VOŠ, financování regionálního školství, pracovníci ve školství Přednáška do předmětu Ekonomika školství 18. listopad 2005 Vyšší odborné školy I. n školský zákon č. 561/2004 Sb. a vyhláška č. 10/2005 z dne 27. prosince 2004 o vyšším odborném vzdělávání n délka studia je 3 roky včetně odborné praxe, u zdravotnických oborů až 3,5 roku n pro první kolo přijímacího řízení podává uchazeč přihlášku ke vzdělávání na VOŠ do 30. dubna kalendářního roku, ve kterém chce zahájit vzdělávání n přijímací zkoušky v prvním kole se konají nejdříve 1. června Vyšší odborné školy II. Organizace vyučování n školní vyučování trvá 40 týdnů, z toho 32 týdnů trvá školní výuka, 6 týdnů je určeno pro samostatné studium a k získání hodnocení v řádném termínu a 2 týdny tvoří časová rezerva Vyšší odborné školy III. Počty studentů ve studijní skupině n 10 -- 40 studentů ve studijní skupině Formy hodnocení n každý vyučující předmětu je povinen zveřejnit před zahájením výuky program vyučovaného předmětu, který obsahuje zejména: n anotaci n požadavky kladené na studenty v průběhu období a u zkoušky, i podmínky stanovené pro udělení zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu n seznam literatury ke studiu Vyšší odborné školy IV. Hodnocení se provádí formou: - průběžného hodnocení - zápočtu, klasifikovaného zápočtu - zkoušky Výsledky klasifikovaného zápočtu nebo zkoušky jsou hodnoceny známkami 1- výborně 2- velmi dobře 3- dobře 4- nevyhověl Zkoušky je možné opakovat dvakrát. Hodnocení výsledků vzdělávání studentů se může provádět také prostřednictvím kreditů Vyšší odborné školy V. Ukončování studia na VOŠ n absolutoriem- vysvědčení o absolutoriu a diplom absolventa VOŠ n označení absolventa- "diplomovaný specialista", zkráceně "DiS." n absolutorium n zkouška z odborných předmětů (max. 3 odborné předměty) n zkouška z cizího jazyka n obhajoba absolventské práce Vyšší odborné školy VI. Úplata za vzdělávání na VOŠ zřizovaných státem,krajem, svazkem obcí nebo obcí: n umění a užité umění 5000 Kč n zemědělství a lesnictví, veterinářství a veterinární prevence, gastronomie, hotelnictví a turismus 4000 Kč n publicistika, knihovnictví a informatika, právo, právní a veřejnoprávní činnost 2500 Kč n ostatní 3000 Kč Splatnost školného n 2 splátky- do 15. října za zimní období a do 15. února za letní období n přijatý uchazeč o studium musí uhradit první splátku nejpozději do 15 dnů po obdržení rozhodnutí o přijetí Počet VOŠ v ČR od 1992/1993 do 2002/2003 a počet žáků VOŠ Počet vyšších odborných škol a jejich žáků v Jihomoravském kraji Počty absolventů, nezaměstnaných absolventů a míra nezaměstnanosti absolventů skupin oborů vyšších odborných škol v JMK k 30.4.2004 Do regionálního školství (Rgš) se počítají tyto školy n mateřské školy a předškolní zařízení n základní školy včetně nižších ročníků gymnázií n speciální (zvláštní) školy n gymnázia (11% studentů studuje na nestátních gymnáziích) n střední odborné školy n střední odborné učiliště a integrované střední školy n vyšší odborné školy (v ČR v r. 2004 bylo asi 170 VOŠ) Závazné limity pro odvětví školství na r. 2003 Závazné limity pro odvětví školství na r. 2004 Základní principy rozpisu rozpočtu přímých nákladů na vzdělávání na rok 2005 Jsou stanoveny v souladu se: n Zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), n Zákonem č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů, n Zákonem č. 562/2004 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím školského zákona, n Vyhláškou č. 65/2005 Sb., kterou se stanoví členění krajských normativů, ukazatele rozhodné pro jejich stanovení, jednotky výkonu pro jednotlivé krajské normativy, vztah mezi ukazateli a jednotkami výkonu, ukazatele pro výpočet minimální úrovně krajských normativů a zásady pro jejich zvýšení a jejich zveřejnění (vyhláška o krajských normativech) Zákon č. 561/2004 Sb.- školský zákon Část 14, § 160- 163 Ze SR se poskytují fin. prostředky na činnost škol a školských zařízení podle skutečného počtu dětí, žáků nebo studentů ve škole nebo školském zařízení, v jednotlivých oborech a formách vzdělávání, lůžek nebo stravovaných, nejvýše však do výše povoleného počtu dětí, žáků nebo studentů Financování škol a školských zařízení zřizovaných územními samosprávnými celky n republikové normativy (předtím agregované) stanoví MŠMT připadající na jednoho žáka příslušné věkové kategorie n krajské normativy- stanoví krajský úřad, jejich součástí jsou příplatky na speciální vzdělávací potřeby žáků Republikové normativy pro rok 2005 Struktura rozpočtových ukazatelů Neinvestiční výdaje (NIV), z toho: n závazné ukazatele n prostředky na platy n prostředky na ostatní platby za provedené práce (OPPP) n limit zaměstnanců n orientační ukazatele n odvody zdravotního a sociálního pojistného a fondu kulturních a sociálních potřeb n ostatní "přímé" neinvestiční výdaje (ONIV) z toho: n výdaje na učebnice, učební pomůcky a školní potřeby n výdaje na nákup vzdělávacích služeb pro žáky n přímé výdaje vyplývající z pracovně právních vztahů n DVPP Stanovení krajských normativů Rozhodné ukazatele pro stanovení krajských normativů: n Np- průměrný počet jednotek výkonu připadající na jeden plný pracovní úvazek pedagogického pracovníka n No- průměrný počet jednotek výkonu připadající na jeden pracovní úvazek nepedagogického pracovníka n Pp- průměrná měsíční výše platu pedagogického pracovníka (K1 + K2) n Po- průměrná měsíční výše platu nepedagogického pracovníka (K3 + K4) n ONIV- průměrná roční výše ostatních neinvestičních výdajů ze státního rozpočtu připadající na jednotku výkonu Krajský normativ neinvestičních výdajů U škol a školských zařízení, jejichž činnost je realizována pedagogickými i nepedagogickými pracovníky: 12 x 1,37 x (1/N[p] x P[p ] + 1/N[o] x P[o] ) + ONIV, U škol a školských zařízení, jejichž činnost je realizována pouze pedagogickými pracovníky: 12 x 1,37 x 1/N[p] x P[p] + ONIV, U školských zařízení, jejichž činnost je realizována pouze nepedagogickými pracovníky: 12 x 1,37 x 1/N[o] x P[o ] + ONIV. Účelově přidělené finanční prostředky pro rozvoj RgŠ v 2004, projekty: n rozšíření výuky na ZŠ o 2 hodiny n státní informační politika ve vzdělávání n odstraňování disproporcí ve vzdělávací nabídce krajů n program podpory projektů integrace příslušníků romské komunity n program podpory vzdělávání národnostních menšin a multikulturní výchova n program sociální prevence a prevence kriminality n program protidrogové politiky n dopad zákona č.109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních Účelově přidělené finanční prostředky pro rozvoj RgŠ v 2005 na projekty: n rozvojový program regionálního školství -- rozšíření výuky o 1 hodinu na 2. stupni ZŠ od září 2004 n státní informační politika ve vzdělávání n program podpory projektů integrace příslušníků romské komunity n program podpory vzdělávání národnostních menšin a multikulturní výchova n program sociální prevence a prevence kriminality n program protidrogové politiky n dopad z. č.109/2002 Sb. n podpora managementu DVPP v krajích Podle zdrojových možností zvažuje MŠMT uskutečnění dalších programů: n program zpřístupnění DVPP málotřídním školám n další vzdělávání ped. pracovníků I. stupně základních škol Další možnosti financování- Evropský sociální fond n Operační program Rozvoj lidských zdrojů, MŠMT přímo řídí a kontroluje v prioritě 3- Rozvoj celoživotního učení n 3.1 Zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních a rozvoj podpůrných systémů ve vzdělávání n 3.2 Podpora terciárního vzdělávání Financování soukromých škol n zákon č. 306/1999 Sb. o poskytování dotací soukromých školám... n dotace se stanoví procentním podílem z normativu jako ročního objemu neinvestičních výdajů, mzdových prostředků a zákonných odvodů připadajících na jednoho žáka n mohou požádat obec o další dotaci na úhradu neinvestičních výdajů Financování soukromých škol II Výše procentního podílu z normativu: n SŠ poskytující střední vzdělání, základní školy speciální- 80% n VOŠ- 60% n ZŠ- 60% Při splnění zákonem stanovených podmínek se procentní podíl zvýší n u SŠ na 100% n U ZŠ a ZUŠ na 100% n VOŠ- 90% Odměňování pracovníků v RgŠ n zákon č. 143/1992 Sb. o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech ve znění pozdějších předpisů n nařízení vlády č. 330/2003 Sb. o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, stupnice platových tarifů- příloha 2 tohoto nařízení Platy v regionálním školství v roku 2004, vlivy: n schválená redukce počtu funkčních míst vládou o 2% na základě usnesení vlády č. 808 ze dne 6. 8. 2003 vyplývajícího z reformy veřejných financí pro rok 2004 (snížení počtu zaměstnanců o 3 703 zaměstnance, což představuje 1,66%) n změna právních předpisů v oblasti odměňování u n tarifního platu- zvýšení od 1.1.2004, došlo k přetřídění všech zaměstnanců RgŠ z 12-ti třídního modelu do 16-ti třídního platového modelu n dalšího platu n NV č. 140/2004 Sb., 13. plat ve výši 10% částky, na kterou by jinak zaměstnanci vnikl nárok n NV č. 569/2004 Sb., 14. plat ve výši 25% částky, na kterou by jinak zaměstnanci vznikl nárok Celkový průměrný měsíční plat v RgŠ v 2004 n 16 686 Kč, oproti roku 2003 zvýšení o 6,34%, tj. o 995 Kč, z toho: n u pedagogických pracovníků ve výši 19 480 Kč, zvýšení oproti roku 2003 o 6,89 %, tj. o 1255 Kč n u nepedagogických pracovníků ve výši 10 781 Kč, zvýšení oproti roku 2003 o 3,69%, tj. o 384 Kč. Průměrný měsíční plat RgŠ územních samosprávných celků v roce 2004- Pedagogičtí pracovníci Nepedagogičtí pracovníci Pedagogičtí pracovníci- nárokové složky platu Pedagogičtí pracovníci- nenárokové složky platu