Evropská unie a vzdělávaní Ekonomika školství 13. prosince 2004 KVE Vzdělávání v pravomocech EU n výlučné - předpisy vydává jen EU, členské státy pouze s povolením EU (např. společná obchodní politika vůči třetím zemím, měnová politika pro země eurozóny) n sdílené -- předpisy mohou vydávat i členské státy, pokud tak ji neučinila EU (např. zemědělství a rybolov, životní prostředí, vízová a azylová politika) n doplňující -- aktivita EU se omezuje jen na podporu členských států (např. vzdělávání, politika zaměstnanosti, kultura, věda a výzkum) n výlučně v pravomoci členských států (např. národní identita, veřejná správa, organizace justice, lékařská péče a pod.) Základní principy EU n subsidiarita -- problémy se řeší na té nejnižší možné úrovni n solidarita -- cílem je zvyšování všech členů, systematicky vyrovnávat rozdíly mezi nejbohatšími a nejchudšími regiony a státy n zajištění lidských práv a vyloučení jakékoli diskriminace n respektování kultury, tradice a svébytnosti nejen každé země, ale i každého regionu Lisabonský summit- březen 2000 Konkrétní cíle do roku 2010: n podstatný každoroční nárůst investic do lidských zdrojů n snížení počtu osob ve věku 18 -- 24 let se základním vzděláním na polovinu n přeměna škol na víceúčelová vzdělávací střediska, napojení na internet, vazba na podniky a výzkum n definování nových základních dovedností n rozšíření mobility studentů a učitelů, transparentnost v uznávaní kvalifikací a studia n vypracování společného evropského formuláře pro curriculum vitae k usnadnění mobility Strategické směry a cíle EU ve vzdělávání n cíl 1: Zvýšit kvalitu a efektivitu vzdělávacích systémů členských zemí n cíl 2: Usnadnit všem přístup ke vzdělávání n cíl 3: Otevřít vzdělávací systémy širšímu světu Postupné rozšiřování role EU ve vzdělávání n 1957- Římské smlouvy n 1985- ESD potvrzuje, že vysoké školství se považuje za odborné vzdělávání a přípravu n 1992- Maastrichtská smlouva n 1995- Bílá kniha "Vyučování a učení na cestě k učící se společnosti" n 1995- vytvoření nových integrovaných komunitárních programů n 1996- Evropský rok celoživotního učení n 1997- Amsterdamská smlouva: "Europe of knowledge" n 1998- zahájení tzv. boloňského procesu s cílem vybudovat "Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání" n 2000 - Lisabonský summit n 2000 - vydáno Memorandum o celoživotním učení a zahájen konzultační proces n 2001 -- Evropský rok jazyků n 2001 -- Stockholmský summit n 2001 -- zahájení procesu vytváření "Evropského prostoru pro odborné vzdělávání a přípravu" a "Evropského prostoru celoživotního učení" n 2002 -- Barcelonský summit: "Program práce do roku 2010" n 2002 -- usnesení Rady EU o celoživotním učení Vzdělávací programy EU n SOKRATES vychází ze 3 základních programů: n COMENIUS -- projekty spolupráce, jazykový projekt, projekt rozvoje školy n ERASMUS n GRUNDTVIG Navazující programy: n LINGUA n MINERVA n ARION, EURYDICE, NARIC n LEONARDO DA VINCI n zaměřen na podporu inovací odborného vzdělávání n projekty mobilit n pilotní projekty n MLÁDEŽ- 5 hlavních oblastí n Mládež pro Evropu n Evropská dobrovolná služba n iniciativy mládeže n Společná opatření n Podpůrná opatření Vzdělávací soustavy zemí EU n jsou rozmanité n zásady rozvoje školství v jednotlivých zemích: n zásada rovného přístupu ke vzdělávání n zvyšování průchodnosti systému n zvyšování kvality vzdělávání n podpora účasti stále širších vrstev populace na vyšších úrovních vzdělávání n budování možností celoživotního učení n sepětí s potřebami společnosti a trhu práce Předškolní vzdělávání v EU Tři hlavní typy: n instituce poskytující převážně péči n instituce neškolského typu n školy obdobné naší mateřské škole Vzdělávací politika EU vůči dětem s postižením n Deklarace ze Salamanky z roku 1994: n každé dítě je jedinečnou osobností a jedinečnými vlastnostmi, zájmy, schopnostmi a vzdělávacími potřebami n vzdělávací systém musí respektovat širokou rozmanitost potřeb dětí n děti se zvláštními vzdělávacími potřebami musejí mít přístup do běžného proudu vzdělávání Střední vzdělávání v EU n všeobecné n odborné -- stát nebo trh? n školský model n učňovský (duální) model n model odborné přípravy mimo školu n mezinárodní uznávaní kvalifikací- opatření: n vysvětlující dodatek ke kvalifikačním dokladům n národní referenční místa pro kvalifikace n Evropské curriculum vitae Terciární vzdělávání n Boloňský proces- 6 hlavních cílu: n přijetí srozumitelného a srovnatelného systému titulů n přijetí systému založeného v podstatě na dvou hlavních cyklech n zavedení kreditního systému n podpora mobility n posílení Evropské spolupráce v zajišťovaní kvality n posílení evropské dimenze ve VŠ vzdělávání