Poradenský proces Diagnóza Cíl diagnózy n zkoumání problému, identifikace faktorů a sil, které problém způsobují, příprava všech potřebných informací pro rozhodnutí, jak orientovat práci k vyřešení problému n důkladné prověření důležitých vztahů mezi daným problémem, globálními cíli a výkonovými výsledky dosaženými zadavatelskou organizací, zjistit zákazníkův potenciál k provedení změn a efektivnímu vyřešení problému Koncepční rámec diagnózy n "přeformulování" problému n koncepční rámec: n co se má zjistit n problém Problém n typy problému: O/ korektivní O/ progresivní O/ tvůrčí n dimenze problému: O/ podstata O/ organizační nebo fyzické umístění O/ "vlastnictví" problému O/ absolutní a relativní rozsah O/ časová perspektiva Koncepční rámec diagnózy n "přeformulování" problému n koncepční rámec: n co se má zjistit n problém n příčiny problému n další podstatné vztahy n zákazníkův potenciál řešit problém n možné směry další akce n hlavní kroky v diagnóze Strukturování podniku pro potřeby diagnostiky n model tří oblastí n primární oblast n sekundární oblast n terciární oblast n model dvou oblastí n operační komponenty n administrativně řídící komponenty n model pěti oblastí n operační jádro n operační podpora n organizační podpora n top management n middle management Diagnostická činnost n definice rámce a vymezení nezbytných faktů n zjišťování faktického stavu n analýza fakt n zpětná vazby zákazníka Vymezení nezbytných faktů n plán na shromažďování dat n vymezení obsahu údajů n s jakou mírou podrobnosti n za jaký časový úsek budou data zkoumána n šíře záběru získávaných dat n organizace a uspořádání údajů Zjišťování faktického stavu n zdroje faktů n záznamy n události a podmínky n vzpomínky n problémy při vyhledávání zaznamenaných dat n metody k získávání informací n pozorování n zvláštní zpráva n dotazníky n setkání k shromažďování dat n průzkumy postoje zaměstnanců n odhady Informace získávané pozorováním n plán továrny, skladů a kanceláří; n tok operací, materiálů a lidí; n pracovní metody; n pracovní tempo a disciplína; n pracovní podmínky; n postoje a chování vyšších a středních řídících pracovníků, mistrů, štábních specialistů a dělníků; n mezilidské a meziskupinové vztahy Analýza faktů n editace údajů n klasifikace dat dle kritérií (dle času, místa, odpovědnosti, struktury, ovlivňujících faktorů) n analýza dat Analýza dat n statistické metody n matematické modelování n grafické techniky n cílem je určení vztahů, proporcí a trendů, definovat vztahy, které jsou významné a nikoliv nahodilé n podílové ukazatele -- vyjádření vztahů Kauzální analýza n zjistit vztahy mezi podmínkami a událostmi n poskytuje klíč k plánování změny a zlepšení další metody: n analýza silového pole n syntéza Zpětná vazba na klienta n Poskytuje informace, které mohou: n sdělit mu něco nového a významného o jeho organizaci; n informovat jej o přístupu, který zvolil poradce, a dosaženém pokroku; n zvýšit aktivní podíl klienta na řešení úkolu; n pomoci poradci setrvat ve správném směru nebo, v případě nutnosti, změnit orientaci zkoumání. Diagnostika podnikového marketingu n koncepční podoba n definování podnikatelské vize n definování náplně jednotlivých činností n organizační začlenění funkční oblasti v systému řízení n informovanost o komunikaci mezi jednotlivými útvary n zajištění komunikace s podnikatelským prostředím n funkční podoba n definování současného stavu firmy n příčiny tohoto stavu n formulování prognóz vývoje z hlediska možných příležitostí n vymezení pozice na trhu n výběr vhodných marketingových strategií n návrh komplexu opatření v rámci marketingového mixu Diagnostika obchodu n nákup a prodej n vliv vnějších faktorů -- preference a počet zákazníků, velikost, množství a podobnost konkurence, legislativa, technologický vývoj n vliv vnitřních faktorů -- strategické cíle, uspořádání podniku, kvalita managementu, situace v oblasti financování, úroveň IS n postup: n sledovat obchodní aktivity ve vztahu k k přijaté obchodní strategii n ukazatele obchodní činnosti podniku a jejich analýza n diagnóza příčin stavu obchodních aktivit Děkuji za pozornost