Krizové řízení ve veřejné správě (PVKRVS) u Doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. adresa: jansel@econ.muni.cz u Ing.Eduard Bakoš adresa: ediko@mail.muni.cz Literatura u DSO Krizové řízení ve veřejné správě. MU ESF 2005. ISBN 80-210-3664-8 u J. Rektořík a kol.: Krizový management ve veřejné správě.Teorie a praxe.Praha, Ekopress 2004 ISBN 80-86119-83-1 u webové stránky příslušných institucí (např. MV ČR, MMR ČR) Literatura u Relevantní legislativa – viz dále (Ústava, Bezpečnostní strategie, krizové zákony, resortní zákony) OBSAH Úvod •Bezpečnostní systém •Systém krizového řízení •Financování krizového řízení Úvod Koncepce krizového řízení vychází ze : u Schválené Bezpečnostní strategie České republiky u Zákonů o bezpečnosti a zajištění obrany České republiky O/ Ústava České republiky O/ Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky O/ Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky • Zákonů , tzv. krizových Klíčová legislativa u Základní normy : - Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava ČR - Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR - Ústavní zákon č. 300/2000 Sb., změna Ústavy a ÚZ č. 110/1998 Sb. u Prováděcí zákony : - Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení ( krizový zákon ) - Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému (složky IZS) - Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy - Zákon č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou - Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany Další legislativa u Další zákony : - Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru ČR u Zákon č. 183/1991 Sb., o Policii ČR u Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 434/1992 Sb., o zdravotnické záchranné službě u Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách ČR - Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně (úplné znění: Zákon č.67/2001 Sb.) - Zákon č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybra- nými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky - Zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření ( atomový zákon ) - Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči ( veterinární zákon ) - Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách ( vodní zákon ) - Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizací Pojmy a zákony u Zákon č. 239/2000 (IZS) u Zákon č. 240/2000 (KZ) u Zákon č. 241/2000 (HOPKS) u Zákon č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou Bezpečnostní strategie u 1. Bezpečnostní strategie byla schválena vládou dne 17. února 1999 jako základní koncepční dokument bezpečnostní politiky státu (před vstupem ČR do NATO) u Proběhly už dvě novelizace – 2001 a 2003. Poslední byla schválena vládou dne 10. prosince 2003 ( usnesení vlády č. 1254/2003 ) Bezpečnostní strategie ČR definuje v 5 kapitolách základní hodnoty, zákmy, postoje a ambice ČR při zajišťování své bezpečnosti: 1. Východiska bezpečnostní politiky ( principy BP ) 2. Bezpečnostní zájmy (životní,strategické, další významné) 3. Bezpečnostní prostředí (trendy,hrozby a rizika) 4. Strategie prosazování bezpečnostních zájmů(ZP,OB,HP,VB,VI) 5. Bezpečnostní systém ČR(prvky BS,struktura,povinnosti,kompetence) Bezpečnostní strategie a politika u Bezpečnostní strategie ČR je základním dokumentem bezpečnostní politiky ČR. Na ni navazují např. Vojenská strategie, Koncepce ZP… u Bezpečnostní strategie chápe pojem bezpečnost jako žádoucí stav, kdy jsou na nejnižší míru snížena rizika pro ČR5 plynoucí z hrozeb vůči : obyvatelstvu, svrchovanosti a územní celistvosti, demokrat. Zřízení a principům právního státu, vnitřnímu pořádku, majetku, životnímu prostředí, plnění mezinárodních bezpečnostních závazků a dalším definovaným zájmům u Bezpečnostní politika je souhrn opatření a kroků za účelem prevence a eliminace hrozeb a z nich vyplývajících rizik s cílem zajistit vnitřní a vnější bezpečnost, obranu a ochranu občanů a státu.Provádí se pomocí politiky : zahraniční,obranné,hospodářské,vnitřní bezpečnosti a veřejné informovanosti Bezpečnostní zájmy České republiky ( životní, strategické a další významné ) Životní zájmy státu ( primární úkol ) - zajištění - existence - suverenity - územní celistvosti - principů demokracie - právního státu - vytvoření základních podmínek pro život svých občanů I když přímé ohrožení území nehrozí, zůstává nadále životním zájmem ČR zajistit obranu svého území. Bezpečnostní zájmy České republiky Strategické zájmy státu ( k ochraně životních zájmů, prospívají bezpečnosti a ekonomické prosperitě státu ) : u bezpečnost a stabilita – v euroatlantickém prostoru u zachování globální stabilizační role a zvýšení efektivnosti OSN u pevná vazba na NATO a EU u komplementární rozvíjení obranných schopností NATO a EU u rozvíjení role OBSE v oblasti prevence ozbroj.konfliktů, stabilizace … u potírání mezinárodního terorismu, eliminace organizovaného zločinu a nelegální migrace u snižování rizika šíření ZHN a jejich nosičů včetně snížení R napadení ČR u podpora regionální spolupráce u zajištění ekonomické bezpečnosti, konkurenceschopnosti domácího obranného průmyslu a zajištění strategických rezerv u podpora šíření svobody a demokracie a principů právního státu Bezpečnostní zájmy České republiky Další významné zájmy ( k zajištění životních a strategických zájmů, zvyšování kvality života občanů ČR a efektivity veřejné správy ) : u Snižování ekonomické a sociální nerovnováhy (Sever a Jih ) u Ochrana životního prostředí u Snižování kriminality (korupce, nelegální obchody,daňové úniky) u Potlačování extremismu (podmínky pro multikulturní,tolerantní a občanskou společnost) u Zvyšování efektivity a profesionality státních institucí a soudnictví u Podpora VTR s důrazem na nové technologie a vysok. přidanou hodnotu u Rozvíjení technických a technolog. schopností u Prevence a příprava na nepředvídatelné živelní, ekologické či průmyslové havárie a katastrofy u Prevence a příprava na nepředvídaný vznik a šíření nakažlivých smrtelných chorob HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A ZAJIŠŤOVÁNÍ BEZPEČNOSTI Úkol : vytváří podmínky pro zajišťování bezpečnosti státu Ekonomika ČR je otevřená, tržní, makroekonomicky stabilizovaná a zapojená do mezinárodních obchodních a finančních vztahů. Přijatelné ekonomické klima posilovat : u reformou veřejných financí s cílem snížit vnější i vnitřní zadluženost a tím dlouhodobě stabilizovat veřejné rozpočty u úsilím státu o udržování stabilní cenové hladiny prostřednictvím vhodně koncipovaných a prováděných makroekonomických politik u pokračováním transformačního procesu v ekonomice s ohledem na bezpečnostní zájmy státu u zajištěním finančního a devizového hospodářství státu Poslání a úkoly bezpečnostního systému ČR u Cílem je zajišťovat bezpečnost ČR, ochraňovat a prosazovat životní, strategické a další významné zájmy ČR u Základní funkcí je řízení a koordinace činnosti jednotlivých prvků při zajišťování bezpečnostních zájmů ČR a v době přímé hrozby nebo při vzniku krizové situace u Prvky BS disponují příslušnými kompetencemi daných zákony u Prvky BS vytvářejí hierarchickou strukturu s vymezením pravidel, zásad a postupů při působení při zajišťování bezpečnosti ČR u Celá struktura umožňuje rychlý přechod z běžného do krizového stavu, což současně vytváří předpoklad pro úspěšné a organizované zvládnutí počáteční etapy řešení krizové situace BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM ČR • Je tvořen také : O/ Ústředními správními úřady O/ Orgány územní samosprávy (kraje a obce) O/ Právnickými a fyzickými osobami u Další složky BS tvoří : O/ Ozbrojené síly O/ Ozbrojené bezpečnostní sbory O/ Zpravodajské služby O/ Záchranné sbory O/ Záchranné služby O/ Havarijní služby BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM ČR - CENTRUM - BEZPEČNOSTNÍ RADA STÁTU BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM ČR - KRAJ - BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM ČR - URČENÁ OBEC - BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM ČR - OBEC - Úloha a místo KŘ při naplňování bezpečnostní politiky ČR u Krizové řízení se uplatňuje při řešení : - vojenských KS (obranná politika) - nevojenských KS (politika v oblasti vnitřní bezpečnosti ) u Provázanost spatřovat v tom, že na řešení KS - vojenského charakteru se podílí civilní sektor - nevojenského charakteru se významně podílejí ozbrojené síly a ozbrojené bezpečnostní sbory Stav ohrožení státu u O vyhlášení rozhoduje Parlament na návrh vlády, je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo územní celistvost státu nebo jeho demokratické základy. ZÁKLADNÍ POJMY ORGÁNY KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ Orgány krizového řízení Orgány krizového řízení ÚKOLY MINISTERSTEV a jiných správních úřadů Řídící prvky bezpečnostního systému ČR GRAFICKÉ VYJÁDŘENÍ procesů krizového řízení ÚKOLY profilových ministerstev a ČNB u Ministerstvo vnitra - hlavní koordinátor, sjednocuje postupy ministerstev - organizuje školení, instruktáže - kontrola krizových plánů - vede ústřední evidenci údajů - zodpovídá za oblast vnitřní bezp. - řeší rozpory v oblasti KŘ u Česká národní banka - koordinuje s vládou opatření, dotýkající se působnosti ČNB - zpracovává KP v oblasti měnové politiky a bankovnictví u Ministerstvo zdravotnictví - je oprávněno na území kde je vyhlášen KS, vyhlásit opatření proti šíření přenosných nemocí + stanovit opatření k ochraně veřej. zdraví, nákup imunobiolog.přípr., zajistit mezinárodní spolupráci, koordinovat zdravotnická zaříz. u Ministerstvo dopravy a Ministerstvo informatiky - oprávněna uložit povinnost zabezpečit dopravní potřeby a spojové služby - ne na úkor OS+IZS SUBJEKTY krizového plánování na úrovni státu Složení ÚKŠ Členové ÚKŠ PLÁNY KRIZOVÉHO MANAGEMENTU Havarijní plány PLÁNY KRIZOVÉHO MANAGEMENTU Krizové plány OBSAH základních dokumentů u KRIZOVÝ PLÁN : O/ základní část : - vymezení působnosti, charakteristika organizace, výčet rizik a zásady pro jejich eliminaci O/ přílohová část : - typové plány - přehled krizových opatření ( manuál krizových opatření ) - plán k provádění záchranných a likvidačních prací (vnější HP) - plán akceschopnosti - přehled sil a prostředků - plány spojení, MTZ, zdravotnického zabezpečení, mapy, plány - další potřebná dokumentace (statuty, jednací řády,vzorová dok.) OBSAH základních dokumentů u TYPOVÝ PLÁN : O/ Zpracovává se pro konkrétní druh a stanovený rozsah určité krizové situace a rozpracovává se pro ni doporučený typový postup a zásady jejího řešení O/ Je členěn na : - hodnocení krizové situace - záměry řešení krizové situace pro oblast § krizového řízení, vnější bezpečnosti, vnitřní bezpečnosti, ochrany obyvatelstva § ochrany ekonomiky FINANCOVÁNÍ KRIZOVÉHO MANAGEMENTU u ZÁKLADNÍ NORMA : Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech ze dne 27. června 2000 KRIZOVÉ ZÁKONY : u Zákon o IZS – v §§ 30 a 31 (finanční zabezpečení, náhrady škody), u Krizový zákon – v §§ 25 a 37 (finanční zabezpečení a použití rezerv), u Zákon o HOKS – regulační opatření,doplnění zákonů daňových, o správních a soudních poplatcích, Zákon č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelní pohromou nebo jinou pohromou. u Ministr financí spravuje kapitolu : VŠEOBECNÁ POKLADNÍ SPRÁVA – Usnesení vlády č. 925 ze dne 18. září 2000 ( využití prostředků z VPS – vázáno na vyhlášení krizových stavů ) – Usnesení vlády č. 1097 ze dne 29. října 2001 ( možnost finančního zabezpečení IZS aniž by bylo vázáno na vyhlášení krizových stavů ) FINANČNÍ ZABEZPEČENÍ krizových opatření u § 25 : dle rozpočtových pravidel ( zákon č. 218/2000 Sb. ). K tomu - správní úřady vyčleňují v návrhu rozpočtu své kapitoly na příslušný rok objem finančních prostředků potřebný k zajištění příprav na KS - Ministerstvo financí po projednání s MV navrhuje v rozpočtové kapitole VPS účelovou rezervu finančních prostředků na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků; způsob jejího použití upravuje vláda ve svém usnesení ke SR na rok - MF rozepíše objem finančních prostředků potřebných k zajištění přípravy na KS jako dílčí specifický ukazatel rozpočtových kapitol správních úřadů u § 37 : Poskytování státní podpory při haváriích nebo živelních pohromách D Ě K U J I