Cvičení 7,8 – Monopolistická konkurence, oligopol 1) Cournotův model. Firma LIGHT je jediným producentem úsporných žárovek, vyrábí žárovky při konstantních mezních a průměrných nákladech AC = MC = 10. Tržní poptávka po žárovkách je dána rovnicí P = 50 – Q. a) Vypočítejte, kolik žárovek a za jakou cenu bude firma LIGHT vyrábět, určete zisk a zakreslete situaci do grafu. b) Předpokládejte, že na trh se žárovkami vstoupila další firma se stejnými nákladovými funkcemi. Obě dvě firmy při rozhodování o výstupu a ceně předpokládají, že množství vyráběné druhým konkurentem se nemění. Vyjádřete reakční křivky obou firem. c) Určete, kolik žárovek a za jakou cenu budou firmy vyrábět, určete celkový objem produkce na trhu. Zakreslete situaci do grafu. 2) Oligopol s dominantní firmou. Celková tržní poptávka po mléce je dána rovnicí P=80-4Q. Na trh dodávají svoji produkci velké mlékárny SUPERMILK, které určují cenu mléka, a početná skupina malých mlékáren. Poptávka po produkci firmy SUPERMILK je vyjádřena rovnicí P = 40-2Q, mezní a průměrné náklady firmy jsou na konstantní úrovni 8 Kč. a) Kolik litrů mléka (v tis.litrů) a za jakou cenu budou SUPERMILK dodávat na trh? b) Kolik litrů mléka a za jakou cenu budou prodávat malé mlékárny? c) Zakreslete situaci do grafu. 3) Oligopol s dominantní firmou. Tržní poptávka po vánočkách v malém okrese je dána rovnicí P = 60 – (1/100)Q. Vánočky nabízí velké pekárny PRECLÍK a skupina malých pekáren, kterým může firma PRECLÍK diktovat cenu. Pokud bude stát vánočka 20 korun, malé pekárny nebudou schopné vyrábět a celkovou produkci zajistí PRECLÍK. Pokud by vánočka stála 50 korun, uspokojí veškerou tržní poptávku malé firmy a PRECLÍK nebude na trh dodávat žádné vánočky. Předpokládejme, že vánočka stojí 30 Kč. a) Zakreslete situaci do grafu, označte celkové množství produkce a tržní cenu. b) Vyznačte produkci nabízenou malými firmami a pekárnou PRECLÍK. 4) Kartel. Poptávka po produkci celého odvětví je dána rovnicí P = 400 – (1/2)Q. V odvětví vyrábí dvě firmy s mezními náklady MC[1] = 75 + 3Q a MC[2] = 50 + 10Q. Předpokládejte, že výrobci uzavřou kartelovou dohodu, celkové mezní náklady kartelu lze potom vyjádřit jako MC[K] = 100 + 2Q a firmy si rozdělí výrobní kvóty podle výše nákladů. a) Určete objem produkce kartelu a tržní cenu. b) Rozhodněte, kolik budou vyrábět jednotlivé firmy. c) Zakreslete situaci do grafu 5) Oligopol se zalomenou poptávkovou křivkou. Firma HAIR je jedním z pěti výrobců šamponů na vlasy. Prodává při ceně 45 Kč za šampon. Pokud by snížila cenu své produkce, ostatní firmy by ji v tom následovaly. Pokud by cenu šampónů zvyšovala, ostatní firmy své ceny nezmění. a) Zakreslete poptávku po produkci firmy HAIR. Co můžete říct o její cenové elasticitě? b) Zakreslete mezní příjem firmy a vyznačte nabízené množství produkce. 6) Rovnováha monopolistické konkurence v krátkém období. Cukrárna působí v prostředí monopolistické konkurence, denně prodá 150 zákusků za 20Kč a dosahuje kladného ekonomického zisku. (Předpokládejme nejprve rostoucí a od 50 zákusků klesající výnosy z variabilního faktoru.) a) Zakreslete situaci cukrárny do grafu celkových a jednotkových veličin. Vyznačte zisk. b)Poptávka po zákuscích cukrárny poklesla, firma je krátkodobě ztrátová, ale pokračuje ve výrobě. Zakreslete novou situaci firmy. c) Předpokládejte, že cukrárna si v místních novinách objedná reklamu, která přiláká nové zákazníky. Cukrárna dosahuje opět kladného zisku. Zakreslete tuto změnu do grafu b). d) Zakreslete rovnováhu firmy z hlediska dlouhého období. 7) Rovnováha firmy v monopolistické konkurenci. Celkové náklady firmy v odvětví monopolistické konkurence jsou dány TC = 10 + 5Q – 2Q^2 + (1/3)Q^3 . Poptávku po produkci firmy lze vyjádřit jako P = 15 – (1/2)Q. a) Určete objem produkce a cenu, při které firma maximalizuje zisk. b)Vypočítejte výši zisku. Rozhodněte, zda je rovnováha firmy slučitelná s dlouhodobou rovnováhou odvětví. c) Vypočítejte cenovou elasticitu poptávky při výrobě optimálního objemu produkce. d) Firma zaplatila reklamní kampaň, která přilákala nové zákazníky. Díky kampani vzrostly fixní náklady firmy o 5, a zároveň došlo k růstu poptávky, takže nová poptávková funkce má tvar P = 20 – (1/4)Q. Určete nový objem produkce a výši ceny, vypočítejte zisk firmy. 8) Optimální výstup firmy a reklama. Celkové náklady firmy v odvětví monopolistické konkurence jsou dány jako TC = 4Q^2 + 10Q +A, kde A je úroveň reklamních výdajů. Poptávku po produkci firmy lze vyjádřit jako P = 100 – 3Q + 4A^1/2 . a) Určete optimální objem produkce, cenu a výši reklamních výdajů, které umožní firmě maximalizovat zisk.