Regionální školství Přednáška do předmětu Ekonomika školství 04. listopad 2005 ISCED 1997- Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání International Standard Classification of Eduaction- ISCED, stupně: ISCED 0 předprimární vzdělávání ISCED 1 primární vzdělávání ISCED 2 nižší sekundární vzdělávání ISCED 3 vyšší sekundární vzdělávání ISCED 4 postsekundární vzdělávání ISCED 5 první stupeň terciárního vzdělávání ISCED 6 druhý stupeň terciárního vzdělávání Systém vzdělávacích programů n MŠMT zpracovává Národní program vzdělávání, který Vláda předkládá Posl. sněmovně a Senátu ke schválení n pro každý obor vzdělání v základním a středním vzdělávání a pro předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání se vydávají rámcové vzdělávací programy, které vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání a jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů n kurikulum: n vzdělávací program, projekt, plán n průběh studia a jeho obsah n obsah veškerých zkušeností, které žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, jejich plánování a hodnocení Vzdělávací soustavu tvoří n školy n mateřská škola, základní škola n střední škola (gymnázium, SOŠ, SOU) n konzervatoř, základní umělecká škola n jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky n školská zařízení n školská zařízení pro další vzdělávání pedagogických prac. n školská poradenská zařízení, školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání n zařízení školního stravování n školská účelová zařízení, výchovná a ubytovací zařízení n školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči Formy vzdělávání n denní forma-výuka organizovaná pravidelně každý den v pětidenním vyučovacím týdnu v průběhu školního roku n večerní forma- výuka organizovaná pravidelně několikrát v týdnu v rozsahu 10 až 18 hodin týdně v průběhu školního roku zpravidla v odpoledních a večerních hodinách n dálková forma- samostatné studium spojené s konzultacemi v rozsahu 200 až 220 konzultačních hodin v šk. roce n distanční forma- samostatné studium uskutečňované převážně nebo zcela prostřednictvím informačních technologií, popřípadě spojené s individuálními konzultacemi n kombinovaná forma- střídání denní a jiné formy vzdělávání Předškolní vzdělávání n vyhláška č. 14/2005 o předškolním vzdělávání n ISCED 0- předprimární výchova n je institucionálně zajišťováno mateřskými školami, popř. je realizováno v přípravných třídách základních škol n se zpravidla organizuje pro děti ve věku od 3 do 6 (7) let. n MŠ se dělí na třídy, je možné vytvářet homogenní, věkově heterogenní třídy třídy integrované n MŠ s jednou třídou má nejméně 15 dětí, MŠ se dvěma a více třídami má nejméně v průměru 18 dětí ve třídě Hlavní principy RVP PV ˙ akceptování přirozených vývojových specifik dětí předškolního věku ˙ umožnění rozvoje a vzdělávání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb ˙ vytváření základů klíčových kompetencí dosažitelných v etapě PV ˙ definování kvality předškolního vzdělávání z hlediska cílů vzdělávání, podmínek, obsahu i výsledků, které má přinášet ˙ zajištění srovnatelné pedagogické účinnosti vzdělávacích programů vytvářených a poskytovaných jednotlivými mateřskými školami ˙ vytváření prostoru pro rozvoj různých programů a koncepcí i pro individuální profilaci každé mateřské školy ˙ využívání různých forem i metod vzdělávání a přizpůsobování vzdělávání konkrétním regionálním i místním podmínkám, možnostem a potřebám ˙ poskytování rámcových kritérií využitelných pro vnitřní i vnější evaluaci mateřské školy i poskytovaného vzdělávání Cíle v předškolském vzdělávání Školní vzdělávací program má obsahovat informace: n identifikační údaje o mateřské škole n obecná charakteristika školy n podmínky vzdělávání n organizace vzdělávání n charakteristika vzdělávacího programu n vzdělávací obsah n evaluační systém Povinnost školní docházky n po dobu 9 školních roků, nejvýše však do konce školního roku, v němž žák dosáhne sedmnáctého roku věku n povinnost přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce v době od 15. ledna do 15. února kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku n zákon umožňuje i jiný způsob plnění povinné školní docházky- individuální vzdělávání a vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením základní vzdělávání n vyhláška č. 48 ze dne 18. ledna 2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky n upravuje organizaci vzdělávání, počty žáků ve školách a třídách, poskytování učebnic, učebních textů a dalších základních potřeb, přípravné třídy, hodnocení žáků, výchovná opatření a další Základní vzdělávání n 9 ročníků, první (1.-5. ročník) a druhý stupeň (6.-9. ročník) n hodnocení výsledků žáků: n vysvědčení každé pololetí, za první pololetí lze místo vysvědčení vydat žákovi výpis z vysvědčení n hodnocení může být vyjádřeno klasifikačním stupněm, slovně nebo kombinací obou způsobů n o způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlase školské rady n v posledním roce plnění povinné školní docházky vydá škola žákovi výstupní hodnocení (i v 5. a 7. ročníku, pokud se žák hlásí k přijetí ke vzdělávání ve střední škole) Vývoj počtu základních škol Vývoj počtu ZŠ podle zřizovatele Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání- principy: n navazuje svým pojetím na RVP PV a je východiskem pro koncepci RVP pro střední vzdělávání n vymezuje vše, co je nezbytné v povinném základním vzdělávání n specifikuje úroveň klíčových kompetencí n vymezuje vzdělávací obsah- očekávané výstupy a učivo n zařazuje do vzděl. průřezová témata s výrazně formativními funkcemi n podporuje komplexní přístup k realizaci vzdělávacího obsahu a předpokládá volbu různých vzdělávacích postupů, odlišných metod, forem výuky a využití všech podpůrných opatření ve shodě s individuálními potřebami žáků n je závazný pro všechny střední školy při stanovovaní požadavků přijímacího řízení n je otevřený dokument Cíle základního vzdělávání n umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení n podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů n vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci n rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých n připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti n vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací n učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný n vést žáky k toleranci a ohleduplnost k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi Klíčové kompetence v RVP ZV n kompetence k učení n kompetence k řešení problémů n kompetence komunikativní n kompetence sociální a personální n kompetence občanské n kompetence pracovní Vzdělávací oblasti- 9: n jazyk a jazyková komunikace n matematika a její aplikace n informační a komunikační technologie n člověk a jeho svět n člověk a společnost n člověk a příroda n umění a kultura n člověk a zdraví n člověk a svět práce Střední vzdělávání Vyhláška č. 13 ze dne 29. prosince 2004 o středním vzdělávání a vzdělávání na konzervatoři Stupně středního vzdělání n střední vzdělání n střední vzdělání s výučním listem n střední vzdělání s maturitní zkouškou Přijímání do prvního ročníku vzdělávání na střední škole Ukončování středního vzdělání n závěrečná zkouška n maturitní zkouška n společná část- 3 zkoušky n profilová část- 3 zkoušky Vývoj počtu SŠ