Hierarchie managementu výroby Strategické řízení výroby * výrobní program - účast na rozhodování o zásadních směrech rozvoje výrobního programu, spolurozhodování o zakázkách velkého objemu, * kapacity a zařízení - zásadní směry rozvoje a racionalizace, rekonstrukce, objem a dislokace zdrojů (investic), * plánování a řízení výroby - koncepce a metody plánování a řízení výroby, koncepce využití informačních technologií v řízení výroby, * řízení jakosti - koncepce řízení jakosti výroby (například rozhodnutí o akreditaci dle ISO), dlouhodobé trendy vývoje a opatření v oblasti jakosti výroby, * řízení zásob - způsob zajišťování, rozhodování o klíčových dodavatelích, objem a dislokace, racionalizace, * pracovní síla - zvyšování kvalifikace, motivace, mzdová politika, vztahy s odbory, * organizace - organizační struktura, centralizace a decentralizace řízení, typ organizace výroby, role, pravomoci, odpovědnosti, * integrace - systém vnitřního ekonomického řízení, vztahy se zákazníky, dodavateli atd. Taktické řízení výroby * Závisí na přijaté strategii konkurenční výhody -- typicky náklady X diferenciace * Rozhodnutí se týkají -- Výrobku -- realizace výrobkové politiky (diverzifikace, inovace, diferenciace, variace, eliminace) -- Vybavení výrobního systému -- Organizace výrobního procesu * Výsledkem taktického řízení -- základní určení výrobního programu Operativní řízení výroby * Týká se výkonných činností * Tvoří základu pyramidy řízení * Velmi široký záběr aktivit, rozptýlených po celém podniku * Bezprostřední znalost řízeného objektu (výroby) vyžaduje podrobné, neagregované informace, s vysokou periodicitou * To umožňuje rychlý zásah do procesu (výroby) * V užším významu označován jako dispčerské činnosti (pomíjející cílování, plánování, organizaci a kontrolu) Slabé místa výroby v ČR * Deficit výrobních strategií (široký sortiment zastaralých výrobků, málo odvážné záměry vlastníků) * TQM -- certifikace jakosti často formální bez růstu produktivity * Nedostatek pružnosti * Rychlost termínů zakázek (Kavan 2002) Slabé místa výroby v ČR * Časté nedodržování termínů * Nemožnost určení dodací lhůty pro zákazníka při přijmutí jeho objednávky nebo na jeho dotaz * Častá přerušení výrobního procesu pro nedostatek materiálu nebo polotovarů * Skaldy jsou plné, ale chybí nezbytné položky * Malé změny zásob vzhledem k výrobnímu cyklu * Velká rozpracovanost * Chybí předběžný zásobovací plán -- oddělení nákupu musí reagovat bez přípravy a nemá čas na nabídkové řízení * Zhoršení lidských vztahů mezi výrobou a ostatními útvary podniku * Vedoucí výroby není nikdy k dispozici, neplní funkci vedoucího, ale spíše vrchního mistra (Löffelmann, IT Systém 7-8/2004) Make or Buy * Kalkulace nákladů vlastní výroby X dodavatelská cena Výhody cizí výroby: * chráněné patenty, vzory, tedy nemožnost napodobení, * z hlediska nákladů dále: -- náklady nese dodavatel, -- odpadá zajištění speciálních materiálů, strojů, -- nižší skladovací náklady, -- v určitém případě nižší dopravní náklady, * z hlediska kvality: -- zkušenost, -- znalost speciálních postupů, -- jsou k dispozici speciální stroje, -- vlastní vývoj a výzkum, Make or Buy * obecně výrobní zkušenosti, * vlastnímu podniku umožňuje rozšíření prodeje: -- odpadá požadavek na nové pracovní síly, -- odpadá potřeba investic, -- lepší řešení lhůtového plánování, * pružnost odbytu: -- možnost dodatečného zajištění, -- řešení požadavků zákazníků, * menší finanční zatížení, * elasticita výroby: -- je větší prostor pro změny, -- změna znamená jen změnu dodavatele. Make or Buy Pozitiva vlastní výroby: * výrobně-ekonomický tlak po uzavřenosti výrobního procesu, * Z hlediska nákladů: -- ušetří se dopravné, -- odpadají skladovací náklady, -- možnost využití odpadu, * máme lepší předpoklady pro kvalitu, * lépe se zajišťuje materiál než výrobky (vlastní doprava a sklady), * máme vlastní speciální požadavky, Make or Buy * máme zkušenosti, * lépe využijeme kapacity a pracovní sílu, * možnost rozdělení výroby do stupňů, * z hlediska odbytu: -- možnost zvýšit množství, -- možnost manipulace s cenou, -- ochrana tajemství, * včasná reakce na požadavky zákazníků, * komplexní přístup k hospodárnosti výroby. Kanban * Kanban -- štítek, nosič informací * Toyota * Systém pro utváření toků ve výrobě (dílenského plánování) * Pull místo push * Samořídící regulační okruh mezi vyrábějícím a odběratelským místem * Přenesení krátkodobých řídících funkcí na výkonné pracovníky * Když zásoba na pracovišti klesne pod stanovenou mez -- posílá se dodávajícímu pracovišti KANBAN (lístek s údajem kolik a co dodat=vyrobit) Kanban * Spotřebitel nesmí požadovat víc ani dříve * Výrobce vyrobí jen tolik, kolik je požadováno * Řídící pracovník množstvím karet v oběhu reguluje rovnoměrnost vytížení jednotlivých výrobních úseků (=operativní řízení výroby existuje a je centrální) * Cílem snížit vázanost kapitálu v rozpracované výrobě (hlavním efektem není vysoké využití kapacit) * Zjednodušení plánování * Velkosériová a hromadná výroba (nižší variabilita vztahů) * Kanban se rozšiřuje do SCM (dodavatelsko-odběratelských vztahů) * Karty bývají evidovány v ERP Kanban -- příklad štítku Just in Time * Dodávky právě včas -- minimalizace zásob - uvnitř podniku (např. Kanban) * Snížení průběžných dob výroby v celém dodavatelském řetězci -- snížení zásob (břemeno zásob je přeneseno na dodavatele) a růst produktivity: -- Úspora času při seřizování při výrobě -- Snížení velikosti dávek -- Snížení dopravních dávek -- Zvýšení variability výroby -- Operativní řešení problémů -- Optimalizace materiálových a informačních toků -- Kanban -- Vazba na TQM Plánování materiálních požadavků Material requirement planning (MRP) * Rozpadem kusovníku se plán výroby (jednotlivé zakázky)konvertuje do požadavků na nákup materiálu a komponent -- racionalizace řízení nákupu * Zajišťuje vazbu mezi nákupem a odběrem v co do kvantity i času (kdy bude materiál potřeba) * Starší metoda (60.leta), která nezohledňuje existující kapacity v podniku * Push princi řízení výroby Plánování materiálních požadavků Přínosy MRP (ve vztahu se situací před zavedením MRP): * Nízká úroveň rozpracované výroby a zásob * Dobrá znalost materiálových potřeb Nevýhody: * Nezohledňuje aktuální kapacity podniku * Přesné vstupní data