Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 1 Program rozvoje cestovního ruchu ve Středočeském kraji Marketingový průzkum návštěvníků Shrnutí výsledků Březen 2003 Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 2 ÚVOD Předložená závěrečná zpráva je shrnutím výsledků primárního výzkumu týkajícího se trhu cestovního ruchu ve Středočeském kraji. Výzkum trhu cestovního ruchu probíhal ve dvou etapách u celkově 1275 respondentů ve středních Čechách. Uživatelem výzkumného projektu je Středočeský kraj, objednavatelem výzkumného projektu je společnost IRP, s. r. o. Ostrava a realizátorem výzkumného projektu je firma Respond & Co, s. r. o., která při shromažďování dat v terénu využila vlastní tazatelskou síť. Cílem výzkumného projektu bylo vytvořit informační podklad pro zpracování ,,Programu rozvoje cestovního ruchu ve Středočeském kraji". Obsah výzkumu 1. Identifikace respondenta včetně místa původu 2. Specifikace motivů k pobytu, zaměření realizovaných aktivit a jejich očekávání 3. Identifikace místa a délky pobytu, ubytování a stravování 4. Způsob zajištění pobytu (organizovaný, neorganizovaný pobyt) 5. Způsob dopravy do regionu 6. Zdroje informací o regionu 7. Hodnocení atraktivnosti regionu z pohledu cestovního ruchu 8. Hodnocení služeb cestovního ruchu a infrastruktury 9. Zájem o opakování návštěvy (míra věrnosti regionu) 10. Hodnocení úrovně nákladů pobytu 11. SWOT analýza turistického regionu z pohledu návštěvníka Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 3 1 METODIKA VÝZKUMU Výzkum trhu cestovního ruchu ve Středočeském kraji, ze kterého tato závěrečná zpráva vychází, probíhal ve dvou etapách. Tab.1.1: Struktura výběrového souboru podle navštívených lokalit seg lokalita místo podzim zima celkem JV Konopiště zámek 37 37 JV Benešov IC, aut.nádraží, hotely, Muzeum umění 27 40 67 JV Sedlec - Prčice Český Merán - uměle zasněžované sjezdovky 42 42 JV Říčany IC,aut.nádraží, vlak.nádraží, městské muzeum 33 42 75 JV Kutná Hora IC, aut.nádraží, Vlašský dvůr, Vorš.klášter, chrám sv.Barbory, horn.a okr.muzeum 56 52 108 JV Kačina zámek 12 12 JV Kolín IC, aut.nádraží, vlak.nádraží, hotely, zámek 30 30 60 SV Poděbrady MIC, aut.nádraží, láz.domy, Polabské muzeum, 40 51 91 SV Nymburk sportovní centrum, vlak.nádraží 30 30 SV Mladá Boleslav IC, aut.nádraží, Muzeum Škoda Auto, Galerie kulturního střediska Svět, hotely 28 40 68 SV Kralupy nad Vltavou IC, aut.nádraží, hotely, městské muzeum 30 41 71 SV Mělník IC, aut.nádraží, hotely, zámek 44 42 86 Z Příbram IC, aut.nádraží, hotely, Muzeum třetího odboje 37 43 80 Z Dobříš zámek 28 28 Z Kladno IC, aut.nádraží, vlak.nádraží, hotely, zámek 40 41 81 Z Lány zámek 20 20 Z Okoř hrad 33 33 Z Žebrák hrad 21 21 Z Hořovice zámek 20 20 Z Točník hrad 30 30 Z Koněprusy jeskyně 34 34 Z Karlštejn hrad 49 49 Z Křivoklát hrad 49 49 Z Beroun IC, aut.nádraží, vlak.nádraží 41 41 Z Rakovník IC, aut.nádraží, Rabasova galerie 42 42 Celkem 698 577 1275 Metoda výzkumu Primární šetření vedené formou osobního dotazování v lokalitách (8 - 10 lokalit) specifikovaných zadavatelem. Velikost výběrového souboru Celková velikost výběrového souboru pro šetření byla 1 275 za obě etapy, v první etapě (posezónní období) bylo dotázáno 698 respondentů a ve druhé etapě (zimní období) 577 respondentů. Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 4 Tab.1.2: Struktura výběrového souboru podle vzdálenosti trvalého bydliště respondentů podzim 2002 zima 2003 Absolutní četnost Relativní četnost Absolutní četnost Relativní četnost z blízkého okolí (místní) 121 17,3 68 11,8 ze vzdálenějšího okolí ­ do 50 km 218 31,2 286 49,6 z jiného místa v ČR ­ nad 50 km 304 43,6 194 33,6 z jiné země 55 7,9 29 5,0 základ 698 100 577 100 Tab.1.3: Struktura výběrového souboru podle regionu trvalého bydliště respondentů podzim 2002 zima 2003 Absolutní četnost Relativní četnost Absolutní četnost Relativní četnost Severní Morava 20 3,1 5 0,9 Střední Morava 20 3,1 5 0,9 Jihovýchod 30 4,7 11 2,0 Severovýchod 40 6,2 57 10,4 Severozápad 43 6,7 18 3,3 Jihozápad 88 13,7 48 8,8 Střední Čechy 400 62,4 404 73,7 základ 641 100 548 100 Tab.1.4: Struktura výběrového souboru podle země trvalého bydliště respondentů - cizinců podzim 2002 zima 2003 Absolutní četnost Relativní četnost Absolutní četnost Relativní četnost Německo 22 38,6% 9 31,0% Velká Británie 11 19,3% 4 13,8% Slovensko 6 10,5% 11 37,9% Francie 4 7,0% Holandsko 4 7,0% Polsko 3 5,3% USA 2 3,5% Rakousko 1 1,8% 2 6,9% Belgie 1 3,4% Izrael 1 3,4% Švýcarsko 1 3,4% Rusko 1 3,4% Čína 1 1,8% Maďarsko 1 1,8% Dánsko 1 1,8% Venezuela 1 1,8% základ 57 100% 29 100% Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 5 Tab.1.5: Struktura výběrového souboru podle pohlaví respondentů podzim 2002 zima 2003 Absolutní četnost Relativní četnost Absolutní četnost Relativní četnost muž 350 50,1 291 50,4 žena 348 49,9 286 49,6 základ 698 100 577 100 Tab.1.6: Struktura výběrového souboru podle věku respondentů podzim 2002 zima 2003 Absolutní četnost Relativní četnost Absolutní četnost Relativní četnost do 18 let 71 10,2 59 10,2 19 až 29 let 160 22,9 114 19,8 30 až 39 let 156 22,3 118 20,5 40 až 49 let 131 18,8 112 19,4 50 až 59 let 114 16,3 113 19,6 60 a více let 66 9,5 61 10,6 základ 698 100 577 100 Časový harmonogram projektu Šetření bylo realizováno ve dvou etapách: ˇ Posezónní období (říjen 2002) ˇ Zimní období (únor - březen 2003) Výsledky za každou etapu byly k dispozici: ˇ Posezónní období: 30.11.2002 ˇ Zimní období: 27.3.2003 Školení tazatelů 1) Vysvětlení cíle a filozofie výzkumu trhu cestovního ruchu 2) Upřesnění dotazovacího úkolu a kvót (tazatelský úkol) 3) Pokyny k dotazníkům ­ vysvětlení obsahu otázek a zápisu do dotazníku Zpracování výsledků Zpracování dat bylo provedeno prostřednictvím v programu Microsoft Excel XP. Kontrola tazatelské sítě Kontrola dotazníků proběhla ověřením 15 % kontaktovaných adres. Forma výstupů Závěrečná zpráva byla odevzdána 1 x písemně v české verzi a elektronicky. Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 6 2 SHRNUTÍ VÝSLEDKŮ 2.1 Struktura návštěvníků Struktura návštěvníků byla podmíněna volbou výzkumné metody (kvótní výběr), která vyžadovala 5 - 10 % přítomnost zahraničních turistů ve výběrovém souboru. Rozdíl v podílu zahraničních návštěvníků v rámci obou šetření tak ležel v úrovni výběrové chyby. V sezóně podzimního šetření byl podíl zahraničních návštěvníků mírně vyšší (o 3 %, viz obr. 1). V tomto období byl rovněž vyšší podíl tuzemských návštěvníků ze vzdálenosti vyšší než 50 km. Obr.1: Struktura návštěvníků podle regionu 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% podzim02 zima03 místní ČR ­ do 50 km ČR ­ nad 50 km zahraničí Rozhodující část zahraniční klientely tvoří němečtí turisté ­ na podzim to bylo 38,6 % a v zimě 31,0 %. Mezi další významné státy, ze kterých se rekrutují návštěvníci regionu středních Čech, patří Velká Británie a Slovensko. Podíl mimoevropských návštěvníků nepřesáhl 7 % na podzim a 4 % v zimě (viz obr. 2). Obr.2: Struktura návštěvníků podle regionu 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% podzim02 zima03 Německo Slovensko mimo Evropu záp.Evropa vých.Evropa Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 7 V mimosezónním období (zima 2003) tvoří nejvyšší podíl individuální návštěvy regionu, podíl hromadných návštěv (s partnerem, s rodinou, s přáteli) však byl vyšší na podzim (o 19 %, viz obr. 3). Obr.3: Struktura návštěvníků podle charakteru návštěvy 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% podzim02 zima03 sám / sama s partnerem / partnerkou s rodinou (s dětmi) s přáteli, známými s větší skupinou jiných lidí 21,1 % oslovených respondentů navštívilo region středních Čech poprvé. Vyšší podíl nových návštěvníků se objevil v regionu středních Čech na podzim (o 13,5 %). Nejvyšší podíl nových návštěvníků se objevil v subregionu západ (viz tab. 1). Tab.1: Struktura opakovaných návštěv podle navštívené lokality celkem jihovýchod severovýchod západ poprvé 21,1 18,2 19,1 24,6 1 až 3 krát 23,6 19,5 20,8 28,6 vícekrát 55,3 62,3 60,1 46,8 Převažují jednodenní návštěvy regionu středních Čech (68,2 %), zejména v zimním období (74,2 %). Naopak podíl návštěv delších než 6 dní je nízký (5,1 %, viz obr. 4). Díky lázním v Poděbradech je nejvyšší podíl návštěv delších než 6 dní na severovýchodě (11,0 %) a vzhledem k léčebným pobytům u věkových skupin nad 50 let. Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 8 Obr.4: Struktura návštěvníků podle délku pobytu 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% podzim02 zima03 jednodenní ­ bez noclehu 1 až 2 noclehy (např. víkendový) 3 až 6 noclehů (např. týdenní) delší 2.2 Klíčové dopravní prostředky pro dopravu do regionu Rozhodujícím dopravním prostředkem pro cestování do regionu středních Čech je osobní automobil (39,2 %). Význam auta roste především v podzimním období (viz obr.5). Obr.5: Způsob dopravy do regionu 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% podzim02 zima03 jiné kombinace kolo autobus vlak auto Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 9 Vyšší podíl auta jako dopravního prostředku je patrný zejména v subregionu jihovýchodu (41,1 %) (viz tab.2). Podíl hromadných dopravních prostředků (vlaku i autobusu) je prakticky rovnocenný s mírnou preferencí autobusu. Vlakové spojení je používáno především na severovýchodě. Použití dopravního prostředku závisí výrazně na věku (viz tab. 2). Návštěvníci z věkových segmentů od 30 do 50 let dávají přednost individuálnímu dopravnímu prostředku před hromadnými. Použití dopravního prostředku se rovněž liší v závislosti na tom, zda se jedná o individuální nebo hromadnou turistiku. Tab.2: Způsob dopravy do regionu podle demografických znaků celkem do18let 18-29let 30-39let 40-49let 50-59let 60avícelet jihovýchod severovýchod západ auto 39,2 36,9 34,3 47,4 44,9 35,2 30,7 41,1 38,7 38,1 vlak 26,0 28,5 33,6 20,8 26,7 23,3 22,0 28,9 34,7 18,2 autobus 29,3 27,7 23,7 26,3 24,3 37,4 44,1 26,7 21,4 36,4 kolo 2,0 4,6 2,6 2,6 1,6 0,9 0,0 1,0 2,6 2,5 kombinace 2,9 1,5 5,1 2,2 2,1 3,1 2,4 2,2 2,3 3,8 jiné 0,6 0,8 0,7 0,7 0,4 0,0 0,8 0,0 0,3 1,1 2.3 Hlavní důvody pro návštěvu regionu V mimo sezónním období převládají komerční důvody a návštěva příbuzných a známých, zatímco v sezónním období jsou klíčovými motivy pro návštěvu regionu středních Čech zejména poznání regionu, celková relaxace a sportovní aktivity (viz obr. 6). Obr.6: Hlavní důvody pro návštěvu regionu 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% podzim02 zima03 komerční důvody návštěva příbuzných celková relaxace poznání regionu sport tranzit zdraví (léčení, lázně, rehabilitace) jiné Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 10 Hlavním důvodem pro návštěvu subregionu západ je poznání a relaxace, u návštěvníků subregionu severovýchod zdraví a u návštěvníků subregionu jihovýchod poznání a sport (viz tab. 3). Tab.3: Hlavní důvody pro návštěvu regionu podle navštívené lokality celkem jihovýchod severovýchod západ poznání 21,5 18,7 10,4 30,9 návštěva příbuzných 16,1 17,2 18,2 13,8 komerční důvody 14,7 16,7 15,9 12,5 relaxace 14,0 9,5 9,5 20,5 tranzit 9,3 14,5 13,3 2,8 sport 9,0 11,7 9,0 7,0 jiné 8,9 8,0 10,7 8,5 zdraví 6,4 3,7 13,0 4,0 2.4 Využití služeb při návštěvě regionu Tuzemští návštěvníci spoléhají při návštěvě subregionu středních Čech na služby cestovní kanceláře velmi sporadicky. Pouze 5,3 % návštěvníků zakoupilo celý pobyt nebo zájezd prostřednictvím cestovní kanceláře a 3,9 % návštěvníků si zakoupilo vybrané dílčí služby. Přitom na služby cestovních kanceláří se orientovali především zahraniční návštěvníci a v sezóně tuzemští respondenti ze vzdálenosti od regionu středních Čech delší než 50 km (viz tab. 4). Zájem o služby cestovní kanceláře roste rovněž s věkem (viz tab. 4). Tab.4: Využití cestovní kanceláře podle demografických znaků celkem do18let 18-29let 30-39let 40-49let 50-59let 60avícelet blízkéokolí ČR-do50 km ČRnad50km zahraničí ano, celý zájezd 5,3 2,3 4,4 5,5 3,3 8,4 8,7 2,1 1,8 6,8 25,0 ano, dílčí služby 3,9 2,3 1,1 2,6 4,5 8,4 5,5 1,6 1,0 7,6 4,8 ne 90,7 95,4 94,5 92,0 92,2 83,3 85,8 96,3 97,2 85,5 70,2 Využití jednotlivých forem ubytování je poměrně vyrovnané, i když nejvíce vyhledávanou formou je soukromí (13,4 %). Existují rovněž sezónní rozdíly v preferenci druhu ubytování (viz obr. 7). Zatímco v podzimním období návštěvníci preferují hotely s jednou nebo dvěma hvězdičkami, v zimním období klesá podíl ubytovaných (viz obr. 8). Zahraniční návštěvníci preferují hotelové ubytování, zejména v tří a více hvězdičkových hotelech. Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 11 Obr.7: Druh ubytování 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% podzim02 zima03 bez ubytování v soukromí penzion turistická chata, ubytovna hotel *** nebo více hotel * nebo ** motel kempink Obr.8: Druh ubytování podle demografických znaků 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 celkem do 18 let 18 -29 let 30 -39 let 40 -49 let 50 -59 let60 a více let blízké okolí jihovýchod severovýchod západ hotel*** nebo více hotel* nebo** penzion tur.chata, ubytovna kempink soukromí Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 12 Postoje ke stravování při návštěvách regionu středních Čech závisely na délce pobytu návštěvníků. Jednodenní návštěvy se zpravidla spokojily s využitím vlastním zdrojů, zatímco je samozřejmé, že při dlouhodobějších pobytech spoléhají návštěvníci plně na restaurační zařízení. To je platné zejména pro jihovýchod. Ochota využívat restaurační zařízení roste s věkem, mladší návštěvníci využívají spíše vlastní zdroje (viz obr. 9). Z hlediska struktury návštěvy nejméně využívají restaurační zařízení rodinné návštěvy, rodiny spoléhají spíše na vlastní zdroje, je zde patrná cenová citlivost. Naopak nejvíce jsou restaurační zařízení využívána individuálními návštěvami a velkými skupinami. Obr.9: Způsob stravování podle demografických znaků 0 10 20 30 40 50 60 70 celkem do 18 let 18 -29 let 30 -39 let 40 -49 let 50 -59 let60 a více let blízké okolí jihovýchod severovýchod západ převážně restaurace, bufety částečně restaurace, bufety převážně vlastní zdroje 2.5 Zdroje informací o regionu Návštěvníci preferují personální informační zdroje před nepersonálními (viz obr. 10). Spoléhají se především na vlastní poznání (49,6 %) a zkušenosti a ústní informace od příbuzných a známých (38,7 %). Z nepersonálních informačních zdrojů jsou nejvýznamnější články v tisku a brožury (14,5 %) a prospekty a letáky v informačních centrech (7,4 %). Naopak užití internetu jako zdroje o regionu středních Čech je záležitostí respondentů ve věku do 30 let. Informační centra využívají nejintenzivněji návštěvnici subregionu západu. Vzhledem k demografickému profilu návštěvníků severovýchodu (větší podíl návštěvníků lázní) je vysvětleno nižší užití internetu. Velmi nadprůměrná je návštěvnost informačních center, shromaždování propagačních materiálů a užití internetu mezi zahraničními návštěvníky. Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 13 Obr.10: Zdroje informací o regionu 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% podzim02 zima03 vlastní poznání ústní informace články v tisku Internet rozhlas či TV informační centra propag.materiály CK nevím 2.6 Hodnocení atraktivnosti regionu Celkově převažuje pozitivní hodnocení regionu středních Čech. 19,4 % respondentů se domnívá, že atraktivnost regionu středních Čech je vyšší než očekávali, zatímco pouze 13,3 % respondentů tvrdí, že atraktivnost regionu středních Čech je nižší než očekávali. Pětina respondentů však nebyla schopna atraktivnost regionu posoudit. Nejpříznivější hodnocení regionu středních Čech bylo vysloveno zahraničními návštěvníky, z nichž třetina (40,5 %) konstatovala, že atraktivnost regionu je vyšší než očekávali. Ze všech zkoumaných subregionů byla nejlépe hodnocena atraktivnost návštěvníky subregionu jihovýchodu (26,2 %, viz obr. 11). Obr.11: Hodnocení atraktivnosti podle navštívené lokality 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% jihovýchod severovýchod západ vyšší než očekávání shodná s očekáváním nižší než očekávání Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 14 Příznivější hodnocení rovněž pocházelo od návštěvníků, kteří se rozhodli v regionu středních Čech strávit déle než 3 dny. Při hledání příčin spokojenosti respondentů s atraktivností regionu bylo hodnocení skutečnosti vyšší než očekávání v případě, že hlavním motivem pro návštěvnost regionu byly poznání (34,3 %) a relaxace (20,1 %). Naopak pokud byly motivem pro návštěvnost regionu zdravotní důvody, v tomto případě hodnocení atraktivnosti regionu bylo podprůměrné ve srovnání s jinými motivy. Nedostatky regionu středních Čech respondenti spatřují především ve vybavenosti zábavními centry (31,4 %), péči o památky (28,0 %) a úrovni dopravní infrastruktury (23,4 %). Nízká vybavenost zábavními centry je vnímána zejména v subregionu severovýchod (37,2 %). Největší nespokojenost s dopravní infrastrukturou panuje v subregionu jihovýchodu. Na nedostatečnou dostupnost MHD si stěžují návštěvníci subregionu západu (32,2 %). Jiný pohled na nedostatky regionu středních Čech uplatňovali zahraniční návštěvníci. Zahraniční návštěvníci postrádali v regionu informační centra a hustější síť ubytovacích a stravovacích zařízení. Respondenti by rádi spojovali návštěvu regionu se zábavou (34,4 %) a pěší turistikou (33,7 %). Orientace na sportovní aktivity (pěší turistika, cykloturistika) je patrná zejména v sezóně. V zimě se návštěvníci orientují na zimní sporty a péči o zdraví. Zájem zahraničních turistů se výrazně neliší od preferencí tuzemských návštěvníků, projevují jen větší zájem o kulturu a folklór. S rostoucí vzdáleností sídel návštěvníků od lokalit regionu středních Čech narůstá zájem turistů o historicky zajímavá místa a turistiku ve všech jejich formách. Návštěvníci projevují zájem o upevnění zdraví v regionu středních Čech ­ mladší respondenti dávají přednost hipoturistice, zatímco starší respondenti v kategoriích 50+ upřednostňují lázeňskou léčbu a možnost relaxace. Existují výrazné rozdíly mezi subregiony středních Čech a aktivitami, které by návštěvníci v těchto regionech preferovali realizovat. Subregion západ je spojován s pěší turistikou, historickými místy a kulturou a folklórem, subregion jihovýchodu s koupáním a subregion severovýchodu s péčí o zdraví a cykloturistikou. 2.7 Hodnocení poskytovaných služeb Hodnocení poskytovaných služeb je relativně příznivé. Nadpoloviční skupina respondentů se shodla na nejvyšších dvou známkách na čtyřbodové stupnici u všech faktorů, což je potvrzeno všemi typy středních hodnot (aritmetický průměr, modus, medián). Nejvyšší hodnotu získala přátelskost místních lidí k návštěvníkům. Rezervy lze naopak spatřovat v rozsahu poskytovaných informací o regionu a péči o čistotu a pořádek, což platí zejména v případě zimního šetření. Nejpříznivější hodnocení získal subregion jihovýchod a to zejména u faktoru poskytovaných informací o regionu. Naopak nejlépe hodnoceným regionem ohledně čistoty byl severovýchod (viz obr. 12). Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 15 Obr.12: Spokojenost se službami podle navštíveného subregionu 1,50 1,80 2,10 2,40 2,70 ubytovací služby úroveň veřejného stravování úroveň personálu poskytování informací o regionu péče o čistotu a pořádek přátelskost místních lidí západ severovýchod jihovýchod 1= velmi spokojen, 4=velmi nespokojen Rozdíly v hodnocení infrastruktury a vybavenosti regionu nejsou rovněž dramatické a lze je pozorovat pouze pomocí aritmetického průměru. Nejpříznivější hodnocení získalo místní značení. Naopak největší výhrady projevovali návštěvníci směrem k vybavení regionu pro sportovní aktivity a nedostatku příležitosti pro zábavu. Zahraničním návštěvníkům nejvíce vyjadřovali výhrady vůči rozsahu ubytovacích a stravovacích kapacit. Z obr. 13 je patrné, že každý subregion má své silné a slabé stránky. Obr.13: Spokojenost se službami podle navštíveného subregionu 1,80 2,10 2,40 2,70 rozsah str. a ubyt.kapacit dopravní dostupnost regionu značení turistických tras místní značení vybavení regionu pro sport drobný prodej příležitosti pro zábavu západ severovýchod jihovýchod 1= velmi spokojen, 4=velmi nespokojen Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 16 2.8 Cenová image regionu 67,6 % návštěvníků regionu se domnívá, že region je stejně drahý jako ostatní regiony ČR. 12,9 % respondentů tvrdí, že region je dražší než jinde v ČR. Jedná se především o návštěvníky, jejichž bydliště je ve vzdálenosti větší než 50 km od regionu, zatímco zahraniční návštěvníci se s tímto názorem neshodují. Jako nejdražší vnímají respondenti subregion západu (viz obr. 14). Cenová citlivost je funkcí věku a s věkem roste. Obr.14: Cenová image podle navštíveného subregionu 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% jihovýchod severovýchod západ za levnější než jinde v ČR za zhruba stejně drahý jako jinde v ČR za dražší než jinde v ČR 2.9 Deklarativní věrnost regionu středních Čech O opakované návštěvě v co nejkratším období uvažuje 32,2 % respondentů a později 33,6 % respondentů. Pouze u 3,9 % převažuje negativní hodnocení. Klíčovým aspektem pro rozhodnutí o opakované návštěvě regionu středních Čech je vzdálenost. Respondenti ze vzdálenějších oblastí však potvrzují návrat do regionu v delším časovém horizontu. Nejfrekventovanější návraty jsou projevovány do subregionu jihovýchodu (viz obr. 15). Rozvoj CR ve Středočeském kraji Průzkum Respond & Co, s.r.o., marketingová agentura, Masná 3A, 702 00 Ostrava, tel: 59 612 12 95, 59 611 14 36, e-mail: respond@respond.cz 17 Obr.15: Deklarativní věrnost podle navštíveného subregionu 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% jihovýchod severovýchod západ určitě, v co nejkratším období určitě, později spíše, ano spíše, ne určitě, ne 2.10 Doporučení pro cestovní ruch ˇ Usilovat o prodloužení délky pobytu, neboť to má vliv na rozsah použití stravovacích služeb a zároveň to vede ke zvýšení spokojenosti. ˇ Z hlediska infrastruktury se nejvíce orientovat na vybavení regionu pro sportovní aktivity, což odpovídá preferovaným činnostem, které návštěvníci vykonávají v regionu středních Čech, a budování příležitostí pro zábavu. ˇ Zvyšování služeb by se mělo zaměřovat na péči o čistotu a pořádek a poskytování informací o regionu. ˇ Pokračovat v rozvoji internetu jako významného nepersonálního zdroje jak pro mladé, tak pro zahraniční návštěvníky. Zároveň rozvíjet činnost informačních center, které jsou vyhledávány staršími návštěvníky a rovněž zahraničními návštěvníky. ˇ Zvážit, zda při vytváření propagačních materiálů je třeba vytvářet materiály pouze v anglické a německé jazykové mutaci, neboť podíl zahraničních turistů ze zemí, jejichž jazyk patří ke světově uznávaným (Francie, španělsky mluvící země, Itálie) je ve výběrovém souboru nulový. ˇ Rozhodnout zda by bylo vhodné se zaměřit více na návštěvníky ze zemí jižní Evropy a Francie, kteří region středních Čech navštěvují výrazně méně než jiné národnosti. ˇ Spolupracovat s cestovními kanceláři na přilákání zahraničních turistů, neboť je zahraniční návštěvníci využívají nadprůměrně. Na základě průzkumu byly zpracovány profily pro různé skupiny návštěvníků Středočeského kraje. Uvedeny jsou v syntetické části v rámci charakteristiky současných cílových skupin návštěvníků kraje.