1 Instituce veřejné politiky Stát a byrokracie (podle Public Policy.., kap.5) Teorie rolí státu ˇ Pluralismus - zdůrazňuje existenci omezení a tlaků vykonávaných množstvím různých skupin ve společnosti. Koresponduje s klasickou liberální teorií (John Stuart Mill, J.J.Rousseau); nověji Schumpeter, Dahl... ˇ Elitářství ­ moc je uspořádána kumulativně (Pareto, Mosca) => moc je v rukou (jedné) malé skupinky. ˇ Marxismus ­ vliv ekonomických zájmů na politiku. Stát nástroj třídní dominance a útlaku. ˇ Korporativismus ­ systém zájmové reprezentace, ve kterém jsou základní složky organizovány do několika jedinečných, povinných, vzájemně si nekonkurujících kategorií (odbory, svazy zaměstnavatelů..) Existuje jejich provázanost na stát (vládu). Byrokracie ­ Max Weber Nejznámější teorie byrokracie. Reagovala na rostoucí význam byrokracie, resp. zvyšující se roli státu. Vymezuje byrokracii jako nezbytnou součást moderní doby... (1947) Tři typy moci: ˇ charismatická, (dík vlastnostem jedné osoby, poněkud nestabilní..) ˇ Tradiční (legitimita v tradičních pravidlech a statusu těch, kdo vládnou) ˇ racionální-zákonná (legalita jako zdroj normativních pravidel) 2 Role byrokracie ˇ Byrokracie je pyramidální strukturou, mocným víceúčelovým nástrojem. Rutinizuje řešení problémů do vysokého stupně a osvobozuje je od závislosti na speciálních dovednostech či iniciativách. Obecné charakteristiky byrokratických aparátů: ˇ specializace činností ˇ obecné charakteristiky výkonu funkcí a z toho vyplývající zaměnitelnost úředníků ˇ problémy, procedury a řešení jsou kategorizovány ˇ relativní stabilita struktury funkcí ˇ organizace se stává do určité míry účelem o sobě ˇ vázanost na určitý typ úkonů ˇ administrativní reforma je nekonečná: neexistuje optimální řešení organizační struktury Ideální model byrokracie dle Webera je dán těmito jejími vlastnostmi: ˇ neosobní strukturou moci ˇ rozhodnutí jsou činěna na základě formalizovaných obecných pravidel ˇ existuje definovaná hierarchie pravomoci a odpovědnosti ˇ svobodným výběrem kandidátů do úřadu, založeným na kritériu výkonu v souladu se specifickými pravidly ˇ odměňování, založené na jasném kontraktu ˇ žádný z úředníků nevlastní majetek, s nímž operuje ˇ existuje disciplína a kontrola ve výkonu úřadu 3 Shrnující přehled konceptů byrokracie (dle Lanea): ˇ Byrokracie ztotožněna s rigiditou, ztrnulostí, nepružností. Tendence k expanzi, ke snižování výkonu, ke konzervaci vlastní struktury. ˇ Byrokracie jako panství úředníků ­ problém styku úředníků a politiků. Růst správního aparátu posílil moc úředníků, ti pronikli do sfér politické moci, roste riziko moci korumpovaných úředníků. ˇ Byrokracie jako chaos ­ nejsou-li jasné cíle organizace, pak je nejistý i způsob řešení vyvstalých agend. ˇ Byrokracie jako maximalizace velikosti ˇ Byrokracie jako nekontrolovatelná moc ­ obtížná kontrolovatelnost vyplývá z toho, že vyšší jednotka může jen obtížně získat informace nezbytné k hodnocení činnosti jednotky nižší. ˇ Tradiční byrokratické instituce pracují relativně uspokojivě pouze ve stabilním prostředí, pokud je úkol relativně snadný, každý občan vyžaduje tutéž službu a kvalita služby není nejdůležitějším kritériem. Ale v praxi to tak samozřejmě není a proto jsou třeba pružné a adaptabilní instituce a vysoce kvalifikovaný a vysoce motivovaný personál. Desatero moderní státní správy (dle Osborne-Gaebler) ˇ katalytická správa: řízení spíše než přímé poskytování služeb ˇ správa náležející komunitě: vytváření příležitostí spíše než služba ˇ soutěživá správa: uplatnění konkurence v poskytování služeb ˇ správa vedená posláním: proměna organizací vedených pravidly ˇ správa orientovaná na výsledky: financování výstupů, nikoliv vstupů ˇ správa vedená zákazníky: uspokojování potřeb zákazníků, nikoliv byrokracie ˇ podnikavá správa: získávání prostředků spíše než utrácení ˇ předvídavá správa: předcházení problémů spíše než jejich řešení ˇ decentralizovaná správa: od hierarchie k partnerské spoluúčasti ˇ tržně orientovaná správa: podpora změn užitím tržních stimulů