PŘEROZDĚLOVACÍ POLITIKA Rozdělení důchodů ve společnosti V tržních ekonomikách dochází k nerovnoměrnému rozložení důchodů mezi jednotlivci. Tyto rozdíly v důchodech mezi jednotlivci mají příčinu v rozdílném bohatství domácností (rozdíly ve vlastnictví půdy a kapitálu) a v rozdílu ve mzdách (rozdílná hodnota lidského kapitálu). Rozdíly ve vybavení jednotlivců fyzickým a lidským kapitálem tak způsobují jejich důchodovou nerovnost. Původní rozdělení důchodů ve společnosti je tak kombinací vlivů, které jednotlivec nemůže ovlivnit (dědictví, rodinný původ,) a faktorů, které ovlivnit může (vlastní úsilí, snaha o sebevzdělávání). Přerozdělovací politika Přerozdělovací (redistribuční) politika se pak snaží změnit toto původní rozdělení důchodů. Její existence v rámci hospodářské politiky je ospravedlňována argumenty, že výchozí rozdělení důchodů může vést k sociálním tvrdostem. Integrální součástí přerozdělovací politiky je podpora příjmů chudých domácností. Otázky Proč si špičkový fotbalista vydělá více než špičkový chirurg? Je to správné/morální? Měli by mít poslanci PS ČR nižší platy? Měli by být učitelé a úředníci placeni podle výkonu? Determinace příjmů Hlavní podíl na důchodech z výrobních faktorů představují mzdy. Determinace mezd: n Kompenzující rozdíly ve mzdách = rozdíl ve výši mezd vyplývající z vyrovnávání nepeněžních charakteristik různých profesí n Rozdílná hodnota lidského kapitálu = (lidský kapitál představuje akumulaci investic do pracovní síly) je určovaná především rostoucí hodnotou kvalifikace; vzdělání se vyplácí n Talent, úsilí, náhoda; jaký je poměr? n Alternativní pohled na vzdělání – signalizace schopností; jaký je poměr získaných schopností a signalizace? n Ekonomie superhvězdy = fenomén vítěz bere vše. n Diskriminace = diskriminace vzniká tehdy, pokud trh nabízí různé příležitosti podobným jedincům, kteří se liší pouze rasou, pohlavím věkem nebo jinými osobními vlastnostmi; diskriminace ze strany zaměstnavatelů a zákazníků n Srovnatelná hodnota = doktrína, podle níž by povolání považovaná za srovnatelná měla být placena stejně. Příjmy domácností, ČR, 2006 Zdroj: MF ČR Běžné příjmy: 2.408 mld. Náhrady zaměstnancům 1.344 mld. - mzdy a platy 1.015 mld. - soc. přísp. zaměstnavatelů 329 mld. Příjmy ze samozaměstnání 485 mld. Důchody z vlastnictví 101 mld. Sociální dávky 376 mld Ostatní transfery 102 mld. Výdaje domácností, ČR, 2006 Zdroj: MF ČR Běžné příjmy ……………………… 2.408 Přímé daně…………………………. 652 - Sociální příspěvky……………………………………….501 - Daně z důchodů a jmění………………………………..151 Placené transfery……………………..127 Disponibilní důchod…………………..1.629 Spotřeba……………………………….1.538 Úspory……………………………………..91 n n Obr. 8: Rozdělení mezd v roce 2002 Zdroj: tisková zpráva Českého statistického úřadu 6. 10. 2003 Determinace mezd Welfare state Nicholas Barr: The Welfare State as Piggy Bank (2001) Of the many purposes of the welafare state, two stand out: q As a series of institutions that provide poverty relief, redistributiove income and wealth, and reduce social exclusion (the Robin Hood function) q As a series of institutions that provide insurance and offer a mechanism for redistribution over the life cycle (the piggy bank function)