Vysoce zhodnocující podniky MNG II Martina Fau Marie Kvasničková Jana Pospíšilová Eva Tučková Charakteristika vysoce zhodnocujících podniků Decentralizace n Korporace v minulosti = pyramidická hierarchie n Korporace dnes = „pavoučí síť“ jednotlivých poměrně autonomních skupin pracovníků n Vysoce zhodnocující podnik není tedy organizován jako pyramida, ale jako síť. n Informace musí plynout rychle a nezkresleně. n Podniková síť může experimentovat, protože v podnikové síti jsou široce rozložená rizika i výnosy. n Podílení se na rizicích a výnosech je silným tvůrčím podnětem. Na vnějších okrajích sítě jsou dodavatelé standardních vstupů (továrny, vybavení, kanceláře, účetnictví, ostraha budov atd), s nimiž jsou uzavírány dohody. Ústup od velkovýroby - Přechod od velkovýroby k vysokému zhodnocení (Reich): Přesun od velkovýroby mnoha zcela identických výrobků ke specializaci => snaha vyhovět konkrétnímu zákazníkovi - Starý rozdíl mezi „zbožím“ a „službami“ ztratil smysl, neboť značná část hodnoty vytvářené úspěšným podnikem zahrnuje mnoho typů služeb: specializovaný výzkum, výrobní a konstrukční služby nezbytné k řešení problémů, specializované prodejní, marketingové a konzultační služby nezbytné k identifikaci problémů a specializované strategické, finanční a manažerské služby….“(Reich, str.125 - Poznámka: velkovýroba se přesouvá do rozvojových zemích, protože tamější pracovní síla, která vykonává nekvalifikovanou práci, je levnější (než. Např. práce nekvalifikovaného Američana) Týmová práce n Důvodem uplatňování je schopnost týmu plnit náročné úkoly a rychlá reakce na požadavky okolí n Výhody - zkušenosti a kvalifikace členů roste rychleji, zvyšuje se motivace, flexibilita Přerod pracovní skupiny v tým: n Tým by měl mít heterogenní strukturu a dobrého vůdce, který umí vést pracovní skupinu. n Týmové práci se je třeba naučit Outsourcing n nahrazení vlastní aktivity, vykonávané dosud v rámci podniku, aktivitou získanou napříště vně podniku. Mezi relevantní důvody pro provádění outsourcingu můžeme zařadit: n zvýšit zaměření na hlavní činnosti podniku n uvolnění zdrojů pro jiné účely n zvýšení pružnosti n sdílení rizik n přísun peněz odprodejem aktiv n uvolnění kapitálových prostředků n snížení celkových nákladů… Virtuální organizace n dočasně vytvořená síť teritoriálně rozptýlených firem, která je založena na intenzivním používání moderních informačních technologií jejímž účelem je efektivně a rychle využít podnikatelské příležitosti n Klíčové znaky jsou: flexibilita, pragmatismus, kvalita na světové úrovni, informační technologie, partnerství, neomezené hranice, důvěra, respekt vůči zákazníkům. Nacházení nových směrů n Experimentování n Nacházení nových výrobních postupů n Nová strategie nákupu a prodeje n Nová propagace n Hledání kliček k obcházení nejrůznějších omezení Kooperace s celým světem n Proplétání sítí v rámci celého světa!!! n Národní korporace přestávají existovat, nejsou již totiž závislé už jen na 1 státě Vysoce zhodnocující podnik = moderní způsoby řízení!! Orientace na zákazníka n podnik je řízen zákazníkem. Přechod od klasického modelu liniově řízeného podniku k podniku řízeného zákazníkem. Nejvýznamnější otázka: Ví vůbec zákazník, jak podnik správně řídit zejména z pohledu vhodného pro podnik?? Konflikt mezi preferencemi zákazníka a cíly podniku: - zákazník vyžaduje co nejnižší cenu, snížení ceny pod úroveň nákladů však není a ani nemůže být dlouhodobě cílem podniku. Proto podnik řízený zákazníkem = takový podnik, který vychází z potřeb svých zákazníků a snaží se je maximálně uspokojovat. CRM „Customer relationship managemet“ Charakteristika n Novodobé systémové opatření naplňující zákaznický imperativ n Souhrn aktivit jako permanentní, interakční a cyklický proces Omyly n Dílčí pojetí CRM Podstata úspěchu n Součást celopodnikové strategie " silná podniková kultura CRM „Customer relationship managemet“ Hlavní komponenty n Procesy " podpora tvorby vztahů se zákazníky " ! promítnutí a návaznost do celého podniku ! " zásadní je dialog mezi podnikem a zákazníkem n Lidské zdroje " nejcennější investice " orientace „zákazník náš pán“ n Moderní technologie " nezbytnou součástí CRM " náklady vs. efektivita vs. ! integrace ! " součinnost s ostatními komponenty, tj. … … důležité nepřeceňovat význam kterékoliv z nich! „V jednotě je síla“ CRM „Customer relationship managemet“ Bezprostřední přínosy zavedení CRM n Bezproblémový průběh obchodních procesů n Více individuálních kontaktů se zákazníky n Více času na zákazníka n Konkurenční výhoda n Vylepšená image n Přístup k informacím v reálném čase n Spolehlivé a rychlé předpovědi n Komunikace mezi marketingem, odbytem a službami Vysoká kvalita n Nejen produktů n Ale i služeb, které s distribucí produktů souvisí. To dělá produkt jedinečným a může tak lépe plnit kritéria a požadavky zákazníků. Sdílení vize podniku n Zaměstnanci se ztotožňují s podnikovou vizí – vtažení všech zaměstnanců do děje v organizaci. n Není potřeba upustit od liniově uspořádaného managementu n Podpořit silnou podnikovou kulturou Schopnosti úspěšných firem n Schopnost rychle řešit problémy n Schopnost dovést zákazníka k pochopení jeho potřeb a vyložit mu, jak lze individuálně přizpůsobeným výrobkem potřeby uspokojit. Prodej a marketing produktů na míru. n Flexibilně reaguje na informace z trhu, potřeby zákazníků. Shrnutí závěrem - Zisky neplynou z velkovýroby, nýbrž z průběžného objevování nových spojení mezi různými řešeními a potřebami; - Nejen výroba, ale i služba! - Uspokojuje jedinečné potřeby zákazníků; - Bariérou není objem výroby ani cena, ale schopnost najít správný vztah mezi konkrétními postupy a konkrétními potřebami; - Využívání vnějších zdrojů (outsourcing) Podnik se tedy nesnaží ovlivňovat poptávku nabídkou, ale právě naopak: svou nabídku přizpůsobuje specifické poptávce. Podnik nemá tendenci svou produkci neustále zvyšovat, produkuje pouze takové množství, které zaručí uspokojení poptávky bez převisu nabídky. Použitá literatura: n Jiří Dědina, Milan Nový, Moderní organizační architektura, Alfa Publish, s.r.o., 2005, ISBN: 80-86851-11-7 n James H. Donnelly, Jr., Management, Grada, 1997, ISBN: 80-7169-422-3 n Wessling, H., Aktivní vztah k zákazníkům pomocí CRM: strategie, praktické příklady a scénáře n Truneček, J.: Znalostní podnik ve znalostní společnosti, Professional Publishing, 2003, ISN: 80-86419-35-5 n Rober B. Reich, Dílo národů. http://sociologie.unas.cz/2002_2003/Reich_Dilonarodu.doc n Stuart Grainer, Moderní management – Základní myšlenkové směry, 3.vydání, Financial Times Professional Ltd, 1998, ISN 80-7261-019-8 n Děkujeme za pozornost