Terciární vzdělávání Přednáška do předmětu Ekonomika školství 25.11.2005 Terciární vzdělávání n vysoké školy univerzitního typu n vysoké školy neuniverzitního typu n vyšší odborné školy Vysoké školy- členění Kritérium vlastnictví n veřejné (zřizují a zrušují se zákonem) n 24 univerzitních a 1 neuniverzitní n soukromé (zřizují se udělením státního souhlasu) n 38 neuniverzitních n státní (vojenské a policejní) n Univerzita obrany -- vznikla k 1. září 2004 navázala na 3 bývalé vojenské školy - Vojenská akademie v Brně, Vysoká vojenská škola pozemního vojska ve Vyškově a Vojenská lékařská akademie J.E. Purkyně v Hradci Králové n Policejní akademie ČR v Praze Samospráva veřejné vysoké školy n vnitřní organizace, zaměření činnosti VŠ n počet přijímaných uchazečů, podmínky pro přijetí n tvorba a uskutečňování studijních programů n organizace studia n rozhodování o právech a povinnostech studentů n pracovněprávní vztahy n habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem n spolupráce s jinými VŠ a zahraniční styky n hospodaření VŠ a nakládání s majetkem n stanovení výše poplatků spojených se studiem n ustavování samosprávních akademických orgánů VŠ Orgány veřejné vysoké školy (VVŠ) Samosprávné orgány n akademický senát n rektor n vědecká rada, příp. umělecká rada (na neuniverzitní VŠ akademická rada) n disciplinární komise Další orgány n správní rada veřejné vysoké školy n kvestor Akademický senát (AS) n samosprávný zastupitelský akademický orgán n Má nejméně jedenáct členů, z toho nejméně jednu třetinu a nejvýše jednu polovinu tvoří studenti. n Členství v akademickém senátu je neslučitelné s funkcí rektora, prorektorů, děkanů a proděkanů. n Funkční období jednotlivých členů akademického senátu VVŠ je nejvýše tříleté. Rektor n jedná a rozhoduje ve věcech školy n Rektora jmenuje a odvolává na návrh akademického senátu prezident republiky. n Funkční období rektora je tříleté, nejvýše dvě po sobě bezprostředně jdoucí funkční období. n Rektora zastupují prorektoři. Prorektory jmenuje a odvolává rektor n Mzdu rektora stanoví ministr školství Vědecká rada VVŠ n členy vědecké rady jmenuje a odvolává rektor, který je zároveň její předsedou n nejméně jedna třetina členů jsou jiné osoby než členové akademické obce této školy n projednává dlouhodobý záměr VVŠ n schvaluje studijní programy n vykonává působnost v řízení ke jmenování profesorem a habilitačním řízení Disciplinární komise VVŠ n členy jmenuje rektor z řad členů akademické obce, polovinu členů tvoří studenti n funkční období je nejvýše dvouleté n projednává disciplinární přestupky studentů VVŠ a předkládá návrh na rozhodnutí rektorovi Správní řada VVŠ n má nejméně devět členů, jejich počet musí být vždy dělitelný třemi n členy jmenuje a odvolává ministr n jsou v ní zastoupeni představitelé veřejného života, územní samosprávy a státní správy, nemohou být zaměstnanci dané vysoké školy n zasedá nejméně dvakrát ročně Kvestor n řídí hospodaření a vnitřní správu VVŠ, vystupuje jejím jménem v rozsahu stanoveném opatřením rektora n jmenuje a odvolává ho rektor Vnitřní předpisy VVŠ n statut veřejné vysoké školy, n volební a jednací řád akademického senátu VVŠ n vnitřní mzdový předpis n jednací řád vědecké rady VVŠ n řád výběrového řízení pro obsazování míst akademických pracovníků, n studijní a zkušební řád, stipendijní řád n disciplinární řád pro studenty n další předpisy Statut veřejné vysoké školy n název, sídlo a typ vysoké školy, právní předchůdce, n podmínky pro přijetí ke studiu a způsob podávání přihlášek, n podmínky studia cizinců, n seznam akreditovaných studijních programů n seznam oborů, ve kterých je vysoká škola oprávněna konat habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem, n vymezení obsahu, podmínek a četnosti hodnocení činnosti n organizační strukturu, n ustanovení o poplatcích spojených se studiem, n pravidla pro užívání akademických insignií a pro konání akademických obřadů, n pravidla hospodaření veřejné vysoké školy. Rozpočet veřejné vysoké školy Příjmy rozpočtu: n dotace ze státního rozpočtu n poplatky spojené se studiem n výnosy z majetku n jiné příjmy ze státního rozpočtu, ze státních fondů a z rozpočtů obcí n výnosy z doplňkové činnosti n příjmy z darů a dědictví Veřejná vysoká škola se člení na: n fakulty n vysokoškolské ústavy n jiná pracoviště pro vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost nebo pro poskytování informačních služeb n účelová zařízení pro kulturní a sportovní činnost, pro ubytování a stravování zejména členů akademické obce nebo k zajišťování provozu školy Orgány fakulty Samosprávné orgány: n akademický senát fakulty, n děkan, n vědecká rada fakulty, n disciplinární komise fakulty. Dalším orgánem fakulty je tajemník. Vnitřní předpisy fakulty n statut fakulty, n studijní a zkušební řád fakulty, pokud se fakulta neřídí studijním a zkušebním řádem VVŠ n stipendijní řád fakulty, pokud se fakulta neřídí stipendijním řádem veřejné vysoké školy, n volební a jednací řád akademického senátu fakulty, n jednací řád vědecké rady fakulty, n disciplinární řád pro studenty, n další předpisy, pokud tak stanoví statut fakulty. Studijní programy n bakalářský studijní program n magisterský studijní program n doktorský studijní program n celoživotní vzdělávání Změny ve financování po roce 1989 n tzv. přírůstková metoda do roku 1991 n od roku 1992 tzv. normativní metoda financování n k 1.1. 1995 - vysoké školy se staly příspěvkovými organizacemi n potřeba vícezdrojového financování Systém financování VVŠ Systém financování VVŠ Výše normativu v roce 2004 Pravidla stanovení výše dotace Neinvestiční základní dotace je determinována následujícími ukazateli: n Ukazatel A + B - normativ n Ukazatel C -- stipendia Ph.D. n Ukazatel D - (SOCRATES,CEEPUS,zahran. styky) n Ukazatel F -- podpora projektů a aktivit přesahující rámec jedné vysoké školy nebo podporují rozvojový záměr VVŠ n Ukazatel G - FRVŠ n Ukazatel I -- rozvojové programy n Ukazatel M --mimořádné události Vývoj normativu Poplatky spojené se studiem na rok 2005/2006 Průměrný měsíční plat v r. 2004 n profesor 42 699 Kč, n docent 33 036 Kč, n odborný asistent 23 188 Kč, n asistent 17 901 Kč, n lektor 14 298 Kč, n Vědecký pracovník 26 282 Kč, n technicko-hospodářský pracovník 19 035 Kč, n dělník 10 887 Kč, n obchodně provozní pracovník 11 562 Kč, n zdravotničtí pracovníci 13 577 Kč, n ostatní pracovníci 14 120 Kč Financování VVŠ n z daní - na principu anonymity, neekvivalence, nedobrovolnosti a nepřímé návratnosti formou externalit n z poplatků, t.j školného - na principu adresnosti, dobrovolnosti a přímé návratnosti Stanovení výše školného n podíl z nákladů na studium n podle atraktivity instituce nebo studijního programu n jednotně pro všechny programy a instituce n podle zaměření programu a očekávaného okruhu zájemců Modely finanční spoluúčasti studentů na studiu n vzdělávací poukázky n školné bez půjček n školné s půjčkami a odkladem platby n daňové zatížení absolventů Porovnání rozpočtů ČVUT a U of Twente