Financování krizového řízení ve veřejné správě Osnova • 1. Legislativa a financování KŘ • 2. Veřejné rozpočty ČR a možnosti financování KŘ • 3. Zkušenosti z povodní Financování KŘ vícezdrojové • Rozpočtová pravidla (malá a velká) • Krizové a doprovodné zákony vč. zák. o obnově území • Resortní zákony a vyhlášky • Kompetenční zákon, zákon o krajích, zákon o obcích • Ostatní legislativa Hlavní legislativa VEFI • Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) • Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů • Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní) • Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jejím vystupování v právních vztazích • Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole) Další legislativa VEFI • 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR • Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) • Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) • Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí • Vyhláška MF ČR č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě • Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje • Zákon 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje • Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách • Zákon č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a k. řízení • (Daňové zákony, zákon o účetnictví, atd.) Legislativa - obrana a krize • Ústava ČR • Ústavní zákon č. 110/1998 Sb. o bezpečnosti ČR • Zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení (krizový zákon) • Zákon č. 241/2000 Sb. o hospodářských opatřeních pro krizové stavy • Zákon č. 222/1998 Sb. o zajišťování obrany ČR • Zákon č. 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému • Zákon č. 238/2000 Sb. o Hasičském záchranném sboru • Zákon č. 12/2002 Sb. o státní pomoci při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou • Provázanost legislativy vymezujících jednotlivé krizové stavy a interakce mezi legislativním řešením a použitelnými věcnými a finančním nástroji je velice důležitým faktorem efektivnosti veřejných programů pro krizové stavy. Přehled základní legislativy o finančních zdrojích použitelných pro mimořádné situace v ČR Soustava veřejných rozpočtů ČR VEŘEJNÉ FINANCE (složky, podsystémy) státu (ČR) • průniky nadnárodních VEFI (EU) • státní finance (SR) • regionální (krajské) finance • municipální (nebo místní) finance • finance mimorozpočtových fondů • finance organizací veřejného sektoru (PO, OS, veřejné VŠ, veřejné výzkumné instituce, školské právnické osoby a další veřejnoprávní subjekty) • ostatní (včetně některých hraničních) Klasifikace fondů v ČR n Svěřenecké (pojistné nekomerční) n Státní (účelové) n Privatizační (majetkové) n Pro podporu podnikání (tzv. vládní agentury) Hospodaření úsc • Nejkomplexněji je vymezeno finanční hospodaření ÚSC v zákoně č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Zákon definuje nejen finanční hospodaření obcí a krajů, ale též dobrovolných svazků obcí. V případě statutárních měst a hlavního města Prahy se vztahuje i na jejich městské části nebo obvody. Obsah rozpočtu, včetně struktury příjmů a výdajů těchto složek si však stanovuje již zastupitelstvo statutárního města samo. Zákon také upravuje zřizování a zakládání právnických osob územních samosprávných celků. financování krizových situací včetně následků škod a obnovy území • rozpočty úsc • v jednotlivých kapitolách resortů • z rozpočtové kapitoly VPS – 239 a 240 • z vládní rozpočtové rezervy • provedení výdajových restrikcí ve státním rozpočtu • vydání státních dluhopisů (bylo použito při povodních na Moravě v roce 1997) • schválení změny salda státního rozpočtu • mimorozpočtové zdroje (SF, privatizační výnosy apod.) financování krizových situací včetně následků škod a obnovy území • daňovými opatřeními • pomalejší umořování dluhu (ztráty) v transformačních institucích (ČKA) • dary od FO a PO a ze zahraničí • z fondů EU • půjčkou ze zahraničí (např. od EIB získala ČR na povodně v roce 2002 úvěr 12 mld. Kč ) • pojištění (1997 ze 63 mld. uhradily pojišťovny 10 mld., 2002 ze 73 až 75 mld. Kč na pojišťovny asi 33 až 35 mld. Kč) Rozpočtové opatření • Důležitou součástí rozpočtových pravidel je řešení změn v průběhu plnění státního rozpočtu. Vznikne-li organizační složce státu v průběhu roku potřeba úhrady rozpočtově nezajištěné, zajistí ji hospodárnějším provedením jiných úkolů, odsunutím či omezením některého jiného, méně naléhavého úkolu, nebo použitím mimorozpočtových zdrojů organizační složky státu. Před provedením takovéto úhrady je třeba provést rozpočtové opatření. Rozpočtovým opatřením se rozumí: n přesun prostředků státního rozpočtu v rámci závazných ukazatelů a mezi závaznými ukazateli stanovenými zákonem o státním rozpočtu nebo v rámci závazných ukazatelů a mezi závaznými ukazateli stanovenými správcem kapitoly; závazné ukazatele stanovené správcem kapitoly jsou jím stanovené příjmy a výdaje podrobněji členěné v rámci závazných ukazatelů stanovených zákonem o státním rozpočtu, n povolené překročení rozpočtu výdajů, kterým nedochází ke změně závazného ukazatele, n vázání prostředků státního rozpočtu v rámci rozpočtu, kterým nedochází ke změně závazného ukazatele. Povodně 2002 – v postižených krajích vyhlášen nouzový stav Financování povodní 2002 Opatření vlády na likvidaci následků povodní pro fiskální rok 2003 Financování povodní 2003 Výdaje kapitol státního rozpočtu na krizové situace vč. řešení následků povodní v roce 2003 a 2004 v tis. Kč Výdaje kapitol státního rozpočtu na krizové situace vč. řešení následků povodní v roce 2003 a 2004 v tis. Kč Výdaje kapitol státního rozpočtu na krizové situace vč. řešení následků povodní v roce 2003 a 2004 v tis. Kč Využití prostředků z Fondu solidarity Evropské unie • ČR z Fondu solidarity EU získala 129 mil. EUR (cca 4 mld. Kč). • Dohodou byly vypracovány „Závazné podmínky udělení dotace z Fondu solidarity EU“, které byly schváleny vládou Usnesením č. 298 ze dne 26. března 2003. Struktura čerpání prostředků z Fondu solidarity EU Struktura čerpání prostředků z Fondu solidarity EU Struktura čerpání prostředků z Fondu solidarity EU Struktura čerpání prostředků z Fondu solidarity EU Finanční pomoc postiženým občanům a rodinám prostřednictvím obcí Finanční pomoc prostřednictvím fondů, projektů a zahraničních zdrojů Problémy, které doprovázely přísun finančních prostředků v roce 2002 Závěr ke zkušenostem z povodní 2002 • Krizový management je specifickým segmentem veřejné politiky. Pro realizaci a financování krizového managementu a implikovaných veřejných programů byla přijata celá řada legislativních dokumentů, obsahově věcných opatření a finančních nástrojů. Důležitou roli hrají i nástroje finanční a daňové politiky. Přesto, že komplexně nebyl ještě systém krizového managementu (a jeho financování) dokončen, povodně v roce 2002 prověřily jeho reálné fungování. Oproti povodním na Moravě v roce 1997 je zvládnutí krizového řízení v povodních 2002 včetně finančních aspektů hodnoceno daleko lépe. Povodně 2006 • Jarní povodeň 2006 postihla 799 obcí • Celkové škody cca 6 mld. Kč • kraje - 1,08 obce - 1,62 stát - 1,38 podnikatelé - 1,00 obyvatelstvo - 1,00 Děkuji za pozornost.