KEY English 1, semester 3, Autumn 2004 Assignment 2/6 -- deadline: Wednesday, 10 November 2004 Review -- Units 1-7 (EfBS), 1-5 (NIBE) I. Vocabulary (40 points) A. English for Business Studies 1-7 1. zoufalý pokus -- (a) desperate attempt/try 2. ztráta sebeúcty -- (a) loss of self-esteem/self-respect 3. rozlišovat mezi jistotou a rizikem -- (to) distinguish/differentiate certainty from risk 4. mít nedostatečný stav zaměstnanců -- (to) be understaffed / be short of staff 5. vystavit zboží na regále -- (to) display (the) goods/merchandise on a shelf 6. nevyhnutelný neúspěch -- inevitable/unavoidable failure 7. být vystaven ponižování -- (to) be exposed to / face humiliation 8. mít prospěch ze štědrých možností úvěrování -- (to) benefit/profit/have benefit from generous credit facilities/lending possibilities 9. úzkost/obava - anxiety 10. dostat čtvrtletní prémie -- (to) get a quarterly bonus B. New International Business English 1-5 1. nesprávně účtovaný -- wrongly billed/accounted 2. vyplnit dotazník -- (to) fill in/out/ complete a questionnaire 3. všimnout si záměny - (to) notice a mix-up/confusion 4. vytvořit si vztah -- (to) establish a relationship 5. vynechat nepodstatné body -- (to) leave/miss out / drop irrelevant/unessential points 6. zamítnout návrh -- (to) reject/refuse a proposal/suggestion 7. dohoda je v sázce -- (the) agreement/deal is at stake 8. předstírat bolest zad -- (to) pretend (a) backache / pain in the back 9. řešit náročný úkol -- (to) solve a demanding task 10. nahradit zastaralé vybavení -- (to) replace old- fashioned/obsolete/outdated equipment II. Translation (30 points) 1. Zlepší se kvalita života jedince, když bude mít co největší možnosti osobního rozvoje? Will the quality of an individual´s life improve if he/she has the maximum opportunities to develop personally / of personal development? 2. Obvinili nás, že jsme jim to nepřipomněli, ale naštěstí se jim nepodařilo přesvědčit soud, že jsme to udělali úmyslně. They blamed us for / accused us of not reminding them of it, but, fortunately, they didn´t manage / failed to persuade the court that we had done it on purpose/intentionally/ deliberately/willfully. 3. Tradiční přístup předpokládá, že lidé jsou většinou líní a nemají rádi práci, a proto je třeba je motivovat hrozbou ztráty zaměstnání. The traditional approach assumes/supposes that people are mostly lazy and dislike work, and that is why / therefore they must be motivated by the threat of losing their jobs. 4. Proč se rozhodli opustit systém, kdy dělníci jsou placeni podle množství odvedené práce? Přestal vyhovovat? Why have they decided/did they decide to abandon the system in which workers are paid by performance/the amount of work done? Has it failed to suit anymore? 5. Poukazoval na to, že vždy existují slabí a zranitelní lidé s nedostatkem disciplíny, kteří vyhledávají ochranu před břemenem odpovědnosti. He pointed out that there were always weak and vulnerable people with lack of / little self-discipline who are seeking protection against the burden of responsibility. IV. Grammar (10 points) Fill in the missing prepositions or adverbial particles: They succeeded in getting the credit. She did nothing to prevent her daughter from leaving home. Can you remind me of the real reason for such a rude behaviour? The meeting has been called off. When did she arrive in/from Berlin? Were they surprised when she turned up? We will provide you with a set consisting of twelve different tools. The task can be broken down into four steps. Total: 80 points