Poradenství v obecném řízení Čeho se týká? • základní cíle • podnikatelská politika a strategie • restrukturalizace podniku • plánování, rozhodování • strukturování (organizační struktura) • řízení organizace • podniková kultura • inovace • generalisté Symptomy • upadající výkonnost • rostoucí nespokojenost zaměstnanců • špatné vyhlídky odvětví Charakter problémů • mnohofunkční • interdisciplinární „7 S“ • strategie • struktura • systémy • styl řízení • sdílené hodnoty • zaměstnanci (staff) • dovednosti (skills) Role poradce • provést diagnózu a poskytnout objektivní a neutrální zprávu o stavu, silných a slabých stránkách podniku a o perspektivách jeho rozvoje • práce poradce na nejvyšší úrovni v organizaci ALE POZOR → třeba vědět, jak je vedení vnímáno zaměstnanci Podniková strategie • reakce organizace na příležitosti, výzvy a hrozby okolí, která je v souladu s jejími schopnostmi a zdroji • racionálnost strategické vize • zjišťování informací o okolí a jejich analýza Tvorba strategie • provedení strategické analýzy – analýza vnějšího okolí – analýza vnitřních zdrojů • výběr a formulace strategie – strategie dle Portera – strategie dle Jaucha a Gluecka Celková přestavba podniku • celková restrukturalizace a reorganizace • možným řešením je i prodej či likvidace • prioritu mají nouzová opatření • třeba rozhodnutí vedoucích k okamžitým úsporám • inventarizace stávajících zdrojů a finančních a jiných závazků Organizační struktura Rozhodovací systémy • potíže s metodami a organizací rozhodování úkol poradce: • roztřídění rozhodnutí do skupin podle jejich povahy, naléhavosti, finančních důsledků, stupně komplexnosti, atd.; • způsobů, jakými se typická rozhodnutí přijímají • jednotlivých rozhodovacích rolí, které hrají štábní specialisté a linioví manažeři; • rolí kolektivních orgánů při přípravě a přijímání rozhodnutí; • účasti zástupců zaměstnanců na rozhodování; • rozhodovací a poradní role jednotlivců v neformálních postaveních, která jim propůjčují vliv; • odpovědnosti za rozhodnutí, jejich implementaci a kontrolu implementace; • využití rozhodovacích technik, modelů nebo formalizovaných postupů. Podniková kultura Kdy se zaměřovat na kulturu? • Když je podnik v nesnázích. • Když se podnik velmi rychle rozrostl. • Když je naplánována významná technologická a strukturální změna. • Když se zdá, že existuje konflikt mezi kulturou podniku a hodnotami, které převažují v okolí – např. jestliže veřejnost stále důrazněji vyžaduje, aby se podnik choval v rozporu se svou kulturou. • Když jsou operace podniku internacionalizovány a problém tkví v tom, jak se přizpůsobit cizím kulturám. Soulad mezi kulturou a strategií Inovace • bez ohledu na problém, jaký v podniku existuje, zákazník očekává určitou inovaci • v takové situaci: – nechybí technický know-how? – jaký je systém řízení? – jaká je podniková kultura? Děkuji za pozornost