PERSONÁLNÍ PORADENSTVÍ Ing. Ivana Gregorová 24. října 2006 PORADENSTVÍ - specifická odborná služba, která je poskytována speciálně vyškolenými a kvalifikovanými osobami (konzultanty, poradci) CÍL PORADENSTVÍ - pomoc při řešení problémů a zlepšení situace klienta ÚKOL PORADCŮ - pomoci klientovi objektivním a nezávislým způsobem: q identifikovat a analyzovat problémy, q doporučit řešení problémů a (pokud jsou o to požádáni) q pomoci při zavádění řešení. POSLÁNÍ PERSONÁLNÍHO PORADENSTVÍ (PP): – přispívat k optimalizaci všech stránek personálního řízení v podniku PERSONÁLNÍ AUDIT: – prověření personálních činností a metod a z toho vyplývající návrh na úpravu či změnu SPECIFICKÉ OBLASTI PORADENSTVÍ V PERS. ŘÍZENÍ: n vyhledávání, výběr a adaptace pracovníků, n řízení personálního a sociálního rozvoje a kariérového postupu, n motivace a stimulace pracovního výkonu, n vytváření systémů odměňování pracovníků, n organizační rozvoj, n změnách stylu a přístupů k vedení lidí, n teambuilding - sestavení kompletního týmu, diagnostika týmu n uvolňování pracovníků... CÍLOVÉ OBLASTI PP V PODNIKU: n poradenství pro kariéru především pracovníkům odcházejícím z podniku; cíl: q pomoc při vytváření životní rovnováhy, q pomoc při orientaci v situaci budoucího uchazeče o práci, q pomoc při orientaci ve schopnostech a dovednostech, na nichž mohou dále stavět, q pomoc při nalezení další životní strategie, q pomoc ve změně životních návyků, CÍLOVÉ OBLASTI PP V PODNIKU II: n poradenství pro kariéru poskytované pracovníkům setrvávajícím v podniku na základě např. výsledků pracovního hodnocení či vlastní iniciativy pracovníků, n právní poradenství pro pracovníky zejména při řešení problémů v pracovně právní oblasti, n psychologické poradenství při řešení pracovních či jiných životních problémů pracovníků. FORMY PP: n interní poradenství - zaměřené na permanentní spolupráci podnikového právníka, sociologa, sociálního pracovníka, psychologa a odborníka pro andragogiku (vzdělávání dospělých), atd. s vedoucími pracovníky (v okruhu své působnosti) n externí poradenství - zaměřené na jednorázové úkoly zadávané smluvně vybrané poradenské firmě. VÝHODY SPOLUPRÁCE S CIZÍ PORADENSKOU FIRMOU: n externí poradci pomáhají s implementací závěrů auditu, n přinesou kapacitu, kterou podnik (organizace) nedisponuje, n dodají vlastní know‑how, přinášejí nové metody a techniky práce, n mají možnost srovnání s řešeními jiných podniků, n mají nové pohledy na řešení problémů, mohou se dívat na problémy "z nadhledu". VÝHODY SPOLUPRÁCE S INTERNÍMI ÚTVARY: n důvěrná znalost sociálního klimatu podniku (organizace), n přesnější informace o zkoumaných podnikových otázkách (přesnější data). VYUŽÍVÁNÍ EXTERNÍHO PORADENSTVÍ: n získávání, výběr a rozmisťování vhodných uchazečů na vybrané pozice v podniku, n komplexní řešení problematiky lidských zdrojů, n zpracování profesiogramů na jednotlivé pozice (pracovní místa), n tvorba modelu optimálního počtu pracovníků. VYUŽÍVÁNÍ INTERNÍHO PORADENSTVÍ: n průběžná výchova, vzdělávání, výcvik a plánování profesního i osobního rozvoje, n individuální poradenství k nejvhodnějšímu zaměření pracovní orientace zaměstnanců a rekvalifikace, n zprostředkování zpětné vazby: q informování o efektech rozhodnutí vedení podniku, q informování o veřejném mínění pracovníků firmy. TYPY PP PODLE MÍRY VEDENÍ PRACOVNÍKA PORADCEM: n direktivní poradenství - proces, při němž poradce naslouchá problémům pracovníka, spolu s ním rozhodne, co by se mělo dělat a nakonec pracovníka motivuje, aby to udělal, n nedirektivní poradenství - proces taktního naslouchání a podporování pracovníka, který sám svůj problém rozebírá, „dobírá“ se jeho pochopení a nachází vhodné řešení, TYPY PP PODLE MÍRY VEDENÍ PRACOVNÍKA PORADCEM II: n participativní poradenství - vzájemná výměna názorů poradce a pracovníka, přispívající k řešení problému, - oba spíše diskutují, vyměňují si znalosti, představy, - hodnocení problému, integrace myšlenek obou účastníků poradenského vztahu do rovnovážného kompromisu. PORADENSTVÍ A KOUČOVÁNÍ PORADENSTVÍ – více popisuje, označuje problém a navrhuje řešení KOUČOVÁNÍ – proces, kdy kouč pomáhá člověku, týmu nebo podniku uvolnit jejich potenciál - koučovaný je veden k tomu, aby sám nacházel řešení PRAKTICKÁ DOPORUČENÍ PRO ZADÁNÍ EXTERNÍ ZAKÁZKY V PP: n připravit přesné zadání úkolu, n volit profesionální a důvěryhodnou firmu, tj.: q oslovit více firem a na základě jejich nabídek (a zkušeností z profesionálních kontaktů s jejich pracovníky) provést výběr, q získat informace (reference) o firmách od dalších podniků, PRAKTICKÁ DOPORUČENÍ … II : q uzavřít pečlivě koncipovanou smlouvu o vykonání požadovaných personálních služeb – obsah smlouvy: n specifikace věcného zadání úkolu, n termíny ukončení úkolů a odevzdání písemné zprávy, n cena a rozsah prací, n specifikace sankcí za neplnění sjednaných podmínek n podávat přesné informace zvolené poradenské firmě a úzce s ní spolupracovat. OBSAH PERSONÁLNÍHO AUDITU: n celková kontrola personálních činností v oblastech: q dodržování zákonů a nařízení v pracovně -právní oblasti, q účinnosti v podniku zpracovaných metodických postupů (vyhledávání a přijímání pracovníků, hodnocení pracovníků, plánování kariéry apod.), q účinnosti systému hodnocení pracovních výkonů a mzdového systému, q dopadu všech personálních aktivit do vědomí pracovníků, tj. zjišťování tzv. měkkých dat. ZJIŠŤOVÁNÍ TZV. MĚKKÝCH DAT n pracovní spokojenost pracovníků organizace, n očekávání pracovníků ve vztahu k práci a k jejímu obsahu, n očekávání pracovníků ve vztahu k podniku jako celku, n preference stylu řízení pracovníky podniku, n preference stylu řízení v reálné činnosti řídících pracovníků, n sociální klima podniku a sociální klima na pracovištích, ZJIŠŤOVÁNÍ TZV. MĚKKÝCH DAT II. n postoje pracovníků k různým stránkám života a fungování podniku, n názory a mínění pracovníků ve vztahu k cílům a jiným skutečnostem, významným z hlediska prosperity podniku, n hodnotové orientace a preference pracovníků, n významné rysy podnikové kultury a její působení na výsledky hospodářské činnosti, n míra účinnosti v podniku uplatňovaných podnětů k práci, resp. stimulačních systémů (motivačních programů) apod. DŮVODY VÝZNAMU PERSONÁLNÍHO AUDITU: n výše nákladů, spojených se zaměstnanci, n vliv personálního řízení na produktivitu práce a kvalitu pracovního života zaměstnanců, n vliv spokojenosti zaměstnanců a jejich identifikace s podnikem na výkonnost podniku. NÁSTROJE PERSONÁLNÍHO VÝZKUMU: n analýza dokumentů (vnitropodnikových i externích), n rozhovory, n dotazníkové průzkumy, n popř. personální experimenty.