C. A nakonec jsou to autoři polemičtí. Právě díky kvasu, který kolem nich vřel, mohli vytvořit – přes všechnu svou dogmatičnost a uhranutost pozdní antikou – vynikající filosofická díla. Jak živé – a právě díky polemice s manichejci a skeptiky – je Augustínovo “Vyznání”. A jaké hloubky dosáhl Origénés v knize “Peri archón” /O prvním principu/, nebo “Contra Celsus” /Proti Celsovi/ - a opět díky polemice s novoplatonismem a gnózí.

 

 

 

 

 

Východní ranně křesťanská filosofie

 

Východní (povětšinou řečtí) ranně křesťanští filosofové jsou obecně hlubší než západní – v tom tvoří analogii k antické filosofii řecké a římské, přičemž filosofii povětšinou chápou jako základní průpravu k víře, jako něco, co s vírou úzce souvisí a k víře v každém případě patří. Proto na východě po celé 2., 3. a 4. století nacházíme více významných myslitelů. Mezi ty největší patří beze sporu Cléméns Alexandrijský a jeho nástupce Origénés.

Cléméns Alexandrijský (nar. ?, zemř. 217) patří, jak už to u prvních velkých filosofů-teologů bývá k tzv. teologicko-filosofickým optimistům. Podle něj se pravá víra a skutečná filosofie nikdy nemohou dostat do rozporů, protože obě čerpají ze stejného zdroje pravdy a obě jsou dány Bohem člověku k dispozici. Filosofii považuje Cléméns za průpravu k víře a přirovnává ji v dějinách člověka ke Starému Zákonu, který také předcházel Božímu poselství a připravoval na ně. Filosofie je tedy o krůček za křesťanskou vírou a na roveň Starému Zákonu. Filosofie však má podle Cléménse další vznešený úkol, a to přípravu duší na přijetí Boží pravdy. V tomto je filosofie nenahraditelná a nezpochybnitelně přispívá ke spáse duší. Cléméns je také autorem odvážného výroku, který – velmi stručně řečeno – vyzníval v tom smyslu, že pokud by si Cléméns musel vybrat mezi spásou a poznáním Boha, vybral by si poznání Boha. Nejzávažnějším dílem Cléménse Alexandrijského jsou tzv. “Stromata”, neboli “Koberce”.

Cléménsův nástupce Origénés (nar. 184 po K.), žák Ammonia Sakky je asi vůbec největším křesťanským filosofem všech dob. V tomto bodě souhlasím s Egonem Bondym a jsem přesvědčen, že ani sv. Augustin se mu nemůže – co do filosofické hloubky – rovnat. Bohužel však pro svoji energičnost v díle i chování ztratil možnost křesťanskou filosofii vést a ovlivňovat přímo a jeho vliv byl vždy – jakkoli silný – pouze nepřímý. Jeho prvním energickým – i když pro nás již jen stěží pochopitelným – činem byla sebekastrace v osmnácti letech následováním novozákoního příkazu – “a pokouší-li Tě oko Tvé raději je vylup...”. Díky  tomuto činu se Origénés již nikdy nemohl stát knězem – a zase díky své energičnosti se jím stal a byl na čas exkomunikován. V apologetice (obhajobě) křesťanství však hrál zásadní úlohu. Kromě toho jako jeden z prvních pracoval na textovém rozboru a výkladu Nového Zákona a sesbíral celkem 6 překladů Nového Zákona z hebrejštiny do řečtiny. Mezi jeho nejvýznamnější knihy patří již zmiňované “O prvním principu” (bohužel kniha stále neexistuje v českém překladu) či “Proti Celsovi”.

Filosoficky je Origénés velmi originálním křesťanským novoplatonikem. Bůh existuje mimo tento svět (viz novoplatonismus), ba dokonce dává vzniknout mnoha dalším světům, ale není to tak, že by o našem světě nevěděl (NZ), protože za nás dal zemřít svého syna a i nadále se o tento svět stará. Ježíš je však cestou k Bohu v našem světě a jeho oběť není univerzální. V jiných světech se k Bohu mohou dostávat i jinou cestou. Další – snad ještě větší – myšlenkou je ideje spásy všech bytostí. Podle Origena je díky svobodě panující ve světě a přitažlivosti dobra spása pouze otázkou času – i ten největší hříšník a odpadlík (včetně ďábla) musí s postupem času zjistit, že dobro je lepší než zlo a tím bude zachráněn.

Velkých myšlenek nalezneme u Origena ještě spousty, ale stejně jako historie k němu budeme nespravedliví a vykážeme mu daleko menší prostor, než si zaslouží.

Pseudo-Dionýsios (poč. 6. stol) – autor, který si vypůjčil jméno slavného předchůdce z počátku křesťanství a na celé tisíciletí zmátl křesťanskou filosofii, je typickým přestavitelem tzv. negativní teologie, která odmítá připsat Bohu jakékoliv vlastnosti, aby jej – třeba jen nevědomky – nedala do souvislosti s tímto světem. Pokud už se Bůh musí zpodobňovat – a my bychom tomu měli za každou cenu zabránit – pak raději jako zrůda než krása, protože zrůda nás hned upozorní na to, že se nejedná o Boha, ale jen o jeho naprosto neadekvátní nápodobu, kdežto krása nás může mást a odvádět od Boha k sobě. Je svrchovaně zajímavé, že tentýž Pseudo-Dyonýsios je autorem krásné – a silné – estetické teorie.

 

Západní ranně křesťanská filosofie

 

Tzv. západní ranně křesťanští filosofové začínají úplně jinde než východní. Tuto skutečnost si uvědomíme, srovnáme-li CléménseTertullianem. Tertullianus klade víru do absolutního protikladu k filosofii a rozumu. Citát “věřím, protože to je absurdní” sice v jeho díle nenalezneme, ale je pro ně přesto charakterizující. Podle Tertulliana Bůh dal svého jediného syna lidem, protože to je málo pravděpodobné, Kristus se narodil panně, protože je to neuvěřitelné a zemřel na kříži, protože to je nemožné. To je oproti Cléménsově představě filosofie ruku v ruce s vírou přeci jen odlišný postoj. Ale i západní ranně křesťanská filosofie musela filosofii, nebo alespoň filosofické argumentaci dát prostor. Řehoř z Nyssi či Ambrosios jsou mezi prvními. Skutečně prvním a na západě na dlouhou dobu největším však byl sv. Augustin (nar. 354 po K.).

Sv. Augustin se narodil ve velmi příhodnou dobu – dobu vrcholného formování katolického dogmatu – a proto měl šanci výrazně křesťanský diskurz ovlivnit. Navíc získal vynikající klasické vzdělání a díky několika zakolísáním poznal také velmi zblízka heretická hnutí. Vše dohromady – a mimořádně nadaný Augustin k tomu – dalo postavu, které ve vlivu na další rozvoj křesťanství a křesťanské filosofie nemůže nikdo konkurovat. Také sv. Augustin je částečně novoplatonikem, částečně antikým autorem a částečně křesťanem. Ale jeho křesťanství je hlubší než např. Ambrosiovo a od křeče antického světa se oprostil přeci jen více než Tertullianus. Proto mohl ve svém “Vyznání” dospět – tisíctřista let před Descartesem k výroku “Pochybuji, tedy jsem”. Proto neskončil ani jako upovídaný etik ani jako fanatický vyznavač nějakého obskurního východního ritu. Ale teď již k jeho filosofii.

Podle Augustina je to zásadní, to podstatné, ale nikoliv to co nás přirozeně obklopuje, Bůh. Abychom se však s ním setkali, musíme jej hledat nikoliv tam venku, ve světě, který je sice svojí přirozeností dobrý, ale lidskou emancipací zkažený, ale uvnitř nás samých, v naší duši. Ta je sice nebezpečnější – a může být také tisíckrát hříšnější – než tělo, ale jedině ona má schopnost mluvit s Bohem, přivábit ho k sobě a zároveň se mu přiblížit. Právě pochybující a hledající duše je počátkem naší cesty k Bohu a naší jistoty. Zato duše jistá, duše, která ke svému štěstí a bezpečí Boha nepotřebuje je duše slepá, spící, čekající na probuzení.

Vnější svět nevznikl v čase, ale s časem. Nebyl, je a zase nebude. Stejně jako čas. Pouze Bůh je věčný, nezměnitelný, jistý. Proto i Boží obec – spojenectví pravých křesťanů – přežije všechny světské vlády a společenství. Protože Bůh není jen dobrý, ale též všemohoucí.

Přesvědčení o Boží všemohoucnosti dovedlo Augustina k jiné, dnes již velmi těžko pochopitelné myšlence o předurčení “predestinaci” lidí a k odmítnutí myšlenky lidské svobody. Podle Augustina jsou lidé, ještě dříve než se narodí, předurčeni ke spáse či zatracení, k tomu jaké činy budou konat a jak za ně budou odměněni. Pokud by tomu tak nebylo – soudí Augustin – myšlenka Boží moci – a samotná Boží moc – by byla oslabena a to nelze připustit. Proto jsme již dopředu, a bez ohledu na naši vlastní vůli určeni k spáse nebo zatracení. – Ti nejpustší mechaničtí materialisté by měli radost. Snad ještě problematičtější je Augustinovo uchvácení bídou tohoto světa – v jeho popisu postupného úpadku jednoho mladého a celkem dobrého patricie je po naprostou většinu času líčena davová psychóza při vraždění v cirku a člověk má neodbytný pocit, že sv. Augustina musela přitahovat více ta krev, které věnuje 90 procent textu než samotná spása.

Sv. Augustin napsal obrovské množství knih. K těm nejdůležitějším a zároveň do českého jazyka přeloženým patří: O boží obci, Vyznání, O učiteli.

 

 

 

 

II. Křesťanská středověká filosofie

 

Obecná charakteristika

 

V 6. století po Kristu dochází ke krachu antické vzdělanosti a vzdělanosti vůbec, který je zapříčiněn samotnou krizí otrokářství v římské říši a stupňujícími se nájezdy barbarů i jejich neschopností nahradit centralizovanou římskou říši jinou mocenskou strukturou. Nastává téměř úplný rozpad a rozklad. Tomuto rozpadu čelí zejména církev – jediná instituce, která si (jakkoliv velmi nedokonale) ještě uchovala schopnost “nadnárodního” působení. Nicméně církev uchovává a předává antickou kulturu velmi nedokonale a můžeme říci i špatně. Proč?

 

- Mezi učení církve a antickým pohledem na svět je mnoho zásadních rozdílů, které církev řešila cenzurou či lhostejným nezájmem, a to zejména u autorů, které považovala za heretiky.

 

- Církev vznikla a rozvíjela se v době pozdní říše římské a proto názory a postoje, které – chtě nechtě – z antického světa přijala, byly názory a postoje úpadkového období. Tyto názory pak církvi v mnohém příliš neprospěly (např. uhranutí zlem a hrůzou tohoto světa není přece křesťanský postoj, ale postoj autorů pozdního Říma), bylo to však to jediné, co autenticky jako antické zažívala.

 

- I když církev měla zájem na uchování vzdělanosti (jakkoliv pokroucené, dogmatické a účelové), objektivně neexistovaly žádné instituce, které by se o zachování vzdělanosti mohly postarat – s výjimkou klášterů. Vliv klášterů na překonání celoevropské doby temna lze jen stěží docenit, stejně tak jako fakt, že se mnišské řády z doupat asketických fanatiků právě včas zásluhou mužů jako sv. Basil, sv. Athanasius a zejména sv. Benedikt proměnili ve výchovné a vzdělávací instituce.

 

Po tom, co bylo řečeno, se může zdát, že ranný středověk byl výrazným krokem zpátky, ale to není celá pravda. Pokud srovnáme texty ranných autorů křesťanských (Řehoř z Toursu) s autory pozdní antiky – a to i křesťany – zjistíme výrazný pozitivní posun. Jsou sice daleko naivnější (lidsky i stylově), ale začínají brát v potaz jednotlivý životní příběh jednotlivých lidí a osvobozují se od strnulých antických schémat, která i u těch největších autorů nenalézala smysl pro konkrétno, pro dynamiku, pro hlubinné společenské děje, jednoduše pro to co je živé. A to všechno u ranně středověkých křesťanských autorů nacházíme – jakkoliv v primitivní formě.

Dochází k době temna, ale je to období, které přes svoji krutost a přímočarost dýchá uvolněněji než pozdní antika, a které bude mít víc smyslu pro křesťanství než antika. Vznikne svébytná kultura, která si postupně – tzn. “od nuly” vytvoří vlastní filosofii, odlišnou od filosofie antické i od filosofie křesťanské - pozdního starověku.

Existuje několik zásadních sporů, které určily charakter středověké křesťanské filosofie a my si ji pokusíme přiblížit právě na nich.

 

1. Poměr rozumu a víry

2. Poznání člověka proti poznání za pomoci autorit

3. Nominalismus proti realismus

 

 

 

1. Poměr rozumu a víry

 

Jako první ze středověkých křesťanských autorů otázku poměru rozumu a víry položil John Scotus Eriugena (nar. 810 po K.), ovšem jeho odpověď je ještě velmi “nepřesná”, protože stále neexistuje filosofická terminologie, o metodě nemluvě, a zmiňujeme se o něm spíše z důvodu jeho konceptu 4 přírod (nestvořená tvořící (Bůh), stvořená tvořící (Boží ideje), stvořená netvořící (konkrétní jsoucno - příroda) a konečně nestvořená netvořící (opět Bůh)), na které navazovali další velcí myslitelé (např. Kusánský).

První filosoficky fundovanou odpověď na otázku poměru rozumu a víry přináší sv. AnselmCanterbury (nar. 1033 po K.), skutečný zakladatel scholastiky. Stejně jako u Cléménse Alexandrijského nalézáme i u Anselma stejný filosoficko-teologický optimismus a přesvědčení, že pravá víra a skutečná filosofie nemohou být v rozporu. Proto je nejznámější Anselmovo dílo “Proslogion” pokusem dokázat Boží existenci pouhým rozumem - bez pomoci víry. U Anselma to ještě není “pýcha” rozumu, ale spíš přesvědčení, že i když nás víra vede k Bohu lépe a rychleji, i rozum - pokud mu dáme příležitost - to dokáže. Jeho argumentace však stále nepostrádá jisté prvky naivity - Bůh je podle něj jsoucno, nad které nemůžeme nic vyššího myslet, a protože kdyby existoval jen v našich hlavách, mohli bychom myslet ještě něco co bude existovat i mimo ně a bude tedy vyšší - proto Bůh musí existovat. Na nesrovnalosti v Anselmově důkazu poukázal již jeho spolubratr Gaunil a dnes musíme uznat, že jeho argumentace je - přestože byl mnohem menším myslitelem - lepší.

Nejpropracovanější teorii poměru rozumu a víry nalezneme v díle sv. Tomáše Akvinského (nar. 1225 po K.). I Tomáš trvá na užitečnosti rozumového poznání, je si však vědom, že se víra a rozum vztahují na ne úplně stejné oblasti. Ne vše co je přijatelné pro víru je přístupno rozumu. Úplné - Anselmovské - sjednocení rozumu a víry je podle něj fikcí. Rozum sice poznává objektivně, rozsah jeho možného použití je však užší než je tomu u víry. Jednoduše řečeno, to co říká rozum je pravdivé, avšak nedostatečné. Víra - na rozdíl od rozumu - může proniknout až k pravdám hlubší, než reálné skutečnosti a jen jí se otvírá skutečná “Boží říše”. Proto je víra nadřazena rozumu i když mu ponechává v jistém úseku skutečnosti plnou moc.

Pozdní scholastikové (např. Duns Scotus (nar. 1270) pak rozum a víru definitivně oddělují a tvrdí, že teologie a filosofie se míjejí, že je nemůžeme poměřovat stejným metrem, protože každá se týká jiné oblasti a konečně že “věta pravdivá z filosofického hlediska může být nepravdivá z hlediska teologie a naopak”. Nakonec tedy dochází k úplnému oddělení rozumu a víry.

 

2. Poznání člověka proti poznání autorit

 

Na počátku tohoto sporu proti sobě stojí dvě naprosto odlišné osobnosti 11. století: Abélard (nar. 1079 po K.) a Bernard z Clairvaux. Abélard zastupuje ve svém sporu s Bernardem stanovisko téměř renesanční - člověk by měl být sám sobě autoritou a spoléhat se při svém objevování světa především sám na sebe. Autority nám nemohou poskytnout žádnou záruku, protože často mluví samy proti sobě, nebo alespoň v protikladu k jiným autoritám. Jedno z nejzajímavějších Abélardových děl “Ano a ne” je vlastně sbírkou výroků církevních otců a svatých, kdy vždy jeden z těchto výroků odporuje výroku následujícímu. Výsledek je zřejmý - autority nám v našem poznávání nepomohou. Abélard byl však proto-renesančním člověkem i jinak a ze svého vztahu s Héloisou si nakonec odnesl kastraci a dlouhodobé vězení. Doba mu v žádném případě příhodnou nebyla a svůj zápas s Bernardem musel tak jako tak prohrát. Bernard drží naprosto opačnou koncepci - poznání z čisté víry, a pokud si přečtete některé Bernardovo díla (existují i v českém překladu), pochopíte zanícení, se kterým potlačoval Abélardovo “schizma”. Pro Bernarda je základní věcí pýchou rozumu ani pýchou moci nezkalená čistá víra. Jen ta nám umožňuje poznávat, jen ta nás dovádí k jediné podstatné věci - k Bohu. A síla autorit nespočívá pouze v jejich svatosti, ale také v tom, že nás od naší možné pýchy rozumu odvádějí, umenšují naše sebevědomí a otvírají cestu pokory a spásy. Je jasné, že Bernard musel vyhrát, míra jeho vítězství (stal se na dlouhou dobu vůdčím duchem evropské kultury) však něco vypovídá i o atmosféře doby.

 

3. Nominalismus proti realismus

 

Posledním, filosoficky významným sporem středověké křesťanské filosofie je pak spor nominalismu a realismu. Táhne se po celé období scholastiky a patří k problémům, ke kterým se téměř všichni filosoficky uvažující lidé potřebovali vyjádřit. O co jde - ve své podstatě o platónské ideje. Nominalisté tvrdí, že nic takového jako ideje černoty či krásy či stolů neexistuje a že jediné co existuje jsou jednotliviny -tzn. konkrétní stoly, konkrétní černé vlasy nebo konkrétní krásná dívka. Realisté naproti tomu říkají, že aby mohly existovat tyto jednotliviny, musí předtím existovat jejich vzor, jejich idea, jejich pojem. Tzn. černé vlasy, nebo modré auto existují jenom díky tomu, že existuje modrost jako taková, černost jako taková, vlasovitost jako taková a autovitost jako taková. Je zajímavé, že nominalisté byli častěji pokrokáři a zároveň oportunisty, zatímco realisté jsou nám vzdálenější jak svým “konzervatizmem”, tak svojí poctivostí. Nejpregnantnějším příkladem je tu Hus. Byl samozřejmě morálně vysoko nad lidmi, kteří jej soudili, zároveň si však při studiu jeho spisů uvědomujeme, o kolik nám byl názorově dál než lidé, kteří ho - zcela pragmaticky a bez dogmatických důvodů - upálili. Pro Husa byla pravda (vždyť byl realistou!) daleko více než konkrétní život, pro ty, kteří ho nechali upálit, byl konkrétní život vždy nad pravdou a nedokázali pochopit, proč Hus neodvolá a nemyslí si dál svoje. Slovo, které bylo pro Husa něčím posvátným, pro ně bylo už jen mocenskou manipulací - a i v tom nám byli neskonale blíže než on. K významným realistům dále patřili např. Vilém z Champeaux, AnselmCanterbury, k nominalistům Roscellinus, Duns Scotus.

 

A ještě než středověkou křesťanskou filosofii opustíme, připomeňme si, že kromě oficiální - klérem uznané - filosofie existovala po celou dobu i filosofie neoficiální, podzemní, pronásledovaná. Bogomilové, Kataři, Valdenští, Husité ... to všechno jsou jména hnutí, která proti oficiální teologii bojovala - tu otevřeně, tu skrytě - a která svůj boj vždy prohrála. Stálé prohry však o kvalitě jejích myslitelů nic nevypovídají.