1 Implementace I Jako systémová část politického procesu definice ˇ Není jednoznačná (Winkler s.19) ˇ Implementace jako proces realizace politického programu ˇ ,,...takové aktivity veřejných nebo privátních aktérů (jedinců a skupin), které jsou zaměřené na dosahování sestavy cílů vytvořených v předchozích politických rozhodnutích" (Van Meter, Van Horn) Systémový přístup ˇ David Easton, 1953 ˇ Myšleno jako analytický nástroj ˇ Implementace jako proces uskutečňování politiky, na rozdíl od tvorby politiky ˇ Ve skutečnosti je mnohdy nemožné cíle a účel veřejných politik poznat na nějakém ,,konci" etapy tvorby politiky. 2 Implementační deficit ˇ Často dochází k rozdílům mezi původně koncipovanými cíly a účely veřejné politiky a dosaženým stavem, resp. dokonce explicitně formulovanými cíli ve fázi implementace (reforma veřejné správy) ˇ Otázka úspěšnosti naplnění cílů politických programů. ˇ Nenaplnění původních očekávání ˇ Rozdíl mezi disponibilními kapacitami skutečné realizace a kapacitami potřebnými k dosažení žádoucího cíle Úspěšnost implementace ˇ ,,...funkce interakcí mezi tvůrci politických rozhodnutí, iniciátory poitických programů, administrativními úředníky, poskytovateli služeb a členy cílových skupin." (Lane, 1987) ˇ Přirozenou součástí realizace politického programu jsou konflikty a hledání konsensu. Teoretické modely implementace ˇ Autoritativní model ˇ Participativní model ˇ Model koalice účastníků (coalition of actors) ˇ Nekonečně se učící model 3 Autoritativní model ˇ Zdůrazňuje zejména nástroje typu: ­ Směrnice ­ Nařízení ­ Plánování ­ Řízení ­ Hierarchie ­ Zodpovědnost Participativní model ˇ Spoléhá spíše na nepřímé nástroje řízení jako je: ­ Stanovování cílů ­ Spontánnost ­ Vzdělávání ­ Adaptace ­ Vyjednávání ­ Spolupráce ­ Důvěra Koalice účastníků ˇ Vychází z představy plurality ,,hráčů", kteří se podílejí na aktualizaci konkrétní politiky a kteří spolu komunikují, vyjednávají, dosahují kompromisů, ale kteří současně sdílejí společný soubor hodnot a snaží se dosáhnout stejných cílů 4 Učící se model ˇ Ti, kteří ovlivňují politiku, optimalizují strukturu svých cílů a technik jejich dosažení ve snaze dosáhnout postupně co nejlepšího řešení (často metodou pokusů a omylů či prostou nápodobou) ,,Žádnou politiku není možno uskutečnit..." ˇ s.68 (Public Policy in central Europe...) ˇ Setrvačnost a autonomie společenských procesů ˇ Komplexnost příčin a souvislostí ˇ Nejistota budoucího Podmínky efektivní implementace centrálně stanovených cílů ˇ Jasné a konzistentní cíle programu ˇ Adekvátní teoretický kauzální model vlivu (impact-model) ˇ Právně strukturovaný implementační proces ˇ Angažovaní, s programem loajální a kompetentní implementující úředníci ˇ Podpora zájmových skupin a politických autorit, politická legitimita programu ˇ Stabilita sociálně ekonomických podmínek