DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ PŘÍLEŽITOST, JAK VYTVOŘIT KVALITNÍ DIPLOMOVOU PRÁCI POSLÁNÍ KH DISA PŘÍLEŽITOST SEZNÁMIT SE S TÍM, JAK • PŘISTOUPIT KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE JAKO ODBORNÉ PRÁCE • VHODNĚ POJMOUT TÉMA DIPLOMOVÉ PRÁCE • ZVOLIT SPRÁVNOU STRATEGII A TAKTIKU PSANÍ ODBORNÉHO TEXTU – JAK ZPRACOVAT PROJEKT SVÉ DP • ČÍST A ZPRACOVÁVAT INFORMAČNÍ ZDROJE • POSTUPOVAT V DUCHU ZÁSAD PUBLIKAČNÍ ETIKY • ZÍSKAT ODBORNÝ STYL PSANÉHO TEXTU • ZALOŽIT, REALIZOVAT A VYHODNOTIT EMPIRICKÁ ŠETŘENÍ • FORMULOVAT DOPORUČENÍ A • UZAVŘÍT ODBORNOU PRÁCI FORMA SEMINÁŘE • ÚVODNÍ INFORMATIVNÍ PŘEDNÁŠKA – PRŮVODCE STUDIEM • SAMOSTATNÉ STUDIUM - DOPORUČENÉ LITERATURY • DISKUSE - K INDIVIDUÁLNÍM PREZENTACÍM VÝCHODISEK JEDNOTLIVÝCH DIPLOMOVÝCH PRACÍ NA VŠECH DALŠÍCH SEMINÁŘÍCH PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO ABSOLVOVÁNÍ SEMINÁŘE ÚSPĚŠNĚ OBHÁJENÁ PREZENTACE VÝCHODISEK DIPLOMOVÉ PRÁCE NA NĚKTERÉ Z DISKUSÍ DO KONCE SEMESTRU, KONKRÉTNĚ: • FORMULACE PŘEDMĚTU DP – PROSTORU, VE KTERÉM BUDE PROBÍHAT ŘEŠENÍ TÉMATU VAŠÍ DP • FORMULACE CÍLE DP – PŘEDPOKLÁDANÉHO VÝSLEDKU ŘEŠENÍ KONKRÉTNÍHO MANAŽERSKÉHO PROBLÉMU V RÁMCI TÉMATU • FORMULACE METOD POUŽITÝCH PŘI ŘEŠENÍ DP – VARIANTNĚ JAKO - HOTOVÉHO METODICKÉHO APARÁTU – V PREZENTACI UVEDETE JEHO NÁZEV NEBO - VLASTNÍHO EMPIRICKÉHO ŠETŘENÍ. – V PREZENTACI UVEDETE HYPOTÉZY – JAKO PŘEDBĚŽNÁ TVRZENÍ O VÝSLEDCÍCH ŘEŠENÍ VČETNĚ DŮSLEDKŮ, KE KTERÝM NALEZENÁ ŘEŠENÍ PRAVDĚPODOBNĚ POVEDOU, HYPOTÉZY BUDOU PŘEDMĚTEM OVĚŘOVÁNÍ V PRAKTICKÉ ČÁSTI VAŠÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE STUDIJNÍ LITERATURA POVINNÁ (PL): Studijní katalog na příslušný akademický rok. II.díl Kombinované studium a celoživotní vzdělávání. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita. DOPORUČENÁ (DL): ŠANDEROVÁ, J.Jak číst a psát odborný text. 1.vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 209 s. ISBN 80-86429-40-7. DALŠÍ DOPORUČENÁ LITERATURA • [3] HAUGE, P. Průzkum trhu. 1.vyd. Brno: Computer Press, 2003. 234 s. ISBN 80-7226-917-8. • [4] SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzjumu.1.vyd. Praha: Management Press, 2001. 160 s. ISBN 80-7261-038-4 • [5] MALÁTEK,V.,POLONSKÝ,D. Metody sociologického výzkumu. 1.vyd. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, 1998 .92 s. ISBN 80-7248-015-4. • [6] ŽIŽLAVSKÝ,M. Metodologie pro Sociální politiku a sociální práci. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita,2003.142 s.ISBN 80-210-3110-7 JAK PSÁT ODBORNÝ TEXT • Projekt DP • Maketa textu • Pracovní text • Editace textu – jazyková úprava • Abstrakt – anotace (DL str. 41-43) (DL str. 107-138) PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE 1. TÉMA pracovní formulace předmětu a cíle DP Téma zadání je příliš široké, je třeba je • zúžit,konkretizovat a vyjádřit jako • řešení manažérského problému- • cílem nesmí být pouhý popis, objasnění, vysvětlení !! • V jaké oblasti chceme problém řešit- předmět řešení • Na jakou otázku chceme odpovědět –pracovní cíl • Uvědomit si užitečnost pro praxi, aktuálnost, váš vztah k problému PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE 2.DOSAVADNÍ STAV POZNÁNÍ v teorii • Rozšířit výchozí informační zdroje uvedené v zadání • Co je o problému napsáno • Z čeho je možno vycházet (DL str.21-40) • Rešerše literatury a dalších pramenů • Od shrnujících ke specializovaným • Pozor na internet- zaměřit se na texty, které mají znaky teorie PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE 2.DOSAVADNÍ STAV POZNÁNÍ metoda studia pramenů Jak číst odborný text • Jak číst aktivně a efektivně (DL str.22-32, 37-39) • Jak vést o přečteném dokumentaci (DL str.32-36) Jak se rychle orientovat v odborné literatuře • Abstrakt (resumé) • Anotace (DL str. 41-44) PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE 2.DOSAVADNÍ STAV POZNÁNÍ v praxi • Výběr podniku podle řešeného problému !! • Výběr podniku podle vstřícnosti managementu • Studium základních materiálů z praxe • Co je o řešení problému k dispozici v praxi? • Jak byl dosud problém řešen? PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE 3.UPŘESNĚNÍ FORMULACE CÍLE • Uvážit možnosti teorie přispět k řešení ekonomického problému praxe • Posoudit řešitelnost původního problému v rámci diplomové práce • Přesvědčit se, že cíl DP obsahuje ekonomické kriterium • Uvést do souladu teoretické koncepty s řešeným problémem • Provést výběr teorie umožňující posuzovat a vysvětlovat řešený problém z ekonomického hlediska • Cíl i teorie musí mít souladná ekonomická kriteria PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE 4. VOLBA METODY I Metoda řešení je podřízena cíli zkoumání, charakteru objektu - podniku a teoriím, zvoleným k vysvětlení procesů, v nichž problém vznikl. Metodu je proto třeba volit tak, aby obsahovala • Vstupní analýzu předmětu výzkumného zájmu (Popis objektu, procesů, podmínek a omezení a hodnocení výchozího stavu – vše z hlediska zvolené teorie) • Analýzu zaměřenou na stanovení příčin problému (opět z hlediska zvolené teorie) • Syntézu – návrh doporučení se záměrem odstranit problém a zlepšit činnost objektu-podniku, ve smyslu stanoveného kriteria PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE 4. VOLBA METODY II Když je k dispozici teorie, která obsahuje analytický aparát, který je přímo použitelný pro uvedené procesy, potom: • V projektu uvedeme použití hotového analytického aparátu Pro syntézu nemáme nikdy žádný koncept – optimální situace nastane, když naše doporučení nevybočí z podmínek platnosti zvolené teorie. Když není k dispozici teorie, která obsahuje dostatečně rozpracovaný analytický aparát,potom: • Pro vstupní analýzu použijeme popisné prostředky vhodné teorie z oblasti podnikového hospodářství • Pro analýzu příčin použijeme empirický výzkum PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE 4. VOLBA METODY III Empirické šetření (výzkum) je analytická metoda, která obsahuje: (DL str. 59-61) • Přípravnou fázi – stanovení cíle, hypotéz, objektu a technik šetření • Terénní fázi – provedení sběru dat • Interpretační fázi – vyhodnocení poznatků potvrzením nebo vyvrácením hypotéz a doporučení PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE Empirické šetření Přípravná fáze • Cíl šetření je otázka, specifikující hledané příčiny problémů (zpravidla se odvozuje z hlavního cíle DP) • Hypotéza – je tvrzení o pravděpodobném výsledku řešení– splnění cíle a o jeho důsledcích pro zkoumaný objekt • Objektem šetření jsou zpravidla lidé v příslušném postavení a vztazích, kteří mohou o příčinách problému vypovídat • Techniky šetření jsou způsoby získání a záznamu dat z terénu • Operacionalizace hypotéz je převedení výzkumných otázek do konkrétně měřitelných znaků - otázek které pokládáme respondentům šetření v terénu • Výzkumné nástroje jsou prostředky výzkumných technik PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE Empirické šetření Terénní fáze a interpretace • V terénní fázi jsou uplatněny techniky sběru dat tím, že tazatel(é) zaznamenávají odpovědi respondentů. • V interpretaci se vracíme opačným postupem přes operacionalizaci k hypotézám a dílčí odpovědi integrujeme do celkové odpovědi potvrzující nebo vyvracející tvrzení hypotézy. • Následuje zamyšlení výzkumníka nad příčinami výsledku a návrhy a doporučení k odstarnění problémů a zlepšení činnosti objektu - podniku PROJEKT DIPLOMOVÉ PRÁCE 5. PŘEDBĚŽNÁ STRUKTURA Obsahová struktura DP • Teoretická část – obsahuje teoretické koncepty využité v praktické části DP • Praktická část – obsahuje obě analytické části, založené na zvolených teoretických konceptech, výsledky a syntézu Časový harmonogram Pozor na možná překvapení při spolupráci s vybraným podnikem • Pozor na možné a někdy nutné změny zaměření práce během řešení Proto je nezbytné počítat s časovými rezervami ! • Stanovit kontrolní body, konzultace s ved.DP ! MAKETA TEXTU PROJEKT UMOŽŇUJE ZAHÁJIT PRÁCE.VZNIKÁ HESLOVITÁ VARIANTA PLÁNOVANÉHO TEXTU DL str.( 126-128) V souvislosti s tím je prospěšné si prostudovat: CO JE TO ODBORNÝ STYL (DL str.56-59) CO JSOU HLAVNÍ ZÁSADY PUBLIKAČNÍ ETIKY (DL str.85-90) • Co jsou všeobecně známá fakta a co je původní myšlenka V ČEM SPOČÍVÁ „ŘEMESLO“ PSANÍ ODBORNÉHO TEXTU (DL str. 90-107) • V čem spočívá přesnost citace • Co patří a nepatří do seznamu literatury • Jak se správně vede poznámkový a odkazový aparát PRACOVNÍ TEXT ZAČÍNÁME PSÁT OD KAPITOLY – TEZE, O KTERÉ SE NÁM NEJLÉPE PÍŠE ROZMYSLÍME SI, VE KTERÉ MLUVNICKÉ OSOBĚ BUDEME PSÁT • První osoba jedn.č., první osoba množ. č. nebo neosobně PROVEDEME REVIZI TEXTU • Postup a způsob výkladu přizpůsobíme úrovni čtenáře, pro kterého je text určen • Logiku svých úvah musíme otočit tak, aby problém i jeho řešení byly podány co nejjednodušeji • Užitečné je text vytisknout a dát jej někomu přečíst • Vyslechnout připomínky a po opadnutí emocí je uvážit – snažit se pochopit proč jsou vaše myšlenky špatně pochopeny EDITACE TEXTU VE SPOLEČENSKÝCH VĚDÁCH SE PŘEDPOKLÁDÁ, ŽE ODBORNÝ TEXT BUDE • Na vysoké jazykové úrovni – pozor na pravopisné chyby, hovorové nebo slangové výrazy • Nespoléhejte na opravy automaticky prováděné textovými editory počítače FORMÁLNÍ ÚPRAVY PRÁCE (PL str. 273-285) • Strukturace textu – odstavce, víceúrovňové členění • Odkazový aparát – odkazy pouze k textu na příslušné straně • Nezasahovat již do editovaného textu po obsahové stránce ABSTRAKT - ANOTACE ABSTRAKT • Stručná informace o cílech- problémech a závěrech práce • Obsahuje pouze nové přínosy autora, neopakovat známé věci • Délka nepřesáhuje 10, výjimečně 15 řádků • Abstrakty jsou většinou popisné, stručně a výstižně informují o všem, co je v práci pojednáno a v tomtéž pořadí. ANOTACE • Stručná charakteristika díla – textu, s údaji o obsahu, zaměření, významu, autorovi, úpravě, určení apod. PRO DP JE POD ANOTACÍ MÍNĚN SPÍŠE ABSTRAKT PRÁCE