Kvalita vo vzdelávaní Ekonomika školstva 6.12.2004 KVE Čo je to kvalita? n Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální) úroveň fungování anebo produkce těchto procesů či institucí, která může být předepsána určitými požadavky (např. vzdělávacími standardy) a může být tudíž objektivně měřena a hodnocena Kvalita môže byť chápana ako: n absolútny pojem- všetko pekné, dobré a pravdivé (ideál), o ktorom nemôže byť pochýb n relatívny pojem (2 aspekty): n porovnanie so špecifikáciou- ako vyhovuje zámerom, pre ktoré bola určená? n ako vyhovuje potrebám zákazníkov- kvalita ako súhrn faktorov, ktoré vedú k spokojnosti zákazníka TQM instituce tradiční instituce n orientace na zákazníka n zaměření na prevenci problémů n investice do lidí n strategie pro růst kvality n řeší stížnosti jako příležitost ke zlepšení n vedení řídí kvalitu n dlouhodobé plánování n kvalita jako část kultury n má jisté poslání n na vnitřní potřeby n zaměření na zjištění problémů n nerozvíjí sbor n chybí strategie kvality n stížnosti jsou nepříjemné n vedení kontroluje kvalitu n krátkodobé plánování n kvalita chápána jako obtíž n chybí poslání Pojetí kvality podľa Harveyho a Greena Kvalita ako: n znak dokonalosti- snaha o dosiahnutie čo najlepších výsledkov n dosiahnutie "nulovej chyby" n "vhodnosť pre daný účel"- berie v úvahu potreby "klientov" n proces transformácie n mezní hodnota- napr. minimálny štandard n proces zlepšovania Evaluace n Evaluace - proces systematického shromažďování a analýzy informací podle určitých kritérií za účelem dalšího rozhodování n externí a interní n Evaluace by měla být n systematická, tzn. explicitně vymezená oblast a její struktura n provedena správně metodicky n prováděna pravidelně n řízena podle předem stanovených kritérií n použitelná pro rozhodování a další plánování. Hodnocení, sebehodnocení, autoevaluace n Hodnocení -- se častěji užívá v širších kontextech běžné školní praxe n Sebehodnocení - neplánované a necílené nahodilé hodnocení každodenní praxe, které provádí každý jedinec bez dlouhodobější přípravy n autoevaluace -- systematicky připravené a plánovité hodnocení, směřující podle předem stanovených kritérií k předem stanoveným cílům, prováděné pracovníky školy Hodnotenie Evaluácia n kritéria nie sú vymedzené, indikátory výkonu nie sú stanovené n evaluačný plán nie je stanovený n metódy nie sú vopred stanovené n kritéria sú vymedzené explicitne, indikátory výkonu sú formulované n evaluačný plán jasne štruktúrovaný n metódy systematické Aká je úspešná škola? n Caldwell popisuje úspešnú školu pomocou 42 charakteristických znakov v oblastiach: n kurikulum n rozhodovanie n zdroje n výsledky n riaditeľ n klíma školy Kurikulum n Škola má jasně vymezeny výchovně vzdělávací cíle. n Škola má dobře plánovaný, vyvážený a řízený program, který zahrnuje potřeby žáků. n Škola má program, který poskytuje žákům požadované dovednosti. n Program zahrnuje vysokou spolupráci s rodiči ve vzdělávacích aktivitách žáků. Rozhodování n Vysoká úroveň rozhodování učitelského sboru při uskutečňování cílů školy. n Vysoké zapojení jednotlivých učitelů v rozhodování ve škole. n Vysoká úroveň zapojení společnosti v rozhodování. ZDROJE n Škola má motivované a schopné učitele. n Ve škole jsou adekvátní zdroje schopné docílit, aby učitelský sbor učil efektivně. VÝSLEDKY n Nízký počet propadajících žáků. n Velmi dobré hodnocení ve standardizovaných testech. n Vysoký počet žáků, kteří jsou přijati na další studium, či úspěšně získají odpovídající práci. úspěšný učitel n úspěšný učitel komunikuje se žáky o tom, co od nich očekává a proč, n úspěšný učitel poskytuje svým žákům strategie pro monitorování a zlepšování jejich vlastního vzdělávacího úsilí, poskytuje jim příležitosti pro samostudium, n úspěšný učitel nejenže zná obsah , kterému se žáci mají učit, ale zná také možné miskoncepty, které mohou ovlivnit učení žáků, n úspěšný učitel používá výukové materiály, které přispívají ke zkvalitnění výuky. Ředitel n Schopnosti k zajištění efektivního řízení školy. n Schopnosti k zajištění povinností a zdrojů nutných k efektivnímu řízení. n Schopnost zajistit, že východiska a povinnosti budou adekvátní k dosažení efektivního řízení. n Je odpovědný za zajištění a podporu potřeb učitelů. n Orientuje se na svůj profesionální rozvoj. n Podporuje profesionální rozvoj učitelského sboru. n Má vysokou úroveň odpovědnosti za to, co se děje ve škole. n Zavádí a udržuje efektivní vzájemné vztahy mezi učitelským sborem, žáky, rodiči, společností. n Má přizpůsobivý administrativní styl. n Je ochotný riskovat. n Má kontinuální přehled o výukovém programu a jeho rozvoji a průběžně hodnotí dosažené cíle. Klíma školy n Škola má vytvořený soubor hodnot, které považuje za důležité. n Ředitel, učitelé a žáci respektují cíle a hodnotový systém školy. n Škola nabízí příjemné, vzrušující a měnící se prostředí pro žáky a učitele. n Existuje klima důvěry a respektu mezi učiteli a žáky. n Existuje očekávání, že všichni žáci budou prospívat velmi dobře. n Ve škole je klima důvěry a otevřené komunikace. n Je kladen silný důraz na vyučovací proces. n Učitelé a žáci mají vysoké očekávání vzhledem k dosaženým výsledkům. Klíma školy (2) n Ve škole je vysoká morálka. n Žáci mají í respekt k ostatním a k úspěchu ostatních. n Žáci mají odpovědnost ke svým výsledkům. n Ve škole je dobrá disciplína. n Ve škole je nízká absence. n Ve škole je malý počet udílených trestů. n Ve škole je zanedbatelná delikvence. n Ve škole je nízká absence učitelů. n Ve škole je vysoká morálka učitelů. n Ve škole je duch spolupráce mezi učiteli. n Ve škole je malý počet žádostí o přeložení. Metódy evaluace n pozorování, (hospitace) n zjišťování výsledků výuky n žákovské posuzování n rozhovor n dotazník n analýza dokumentace školy n testy Medzinárodní standardy hodnocení kvality- 4 princípy n autonomie procesu hodnocení n vnitřní hodnocení n vnější hodnocení n zveřejňování zpráv Akreditace (zákon č. 111/1998 Sb.) n udělení určitého statutu, schválení a uznání určitého postavení a někdy také oprávnění k určité činnosti n Základem hodnocení jsou: n struktura studijních plánů a požadované znalosti; n personální zabezpečení studijních programů na standardní dobu studia; n vědecká a výzkumná, vývojová, umělecká nebo další tvůrčí činnost; n kvantitativní i kvalitativní úroveň podpůrných zdrojů studia (přístroje, knihovny, informační technologie). Akreditační komise se zaměřuje především na: n kvalifikaci školy, odborní aktivitu školy n studijní program, n personální zabezpečení, n efektivitu vysokoškolského vzdělávání, n informační zabezpečení. Akreditačná komisia n má 21 členov n predsedu, podpredsedu a členov komisie menuje vláda na návrh ministra na 6 rokov, max. na 2 funkčné obdobia n zasadá najmenej 3-krát ročne n pečuje o kvalitu VŠ vzdelávania a všestranne posudzuje vzdelávaciu a vedeckú, výskumnú, vývojovú, umeleckú a ďalšiu tvorčiu činnosť VŠ n hodnotí činnosť VŠ a kvalitu akreditovaných činností a zverejňuje výsledky hodnotenia n posudzuje a vydáva stanovisko k ďalším záležitostiam vysokého školstva, ktoré jej predloží minister Hodnotenie VŠ AK ČR prebieha jeden a pol roka s týmto postupom: n výber inštitúcie a poverenie člena komisie zabezpečením procesu hodnotenia n zoznámenie rektora (dekana) s tým, že inštitúcia bola vybraná pre hodnotenie, žiadosť o zabezpečenie spolupráce n spracovanie požiadaviek na informácie k hodnoteniu inštitúcie n spracovanie získaných informácií účelovou pracovnou skupinou n vyjadrenie rektora ku zloženiu účelovej pracovnej skupiny n návšteva aspoň 3 členov účelovej pracovnej skupiny n spracovanie návrhu doporučení a záverov a jeho prejednanie s rektorom n odovzdanie návrhu doporučení a záverov komisii n prijatie doporučení a záverov k hodnoteniu inštitúcie za účasti rektora n odovzdanie doporučení a záverov komisie aj s vyjadrením rektora ministerstvu a ich zverejnenie Pôsobnosť predsedu n zodpovedný za činnosť komisie n predkladá ministrovi: n výsledky o hodnotení inštitúcií n stanoviská komisie k ďalším záležitostiam n stanoviská k žiadostiam o akreditácie n ďalšie stanoviská súvisiace s péči komisie o kvalitu akreditovaných činností VŠ n predkladá rektorovi stanovisko k návrhu na zriadenie, zlúčenie, splynutie, rozdelenie alebo zrušenie fakulty VŠ Činnosť AK ČR n administratívne, materiálne a finančne zabezpečuje ministerstvo prostredníctvom sekretariátu komisie n sekretariát komisie je organizačne začlenený do skupiny vedy a VŠ n na čele sekretariátu je tajomník komisie Hodnocení v novém školském zákone n vlastní hodnocení školy a hodnocení školy ČŠI n Vlastní hodnocení školy je východiskem pro zpracování výroční zprávy o činnosti školy a jedním z podkladů pro hodnocení ČŠI n hodnocení vzdělávací soustavy v kraji provádí krajský úřad n hodnocení vzdělávací soustavy ČR provádí ministerstvo a ČŠI Česká školská inšpekcia n kontrolná činnosť n organizačná zložka štátu priamo riadená MŠMT ČR n vydáva výročné správy o výsledkoch kontrol, v závere ktorých sú doporučenia