Efektivní zajištování verejných statku (modelový prístup) Literatura w 7i Musgrave aMusgraveová: Verejné finance v teorii a praxi, část kapitoly 4 a kap. 5 -Více o verejných statcích w Osnova rx 7i Rekapitulace známého (verejné statky, Paretovo optimum, jeho význam) 7i Efektivní zabezpečování soukromých statku (využití E-B boxu, odvození podmínek Paretovského optima) 7i Efektivní zabezpečování verejných statku (modelové řešení pro situaci 2-2-2) ""Verejné statky V./ ■ - agregovaná poptávka (vertikální součet) Lindahlovo pojetí - sdílení nákladu na verejný statek oběma spotřebiteli jest vztahem nabídky a poptávky, lze dobre aplikovat na prípad vyj ednávání malého poctu účastníku černý pasažér a nutnost politického procesu identifikace preferencí - ale: /i aby mohlo být hlasování efektivní, muselo by být propojeno daňové rozhodování s výdaj ovým Tlindahl " : prípad malého poctu účastníku cena \ , množství rparetovské optimum —________________________ 7i dané ekonomické uspořádání je efektivní, nemůže-li nastat zmena, pri náž by někdo získal, aniž by pritom někdo jiný ztratil. Je nemožné změnit způsob výroby, strukturu produkce anebo velikost verejného sektoru tak, aby tato zmena pomohla A bez ublížení BaC. : "pravidla efektivnosti íh_____________ 1. maximum Y pri libovolném konstantním X 2. MRS ve spotrebe zboží X a Y by mela být pro všechny (zde A a B) stejná 3. MRS X za Y ve spotrebe by mela být rovna MRT ve výrobe (dodatečné jednotky X, které se dají vyrobit pri snížení výroby o jedno Y) (jsou i další) s "aplikace box diagramu > i ,_____________________________________ __________________ 7i pro soukromé statky 7i hledáme soubor efektivních řešení pro různé úrovne blahobytu A a B 7i indiferencní analýza 7i smluvní krivka v '""výber z efektivních řešení —_____________________________ 7i funkce společenského blahobytu 7i velice sporný koncept 7i různé průběhy „indiferencní" krivky a jejich interpretace (Rawls...) ^Efektivní zabezpečování [ verejných statku 7i MRS se mohou lišit, podstatná je rovnost součtu MRS a MRT (Samuelson,1954) 7i 2+2+2 model 7i stanovení: 71 podílu zdroju mezi produkcí soukromých statku (X) a verejných statku (S) 71 distribuce (množtví) soukromých statku oběma jednotlivcům -; '—, W v £1 Alokace VS v rozpočtu (s.64-66) 7i j ak předchozí prístup implementovat? 7i politický proces vyjadruje preference 7i hlasování o příjmech a výdajích v rámci rozpočtu, kde zabezpečení VS vychází z jejich ocenení spotřebiteli na základe jejich důchodu a preferencí 7i náklady hrazeny daněmi na základe principu užitku (nerealistické v praxi)