Politika ochrany spotřebitele Oblasti na něž se politika ochrany spotřebitele zaměřuje Evropská politika ochrany spotřebitele zasahuje do množství oblastí, celkově je však stále pouze ostrůvkovitá - tj. existují druhy výrobků nebo služeb, které evropským právem upraveny nejsou. Hlavními oblastmi, na které se evropská politika ochrany spotřebitele soustředila, jsou následující: o stanovení standardů pro jakost, složení a bezpečnost výrobků (technická harmonizace) o ochrana právních (hospodářských) zájmů spotřebitele o regulace reklamy Stanovení standardů pro jakost, složení a bezpečnost výrobků (technická harmonizace) Harmonizace technických standardů je pouze ostrůvkovitá. Podle "nového přístupu" byly dosud přijaty směrnice harmonizující bezpečnostní standardy pro následující výrobky : o elektrická zařízení nízkého napětí (73/23/EHS) o jednoduché tlakové nádoby (87/404/EHS) o hračky (88/378/EHS) o stavební výrobky (89/106/EHS) o otázky elektromagnetické kompatibility (89/336/EHS) o osobní ochranné prostředky (89/686/EHS) o váhy s neautomatickou činností (90/384/EHS) o aktivní implantáty (90/385/EHS) o spotřebiče plynných paliv (90/396/EHS) o horkovodní ohřívače (92/42/EHS) o výbušniny pro civilní použití (93/15/EHS) o zdravotnické prostředky (93/42/EHS) o zařízení pro použití v prostředí s nebezpečím výbuchu (94/9/ES) o rekreační plavidla (94/25/ES) o výtahy (95/16/ES) o tlaková zařízení (97/23/ES) o strojní zařízení (98/37/ES) o zdravotnické prostředky in vitro (98/79/ES) o radiové a telekomunikační přístroje (99/5/ES) o lanovky pro přepravu osob (2000/9/ES) K nejdůležitějším normám ochrany spotřebitele patří : o směrnice o nekalých ustanoveních ve spotřebitelských smlouvách (93/13/EHS) o směrnice o komplexních zájezdech (90/314/EHS) o směrnice o smlouvách uzavřených mimo prodejnu (85/577/EHS) o směrnice o distančním prodeji (97/7/ES) o směrnice o spotřebitelském úvěru (87/109/EHS) o směrnice o sdíleném užívání, time-sharingu (94/47/ES) Regulace reklamy Na úrovni ES došlo k omezené harmonizaci následujících aspektů reklamy: o reklama na vybrané výrobky a služby (léky, alkohol, tabákové výrobky, potraviny) o reklama ve vybraných médiích (televize) o klamavá reklama o srovnávací reklama