FILANTROPIE 4. přednáška Sedm tváří filantropie • Výzkum donátorů s ročním příjmem vyšším než 50.000 $ nebo jměním vyšším jak 1 mil. $ • Definoval subkultury filantropie v závislosti na tom, co lidé očekávají v souvislosti se svým darem Sedm tváří filantropie Základní otázky • Kdo jsou? • Proč dávají? • Jak si vybírají neziskovou organizaci? • Co očekávají za svůj dar? Rodáci • Znají místní historii, mají v místě kořeny • Svůj úspěch spojují s úspěchem komunity • Dobročinnost je pro ně směna – výhodná pro jejich obchod • Charakteristická je jejich účast v radách neziskových organizací • Chtějí vědět a ovlivňovat, jak budou peníze utraceny • Appreciate recognition—want name on room, community signs • Oceňují uznání, chtějí svým činem zanechat stopu • Dávají paušálně více místním organizacím • • Jazyk – dopad na komunitu, kvalita života, „jsme jedna rodina“ Zbožní • Obvyklé poměrné dávání • 96% je orientováno na náboženství • Podporují vnější aktivity církví a misionářskou práci • Jednají v důvěře v instituce – silný smysl pro důvěru, málokdy zkoumají, zda peníze byly použity jak bylo slíbeno • Morální povinnost dávat – „komu je hodně dáno, od toho se hodně očekává“ • Netouží po veřejném uznání • Věří, že s akždým by se mělo zacházet stejně, s malým stejně jako s velkým dárcem • Příliš nevyhledávají kontrolu nad institucemi, neusilují o účast v radách • Jazyk – hodnoty organizace, misijní charakter Investoři • Dávají obezřetně, po podrobném zkoumání • Hledají měřitelný výnos • Dobročinnost je obchodní záležitost • Úlevy na dani jsou vysokým motivačním faktorem • Looks at giving as optional—doesn't understand moral obligation • Na dárcovství se dívají jako na nepovinné, nevnímají ho jako morálně závazné • Neusilují většinou o významný vliv na organizaci – vzácně zasedají v radách • Mají rádi jisté uznání – formální, mezi sobě rovnými • Hledají ty, co mohou vykázat jasné výsledky • Nejraději se zajímají o plánované dárcovství • • Jazyk – finanční prospěch, velikost rozpočtu a využití prostředků, „investice do společnosti“ „Celebrity“ • Motivace tvořivým plánováním události • Fundraiseri, nikoliv dárci – pomáhají organizaci, uvádějí ji do svého společenského okruhu – pospolitost, zábava • Jestliže rodáci hledají obchodní kontakty, socialisti berou v úvahu společenské kontakty • Zapojte je do aktivit shromažďování prostředků – požádejte o přímé dary (koupit stůl, …) • Mají nejlepší výsledky/ vymýšlí nové způsoby, jak získat lidi pro Vaši organizaci • Mají rádi uznání v rámci jejich společenské sítě – dejte jména na pozvánky, pocta během události • Chtějí zvláštní status/pozornost od personálu, pamatujte si jejich narozeniny, zvedejte jim telefony • Žádejte o jejich pohostinství při přípravném/zakončujícím setkání • • Jazyk – filatropie jako společenská směna, „pomoc organizaci“ Splátci • Reakce na životní zkušenosti (výzkum dárců) • Cílené dárcovství – obvykle vzdělání nebo zdraví • Nejprve získají prospěch z dobročinnnosti, pak teprve sami dávají • Důraz na výsledky a příjemce • Neusilují o výraznější zapojení do činnosti organizace • Nevyhledávají pozornost – avšak je důležité dodávat jim informace o tom, jak byl využit jejich dar • Pocit, že dobrovolný dolar je hodnotnější než vládní dolar • • Jazyk – pozitivní změna, užitky, „tak jako organizace ovlivnila váš život před lety…“ Altruisté • Opravdu nezištní dárci s vnitřní motivací • Spontání dárci – reagují na krize • Mohou měnit zaměření svých darů z roku na rok • Domnívají se, že bohatí mají povinnost dávat • Preferují anonymitu, jsou podobní jako zbožní, ale méně náboženští • Zdůrazňují kvalitu života v rámci organizace a jejích příjemců • Málokdy se vyskytují v radách • Mohou odpovědět na přímý dopis/osobní kontakt – dramatický příběh • Často se nabízí jako dobrovolníci • • Jazyk – dramatické příběhy, osobní apel, proměna života/záchrana, „je těžké představit si život bez …“ Dynastie • Dobročinnost je silnou rodinou hodnotou • Generační rozdíly – mladší mohou vybírat jiné alternativy dárcovství • Nejvíce opatrní a nejvybíravější donátoři ze všech skupin • Zaměření na základní poslání instituce • Využívají externí poradce • Nikoliv nezbytně následují tradiční rodiné vzory • Nevyžadují formální uznání za svůj dar • Neusilují o ekonomickou výhodnost daru • • Jazyk – tradice, poslání, nová spolupráce, ovlivnění životů v krizi/znevýhodněných 1. Monografie Příklad citace: • FRANK, R. H. Mikroekonomie a chování. Přel. H. Fialová. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1995. 766 s. Klasická ekonomie Sv. 15. Přel. z Microeconomics and Behavior. ISBN 80-250-429-5 • FRANK, R. H. Mikroekonomie a chování. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1995. 766 s. ISBN 80-250-429-5 5. Elektronické zdroje WWW stránka Jméno autora stránky (je-li uvedeno). Název stránky [online]. datum publikování, datum poslední revize [citováno dne]. Příklad: Špalek, J. Aplikovaná statistika I. [online]. c2001, poslední revize 16. 4. 2002 [cit. 2002-12-5]. Dostupné z . 4. Článek v seriálové publikaci