Značka Značka = jméno, název, výtvarný projev n. jejich kombinace Brand management – Aaker – 10 bodů: - identita značky - nabídka hodnoty - pozice značky - provedení - konzistence v čase - systém značek - využití značky - monitorování hodnoty značky - odpovědnost za značku - investice do značky Nejlepší globální značky - 2006 Nejlepší globální značky podle zemí Identita podle Aakera: unikátní sada asociací, které reprezentují to, co značka představuje a naznačují určitý slib vůči zákazníkům Identita značky Vizuální identita n identita monolitická http://www.vlasy.lybar.cz/vyrobky.htm n identita sdílená n identita unikátní Značka – tvarová struktura n značky obrazové n značky typografické n značky kombinované Manuál Identita a image Nabídka hodnoty = je v rámci značky prohlášení o: n Funkčních požitcích založeny na vlastnostech výrobku, které může zákazník funkčně využít n Emočních požitcích založeny na poskytnutí příjemného pocitu z nákupu n. užívání n Požitku sebevyjádření založen na nabídce způsobu, jak vyjádřit svou představu o sobě samém Pozice značky Osobnost značky – J. Aaker Strategie řízení multiznaček n single brand Ex: Tide, Cheer, Bold n umbrella Ex: Sony n multi-brand categories Ex: pro polévky Campbell´s, pro džusy V8 n family of names Ex: Nescafé, Nesquik, Nestea Pojmy n master brand (MB) Ex: 3M ve značce 3M Accuribbon n endorser brand Ex: General Mills podporuje Yoplait n subbrand Ex: Škoda má podznačku Fabia n descriptors n product brand Ex: MB + subbrand n. MB + descriptor Co-branding = any pairing of 2 brands in a marketing context such as advertisements, product, product placement and distribution outlets = combination of 2 brands to create single, unique product Park et al. Godiva (fine chocolates) – Slim Fast (weight-loss product) OK Coca-Cola and Nutrasweet Hodnota značky Pravidla podle MaM n p. barev n p. bratrství n p. firmy n p. hranice n p. jména n p. kategorie n p. kvality n p. publicity n p. reklamy n p. slova 10 ikon reklamy ¬ The Marlboro Man ¬ Ronald McDonald ¬ The Green Giant ¬ Betty Crocker ¬ The Energizer Bunny ¬ The Pillsbury Doughboy ¬ Aunt Jemima ¬ The Michelin Man ¬ Tony the Tiger ¬ Elsie Kovboj Marlboro Produkt: cigarety Marlboro Rok zavedení: 1955 Tvůrce: Leo Burnett Co. Ronald McDonald Produkt: restaurace McDonald's Rok zavedení: 1963 Tvůrce: Franšízant O. Goldstein a jeho místní reklamní agentura Králíček Energizer Produkt: baterie Energizer Rok zavedení: 1989 Tvůrce: Chiat/Day Panáček Michelin Produkt: pneumatiky Michelin Rok zavedení: 1898 Tvůrce: idea formulována E. Michelinem Tygr Tony Produkt: Kellogg's Sugar Frosted Flakes (později Frosted Flakes) Rok zavedení: 1951 Tvůrce: Leo Burnett Co.