Vzdělání z hlediska teorie statků, postavení a význam vzdělání ve VS Přednáška do předmětu Ekonomika školství 14. října 2005 Druhy statků Institucionální hledisko - čisté tržní - čisté netržní - smíšené (polotržní) Ekonomické hledisko - čisté soukromé - čisté kolektivní - smíšené kolektivní statky Členění statků dle Browna a Jacksona (1990) Klasifikace statků podle Mikesella (1986) Charakteristiky smíšeného statku podle Bénarda (1989) n vyloučitelnost n rivalita n růst a nebo pokles kvality v závislosti na růstu rozsahu spotřeby Příklady soukromých a veřejných užitků plynoucích ze vzdělání Soukromé užitky - rozvoj osobních vlastností a schopností - zvětšení schopnosti vážit si a rozpoznávat široký rozsah kulturních a jiných hodnot - větší pracovní příjmy - lepší mobilita na pracovním trhu - větší flexibilita při adaptaci na nové životní a pracovní podmínky Veřejné užitky - reprodukce základních demokratických a kulturních hodnot společnosti - reprodukce LK jako podmínky dalšího ekonomického růstu - -větší daně či příjmy veřejných rozpočtů - nižší nezaměstnanost Listina základních práv a svobod (1) Článek 1: Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. Základní práva svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné. Čl. 3: Základní práva a svobody se zaručují všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smyšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavění. Listina základních práv a svobod (2) Čl. 33: n Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. n Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopnosti občana a možnosti společnosti též na vysokých školách. n Zřizovat jiné školy státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem, na takových školách se může vzdělání poskytovat za úhradu. n Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. Čl. 25: Občanům příslušejícím k národnostním a etnickým menšinám se za podmínek stanovených zákonem zaručuje též právo na vzdělání v jejich jazyku. Základní atributy vzdělávání n účinnost vzdělávání- optimální množství vzdělání, které bude maximalizovat čistý společenský užitek n spravedlnost při poskytovaní vzdělávání- vyplývá z lidských práv, rovnosti příležitostí, zakotvené v Ústavě ČR Minimální množství vzdělání n zabezpečený přístup každého občana k minimálnímu množství vzdělání- povinná školní docházka n považuje se za společenskou potřebu n veřejný statek Stanovení efektivní nabídky vzdělávání n Nabídka vzdělávání je efektivní, když součet hraničních měr substituce všech spotřebitelů se rovná jejich hraniční míře transformace, tedy HMS = HMT Vzdělání jako veřejný statek Proč má být vzdělávání poskytováno a financovano veřejně? Čistý trh ve vzdělávaní není možný z důvodů: n nedokonalosti kapitálového trhu n neúplných informací n existence externalit n možnosti vzniku monopolu Přínosy vzdělaní (užitky) n zkoumáme ve dvou vztazích: 1. vztah hraničního (mezního) užitku jednotlivce k hraničním nákladům na jeho vzdělání 2. vztah hraničního (mezního) užitku společnosti k hraničním společenským nákladům na vzdělání Alokace zdrojů pro rozvoj vzdělání n investovat do každého vzdělávajícího se jedince stejnou sumu- rovnost vstupů na vzdělání n investovat více prostředků do nadaných a talentovaných žáků a studentů n investovat do vyrovnávajícího vzdělání (méně podporovat nadané žáky)