Poradenství v obecném řízení Čeho se týká? * základní cíle * podnikatelská politika a strategie * plánování * strukturování (organizační struktura) * řízení organizace * generalisté Symptomy * upadající výkonnost * rostoucí nespokojenost zaměstnanců * špatné vyhlídky odvětví Charakter problémů * mnohofunkční * interdisciplinární "7 S" * strategie * struktura * systémy * styl řízení * sdílené hodnoty * zaměstnanci (staff) * dovednosti (skills) Role poradce * provést diagnózu a poskytnout objektivní a neutrální zprávu o stavu, silných a slabbých stránkách podniku a o perspektivách jeho rozvoje * práce poradce na nejvyšší úrovni v organizaci ALE POZOR -> třeba vědět, jak je vedení vnímáno zaměstnanci Podniková strategie * reakce organizace na příležitosti, výzvy a hrozby okolí, která je v souladu s jejími schopnostmi a zdroji * racionálnost strategické vize * zjišťování informací o okolí a jejich analýza Tvorba strategie * provedení strategické analýzy -- analýza vnějšího okolí -- analýza vnitřních zdrojů * výběr a formulace strategie -- strategie dle Portera -- strategie dle Jaucha a Gluecka Celková přestavba podniku * celková restrukturalizace a reorganizace * možným řešením je i prodej či likvidace * prioritu mají nouzová opatření * třeba rozhodnutí vedoucích k okamžitým úsporám * inventarizace stávajících zdrojů a finančních a jiných závazků Organizační struktura Rozhodovací systémy * potíže s metodami a organizací rozhodování úkol poradce: * roztřídění rozhodnutí do skupin podle jejich povahy, naléhavosti, finančních důsledků, stupně komplexnosti, atd.; * způsobů, jakými se typická rozhodnutí přijímají * jednotlivých rozhodovacích rolí, které hrají štábní specialisté a linioví manažeři; * rolí kolektivních orgánů při přípravě a přijímání rozhodnutí; * účasti zástupců zaměstnanců na rozhodování; * rozhodovací a poradní role jednotlivců v neformálních postaveních, která jim propůjčují vliv; * odpovědnosti za rozhodnutí, jejich implementaci a kontrolu implementace; * využití rozhodovacích technik, modelů nebo formalizovaných postupů. Podniková kultura Kdy se zaměřovat na kulturu? * Když je podnik v nesnázích. * Když se podnik velmi rychle rozrostl. * Když je naplánována významná technologická a strukturální změna. * Když se zdá, že existuje konflikt mezi kulturou podniku a hodnotami, které převažují v okolí -- např. jestliže veřejnost stále důrazněji vyžaduje, aby se podnik choval v rozporu se svou kulturou. * Když jsou operace podniku internacionalizovány a problém tkví v tom, jak se přizpůsobit cizím kulturám. Soulad mezi kulturou a strategií Inovace * bez ohledu na problém, jaký v podniku existuje, zákazník očekává určitou inovaci * v takové situaci: -- nechybí technický know-how? -- jaký je systém řízení? -- jaká je podniková kultura? Děkuji za pozornost