6. Současná péče o kulturní hodnoty a památky, organizace, evidence a legislativní zajištění 6.1. Legislativní zajištění Ústavní rámec politiky našeho státu obsahuje dokumenty se zakotvením významu kulturních hodnot . ˙ Ústavní zákon č.1/1993 Sb., Ústava České republiky ˙ Ústavní listina základních práv a svobod ˙ Zákony související s problematikou kulturních hodnot 6.2. Ústřední správa státu Problematika ochrany kulturních hodnot na úrovni ústředních orgánů státu se týká především: ˙ Ministerstva kultury ve věcech výkonu památkové péče ˙ Ministerstva pro místní rozvoj a jeho územních pracovišť ve věcech územního plánování a stavebního řádu ˙ Ministerstva životního prostředí ve věcech ochrany životního prostředí, přírody a krajiny ˙ Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve věcech vzdělávání včetně orientace na kulturní hodnoty ˙ Ministerstva práce a sociálních věcí při vytváření podmínek pro zajištění sociálně - ekonomických podmínek kulturního života občanů ˙ Ministerstva financí ve věci zajišťování prostředků pro realizaci kulturního prostředí obcí. Oblast veřejné správy a samosprávy - v samostatné působnosti obce pravomoc obce schvalovat program rozvoje územního obvodu obce a provádět jeho kontrolu - v samostatné působnosti obce pravomoc obce schvalovat podmínky a náležitosti hospodaření s majetkem obce - ve věcech samostatné působnosti obce vydávání obecně závazných vyhlášek - obec v samostatné působnosti zajišťuje hospodářský, sociální a kulturní rozvoj, ochranu a tvorbu zdravého životního prostředí, s výjimkou těch činností, které jsou zvláštními zákony svěřeny jiným orgánům jako výkon státní správy - v působnosti obecního zastupitelstva je především schvalování programu územního rozvoje územního obvodu obce, schvalování rozpočtu obce a vyúčtování hospodaření obce, schvalování obecně závazných vyhlášek ve věcech samostatné působnosti obce - v působnosti obecního zastupitelstva je schvalování územně plánovací dokumentace obce - v tomto jediném případě v přenesené působnosti výkonu státní správy - v působnosti obecní rady jako výkonného orgánu zabezpečovat hospodaření obce, zřizovat a rušit komise a vydávat obecně platné vyhlášky v přenesené působnosti výkonu státní správy. Legislativní působnost Krajských úřadů, pověřených měst a obcí: ˙ Zákon č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů ˙ Zákon č.129/2000 Sb. o krajích, ve znění pozdějších předpisů ˙ Zákon č. 248/2000 Sb. o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů ˙ Zákon č. 314/2002 Sb. o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovením obcí s rozšířenou působností ˙ sdělení č.448/2002 Sb., jímž se uveřejňuje seznam krajských, okresních a obecních úřadů, které jsou stavebními úřady ke dni 1.1.2002 ˙ Další dokumenty související s těmito zákony, případně dokumenty charakteru ujednání a doporučení vyplývajících ze spolupráce států EU v oblasti regionálních vazeb, státní správy a samosprávy. 6.3. Oblast péče o kulturní bohatství -- památková péče Ochrana památek je v ČR podložena zákonem č.20/1987Sb., o státní památkové péči , ve znění pozdějších změn obsažených v zákonech č. 242/1992 Sb., č.361/1997 Sb., a č.61/2001 Sb., č.122/2000 Sb., č. 132/2000 Sb., č.146/2001Sb.,a č.320/2002 Sb. Výtah ze zákona o státní památkové péči Nás bude především zajímat poslední platná úprava z roku 2002,/účinnost od 1.1.2003/ Zákon má tyto části: Část první - Základní ustanovaní Část druhá - Péče o kulturní památky Část třetí - Archeologické výzkumy a nálezy Část čtvrtá - Orgány a organizace státní památkové péče Část pátá - Opatření při porušení povinností Část šestá - Ustanovení společná a závěrečná Kulturní památky Podle tohoto zákona prohlašuje MK ČR: 1/ nemovité a movité věci, popřípadě jejich soubory, a/ které jsou významnými doklady historického vývoje, životního způsobu a prostředí společnosti od nejstarších dob do současnosti, jako projevy tvůrčích schopností a práce člověka z nejrůznějších oborů lidské činnosti, jako projevy tvůrčích schopností a práce člověka z nejrůznějších oborů lidské činnosti, pro jejich hodnoty revoluční, historické, umělecké, vědecké a technické, b/ které mají přímý vztah k významným osobnostem a historickým událostem. 2/ soubory věcí podle odstavce 1/, i když některé věci z nich nejsou kulturními památkami. Movité a nemovité věci prohlašuje za kulturní památky MK ČR. Před prohlášením věci za kulturní památku si MK může vyžádat kromě vyjádření krajského úřadu a obecního úřadu s rozšířenou působností, posudek odborných,vědeckých a uměleckých institucí. Evidence kulturních památek Souborem základních údajů, které určují památku, památkovou rezervaci, památkovou zónu je Ústřední seznam. Ústřední seznam má tyto části: ˙ Seznam kulturních památek, ˙ Seznam památek světového dědictví na území ČR, ˙ Seznam národních kulturních památek, ˙ Seznam památkových rezervací, ˙ Seznam památkových zón, ˙ Seznam ochranných pásem. Ochrana a užívání kulturních památek Vlastník kulturní památky je povinen na vlastní náklad pečovat o její zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením,znehodnocením nebo odcizením. Kulturní památku je povinen užívat pouze způsobem, který odpovídá jejímu kulturně politickému významu, památkové hodnotě a technickému stavu. Obnova kulturních památek Zamýšlí-li vlastník kulturní památky provést údržbu, opravu, rekonstrukci, restaurování nebo jinou úpravu, je povinen si předem vyžádat závazné stanovisko obecního úřadu obce s rozšířenou působností, jde --li o NKP, závazné stanovisko krajského úřadu. To se týká i staveb, které nejsou kulturními památkami, ale nachází se v MPR, PZ, ochranném pásmu památky. Závazné stanovisko obsahuje vyjádření, které práce jsou z hlediska státní památkové péče přípustné a stavoví základní podmínky, za kterých lze tyto práce připravovat a provést. Základní podmínky musí vycházet ze současného stavu poznání kulturně historických hodnot, které je nezbytné zachovat při umožnění realizace zamýšleného záměru. Archeologické výzkumy a nálezy Archeologické výzkumy je oprávněn provádět Archeologický ústav Akademie věd ČR. V odůvodněných případech po dohodě s AV ČR může MK ČR povolit provádění výzkumu vysokým školám nebo muzeím, pokud je provádějí v rámci vědeckých úkolů. Archeologický ústav a oprávněné organizace jsou povinny zahájením archeologických průzkumů uzavřít dohodu s vlastníkem nemovitosti na které mají být průzkumy prováděny. Výkonné orgány státní památkové péče Státní památkovou péči vykonávají orgány státní památkové péče, jimiž jsou Ministerstvo kultury ČR, krajské a obecní úřady obcí s rozšířenou působností Odborné organizace státní památkové péče Ministerstvu kultury je podřízena odborná organizace státní památkové péče, Národní památkový ústav, který vznikl k 1.1.2003. Národní památkový ústav, který je odbornou institucí státní památkové péče s celostátní působností. Orgány státní památkové péče ve spolupráci s ostatními orgány státní správy a za odborné pomoci odborné organizace státní památkové péče, vědeckých, uměleckých a dalších odborných organizací a ústavů dbají, aby se státní památková péče zabezpečovala plánovitě, komplexně a diferencovaně a v souladu s dlouhodobou koncepcí jejího rozvoje. Národní památkový ústav Praha - Územní odborná pracoviště Území sídlo, pracoviště ---------------------------------------------------------------------------------------------------Hlavní město Praha Praha Středočeský kraj Praha Jihočeský kraj České Budějovice Plzeňský a Karlovarský kraj Plzeň Pardubický a Královehradecký kraj Pardubice Ústecký a Liberecký kraj Ústí nad Labem Jihomoravský, Zlínský kraj a kraj Vysočina Brno Olomoucký kraj Olomouc Moravskoslezský kraj Ostrava Oprávnění orgánů a odborné organizace státní památkové péče Orgán nebo odborná organizace státní památkové péče jsou na základě osvědčení oprávněny ke vstupu do objektů a nemovitostí a vykonávat v nich odborné, dokumentační a konzervační práce a odborný dozor. Pokuty právnickým a fyzickým osobám při výkonu podnikání Obecní úřad s rozšířenou působností má možnost uložit pokutu právnické, nebo fyzické osobě oprávněné k podnikání až do výše 100 000 Kč, z důvodů uvedených v §35 zákona o státní památkové péči. Jedná se zejména o vědomé zničení, poškození a nechránění kulturní památky, neudržování a neodpovídající užívání, porušování podmínek ve vymezeném ochranném pásmu, provádění obnovy památky bez závazného stanoviska obecního úřadu obce s rozšířenou působností, nebo nedodržení podmínek určených v tomto stanovisku. V případě NKP je výše pokuty až do 500 000 Kč. Z těchto důvodů je možno dle §3 -- Přestupky uložit pokutu fyzické osobě. Výše pokuty je do 10 000 Kč, u NKP 50 000 Kč. Závěrem je třeba připomenout, že změnou Ústavy České republiky od června 2002 se staly nedílnou součástí našeho právního řádu, pokud jde o ochranu hmotného kulturního dědictví a péči o něj dvě mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká republika vázána: Úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy a Úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy. 6.4 Oblast péče o přírodní a krajinné bohatství K uvedené problematice se vztahuje zejména : ˙ zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí ve znění zákona č.123/1998 Sb. ˙ zákon č. 244/1992 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí ˙ zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí ˙ zákon č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa ˙ zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona č.93/2004 Sb. ˙ zákon č.114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění zákonného opatření Předsednictva ČNR č. 347/1992 Sb. a ve znění nálezu ÚS ČR č. 3/1997 Sb., zákon 289/1995 Sb., zákon 218/2004 Sb., a příslušné prováděcí předpisy 6.5. Stavební zákon a předpisy související : ˙ Zákon č.50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) ve znění zákona č. 103/1990 Sb., zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., zákona č. 262/1992 Sb., zákona č. 43/1994 Sb., zákona č. 19/1997 Sb. a zákona č. 83/1998 Sb., a pozdějších předpisů, zejména nálezy Ústavního soudu č.320/2002 Sb., č.405/2002 Sb., a č.422/2002 Sb. ˙ Vyhláška č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu ˙ Vyhláška č. 135/2001 Sb. o územně plánovacích podkladech a územně plánovací dokumentaci ˙ Vyhláška č.132/1998 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona a další související vyhlášky a předpisy dle povahy konkrétní problematiky