Společenská odpovědnost firem Management II. © Bc. Jana Kračmarová Co je společenská odpovědnost firem? n CSR je dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholders. (Evropská unie, Zelená kniha 2001) n CSR je způsob podnikání, který odpovídá či jde nad rámec etických, zákonných, komerčních a společenských očekávání. (Nevládní organizace Business for Social Responsibility) n CSR je kontinuální závazek podniků chovat se eticky a přispívat k ekonomickému růstu a zároveň se zasazovat o zlepšování kvality života zaměstnanců a jejich rodin, stejně jako lokální komunity a společnosti jako celku. (World Business Council for Sustainable Development, 1997) Princip triple bottom line n CSR v ekonomické oblasti n CSR v sociální oblasti n CSR v environmentální oblasti Co CSR není? n CSR je mylně zaměňováno za dárcovství nebo za prosté chování v souladu se zákony. n Ještě obtížnější je odlišení CSR od Public Relations a marketingu. (Jisté překrývání PR aktivit se CSR je však přirozené). CSR v zemích Evropské unie n CSR Europe (1996) - Jacques Delors n Lisabonský summit v březnu 2000 n Zelená kniha (2001) Dobrovolnost CSR n mezinárodní organizace či organizace zastupující zájmy firem trvají na dobrovolnosti CSR n vlivné nevládní organizace tlačí na povinný a právně vymahatelný rámec CSR n PRO dobrovolnost CRS - vidí jako nemožné nalezení jednotné CSR šablony n PRO povinný rámec CSR - vidí hlavní hrozbu v redukci CSR na pouhé firemní PR Často se tedy hovoří o možnosti "třetí cesty" mezi regulací a dobrovolným přístupem, tzv. "smart regulation", která by spočívala v definování závazných minimálních standardů za současného ponechání prostoru pro variabilitu a flexibilitu. Jak objektivně hodnotit společenskou odpovědnost jednotlivých firem? n Mezinárodně jsou vyvíjeny snahy ke sjednocení, standardizaci a transparentnosti CSR aktivit a k nalezení přímé a jednoduché cesty komunikace těchto informací spotřebitelům. n Stanovení jednotných kritérií CSR často podporují i firmy samotné, neboť mají zájem dodat svému CSR patřičnou kredibilitu. Nejznámějšími a skutečně globálními iniciativami na tomto poli jsou: n OECD Guidelines for Multinational Enterprises n Global Reporting Initiative (GRI). Obě mají dobrovolný charakter Podpora státu n stát či vláda mohou šíření tohoto trendu podpořit tím, že vytvoří odpovídající podmínky pro jeho hlubší zakořenění O/ Vytvoření vhodného legislativního rámce O/ zadávání veřejných zakázek O/ podpora formou propagace O/ propagaci a komunikaci mezinárodních iniciativ CRS z pohledu malých a středních podniků n Není možné, aby se celá věc odehrávala pouze na úrovni korporací. Pro rozšíření a zakořenění CSR je zásadní, aby byla relevantní i pro malé a střední podniky. n Nedávný průzkum v rámci EU ukázal, že 50% evropských malých a středních podniků již vyvíjí aktivity, které spadají do oblasti CSR. (zejména dárcovství do oblasti kultury, sportu a obecně prospěšných projektů) n Přístup MSP je charakteristický svou lokálností, občasností a minimální či nulovou provázaností s podnikovou strategií. Co přináší CSR firmám a jejich zaměstnancům v praxi? n lepší image a posílení věrnosti značce n zlepšení výkonu týmů n pomoc při odlišení od konkurence n efektivní rozvoj manažerských dovedností n zlepšuje morálku, buduje loajalitu překonáváním odstupu mezi firmou a komunitou n způsob jak ukázat, že firma je seriozní celkově - zvýšení úrovně firemní kultury Použíté zdroje n www.sof.cz http://www.blf.cz/csr/cz/vyzkum.pdf http://www.sof.cz/download/Napric-SOF.pdf http://www.sof.cz/download/co-je-sof.pdf http://www.sof.cz/download/781_03_aisis%20brožura%20sof.pdf Děkuji za pozornost!